Gå til innhold

Kan AAP stanses uten vedtak


Pipaluk

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Pipaluk skrev:

siden  det tydligvis ikke går ann å slette tråden så stenger jeg heller tråde for videre kommentarer. Må konsentrere meg om prosessen videre:)

Hehe...stenge tråden, du:fnise:.

 

Anonymkode: 409ac...af1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 26. mai 2016 at 19.48, Pipaluk skrev:

Jeg har både en kronisk somatisk lidelse, samt psykiske helseutfordringer. Jeg har kontaktet en jurist og sosionom i min pasientforening som ser på saken. Jeg skal til fastlegen i morgen og kommer til å be han om å sende inn en søknad om gradert ufør istedenfor forlenget AAP. Godt mulig at det fungerer bedre. 

Problemet er at for å kunne søke om ufør må du få klarsignal fra nav. De sjekker om du oppfyller vilkårene for å søke om ufør. Du kan ikke bare søke om ufør. Grunnen til dette er at hvis du får avslag på søknaden havner du på sosialen. Du har krav på aap så lenge søknaden blir behandlet. Jeg fikk avslag fra rådgivende lege for i det hele tatt å kunne søke. Nå er jeg på nytt tiltak. Jeg ble egentlig glad for det. Bedre å få noen nye opplevelser i livet enn å sitte hjemme. 

Anonymkode: 062ee...157

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken blir bare mer forvirrende!  Jeg skrev en masse spørsmål inn på minside/nav hvor jeg etterlyste medisinsk dokumentasjon og stilte noen spørsmål om saksgangen og spurte hvorfor det ble stans. Hele vedtaket var usammenhengende og motstridende. Fikk bare beskjed om at den ble videresendt til veielder lokalt. Saksbehandler ringte meg en del ganger på fredagen og sa at hun ville besvare spørsmålene jeg stilte på denne siden, men det gjorde hun ikke, til tross for at jeg la inn en klar beskjed om at jeg ønsket at all informasjon skulle være skriftlig

 

Da jeg var hos fastlegen på fredag så ble vi enige om at det beste kanskje var å søke ufør. Så han skulle legge inn søknad, men jeg ble stoppet da jeg forsøkte den elektroniske versjonen. Så helgen har jeg brukt  på å skrive klage til NAV forvaltning.

Så logget jeg meg på NAV  og der står det at jeg er arbeidssøker og neste meldekort kan sendes fra 11 juni.

Jeg er selvfølgelig lettet over å få en utsettelse men er like forvirret. Hva skjer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pipaluk skrev:

Denne saken blir bare mer forvirrende!  Jeg skrev en masse spørsmål inn på minside/nav hvor jeg etterlyste medisinsk dokumentasjon og stilte noen spørsmål om saksgangen og spurte hvorfor det ble stans. Hele vedtaket var usammenhengende og motstridende. Fikk bare beskjed om at den ble videresendt til veielder lokalt. Saksbehandler ringte meg en del ganger på fredagen og sa at hun ville besvare spørsmålene jeg stilte på denne siden, men det gjorde hun ikke, til tross for at jeg la inn en klar beskjed om at jeg ønsket at all informasjon skulle være skriftlig

 

Da jeg var hos fastlegen på fredag så ble vi enige om at det beste kanskje var å søke ufør. Så han skulle legge inn søknad, men jeg ble stoppet da jeg forsøkte den elektroniske versjonen. Så helgen har jeg brukt  på å skrive klage til NAV forvaltning.

Så logget jeg meg på NAV  og der står det at jeg er arbeidssøker og neste meldekort kan sendes fra 11 juni.

Jeg er selvfølgelig lettet over å få en utsettelse men er like forvirret. Hva skjer? 

 

For det første: Legen din kan kun skrive en anbefaling til NAV ang din helsetilstand, langt i fra legge inn noen søknad om uføretrygd for deg. Dette vet legen din meget godt og derfor tror jeg dette er vrøvl.

For det andre: Du må ha godkjent arbeidsevnevurdering fra NAV før du kan søke om uføretrygd. Det er bare å søke i vei uten den, men da får du 110% sikkert avslag.

Anonymkode: 409ac...af1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk igjennom papirene mine og det viser seg at jeg har en arbeidsevnevurdering hvor det konstanteres at min arbeidsevne er nedsatt med 50 prosent eller mer. Den er datert i 2014. Min nåværende saksbehandler har også skrevet under på den-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer mistet aap og fikk beskjed en uke etter at utbetalingen stoppet.  Beskjeden ble gitt på et møte med saksbehandler.  

Anonymkode: 7c27a...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Pipaluk skrev:

gikk igjennom papirene mine og det viser seg at jeg har en arbeidsevnevurdering hvor det konstanteres at min arbeidsevne er nedsatt med 50 prosent eller mer. Den er datert i 2014. Min nåværende saksbehandler har også skrevet under på den-

Hjelper ikke. Det er to år siden. Du må ha en ny arbeidsevnevurdering dersom du skal søke om uføretrygd. For mye kan skje på to år.

Anonymkode: de2d1...c01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pipaluk skrev:

gikk igjennom papirene mine og det viser seg at jeg har en arbeidsevnevurdering hvor det konstanteres at min arbeidsevne er nedsatt med 50 prosent eller mer. Den er datert i 2014. Min nåværende saksbehandler har også skrevet under på den-

Da må du ha ny. Uten tvil, som AB over her skriver.

Anonymkode: 409ac...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.5.2016 at 14.21, Pipaluk skrev:

gikk igjennom papirene mine og det viser seg at jeg har en arbeidsevnevurdering hvor det konstanteres at min arbeidsevne er nedsatt med 50 prosent eller mer. Den er datert i 2014. Min nåværende saksbehandler har også skrevet under på den-

Det holder ikke. For å søke ufør må det stå i arbeidsevnevurderingen at du har VARIG nedsatt arbeidsevne med 50% eller mer, og den må være av ny dato.

Arbeidsevnevurderingen kan ha fire utfall, og de fire utfallene definerer hvilket hjelpebehov du har fra NAV. De fire utfallene, kalt innsatsnivå, heter standardinnsats, situasjonsbestemt innsats, spesielt tilpasset innsats, eller varig tilpasset innsats. De to førstnevnte kvalifiserer ikke for hverken AAP eller uførepensjon. Spesielt tilpasset innsats tilsier videre arbeidsavklaringspenger. Varig tilpasset innsats tilsier uførepensjon.

Du må gjerne sende inn søknad med legeerklæring fra fastlegen, men da må du belage deg på å få avslag og at du da ikke lenger har krav på videre AAP. Siden at ved å sende inn søknad om ufør, bekrefter du og legen overfor NAV at dere ikke ser utsikt til bedring, og da er vilkårene for AAP brutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal jeg da forstå det som står på Nav sine sider?

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-13-arbeidsavklaringspenger

 

"Når man skal vurdere om arbeidsevnen er nedsatt med minst 50 prosent skal det ikke foretas en ny arbeidsevnevurdering. Det har allerede blitt vurdert at arbeidsevnen er redusert i en slik grad at vedkommende hindres i å skaffe eller beholde arbeid, jf. § 11-5. Ved vurderingen etter § 11-13 skal det alltid legges til grunn at nedsettelsen er på minst 50 % dersom NAV ved den tidligere vurderingen (§ 11-5) har kommet til arbeidsevnen er nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller å skaffe arbeid, med mindre det foreligger klare indikasjoner på at nedsettelsen ikke er på minst 50 %. "

 

Og når jeg ha fått et vedtak om stans av AAP fra første juni, hvorfor er jeg da registert som arbeidssøker, og kan sende meldekort fra 10 juni?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Pipaluk skrev:

Men hvordan skal jeg da forstå det som står på Nav sine sider?

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-13-arbeidsavklaringspenger

 

"Når man skal vurdere om arbeidsevnen er nedsatt med minst 50 prosent skal det ikke foretas en ny arbeidsevnevurdering. Det har allerede blitt vurdert at arbeidsevnen er redusert i en slik grad at vedkommende hindres i å skaffe eller beholde arbeid, jf. § 11-5. Ved vurderingen etter § 11-13 skal det alltid legges til grunn at nedsettelsen er på minst 50 % dersom NAV ved den tidligere vurderingen (§ 11-5) har kommet til arbeidsevnen er nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller å skaffe arbeid, med mindre det foreligger klare indikasjoner på at nedsettelsen ikke er på minst 50 %. "

 

Og når jeg ha fått et vedtak om stans av AAP fra første juni, hvorfor er jeg da registert som arbeidssøker, og kan sende meldekort fra 10 juni?

 

 

Dette gjelder jo arbeidsavklaringspenger... Om du skal søke om uføretrygd er det et helt annet kapittel i lovverket med andre vilkår...

Selv om du ikke har aap kan du selvsagt stå registrert som arbeidssøker og sende meldekort.. Du har jo rett på hjelp fra Nav for å komme deg i jobb selv om du ikke lenger får aap....

Anonymkode: d3971...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder jo arbeidsavklaringspenger... Om du skal søke om uføretrygd er det et helt annet kapittel i lovverket med andre vilkår...

Selv om du ikke har aap kan du selvsagt stå registrert som arbeidssøker og sende meldekort.. Du har jo rett på hjelp fra Nav for å komme deg i jobb selv om du ikke lenger får aap....

Anonymkode: d3971...ed6

 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Saksbehandler gjorde det helt klart for meg at jeg ikke lenger kunne få AAP men tiltakspenger. Da skulle jeg gå på jobbklubb. Hvis det er tiltakspenger så heter det vel tiltakspenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pipaluk skrev:

 

Saksbehandler gjorde det helt klart for meg at jeg ikke lenger kunne få AAP men tiltakspenger. Da skulle jeg gå på jobbklubb. Hvis det er tiltakspenger så heter det vel tiltakspenger?

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du lurer på. Arbeidsavklaringspenger, uføretrygd og Tiltakspenger er tre forskjellige stønader som alle har forskjellige vilkår for å få dem innvilget..

 Tiltakspenger er noe man kan få om man deltar på tiltak og ikke har noen annen ytelse (f.eks aap eller dagpenger ) Man må være registrert som arbeidssøker og sende meldekort og i tillegg må man søke på Tiltakspenger. Det kan også være aktuelt å søke om tilleggsstønad for å dekke reiseutgifter til tiltaket om man må reise i over 6 km for å komme seg dit... 

Anonymkode: d3971...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pipaluk skrev:

 

Saksbehandler gjorde det helt klart for meg at jeg ikke lenger kunne få AAP men tiltakspenger. Da skulle jeg gå på jobbklubb. Hvis det er tiltakspenger så heter det vel tiltakspenger?

Om saksbehandler sier tiltakspenger er det rette for deg, kan du bare glemme ufør. Da er du avklart mot arbeid, ikke ufør. H*n setter deg ikke på tiltak om du ikke kvalifiserer for det.

Anonymkode: 409ac...af1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om saksbehandler sier tiltakspenger er det rette for deg, kan du bare glemme ufør. Da er du avklart mot arbeid, ikke ufør. H*n setter deg ikke på tiltak om du ikke kvalifiserer for det.

Anonymkode: 409ac...af1

jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger. Det stor også i vedtaket mitt at dersom nav vurderte at jeg var avklart så kunne jeg få AAP i tre måneder mens jeg ventet på jobb. 

Jeg holder på å klage, men de bruker vel lang tid vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg i jobb, kan ikke leve på nav når du faktisk er frisk nok til å jobbe.

Anonymkode: f081e...468

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, Pipaluk skrev:

 

Saksbehandler gjorde det helt klart for meg at jeg ikke lenger kunne få AAP men tiltakspenger. Da skulle jeg gå på jobbklubb. Hvis det er tiltakspenger så heter det vel tiltakspenger?

 

11 timer siden, Pipaluk skrev:

jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger. Det stor også i vedtaket mitt at dersom nav vurderte at jeg var avklart så kunne jeg få AAP i tre måneder mens jeg ventet på jobb. 

Jeg holder på å klage, men de bruker vel lang tid vil jeg tro.

Du forholder deg til det skriftlige vedtaket. Gi blaffen i å klag, gå ned på kontoret å få en redegjørelse muntlig, som du i etterkant ber om å få skriftlig. Ta gjerne opp samtalen.

Anonymkode: 409ac...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...