Gå til innhold

Kan AAP stanses uten vedtak


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt AAP siden 2006. Jeg fikk innvilget AAP over unntak pga helseproblemer. Mitt foreløpige vedtak varer til 31mai 2016. Fastlegen har sendt mer dokumentasjon, jeg har ikke hørt noe mer. Saksbehandler har informert meg muntlig om at Nav-legen ikke synes dokumentasjonen er god nok, og at jeg ikke har noe nedsatt arbeidsevne i noen grad.

Hvorfor har jeg ikke innen denne tid fått et vedtak om stans av AAP? Og mulighet til å klage? Saksbehandler ringte meg og forklarte at jeg ikke fikk mer AAP. 

 

Hjelpes er dette mulig? Kan de stanse uten begrunnelse eller varsel?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva står det under dine sider på NAV da? 

Anonymkode: a17b5...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok snart et vedtak i posten, de har sikkert ringt deg for å forberede deg på vedtaket som snart kommer. Ellers kan deg hende de har sendt det som melding på dine sider på nav.no, men det pleier de ikke gjøre med så alvorlige ting.

Anonymkode: 17aea...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saksbehandler har kontaktet gjennom den siden og sagt at det var essensielt at jeg fant en jobb jeg kunne leve av og at den  medisinske dokumentasjonen ikke var bra nok. Fastlegen la til masse dokumentasjon. Etter det har jeg ikke hørt noe.

Fungerer NAV på den måten? Får man ikke et skriftlig varsel om stans og klagefrist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er drøy uke igjen med AAP. Saksbehandler spurte om jeg hadde kontaktet sosialkontoret.  Fastlegen stilte jo også spørsmålet  i brevet med medisinsk dokumentasjon om det kunne være mer  hensiksmessig og søke 50 prosent ufør istedenfor. Det har heller ikke blitt svar på

Hvis jeg ikke leste feil noe sted så skal man ha 6 uker med klagefrist.

Jeg kan jo ikke klage på en beslutning som jeg ikke har fått skriftlig. Det er dillemmet her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sannsynligvis vedtaket skriftlig snart, da har du 6 ukers klagefrist fra vedtaket er fattet. Hvor lenge er det siden saksbehandleren ringte?

Anonymkode: 17aea...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg  stilte spørsmålet om videre AAP og klagefrist på den siden på nav.no. Saksbehandler ringte meg i dag og forklarte at jeg ikke fikk mer AAP. Jeg kunne heller få tiltakspenger for å få på jobbklubb. Jeg sa også at jeg ikke ville ta en beslutning om jobbklubb på telefonen men at jeg måtte få det skriftlig.Jeg spurte også hvorfor jeg ikke hadde fått et avslag i vedtaksform, noe hun svarte veldig svende på.  hun skrev et kort journalnotat fra den samtalen, men det var ikke alt hun nevnte. jeg skrev et nytt innlegg og ba om et mer fyldig notat fra samtalen, som hun ikke har svart på.

For et håpløst system!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Jeg  stilte spørsmålet om videre AAP og klagefrist på den siden på nav.no. Saksbehandler ringte meg i dag og forklarte at jeg ikke fikk mer AAP. Jeg kunne heller få tiltakspenger for å få på jobbklubb. Jeg sa også at jeg ikke ville ta en beslutning om jobbklubb på telefonen men at jeg måtte få det skriftlig.Jeg spurte også hvorfor jeg ikke hadde fått et avslag i vedtaksform, noe hun svarte veldig svende på.  hun skrev et kort journalnotat fra den samtalen, men det var ikke alt hun nevnte. jeg skrev et nytt innlegg og ba om et mer fyldig notat fra samtalen, som hun ikke har svart på.

For et håpløst system!

 

Da må du ringe og klage på at du ikke har fått vedtaket i hvert fall. Det er både useriøst og uvanlig at slike ting kun tas på telefon, så noe må jo ha gått galt her. 

Det kan hende at de valgte å ringe deg fordi du spurte og de hadde tilgang til vedtaket der og da, for egentlig får man jo vedtaket før det skjer noe annet.

Anonymkode: 17aea...437

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du ringe og klage på at du ikke har fått vedtaket i hvert fall. Det er både useriøst og uvanlig at slike ting kun tas på telefon, så noe må jo ha gått galt her. 

Det kan hende at de valgte å ringe deg fordi du spurte og de hadde tilgang til vedtaket der og da, for egentlig får man jo vedtaket før det skjer noe annet.

Anonymkode: 17aea...437

Hun avkreftet at hun hadde et vedtak. Eneste grunnen til at hun ringte meg var at jeg på fredag stilte et spørsmål om jeg fikk mer AAP eller ikke. Hun gjentok bare det hun sa i januar og april, om at hun ikke så noen grunn til videre AAP.  31 mai går vedtaket ut. om de nå skulle sende et vedtak så er jo det lovlig sent. En må jo ha tid til å klage på vedtaket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Pipaluk skrev:

Hun avkreftet at hun hadde et vedtak. Eneste grunnen til at hun ringte meg var at jeg på fredag stilte et spørsmål om jeg fikk mer AAP eller ikke. Hun gjentok bare det hun sa i januar og april, om at hun ikke så noen grunn til videre AAP.  31 mai går vedtaket ut. om de nå skulle sende et vedtak så er jo det lovlig sent. En må jo ha tid til å klage på vedtaket også.

Kanskje du får et vedtak om forlengelse som hun ikke vet om? Min AAP går ut samtidig som din, og jeg fikk et brev om forlengelse i posten på fredag.

Anonymkode: 17aea...437

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten tror jeg det er lurt hvis du ringer sentralbordet til NAV og spør om hjelp. Hvis de vil sette deg over til saksbehandleren din, sier du bare at du vil snakke med noen annen.

Anonymkode: 17aea...437

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du får et vedtak om forlengelse som hun ikke vet om? Min AAP går ut samtidig som din, og jeg fikk et brev om forlengelse i posten på fredag.

Anonymkode: 17aea...437

Jeg har vanskelig for å tro det. Hun sa det samme som hun hadde sagt før, om at jeg ikke hadde noen varig nedsettelse til ethver yrke og at dokumentasjonen var for dårlig til en forlengelse. 

 

I et sivilisert samfunn så forventer jeg at en slik beslutning om avslag gis i brevform eller på digital postkasse, som et vedtak jeg kan klage på. Det virker som om dette er et anarki hvor det kun er denne saksbehandleren har myndighet til å avgjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten tror jeg det er lurt hvis du ringer sentralbordet til NAV og spør om hjelp. Hvis de vil sette deg over til saksbehandleren din, sier du bare at du vil snakke med noen annen.

Anonymkode: 17aea...437

Jeg skrev nok et innlegg på nav-siden. Jeg skrev at jeg ønsket at en annen saksbehandler skulle se på dette. Jeg kopierte det som sto i mitt foreløpige vedtak om AAP til  31mai 2016, og henviste til det som sto om klageadgang. Jeg spurte om hvorfor jeg ikke hadde fått et varsel om stans. Jeg lurer veldig på om hun leser det eller gir det til en annen saksbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil du ha varsel om stans når det er bestemt på forhånd at vedtaket går ut 31. mai? Det er jo det som er vedtatt, hvis du skulle ha et nytt vedtak, skulle det være hvis AAP blir forlenget ut over vedtaket.

Anonymkode: 2b020...72f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg skrev nok et innlegg på nav-siden. Jeg skrev at jeg ønsket at en annen saksbehandler skulle se på dette. Jeg kopierte det som sto i mitt foreløpige vedtak om AAP til  31mai 2016, og henviste til det som sto om klageadgang. Jeg spurte om hvorfor jeg ikke hadde fått et varsel om stans. Jeg lurer veldig på om hun leser det eller gir det til en annen saksbehandler.

Du får nok er vedtak om stans av aap men det kan ta tid. Du kan jo prøve å bytte saksbehandler, men det er den medisinske dokumentasjonen som mangler og den bør du skaffe raskt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du ha varsel om stans når det er bestemt på forhånd at vedtaket går ut 31. mai? Det er jo det som er vedtatt, hvis du skulle ha et nytt vedtak, skulle det være hvis AAP blir forlenget ut over vedtaket.

Anonymkode: 2b020...72f

Har søkt forlengelse av AAP. . Fastlegen har søkt forlengelse og lagt ved medisinsk dokumentasjon.  Da regner jeg med at de svarer før fristen går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten tror jeg det er lurt hvis du ringer sentralbordet til NAV og spør om hjelp. Hvis de vil sette deg over til saksbehandleren din, sier du bare at du vil snakke med noen annen.

Anonymkode: 17aea...437

forsøkte å ringe idag, men kom ikke frem på telefonen, Kanskje jeg bare skal gå ned dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg har hatt AAP siden 2006. Jeg fikk innvilget AAP over unntak pga helseproblemer. Mitt foreløpige vedtak varer til 31mai 2016. Fastlegen har sendt mer dokumentasjon, jeg har ikke hørt noe mer. Saksbehandler har informert meg muntlig om at Nav-legen ikke synes dokumentasjonen er god nok, og at jeg ikke har noe nedsatt arbeidsevne i noen grad.

Hvorfor har jeg ikke innen denne tid fått et vedtak om stans av AAP? Og mulighet til å klage? Saksbehandler ringte meg og forklarte at jeg ikke fikk mer AAP. 

 

Hjelpes er dette mulig? Kan de stanse uten begrunnelse eller varsel?

 

Har du vært på aap i nesten 10 år? Da er det på tide at man konklurerer og finner ut om du skal i arbeid eller på varig trygd. Der er og noen dager igjen for Nav til å skrive vedtak. Trengs mer dokumentasjon, så må jo trygdelegen be om dette? 

Anonymkode: 16911...9c6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært på aap i nesten 10 år? Da er det på tide at man konklurerer og finner ut om du skal i arbeid eller på varig trygd. Der er og noen dager igjen for Nav til å skrive vedtak. Trengs mer dokumentasjon, så må jo trygdelegen be om dette? 

Anonymkode: 16911...9c6

ja det er sykt lenge. Fastlegen stilte også spørsmål i brevet om det kunne være mer hensiktsmessig å søke gradert ufør. Jeg håper virkelig at vedtaket kommer før fristen for AAP går ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, himmeloghav skrev:

Du får nok er vedtak om stans av aap men det kan ta tid. Du kan jo prøve å bytte saksbehandler, men det er den medisinske dokumentasjonen som mangler og den bør du skaffe raskt. 

Da må de kunne gi beskjed om hva slags dokumentasjon de mangler.  Jeg har ikke hørt noe fra NAV-legene direkte om hva de trenger. Alt jeg har hørt  er hva saksbehandler har sagt, om at rådgivende lege ikke er fornøyd med dokumentasjonen. Etter at hun sa det, så fikk jeg fastlegen til å sende inn enda mer info. Ikke fått noe skriftlig etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...