Gå til innhold

Svigers kjørte med mitt barn uten barnesete i sin bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så rasende forbannet akkurat nå! Svigers skulle passe minstejenta vår på 2 år noen få timer i dag. Så presenterer de å finne ut at de har et ærend akkurat da, og setter henne i bilen sin! De har ikke barnesete, bare ei pute, og de kjørte ca 1 mil, delvis på en veldig trafikkert vei med 80-sone. Jeg klikket helt da jeg hørte det og ga mannen beskjed om å ta det opp med dem omgående. Heldigvis gjorde han det, men svigermor bare lo litt og sa at det gikk så fint da de kjørte. Overreagerer jeg?? Det er uaktuelt at de får passe mine barn når de gjør sånt uten å i det hele tatt tenke på det! Hadde de tenkt at de skulle ut og kjøre, kunne vi flyttet over vårt sete/byttet bil eller funnet en løsning. Dette skjer ganske raskt etter at de hadde en potensielt svært alvorlig ulykke med et annet barnebarn de skulle passe. Jeg blir så sint! Svigermor er grei, men av den typen som mener at kostholdsrådene til gravide er noe tull fordi de gikk bra før i tiden også etc. Men som sagt: overreagerer jeg???

Anonymkode: 101b9...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du overreagerer ikke men ha i bakhodet at reglene var veldig annerledes da hun hadde små barn og at hun muligens ikke har satt seg så godt inn i de som gjelder nå. 

Anonymkode: 63ae0...c2c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns du overreagerer. Tror ikke de er ute etter å skade barnet, tror at som besteforeldre verner de mok veldig om jenta. Til neste gang får du sette igjen bilsete der sånn at de har.

Anonymkode: cca17...0c6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks. Totalt uakseptabelt, ulovlig og respektløst. Uten barnesete får ingen kjøre med mitt barn. Min mor syns jeg overdriver, men det er nå mitt barn og jeg bestemmer. Hadde gitt de klar beskjed, og forventet en unnskyldning, ikke latter. 

Anonymkode: 74abd...226

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så rasende forbannet akkurat nå! Svigers skulle passe minstejenta vår på 2 år noen få timer i dag. Så presenterer de å finne ut at de har et ærend akkurat da, og setter henne i bilen sin! De har ikke barnesete, bare ei pute, og de kjørte ca 1 mil, delvis på en veldig trafikkert vei med 80-sone. Jeg klikket helt da jeg hørte det og ga mannen beskjed om å ta det opp med dem omgående. Heldigvis gjorde han det, men svigermor bare lo litt og sa at det gikk så fint da de kjørte. Overreagerer jeg?? Det er uaktuelt at de får passe mine barn når de gjør sånt uten å i det hele tatt tenke på det! Hadde de tenkt at de skulle ut og kjøre, kunne vi flyttet over vårt sete/byttet bil eller funnet en løsning. Dette skjer ganske raskt etter at de hadde en potensielt svært alvorlig ulykke med et annet barnebarn de skulle passe. Jeg blir så sint! Svigermor er grei, men av den typen som mener at kostholdsrådene til gravide er noe tull fordi de gikk bra før i tiden også etc. Men som sagt: overreagerer jeg???

Anonymkode: 101b9...1fe

Jeg synes ikke du overreagerer. Om de skal passe henne igjen, ville jeg spurt veldig tydelig ved levering "Skal dere kjøre noe sted, for da må dere bruke barnesetet vårt og", for å minne de på det. At det gikk så fint når de kjørte, er jo et elendig argument. Hadde de krasjet, eller blitt påkjørt av en annen bil kunne det blitt fatalt.

Anonymkode: dfe79...b42

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ett ekstra sete som besteforeldrene (på begge sider) kan disponere; problem solved!!  Ingen vits i å lage ett stort nummer ut av noe dere selv kan være behjelpelig med å tilrettelegge.

Å kjøre med barn i bilen uten tilstrekkelig sikring, er faktisk ulovlig, men man blir ikke bøtelagt hvis man mumser spekemat i graviditeten. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av fem tusen ca vil bli hardt skadet eller drept i trafikken hvert år. En av fem hundre blir skadet i trafikken. Enkle grep som å bruke bilstol, refleks og tenke over hva man gjør kan hindre at du blir med i en av dem gruppene. Du bør være forbannet. Hadde aldri latt mitt barn kjøre uten bilstol eller i eldre biler (hvis jeg hadde et barn). Regner med at hvis jeg låner bort ungen ville jeg lånt bort bilen også.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TrailerEnka

Nei, her overreagerer du ikke. Hadde klikket om noen hadde gjort det med mitt barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Dette skjer ganske raskt etter at de hadde en potensielt svært alvorlig ulykke med et annet barnebarn de skulle passe.

Dette burde jo gitt dem en vekker. Jeg synes de er uansvarlige, og temmelig frekke som faktisk ler av deg.

Anonymkode: 71762...bac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du overreagerer overhodet ikke. At "det gikk da så bra atte" er IKKE noen som helst form for unnskyldning. Om hun tror det, ville jeg aldri latt henne være alene med barnet igjen. Det kunne nemlig gått helt annerledes. Hva om det IKKE hadde gått så fint, atte? Da jeg var liten hadde vi ikke setebelter i bilen engang. Jeg overlevde barndommen, uten noen gang å være i en ulykke. I fjor var jeg derimot i en stygg elgulykke. Hadde jeg da ikke hatt setebelte vil jeg ikke tenke på hva som kunne skjedd. Man vet aldri når uhellet kommer til å være ute, og derfor er det helt idiotisk å referere til at "det har da gått bra til nå". 

OM hun skal få lov å passe barnet igjen, gjør det klinkende klart at det er helt uaktuelt å kjøre med ungen uten skikkelig sikring  - og dikter i detalj hva skikkelig sikring innebærer. 

Anonymkode: 94960...7ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Dette skjer ganske raskt etter at de hadde en potensielt svært alvorlig ulykke med et annet barnebarn de skulle passe.

gud, så trist. 

Men du, ikke ta av på grunn av det. neste gang leverer du barnet med bilsete. Nekter hun å høre, så tar du med deg ungen og går..

Anonymkode: dc527...026

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du overreagerer ikke. Neste gang de skal passe får du spørre om de trenger å låne barnesete, og understreke på en pen måte at det er svært viktig (og lovpålagt!) med korrekt sikring av barn i bil. Jeg ville nok ikke sagt at de aldri får passe igjen etter en hendelse, men dersom de fortsetter å ikke høre på dere bør det få noen konsekvenser. 

Mine svigerforeldre har latt toåringen sitte i forovervendt bilsete ved en anledning, og det har vi pent bedt om at de unngår i fremtiden. Heldigvis har de hørt på det. Å sitte på en pute er jo langt mindre sikkert, det kunne fått alvorlige konsekvenser. 

Anonymkode: 7b6ee...14e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg syns du overreagerer. Tror ikke de er ute etter å skade barnet, tror at som besteforeldre verner de mok veldig om jenta. Til neste gang får du sette igjen bilsete der sånn at de har.

Anonymkode: cca17...0c6

Nei de er ikke ute etter å skade barnet. Det de gjorde er allikevel en grove feil som kunne resultert i at barnet ble alvorlig skaddet.

 

7 minutter siden, Monky6 skrev:

Kjøp ett ekstra sete som besteforeldrene (på begge sider) kan disponere; problem solved!!  Ingen vits i å lage ett stort nummer ut av noe dere selv kan være behjelpelig med å tilrettelegge.

Å kjøre med barn i bilen uten tilstrekkelig sikring, er faktisk ulovlig, men man blir ikke bøtelagt hvis man mumser spekemat i graviditeten. 

Det er vits i å lage et stort nummer ut av det siden besteforeldrene bare ler av henne.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vil bare si at vi ikke kjeftet dem huden full, men ga tydelig beskjed om at dette ikke var akseptabelt framover og at vi kan kjøpe et sete de kan bruke i sin bil. Det var min mann som fikk den verste skyllebøtta stakkar, da jeg fant ut av det. Gikk nemlig rett til ham og fikk rast ut. Han var heldigvis enig. Vi kunne selvfølgelig lånt dem vår bil, men de nevnte jo ikke med et ord at de skulle ut og kjøre! Tanken på at de ville gjøre det, slo meg virkelig ikke. Og jeg vet jo at reglene var annerledes før, så jg kan til en viss grad se hvorfor de gjorde det. Det gjør det imidlertid ikke ok.

Anonymkode: 101b9...1fe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reagerte helt riktig for situasjonen synes jeg :Nikke: barn i barnesetestørrelse bør ALDRI sitte usikret i bil. Jeg er rolig og avbalansert i de fleste situasjoner, men hvis jeg hadde sett dette hadde jeg antakelig klikket i vater. Jeg mistet en barndomsvenninne da jeg var i førskolealder, hun satt på fanget til moren i passasjersetet fremme. De skulle bare kjøre et par kilometer og tenkte det ikke gjorde noe..... :(

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva gjør dere foreldre når dere tar buss med barna? Det er verken belter eller seter der...

Anonymkode: b6819...c88

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere foreldre når dere tar buss med barna? Det er verken belter eller seter der...

Anonymkode: b6819...c88

De har de i vogn. Og jo, det finns belter i buss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere foreldre når dere tar buss med barna? Det er verken belter eller seter der...

Anonymkode: b6819...c88

Det finnes både barnestoler og belter! spørs på bussen

Anonymkode: dc527...026

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere foreldre når dere tar buss med barna? Det er verken belter eller seter der...

Anonymkode: b6819...c88

Mange busser har faktisk både barneseter og belter.. I tillegg kan man ha barnet i vogn, og sikre vognen med belter på bussen. 

I tillegg er det ulike regler for buss og bil.. En kollisjon er også som regel langt verre med bil enn med buss, grunnet at en buss har langt større masse enn en personbil. Der en personbil ville blitt helt trekkspill kommer bussen gjerne unna med en liten ripe og kanskje en knust lykt. 

Anonymkode: 94960...7ee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...