Gå til innhold

Gravid etter P-sprøyte slutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, lingua franca skrev:

Det er mulig. Jeg har selv epilepsi, og fikk beskjed om at dersom jeg ville ha p-sprøyte, måtte jeg fylle på oftere pga dette. Har imidlertid ingen erfaring med sprøyten, valgte hormonspiral.

Okay:) Da kan jeg jo håpe :) Hva slags medisiner bruker du for epilepsi, kan jeg spørre om det? Jeg bruker Tegretol og Rivotril (sistnevnte skal jeg trappe ned og slutte med snart etter planen.

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okay:) Da kan jeg jo håpe :) Hva slags medisiner bruker du for epilepsi, kan jeg spørre om det? Jeg bruker Tegretol og Rivotril (sistnevnte skal jeg trappe ned og slutte med snart etter planen.

Anonymkode: 7557a...2d9

Har brukt mange forskjellige, men siste par årene har jeg brukt Trileptal (en "slektning" av Tegretol). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lingua franca skrev:

Hverken p-piller eller p-sprøyte er farlig! Ja, noen opplever at det kan ta tid å få tilbake normal syklus etter p-sprøyten, men den er ikke farlig. Når det gjelder p-piller, er de ute av kroppen like raskt som alle andre orale medikamenter, dvs et par dager. Det eneste som kan være farlig med p-piller er den lille faren for blodpropp, men med mindre man er genetisk disponert for det, er faren nesten ikke-eksisterende.

Nei, det er det ikke! Mye skremselspropaganda ute og går ang det å få barn når man er i slutten av 30-årene. De aller fleste kvinner kan fint få barn til de er rundt 40-42 år gamle. Du kan jo høre med moren din (og evt søstre, tanter og bestemødre) når de kom i overgangsalderen. Det er ofte arvelig. Men med normal fertilitet kan man få barn til man er rundt 40.

Når man har en kronisk sykdom (som TS som har epilepsi) får man som hovedregel ikke adoptere. Det er også svært kostbart og svært tidkrevende å adoptere, det er ikke bare å hente en unge, liksom... 

Takk for supert innlegg og gode tips! Jeg skal høre med moren min:)

Ble litt beroliget nå. Spent på hva gynekologen sier om 4 uker når jeg har time der...
PS: Grunnen til at jeg er 35 og fortsatt går på prevensjon, er at jeg og typen ikke har vært sammen så veldig lenge. Greit å ha litt mer tid sammen før vi tar en så stor avgjørelse, men vi tenker å slutte med prevensjon snart...

Anonymkode: 7557a...2d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for supert innlegg og gode tips! Jeg skal høre med moren min:)

Ble litt beroliget nå. Spent på hva gynekologen sier om 4 uker når jeg har time der...
PS: Grunnen til at jeg er 35 og fortsatt går på prevensjon, er at jeg og typen ikke har vært sammen så veldig lenge. Greit å ha litt mer tid sammen før vi tar en så stor avgjørelse, men vi tenker å slutte med prevensjon snart...

Anonymkode: 7557a...2d9

Bra :)

Dette med skremselspropaganda rundt både bruk av hormonell prevensjon og graviditet i slutten av 30-årene er det bare  google seg frem til, altså, det er ikke noe jeg har funnet på (sier dette like mye til andre som leser som til deg). Man bør høre på leger og forskere, ikke på folk som uten vitenskapelig grunnlag har bestemt seg for at x og y er "farlig". 

Jeg har selv fått to barn, så dersom du lurer på noe ang graviditet og epilepsi er det bare å sende pm :) 

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsultasjon hos lege nå. Så tar de prøver og hcg test. Så hvis den er negativ sender de meg til gynekolog. Fikk også tips om å ringe senere i uka for time, da kan det hende jeg får den raskere enn om jeg må vente på brev. 

Anonymkode: a981f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde selvsagt at hvis man slutter blir man gravid. Spesielt siden legen ikke sa noe. hvordan skal man holde seg oppdatert på alt?  Du leser ikke 10 sider av google om rørlegging før rørleggeren kommer på besøk. Man skal liksom stole på profesjonelle.. men sånn er det ikke med leger syns jeg.. syns de tar altfor lett på dette med hormon prevensjon 

Anonymkode: ce654...fff

Sa du til legen at du ville ha barn på sikt da? Mtp at du er 35 ville jeg (ikke lege) tenkt at om du ber om hormonprevensjon ikke vil ha barn noen gang. Nettop fordi det er kjent at det kan ta lan tid før man er fruktbar igjen. Jeg mener ikk emen skal holde seg oppdatert på alt, men akkurat prevensjon og hormonpreparater trodde jeg de fleste over 20 hadde satt seg litt inn i

Anonymkode: b3d8a...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Uffda, leit å høre... Er det pga de 2 gangene med P-sprøyta at du ikke kan få barn? Altså, hormon-problemene kom pga sprøyta eller?

Anonymkode: 7557a...2d9

Hormon problemmene kom etter p sprøyta ja.

Om det var p sprøyten som gjorde det vet jeg ikke,men jeg vet at det startet etter det. Rett etter.

Anonymkode: b616e...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, lingua franca skrev:

Hverken p-piller eller p-sprøyte er farlig! Ja, noen opplever at det kan ta tid å få tilbake normal syklus etter p-sprøyten, men den er ikke farlig.

Begynte å få regelmessig mens igjen, nå får 6 mnd siden,

unormal syklus i 13,5 år som jeg fikk rett etter p sprøyta

ikke kan få barn heller.

Litt av en tilfeldighet du...

Anonymkode: b616e...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag. Hun sendte henvisning til gynekolog. Skal ringe i slutten av uken så jeg får timen kjappere. Hvis alt ser bra ut hos meg setter de i gang mense  og sjekker typen.

Anonymkode: a981f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Var hos legen i dag. Hun sendte henvisning til gynekolog. Skal ringe i slutten av uken så jeg får timen kjappere. Hvis alt ser bra ut hos meg setter de i gang mense  og sjekker typen.

Anonymkode: a981f...9cb

Lykke til :)

Anonymkode: b616e...ed4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynte å få regelmessig mens igjen, nå får 6 mnd siden,

unormal syklus i 13,5 år som jeg fikk rett etter p sprøyta

ikke kan få barn heller.

Litt av en tilfeldighet du...

Anonymkode: b616e...ed4

Psprøyter (eller annen prevensjon) kan IKKE gjøre folk ufruktbare. Dette er det masse forskning på. Om du velger å tro noe annet, er det selvsagt opp til deg, men jeg kan ikke se hvordan det gjør din situasjon bedre? Dersom du ikke kan få barn, har det en annen årsak enn p-sprøyten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...