Gå til innhold

Kan AAP stanses uten vedtak


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Pipaluk skrev:

jeg må nok bruke opp oppsparte midler før jeg går til sosialkontoret

Stemmer.

Men du, hvis jeg var deg ville jeg tatt tak i dette med en gang, altså satt i gang prosessen med å få vurderinger slik at du kan søke gradert ufør.

Anonymkode: 2af01...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer.

Men du, hvis jeg var deg ville jeg tatt tak i dette med en gang, altså satt i gang prosessen med å få vurderinger slik at du kan søke gradert ufør.

Anonymkode: 2af01...fb9

Hvor lang tid tror du den prosessen vil ta? og hva trenger jeg for å søke gradert ufør? Beklager at jeg spør så mye om i igjen men føler at hjernen min ikke fungerer, og dette gjør meg enda mer stresset:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart saksbehandler ikke ønsket deg inn i den jobben? En jobb er bedre en ingenting, uavhengig om det er fast eller midlertidig. Da har du ihvertfall en liten fot innenfor.

Jeg blir litt oppgitt endel ganger når folk på AAP blir så overrasket når det tar slutt. AAP er midlertidig ytelse og som bruker skal man aktivt bidra selv også til å få en avklaring.

AAP har i prinsippet strenge krav, man skal ha 50% nedsatt arbeidsevne for ethvert arbeid man er fysisk eller psykisk skikket til å ta. Dvs man skal være ganske syk for å oppfylle vilkåret, men mange blir allikevel innvilget på tynt grunnlag.

 

Ja du må være helt tom for penger før sosialhjelp er aktuelt
Etter all denne tiden bør du jo være ferdig avklart og vite hvor mye du kan jobbe med?

Jeg synes du skal sikte deg inn på en varig løsning her, ikke sosialhjelp. Departementet har også strammet inn mye her, så for sosialhjelpsmottakere blir det mye hardere fremover (aktivitetskrav o.l)

 

Du har ikke snakket mye om hvilke diagnoser du har. Du må stille deg spørsmålet om du er så syk at du ikke kan jobbe med noe og er minst 50% arbeidsufør (40% om man kommer direkte fra AAP). Først da kan du snakke om uføretrygd.

Har du ikke en grundig avklaring som dokumenterer overnevnte til nå etter så lang tid, vil det være svært vanskelig å få uføretrygd. 
 

Uføretrygd er ingen lett vei å gå, har du mulighet til å jobbe - uansett hva - anbefaler jeg deg til å gjøre det.

Anonymkode: d8b99...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Pipaluk skrev:

Hvor lang tid tror du den prosessen vil ta? og hva trenger jeg for å søke gradert ufør? Beklager at jeg spør så mye om i igjen men føler at hjernen min ikke fungerer, og dette gjør meg enda mer stresset:(

Det er nav som avgjør om du oppfyller vilkårene for å søke om uføretrygd. Det tok 1 år før jeg fikk avslag på å søke fra rådgivende lege. Du må gi dem nødvendig medisinsk informasjon. Hvorfor kan du ikke jobbe? Nav vil være intetessert i å få deg ut i aktivitet for å sjekke arbeidsevnen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart saksbehandler ikke ønsket deg inn i den jobben? En jobb er bedre en ingenting, uavhengig om det er fast eller midlertidig. Da har du ihvertfall en liten fot innenfor.

Jeg blir litt oppgitt endel ganger når folk på AAP blir så overrasket når det tar slutt. AAP er midlertidig ytelse og som bruker skal man aktivt bidra selv også til å få en avklaring.

AAP har i prinsippet strenge krav, man skal ha 50% nedsatt arbeidsevne for ethvert arbeid man er fysisk eller psykisk skikket til å ta. Dvs man skal være ganske syk for å oppfylle vilkåret, men mange blir allikevel innvilget på tynt grunnlag.

 

Ja du må være helt tom for penger før sosialhjelp er aktuelt
Etter all denne tiden bør du jo være ferdig avklart og vite hvor mye du kan jobbe med?

Jeg synes du skal sikte deg inn på en varig løsning her, ikke sosialhjelp. Departementet har også strammet inn mye her, så for sosialhjelpsmottakere blir det mye hardere fremover (aktivitetskrav o.l)

 

Du har ikke snakket mye om hvilke diagnoser du har. Du må stille deg spørsmålet om du er så syk at du ikke kan jobbe med noe og er minst 50% arbeidsufør (40% om man kommer direkte fra AAP). Først da kan du snakke om uføretrygd.

Har du ikke en grundig avklaring som dokumenterer overnevnte til nå etter så lang tid, vil det være svært vanskelig å få uføretrygd. 
 

Uføretrygd er ingen lett vei å gå, har du mulighet til å jobbe - uansett hva - anbefaler jeg deg til å gjøre det.

Anonymkode: d8b99...d3b

Det kommer ikke som en overraskelse på meg at AAP tar slutt, det har saksbehandler snakker mye om. Jeg har vært mest interessert i saksgangen rundt dette. Fastlegen har sendt inn diverse medisinske papirer men har ikke hørt noe fra NAV etter det. Han har også foreslått gradert ufør istedenfor å fortsette med AAP. 

I mitt forrige vedtak konkluderer de med at min arbeidsevne ble vesentlig nedsatt fra 2006 og at jeg fremdeles har en viss mulighet til å komme meg i jobb med hjelp og behandling. Det nevnes ikke noen arbeidsevnevurdering der. Så nå blir jeg oppfordret av min saksbehandler til å gå på sosialen istedenfor å få AAP, jeg kan eventuelt få tiltakspenger for å gå på jobbklubb, men ikke AAP.

Så ja, jeg er først og fremst veldig forvirret. Jeg skulle ønske at jeg hadde god nok helse til å bare drite i NAV og klare meg sjølv, men det går desverre ikke :(  Har eller ikke vondt av en liten spark  i ræva men å klare meg på bare sosialstønad blir tøft for meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, himmeloghav skrev:

Det er nav som avgjør om du oppfyller vilkårene for å søke om uføretrygd. Det tok 1 år før jeg fikk avslag på å søke fra rådgivende lege. Du må gi dem nødvendig medisinsk informasjon. Hvorfor kan du ikke jobbe? Nav vil være intetessert i å få deg ut i aktivitet for å sjekke arbeidsevnen din. 

Jeg har gitt NAV oppdatert medisinsk informasjon.  I mitt forrige vedtak fra januar 2016 så har de konkludert med at min arbeidsevne ble varig nedsatt fra 2006.  Jeg har fått høre muntlig fra saksbehandler at rågivende lege ikke synes at dokumentasjonen  for videre AAP eller gradert ufør er bra nok. Fastlegen sendte derfor med tileggsopplysninger. Jeg synes jo det er litt underlig at de da ikke gir beskjed om hva slags informasjon de trenger eller hva som mangler?  og ikke minst hva slags informasjon de sitter med?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg har gitt NAV oppdatert medisinsk informasjon.  I mitt forrige vedtak fra januar 2016 så har de konkludert med at min arbeidsevne ble varig nedsatt fra 2006.  Jeg har fått høre muntlig fra saksbehandler at rågivende lege ikke synes at dokumentasjonen  for videre AAP eller gradert ufør er bra nok. Fastlegen sendte derfor med tileggsopplysninger. Jeg synes jo det er litt underlig at de da ikke gir beskjed om hva slags informasjon de trenger eller hva som mangler?  og ikke minst hva slags informasjon de sitter med?  

Da må fastlegen og saksbehandleren din snakke sammen hvis de ikke har gjort det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, himmeloghav skrev:

Da må fastlegen og saksbehandleren din snakke sammen hvis de ikke har gjort det. 

Vi prøvde på det, men saksbehandler var ikke interessert i å møte fastlegen, da hun allerede hadde bestemt seg for hva utfallet om til å bli :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke rettighetene dine. Du har rett til å få veiledning fra nav om rettighetene dine. Du kan også kontakte fri rettshjelp. Er det psykiske helseutfordringer du har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, himmeloghav skrev:

Du må sjekke rettighetene dine. Du har rett til å få veiledning fra nav om rettighetene dine. Du kan også kontakte fri rettshjelp. Er det psykiske helseutfordringer du har? 

Jeg har både en kronisk somatisk lidelse, samt psykiske helseutfordringer. Jeg har kontaktet en jurist og sosionom i min pasientforening som ser på saken. Jeg skal til fastlegen i morgen og kommer til å be han om å sende inn en søknad om gradert ufør istedenfor forlenget AAP. Godt mulig at det fungerer bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en arbeidsevnevurdering før en søknad om uføretrygd kan vurderes.

Anonymkode: 82113...852

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen din kan ikke søke om uføretrygd, det gjør du selv.
Det er også, som Anonym ...852  skriver, du må ha en arbeidsevnevurdering som konkluderer med at du har varig nedsatt arbeidsevne før du søker.
Dersom du søker uten at denne arbeidsevnevurderingen er på plass vil du få avslag automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Legen din kan ikke søke om uføretrygd, det gjør du selv.
Det er også, som Anonym ...852  skriver, du må ha en arbeidsevnevurdering som konkluderer med at du har varig nedsatt arbeidsevne før du søker.
Dersom du søker uten at denne arbeidsevnevurderingen er på plass vil du få avslag automatisk.

dette står i mitt vedtak fra januar 2016

"NAV har kommet fram til at arbeidsevnen din ble redusert med 50 prosent eller mer fra 1. mars 2006. Denne datoen kalles beregningstidspunkt. Det er beregningstidspunktet som avgjør hvilke inntektsår vi legger til grunn for beregningen din.
Du hadde lav eller ingen inntekt i de tre siste årene før beregningstidspunktet. Derfor har vi beregnet arbeidsavklaringspengene etter regler som gir deg en årlig minsteytelse som tilsvarer to ganger grunnbeløpet. Dette går fram av folketrygdloven § 11-16."

 

Så leser jeg dette et annet sted i NAV sitt regelverk

Når man skal vurdere om arbeidsevnen er nedsatt med minst 50 prosent skal det ikke foretas en ny arbeidsevnevurdering. Det har allerede blitt vurdert at arbeidsevnen er redusert i en slik grad at vedkommende hindres i å skaffe eller beholde arbeid, jf. § 11-5. Ved vurderingen etter § 11-13 skal det alltid legges til grunn at nedsettelsen er på minst 50 % dersom NAV ved den tidligere vurderingen (§ 11-5) har kommet til arbeidsevnen er nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller å skaffe arbeid, med mindre det foreligger klare indikasjoner på at nedsettelsen ikke er på minst 50 %. 

Var hos fastlegen og la inn en søknad om uføretrygd. Kanskje det er like greit? Ville helst slippe å ende opp med det, men trenger noe forutsigbart nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Pipaluk skrev:

dette står i mitt vedtak fra januar 2016

"NAV har kommet fram til at arbeidsevnen din ble redusert med 50 prosent eller mer fra 1. mars 2006. Denne datoen kalles beregningstidspunkt. Det er beregningstidspunktet som avgjør hvilke inntektsår vi legger til grunn for beregningen din.
Du hadde lav eller ingen inntekt i de tre siste årene før beregningstidspunktet. Derfor har vi beregnet arbeidsavklaringspengene etter regler som gir deg en årlig minsteytelse som tilsvarer to ganger grunnbeløpet. Dette går fram av folketrygdloven § 11-16."

 

Så leser jeg dette et annet sted i NAV sitt regelverk

Når man skal vurdere om arbeidsevnen er nedsatt med minst 50 prosent skal det ikke foretas en ny arbeidsevnevurdering. Det har allerede blitt vurdert at arbeidsevnen er redusert i en slik grad at vedkommende hindres i å skaffe eller beholde arbeid, jf. § 11-5. Ved vurderingen etter § 11-13 skal det alltid legges til grunn at nedsettelsen er på minst 50 % dersom NAV ved den tidligere vurderingen (§ 11-5) har kommet til arbeidsevnen er nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller å skaffe arbeid, med mindre det foreligger klare indikasjoner på at nedsettelsen ikke er på minst 50 %. 

Var hos fastlegen og la inn en søknad om uføretrygd. Kanskje det er like greit? Ville helst slippe å ende opp med det, men trenger noe forutsigbart nå.

 

 

Legg merke til det lille ordet "varig" som jeg skrev i mitt forrige innlegg.
At du tidligere har fått en arbeidsevnevurdering som konkluderer med 50% (som er inngangsvilkåret for AAP) betyr ikke at dene fortsatt gjelder eller at det vil bli konkludert med varig.
Det hjelper ikke å be legen søke uføretrygd, for det kan han ikke gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble enige om  via en jurist i pasientforeningen at jeg søker uføretrygd elektronisk. Fastlegen sender da medisinsk dokumentasjon. Får håpe det er nok til å forlenge AAP innen de tar stillingen til uføretrygde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å søke uføretrygd sier du deg ferdig avklart. Får du avslag på søknaden om uføretrygd  (noe du gjør uten en arbeidsevnevurdering som sier du har varig nedsatt arbeidsevne), vil du ikke kunne få AAP etterpå.

Anonymkode: 82113...852

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nav avslutter AAPen din fordi de nå mener at du er i stand til å jobbe,så jeg tviler ganske sterkt på at de da plutselig vil mene at du kvalifiserer for uføre

Anonymkode: 9efdd...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten vedtak? Du har jo fått et tidsbestemt vedtak. Du får jo ikke et vedtak som bekrefter vedtaket.

Anonymkode: 08f9b...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nav avslutter AAPen din fordi de nå mener at du er i stand til å jobbe,så jeg tviler ganske sterkt på at de da plutselig vil mene at du kvalifiserer for uføre

Anonymkode: 9efdd...906

Det er det som er så uklart. Det kommer ikke frem at de mener at jeg er klar for å jobbe, men at de ikke har vurdert det. Jeg søkte elektronisk for uføretrygd, men det kom bare opp " dine muligheter for arbeid er ikke ferdig avklart hos NAV"

 

Greit det er et tidsbegrenset vedtak som varer til en beste dato- foreløpig. Når en søker om forlengelse så er det vel ikke urimelig at de gir et svar i løpet av den tiden om hva de trenger av dokumentasjon? Eventuelt at de sender et skriftlig vedtak om at innsendt medisinsk informasjon ikke er bra nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden  det tydligvis ikke går ann å slette tråden så stenger jeg heller tråde for videre kommentarer. Må konsentrere meg om prosessen videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...