Gå til innhold

Gravid etter P-sprøyte slutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har gått på P-sprøyte (Depro Porvera) og blitt gravide etterpå? Hvor lang tid tok det?

Jeg er 35 år, og legen satte meg på P-sprøyte pga jeg har epilepsi-medisiner. Jeg og sambo planlegger å prøve å få bar om ikke så altofor lenge, jeg er jo tross alt 35! Så leste jeg at det kan ta opptil 2 år (!!!!) etter P-sprøyte-slutt, å få syklusen i gang igjen, kan dette stemme?

Da fikk jeg panikk, jeg vil jo være 37 om to år.. Ble litt sint på legen, jenter på min alder bør jo advares mot denne form for prevensjon..
Jeg har heldigvis bare tatt to sprøyter, så kanskje min kropp ikke vil påvirkes like mye av det? Skal ikke ta flere, det er sikkert.

Hva er deres erfaringer?

 

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønte ikke hvorfpr du fikk sprøyte, det er jo samme virkestoff som minipiller og de vil vel kontraktere like mye? Jeg spør fordi de jeg kjenner med epillepsi ikke får hormonellprevensjon i det hele tatt.

 

Anonymkode: b3d8a...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ikke hvorfpr du fikk sprøyte, det er jo samme virkestoff som minipiller og de vil vel kontraktere like mye? Jeg spør fordi de jeg kjenner med epillepsi ikke får hormonellprevensjon i det hele tatt.

Anonymkode: b3d8a...422

Det vet jeg ikke, jeg går på medisinen Tegretol. Graviditet er ok med min sykdom og medisinering, har jeg fått avklart. Legen har  vel vurdert nøye vil jeg tro, men ble skuffet dersom det er slik at P-sprøyte henger i lenger enn annen prevenson.

Noen som vet? :)

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ikke hvorfpr du fikk sprøyte, det er jo samme virkestoff som minipiller og de vil vel kontraktere like mye? Jeg spør fordi de jeg kjenner med epillepsi ikke får hormonellprevensjon i det hele tatt.

Anonymkode: b3d8a...422

Hva er grunnen til det, forresten?

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste sprøyten min ble satt i månedskifte august-september og jeg venter fortsatt på mensen. Altså den gikk ut i starten av desember, men det er ingen tegn til mens. Kroppen er ikke hva den pleide jeg sliter med svimmelhet,  kvalme, smerter i mageområdet, gått opp i vekt, fett hår og kviser.

Heldigvis har jeg straks legetime og kanskje de får hjulpet meg. Hvis legen min ikke hjelper kommer jeg til å gå til privat gynekolog.

Anonymkode: a981f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siste sprøyten min ble satt i månedskifte august-september og jeg venter fortsatt på mensen. Altså den gikk ut i starten av desember, men det er ingen tegn til mens. Kroppen er ikke hva den pleide jeg sliter med svimmelhet,  kvalme, smerter i mageområdet, gått opp i vekt, fett hår og kviser.

Heldigvis har jeg straks legetime og kanskje de får hjulpet meg. Hvis legen min ikke hjelper kommer jeg til å gå til privat gynekolog.

Anonymkode: a981f...9cb

herregud så ekkelt.. man tenker ikke helt på hva man har i kroppen.. Er det like farlig som p pille? jeg har gått på den i 3 år..

Anonymkode: ce654...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siste sprøyten min ble satt i månedskifte august-september og jeg venter fortsatt på mensen. Altså den gikk ut i starten av desember, men det er ingen tegn til mens. Kroppen er ikke hva den pleide jeg sliter med svimmelhet,  kvalme, smerter i mageområdet, gått opp i vekt, fett hår og kviser.

Heldigvis har jeg straks legetime og kanskje de får hjulpet meg. Hvis legen min ikke hjelper kommer jeg til å gå til privat gynekolog.

Anonymkode: a981f...9cb

Uffda, prøver du også å bli gravid? Synd å høre... Hadde du gått på P-sprøyta lenge?
Siden jeg bare har tatt den 2 ganger, så håper jeg at den kanskje ikke henger i så lenge, men hvem vet...

Legene burde tenke seg nøyere om over hva de skriver ut! Vi stoler jo på deres vurdering. Lykke til, til deg :)

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

herregud så ekkelt.. man tenker ikke helt på hva man har i kroppen.. Er det like farlig som p pille? jeg har gått på den i 3 år..

Anonymkode: ce654...fff

Ja like ille som P-pille. Var opprinnelig mye værre

Anonymkode: b3d8a...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til det, forresten?

Anonymkode: 7557a...2d9

Fordi medisinene mot epileplsi og hormonell prevensjon ikke går bra sammen. Står godt beskrevet i flere pakningsvedlegg jeg har lest.

Anonymkode: b3d8a...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke, jeg går på medisinen Tegretol. Graviditet er ok med min sykdom og medisinering, har jeg fått avklart. Legen har  vel vurdert nøye vil jeg tro, men ble skuffet dersom det er slik at P-sprøyte henger i lenger enn annen prevenson.

Noen som vet? :)

Anonymkode: 7557a...2d9

Ja, dessverre KAN det være slik at p sprøyte henger i mye lenger enn andre prevensjonsmetoder. Og som en person som rekvirerer prevensjon til mange FORSTÅR jeg ikke at legen har gitt deg den. Dette er noe vi vanligvis kun gir til unge jenter som ikke vil ha spiral eller p-stav, og altså da de som ikke tenker seg barn på lenge! Nettopp av den grunn at det kan ta år å komme inn i syklus igjen. Pga at det er noe man sprøyter inn har man mye mindre kontroll, og kan ikke fjerne hormonene fra kroppen som ved alle andre metoder. Du kan godt være heldig og få mens igjen snart, men at den skal være sikker prevensjon i 3 mnd om gangen gjør at den har en dose med god margin! For at legemiddelfirma skal kunne skrive at den varer i 3 mnd må det nøye testing til, og dette er dermed resultatet. 3 mnd er et absolutt minimum, og sannsynligheten er stor for at den virker mye mye lenger. Jeg fatter ikke hva legen har tenkt med ved å gi den til en 35 år gammel kvinne som ønsker barn. Når det kommer til prevensjon er ikke leger de beste.

Anonymkode: 03fbc...680

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uffda, prøver du også å bli gravid? Synd å høre... Hadde du gått på P-sprøyta lenge?
Siden jeg bare har tatt den 2 ganger, så håper jeg at den kanskje ikke henger i så lenge, men hvem vet...

Legene burde tenke seg nøyere om over hva de skriver ut! Vi stoler jo på deres vurdering. Lykke til, til deg :)

Anonymkode: 7557a...2d9

Hadde 4 sprøyter så kun et år. Men gått sammenhengene på p pille i 5 år før det. Hele tiden jeg gikk på sprøyta hadde jeg ikke mens, men hadde det mellom sprøyte 1 og 2, så det er jo egentlig ikke så lenge siden. Er i tillegg oppblåst hele tiden. Føler meg ikke vel i det hele tatt.

Heldigvis er jeg 23 år.

Anonymkode: a981f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt på nettet (jeg, TS) og nå ble jeg skikkelig deppa! Mange steder står det at P-sprøyta IKKE er et godt valg for kvinner som ønsker å blo gravide om ikke så altfor lenge! Og at selv om du bare har tatt sprøyta i kort tid, kan det ta lang tid å bli fruktbar igjen! JEG ER 35 ÅR OG FORKLARTE LEGEN AT JEG ØNSKER BARN ETTER HVERT!
Dette må jo være en legetabbe, som kan få alvorlige følger for meg? 35 år er jo i seg selv en alder der fruktbarhet synker?!

Noen her inne med erfaring: som har gått på P-sprøyte og blitt gravide etterpå? Og som kan betrygge meg? :)

How long to get pregnant?
After stopping Depo-Provera, it can take an average of four to ten months to get pregnant. It will take up to two years from the date of your last Depo-Provera shot for your chances of getting pregnant to get back to that of a woman who has never had the shot. So, basically, four months after stopping the shot, your chances will start to increase, and it can take up to two years for your chance of getting pregnant to be at the same level as it was pre-Depo. Something to remember is that the amount of time you have been taking the Depo Provera shot does not affect how long it will take you to get pregnant after going off of the shot. If you only have taken one shot, the effects can last as long as someone who has taken the shot for years.

The bottom line
Usually Depo-Provera is a better choice for women who do not wish to become pregnant anytime soon. If you think that you might want to become pregnant soon, the contraceptive pill might be a better choice for you. If you know that you do not want to become pregnant for several years, Depo-Provera is a good choice. Just remember that getting pregnant after going off of the Depo-Provera shot may require some extra patience, since it might take longer than expected.

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja like ille som P-pille. Var opprinnelig mye værre

Anonymkode: b3d8a...422

P pille er ikke like ille. De fleste jeg kjenner som sluttet på p pille har fått igjen mens etter 2 uker. 

Det er mer i en sprøyte (varer trossalt 3 mnd per sprøyte) 

Likevel vet jeg at jeg ikke kommer til å gå på prevensjon mer. Jeg innser nå hvor mye rart som har blitt puttet i min kropp.

Anonymkode: a981f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

P pille er ikke like ille. De fleste jeg kjenner som sluttet på p pille har fått igjen mens etter 2 uker. 

Det er mer i en sprøyte (varer trossalt 3 mnd per sprøyte) 

Likevel vet jeg at jeg ikke kommer til å gå på prevensjon mer. Jeg innser nå hvor mye rart som har blitt puttet i min kropp.

Anonymkode: a981f...9cb

Dosen over tid er jo like ille. Men p-sprøyte var mye værre før, da fikk man ikke lov å få om man planla  barn.

Anonymkode: b3d8a...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dessverre KAN det være slik at p sprøyte henger i mye lenger enn andre prevensjonsmetoder. Og som en person som rekvirerer prevensjon til mange FORSTÅR jeg ikke at legen har gitt deg den. Dette er noe vi vanligvis kun gir til unge jenter som ikke vil ha spiral eller p-stav, og altså da de som ikke tenker seg barn på lenge! Nettopp av den grunn at det kan ta år å komme inn i syklus igjen. Pga at det er noe man sprøyter inn har man mye mindre kontroll, og kan ikke fjerne hormonene fra kroppen som ved alle andre metoder. Du kan godt være heldig og få mens igjen snart, men at den skal være sikker prevensjon i 3 mnd om gangen gjør at den har en dose med god margin! For at legemiddelfirma skal kunne skrive at den varer i 3 mnd må det nøye testing til, og dette er dermed resultatet. 3 mnd er et absolutt minimum, og sannsynligheten er stor for at den virker mye mye lenger. Jeg fatter ikke hva legen har tenkt med ved å gi den til en 35 år gammel kvinne som ønsker barn. Når det kommer til prevensjon er ikke leger de beste.

Anonymkode: 03fbc...680

Jobber du i helsevesenet / apotek? Uff, nå ble jeg utrolig stressa! Tenk om jeg aldri får barn pga. dette!
Tenk om det kan ta ÅR å komme inn i syklus igjen da, hjelp!!!

Takk for at dere deler av deres kunnskap! Kjenner jeg blir sinna på legen som foreks

Noen her som har blitt gravide etter slutt med P-sprøyte?

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du i helsevesenet / apotek? Uff, nå ble jeg utrolig stressa! Tenk om jeg aldri får barn pga. dette!
Tenk om det kan ta ÅR å komme inn i syklus igjen da, hjelp!!!

Takk for at dere deler av deres kunnskap! Kjenner jeg blir sinna på legen som foreks

Noen her som har blitt gravide etter slutt med P-sprøyte?

Anonymkode: 7557a...2d9

Ja jeg er helsesøster og jordmor. Jeg skulle så gjerne beroliget deg! Men jeg kjenner også at jeg blir irritert på denne legen, for jeg synes det virker kunnskapsløst. Med det sagt så kan dette veldig godt gå helt fint, to år er antagelig et maksimum og i verste fall. Men det er et kjent faktum at p sprøyten kan knote til syklusen for mange, en stund, og med de fakta du legger frem mener jeg du aldri skulle hatt den.

lykke til, det vil nok ordne seg for deg, men jeg ville tatt dette opp med legen.

Anonymkode: 03fbc...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er helsesøster og jordmor. Jeg skulle så gjerne beroliget deg! Men jeg kjenner også at jeg blir irritert på denne legen, for jeg synes det virker kunnskapsløst. Med det sagt så kan dette veldig godt gå helt fint, to år er antagelig et maksimum og i verste fall. Men det er et kjent faktum at p sprøyten kan knote til syklusen for mange, en stund, og med de fakta du legger frem mener jeg du aldri skulle hatt den.

lykke til, det vil nok ordne seg for deg, men jeg ville tatt dette opp med legen.

Anonymkode: 03fbc...680

Takk for et ærlig svar iallefall! :) Jeg er også irritert på legen. Heldigvis har jeg bare fått 2 injeksjoner med P-sprøyte (men i den artikkelen stod det at det spiller ingen rolle om du har gått på sprøyten kort eller lenge. Vet du, eller kan du sjekke for meg? Hadde vært supert...)

Generelt sett, hvordan er det for kvinner 35 år + å bli gravide? Nå som jeg er så hedig å ha fått svar av en fagperson.

Jeg fylte nettopp 35 og samboeren er litt yngre. Har sunn livsstil og normal vekt. Men så har jeg epilepsi, men svært sjeldent anfall.

Nå ble jeg deppa... det føltes som en livskrise å få epilepsi, og så blir jeg kanskje barnløs også... 2 år å vente er jo lenge, og ved 37 års alder er det vel svært vanskelig å bli gravid..?

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sluttet etter å ha brukt den i 3 år, tok det over ett år før jeg hadde normal syklus. Runde to hadde jeg kanskje tre injeksjoner (husker ikke helt), men da hadde jeg normal sykus igjen etter fire mnd. Skal sies at jeg hadde mye blødninger hele veien etter jeg sluttet.

Anonymkode: bbb86...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et ærlig svar iallefall! :) Jeg er også irritert på legen. Heldigvis har jeg bare fått 2 injeksjoner med P-sprøyte (men i den artikkelen stod det at det spiller ingen rolle om du har gått på sprøyten kort eller lenge. Vet du, eller kan du sjekke for meg? Hadde vært supert...)

Generelt sett, hvordan er det for kvinner 35 år + å bli gravide? Nå som jeg er så hedig å ha fått svar av en fagperson.

Jeg fylte nettopp 35 og samboeren er litt yngre. Har sunn livsstil og normal vekt. Men så har jeg epilepsi, men svært sjeldent anfall.

Nå ble jeg deppa... det føltes som en livskrise å få epilepsi, og så blir jeg kanskje barnløs også... 2 år å vente er jo lenge, og ved 37 års alder er det vel svært vanskelig å bli gravid..?

Anonymkode: 7557a...2d9

Om du er så uheldig å ikke få det til finnes det mange barn som trenger et godt hjem. Det er min tanke. Jeg får mer svar fra lege i morgen.

Anonymkode: a981f...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er så uheldig å ikke få det til finnes det mange barn som trenger et godt hjem. Det er min tanke. Jeg får mer svar fra lege i morgen.

Anonymkode: a981f...9cb

Oi, er du så snill at du spør lege for meg? Tusen hjertelig takk! Si gjerne at jeg kun har fått 2 injeksjoner, håper kanskje dette har litt å si, men... Så utrolig snilt - det finnes så mange kloke og gode sjeler her inne på KG! <3

Ja, det er helt sant... Men så er adopsjonsreglene også meget strenge. Vet ikke hvordan det er med epilepsi. Og rart med det, skulle så gjerne ønske meg et biologisk barn.... :)

Anonymkode: 7557a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...