Gå til innhold

Gravid etter P-sprøyte slutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, er du så snill at du spør lege for meg? Tusen hjertelig takk! Si gjerne at jeg kun har fått 2 injeksjoner, håper kanskje dette har litt å si, men... Så utrolig snilt - det finnes så mange kloke og gode sjeler her inne på KG! <3

Ja, det er helt sant... Men så er adopsjonsreglene også meget strenge. Vet ikke hvordan det er med epilepsi. Og rart med det, skulle så gjerne ønske meg et biologisk barn.... :)

Anonymkode: 7557a...2d9

Ønsker meg sterkest det jeg og. En eller ei som er halvparten meg og halvparten samboer. 

Fosterhjem er en fin mulighet også hvis ting ikke går som planlagt.

Anonymkode: a981f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker meg sterkest det jeg og. En eller ei som er halvparten meg og halvparten samboer. 

Fosterhjem er en fin mulighet også hvis ting ikke går som planlagt.

Anonymkode: a981f...9cb

Ja, det er liksom det, et barn som er halvparten av mannen jeg elsker...

Hvis en legetabbe ikke skal gi meg muligheten til det..... Hjelpes. Dette kan jo ikke være sant...!

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er liksom det, et barn som er halvparten av mannen jeg elsker...

Hvis en legetabbe ikke skal gi meg muligheten til det..... Hjelpes. Dette kan jo ikke være sant...!

Anonymkode: 7557a...2d9

Jeg ville booket en legetime med en gang. Hvis du får lite svar der ville jeg ordnet med en privatklinikk. Du skal hvert fall ikke bare gå å vente å se nå, jeg tror ikke du vinner noe på det

Anonymkode: a981f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville booket en legetime med en gang. Hvis du får lite svar der ville jeg ordnet med en privatklinikk. Du skal hvert fall ikke bare gå å vente å se nå, jeg tror ikke du vinner noe på det

Anonymkode: a981f...9cb

Jeg har fått time hos gynekolog om 4 uker... Får vel pent vente til den timen... Biter negler, merker jeg.

Greit nok om jeg hadde vært 25 år, men jeg er jo 35... :(

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått time hos gynekolog om 4 uker... Får vel pent vente til den timen... Biter negler, merker jeg.

Greit nok om jeg hadde vært 25 år, men jeg er jo 35... :(

Anonymkode: 7557a...2d9

Har du mulighet til privat ville jeg brukt det. Spesialist av noe sak.

Anonymkode: a981f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet til privat ville jeg brukt det. Spesialist av noe sak.

Anonymkode: a981f...9cb

Den jeg var hos er veldig dyktig på fertilitet, så det skal gå greit å vente 4 uker. Krysser fingrene :)
for at alt ikke er ødelagt hos meg... Da jeg var der i fjor, minte han meg på om at 34 er en høy alder i fertilitetssammenheng... Åh, jeg skulle aldri ha begynt på den P-sprøyta! Samboeren min er litt yngre og ville gjerne at vi skulle vente litt lenger med å prøve..:(

Håper dette innlegget kan hjelpe som en advarsel til andre om P-sprøyta...

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen med gladhistorier, som er blitt gravide etter slutt med P-sprøyte?
Hvor lang tid tok det å bli gravid, og hvor gamle var dere? :)

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å virke negativ, men hvorfor bruke hormon prevensjon om man vil ha barn i den alderen? 

Anonymkode: b3d8a...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok p sprøyta 2 ganger når jeg 21 år. jeg sluttet fordijeg var konstant dårlig, etterpå hadde jeg meget uregelig mens i flere år, viste seg å være hormon problemmer og kan ikke få barn.

kvinne 35

Anonymkode: b616e...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meningen å virke negativ, men hvorfor bruke hormon prevensjon om man vil ha barn i den alderen? 

Anonymkode: b3d8a...422

Trodde selvsagt at hvis man slutter blir man gravid. Spesielt siden legen ikke sa noe. hvordan skal man holde seg oppdatert på alt?  Du leser ikke 10 sider av google om rørlegging før rørleggeren kommer på besøk. Man skal liksom stole på profesjonelle.. men sånn er det ikke med leger syns jeg.. syns de tar altfor lett på dette med hormon prevensjon 

Anonymkode: ce654...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på p-sprøyte i 3,5 år, satte siste sprøyte 1. juli og fikk mens igjen i januar. Ble gravid i april. Var 29 da jeg sluttet og nettopp fylt 30 da jeg ble gravid. Så det kan gå helt greit også, 4 mnd fra sprøyten "gikk ut" til mens, og gravid 3 mnd etter det igjen, det er ikke så voldsomt lenge syns jeg (i ettertid da, når man venter føles det jo evig lenge uansett!).

Anonymkode: 79287...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Trodde selvsagt at hvis man slutter blir man gravid. Spesielt siden legen ikke sa noe. hvordan skal man holde seg oppdatert på alt?  Du leser ikke 10 sider av google om rørlegging før rørleggeren kommer på besøk. Man skal liksom stole på profesjonelle.. men sånn er det ikke med leger syns jeg.. syns de tar altfor lett på dette med hormon prevensjon 

Anonymkode: ce654...fff

ENIG

Anonymkode: b616e...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok p sprøyta 2 ganger når jeg 21 år. jeg sluttet fordijeg var konstant dårlig, etterpå hadde jeg meget uregelig mens i flere år, viste seg å være hormon problemmer og kan ikke få barn.

kvinne 35

Anonymkode: b616e...ed4

Uffda, leit å høre... Er det pga de 2 gangene med P-sprøyta at du ikke kan få barn? Altså, hormon-problemene kom pga sprøyta eller?

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på p-sprøyte i 3,5 år, satte siste sprøyte 1. juli og fikk mens igjen i januar. Ble gravid i april. Var 29 da jeg sluttet og nettopp fylt 30 da jeg ble gravid. Så det kan gå helt greit også, 4 mnd fra sprøyten "gikk ut" til mens, og gravid 3 mnd etter det igjen, det er ikke så voldsomt lenge syns jeg (i ettertid da, når man venter føles det jo evig lenge uansett!).

Anonymkode: 79287...baf

Det var jo godt å høre :) Selv om du er 5 år yngre enn meg... så kan jeg jo håpe på det samme her.

Sist jeg var hos gynekolog, så fruktbarheten "innenfor normalområdet" ut sa han, men spesielt bra var det ikke... Krysser fingrene....

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til det, forresten?

Anonymkode: 7557a...2d9

I flere typer epilepsimedisiner (ikke alle) er det et stoff som gjør at hormonene i p-piller o.l brytes ned raskere, slik at man ikke oppnår full effekt av prevensjonen (og dermed kan bli uønsket gravid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, lingua franca skrev:

I flere typer epilepsimedisiner (ikke alle) er det et stoff som gjør at hormonene i p-piller o.l brytes ned raskere, slik at man ikke oppnår full effekt av prevensjonen (og dermed kan bli uønsket gravid).

Okay... I mitt tilfelle kan jo dette være positivt, kanskje? At P-sprøyta sine hormoner ikke "setter seg like godt"? Da håper jeg jo nesten det!

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

herregud så ekkelt.. man tenker ikke helt på hva man har i kroppen.. Er det like farlig som p pille? jeg har gått på den i 3 år..

Anonymkode: ce654...fff

Hverken p-piller eller p-sprøyte er farlig! Ja, noen opplever at det kan ta tid å få tilbake normal syklus etter p-sprøyten, men den er ikke farlig. Når det gjelder p-piller, er de ute av kroppen like raskt som alle andre orale medikamenter, dvs et par dager. Det eneste som kan være farlig med p-piller er den lille faren for blodpropp, men med mindre man er genetisk disponert for det, er faren nesten ikke-eksisterende.

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et ærlig svar iallefall! :) Jeg er også irritert på legen. Heldigvis har jeg bare fått 2 injeksjoner med P-sprøyte (men i den artikkelen stod det at det spiller ingen rolle om du har gått på sprøyten kort eller lenge. Vet du, eller kan du sjekke for meg? Hadde vært supert...)

Generelt sett, hvordan er det for kvinner 35 år + å bli gravide? Nå som jeg er så hedig å ha fått svar av en fagperson.

Jeg fylte nettopp 35 og samboeren er litt yngre. Har sunn livsstil og normal vekt. Men så har jeg epilepsi, men svært sjeldent anfall.

Nå ble jeg deppa... det føltes som en livskrise å få epilepsi, og så blir jeg kanskje barnløs også... 2 år å vente er jo lenge, og ved 37 års alder er det vel svært vanskelig å bli gravid..?

Anonymkode: 7557a...2d9

Nei, det er det ikke! Mye skremselspropaganda ute og går ang det å få barn når man er i slutten av 30-årene. De aller fleste kvinner kan fint få barn til de er rundt 40-42 år gamle. Du kan jo høre med moren din (og evt søstre, tanter og bestemødre) når de kom i overgangsalderen. Det er ofte arvelig. Men med normal fertilitet kan man få barn til man er rundt 40.

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du er så uheldig å ikke få det til finnes det mange barn som trenger et godt hjem. Det er min tanke. Jeg får mer svar fra lege i morgen.

Anonymkode: a981f...9cb

Når man har en kronisk sykdom (som TS som har epilepsi) får man som hovedregel ikke adoptere. Det er også svært kostbart og svært tidkrevende å adoptere, det er ikke bare å hente en unge, liksom... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meningen å virke negativ, men hvorfor bruke hormon prevensjon om man vil ha barn i den alderen? 

Anonymkode: b3d8a...422

Halloooo...! Som en over skrev jeg trodde selvsagt at dersom jeg slutter så kan man bli gravid. Legen var fult informert at jeg etterhvert ønsker barn (og om ikke, så burde legen ha spurt meg). Å ha en annen sykdom (i mitt tilfelle epilepsi) og dermed bruke medisiner, gjør det mer komplisert å finne riktig prevensjon, Og her ble jeg altså anbefalt P-sprøyta.

TS

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okay... I mitt tilfelle kan jo dette være positivt, kanskje? At P-sprøyta sine hormoner ikke "setter seg like godt"? Da håper jeg jo nesten det!

Anonymkode: 7557a...2d9

 

Det er mulig. Jeg har selv epilepsi, og fikk beskjed om at dersom jeg ville ha p-sprøyte, måtte jeg fylle på oftere pga dette. Har imidlertid ingen erfaring med sprøyten, valgte hormonspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...