Gå til innhold

Hva med maten som allerede er i skapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kommer nok ikke til å gå noe særlig ned i vekt, ts....

Anonymkode: 5e0df...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har virkelig ikke råd til å kaste dette. Rent økonomisk ville jeg gått i underskudd denne mnd om jeg bare kastet det pga betrakte meg selv som: er jeg søppelbøtte? Er jo allerede søppelbøtte så hvorfor ikke slå flere fluer i en smekk. Riktignok er det kjøpt gjennom uvetige impulsshopping, men å kaste det? Nei. Nå er det spist, jeg har levd på det i en hel uke og det går greit. Har kun 1 flaske cola zero, 1 pose chips, en bolle, og 2 pk fjordland igjen. Resten i skapet er pasta, grønnsaker, kylling, karbonadedeig, løk, hvitløk, bønner på boks, ananas på boks, pepperoni (egentlig usunt?) nøkkelost, frosne grove bagetter, egg, bær, sitron, fisk, ja, slike ting.

Anonymkode: db394...7f4

Hvordan koster en Cola Zero (forøvrig er det helt sunt, aspartam er mye tryggere enn feks stevia som ødelegger fertiliteten og har blitt linket til kreft), en pose chips, en bolle og 2 pakker fjordlands 2000?

Resten av maten den er sunn, hvis du spiser karbohydrater. Pepperoni er ikke usunt. Alt i moderasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Varer ikke potetgull og slikt fryktelig lenge? Jeg får dessverre ikke lov til å oppfordre deg til å gi barn bedervet mat (det bryter vel mot reglene mot helsefarlig råd og oppfordring til lovbrudd) men så lenge det er best før og ikke siste forbruksdag kan det trygt spises. Mesteparten av søppelmat bruker best før datoer, og varer lenge over den datoen. 

Jeg regner med du har butikker i nærområde, du trenger disiplin selv om snopet er 200 meter lengre unna deg. 

Man skulle nesten trodd jeg var sarkastisk, men det skulle du vel aldri trodd om meg.

Jeg tror kanskje dette er et helseskadelig råd. Jeg anbefaler heller at man jogger seg en tur eller tar seg en svømmetur (gjerne i havet), slik at man føler seg bedre. Det sjeldent hensiktsmessig å selvskade seg selv for å bli motivert til å være bedre.

Ville du anbefalt en alkoholiker å drikke en kasse øl og en flaske vodka før hen sluttet? Anbefalt en røyker om å kjøpe en hel kartong og røyke 4 pakker om dagen? 

Ikke svar så usaklig at du blander inn ting som ikke har med saken å gjøre.

Ok, 2 poser chips, det er det eneste med lang holdbarhet. Men jeg akter å spise de opp i dag.

Det er ikke disiplin det går på hos meg. Jeg har både bensinstasjoner, kiosker og flere butikker rett utenfor døren, men handler kun på butikk, og har dessverre en vane fra familien med at det kjøpes inn usunne matvarer i tilfelle besøk. Og nå har jeg tenkt å bryte den vanen, samt forandre livsstil.

Fornøyd?

Anonymkode: db394...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Nå rasjonaliserer du bare å utsette prosjektet ditt. Dette handler ikke om penger, dette handler om at du vil gomle i deg mer godteri. 

Du sparer ikke penger ved å angripe helsen med overflødig mat. Det blir som å prøve å spare penger ved å fylle på bensin etter at tanken blir full, du får bare bukser og bil som er dekket med diesel og så må du gå rundt å lukte bensinstasjon i tre dager. Tanken din er full, å fylle på ekstra er sløsing, på akkurat samme måte som å kaste noe. Forskjellen med dieselen er at den iallefall bare renner ut i en elv eller noe, mens ditt overflødige drivstoff blir lagret som fett som ødelegger livskvalitet og skader deg. 

Tro hva du vil. Jeg har forsøkt andre innstillinger før, kastet mat i dyre dommer og alltid endt opp med å kjøpe mer. Det er vanesak. Jeg fant ut at jeg ikke hadde råd til å kaste nesten 2000,- i søpla for å handle inn sunne matvarer til 2000,- igjen denne mnd. Det handler ikke om å gomle snop slik du sier. 

Kommer ikke til å svare mer på tullet ditt.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke svar så usaklig at du blander inn ting som ikke har med saken å gjøre.

Ok, 2 poser chips, det er det eneste med lang holdbarhet. Men jeg akter å spise de opp i dag.

Det er ikke disiplin det går på hos meg. Jeg har både bensinstasjoner, kiosker og flere butikker rett utenfor døren, men handler kun på butikk, og har dessverre en vane fra familien med at det kjøpes inn usunne matvarer i tilfelle besøk. Og nå har jeg tenkt å bryte den vanen, samt forandre livsstil.

Fornøyd?

Anonymkode: db394...7f4

2 poser chips koster 60 kroner, ikke 2000. Du minner meg litt om St. Augustine, han hadde en bønn til Gud som lyd følgene (jeg parafraser, gidder ikke å søke): "Gud, gjør meg bedre, bare ikke i dag". Hver gang jeg har hatt et ønske om å endre livsstil har jeg tenkt slik. Jeg gjør det, i morgen. Litt som diktet: "Etter en rangel".

I morgon skal eg starte et nytt og betre liv, trur eg.

Det er aldri i morgen, hver eneste dag i resten av ditt liv kommer til å være I DAG. Hvis du gjør noe i morgen, gjør du det aldri. Du må gjøre det du vil gjøre i dag.

Å starte en slankekur med å trø i seg 3400 kalorier man ikke trenger er ren idioti, der har du mellom en halv og en hel ukes slanking kastet bort på de 30 minuttene du bruker på å inhalere posene med chips. WHY?! Det er helt ulogisk. Alt for å "spare" 60 kroner.

Jeg har tidligere hatt problemer med diverse rusmidler, hvis jeg fant et gram amfetamin, ville den logiske handlingen vært å bruke det over de neste to dagene for å "spare" penger? Eller å skylle det ned i do og fortsette framgangen min?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Ville du anbefalt en alkoholiker å drikke en kasse øl og en flaske vodka før hen sluttet? Anbefalt en røyker om å kjøpe en hel kartong og røyke 4 pakker om dagen? 

Ja, det ville jeg faktisk. Det var sånn jeg sluttet å røyke. Når det ikke dreier seg om et alvorlig alkoholproblem ville jeg faktisk anbefale det der og. Jeg kan ikke snakke for alle, det kommer helt an på hvordan man fungerer og hvor problemet ligger. For meg har erfaringen vært at det har hjulpet meg på veien å spise/drikke/røyke så mye at jeg har følt meg helt forferdelig og fått skikkelig avsmak. Etter å ha røyka fire pakker på en dag hadde jeg virkelig ikke lyst på en sigg til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Sier meg enig med @ambivalentReaction Det er like mye "sløsing" on du spiser det når du føler deg ille av å spise det, du betaler jo da for å føle deg jævlig. Gi det bort til noen i familien med barn og be dem kose seg? eller kast det. Dont get me wrong; jeg betaler gjerne for selvskading iform av sjokkis, fete oster og vin, men da nyter jeg det jo. 

Jeg har allerede svart på temaet. Dessuten, hvorfor tror du jeg ikke nyter når jeg først spiser det?

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du ikke vil kaste mat, men det er vell egentlig ikke så vanskelig dilemma når du først har "bæsja på leggen" med å ha kjøpt så mye drittmat: - Enten går den maten i søpla, hvis ikke du gir den bort, eller den går i magen din og gjør deg vondt. Jeg ville valgt det første, med mindre jeg fikk gitt bort snopet/ maten.

Og når du føler det ekkelt med å kaste mat, så får du heller ta lærdom av at du neste gang ikke handler inn snop for flere tusen kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambre skrev:

Ja, det ville jeg faktisk. Det var sånn jeg sluttet å røyke. Når det ikke dreier seg om et alvorlig alkoholproblem ville jeg faktisk anbefale det der og. Jeg kan ikke snakke for alle, det kommer helt an på hvordan man fungerer og hvor problemet ligger. For meg har erfaringen vært at det har hjulpet meg på veien å spise/drikke/røyke så mye at jeg har følt meg helt forferdelig og fått skikkelig avsmak. Etter å ha røyka fire pakker på en dag hadde jeg virkelig ikke lyst på en sigg til! 

Prognosene for en alkoholiker er bedre enn for en landhval. Prognosene for røykeslutt er mye bedre enn for varig vektnedgang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har virkelig ikke råd til å kaste dette. Rent økonomisk ville jeg gått i underskudd denne mnd om jeg bare kastet det pga betrakte meg selv som: er jeg søppelbøtte? Er jo allerede søppelbøtte så hvorfor ikke slå flere fluer i en smekk. Riktignok er det kjøpt gjennom uvetige impulsshopping, men å kaste det? Nei. Nå er det spist, jeg har levd på det i en hel uke og det går greit. Har kun 1 flaske cola zero, 1 pose chips, en bolle, og 2 pk fjordland igjen. Resten i skapet er pasta, grønnsaker, kylling, karbonadedeig, løk, hvitløk, bønner på boks, ananas på boks, pepperoni (egentlig usunt?) nøkkelost, frosne grove bagetter, egg, bær, sitron, fisk, ja, slike ting.

Anonymkode: db394...7f4

Du klarer å overleve på det sånne selv om du kaster ut chips og bolle. Cola kan du beholde og fjordland. 
Blir du virkelig så mett av chips og bolle? 

Anonymkode: a9fcd...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Prognosene for en alkoholiker er bedre enn for en landhval. Prognosene for røykeslutt er mye bedre enn for varig vektnedgang.

 

Hva har dette egentlig med TS sitt innlegg å gjøre, hvor hun spør om råd ifht. dilemma med å kaste mat vs. spise det opp??

Hun ba ikke om ulike prognoser i hytt og gevær vettu;-)

Anonymkode: 0cfd2...552

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, fyfaen.. Seriøst?!

Anonymkode: 00146...472

Ja. Seriøst.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke spart et rødt øre på det, mtp. at du allerede har brukt masse tusen på godteri. Det gagner deg heller ikke, det er ikke sunt å spise store mengder godteri. Hadde heller gitt det bort til venner, så slapp du å gomle i deg søppelet som du har så lyst til å bli kvitt. 

Anonymkode: 00146...472

Har jeg ikke? Kontoen min sier noe helt annet enn deg.

13 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Og p.s; når du spiser masse dritt for å ikke kaste det, vil jo de første to ukene av sunnhet gå med til å komme tilbake til der du var før søppelspisinga..ergo; veldig demotiverende og unødvendig..

Akkurat det problemet er ikke eksistende. Vekta står bom stille og jeg merker kun ubehag av at det smaker for mye kunstige tilsetningsstoffer i munnen, samt at jeg er begynt å bli drittlei av slike matvarer. 

Men si meg. Om valget sto mellom å spise det usunne dere har i skapet og spare den siste tusenlappen til de to siste ukene i måneden, ville dere virkelig fortsatt ha kastet og gitt bort usunne matvarer som kunne stagge sult når du ikke har råd til å handle inn ny mat?

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Prognosene for en alkoholiker er bedre enn for en landhval. Prognosene for røykeslutt er mye bedre enn for varig vektnedgang.

 

Ser ikke helt hvordan dette er relevant. Eneste poenget mitt er at det KAN bidra til motivasjonen å spise seg dårlig og lei av det man skal slutte med. I det hele tatt er prognosene for å få til varig vektnedgang på egenhånd ganske dårlige, det er ikke bare å sette i gang med å spise sunt i dag og å jogge litt i dag. Et eller annet sted må motivasjonen på plass for at det skal holde. Å innse hvor dårlig det man driver med er for kroppen er bare en måte man kan få erfare det. Selvfølgelig vet man at det er dårlig, en annen ting er å kjenne skikkelig på det rent fysisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer nok ikke til å gå noe særlig ned i vekt, ts....

Anonymkode: 5e0df...4cf

Det kan du faktisk ikke vite noe som helst om.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Seriøst.

Har jeg ikke? Kontoen min sier noe helt annet enn deg.

Akkurat det problemet er ikke eksistende. Vekta står bom stille og jeg merker kun ubehag av at det smaker for mye kunstige tilsetningsstoffer i munnen, samt at jeg er begynt å bli drittlei av slike matvarer. 

Men si meg. Om valget sto mellom å spise det usunne dere har i skapet og spare den siste tusenlappen til de to siste ukene i måneden, ville dere virkelig fortsatt ha kastet og gitt bort usunne matvarer som kunne stagge sult når du ikke har råd til å handle inn ny mat?

Anonymkode: db394...7f4

Tror mange i tråden har gått glipp av det poenget her. Om du hadde gitt bort alt i skapene dine måtte du ha brukt penger på å handle denne uken. Det eneste du har gjort er jo å spise det du har i skapet, isteden for å handle nytt denne uken! At alt du hadde i skapene var usunt trenger ikke være relevant for om det er økonomisk lurt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvordan koster en Cola Zero (forøvrig er det helt sunt, aspartam er mye tryggere enn feks stevia som ødelegger fertiliteten og har blitt linket til kreft), en pose chips, en bolle og 2 pakker fjordlands 2000?

Resten av maten den er sunn, hvis du spiser karbohydrater. Pepperoni er ikke usunt. Alt i moderasjon.

Du må lese. Jeg ramset opp mye mer enn dette i tidligere innlegg. Og det er ikke alt.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette egentlig med TS sitt innlegg å gjøre, hvor hun spør om råd ifht. dilemma med å kaste mat vs. spise det opp??

Hun ba ikke om ulike prognoser i hytt og gevær vettu;-)

Anonymkode: 0cfd2...552

Jeg påpeker ironien i handlingene hennes. Hun har dårlige prognoser til å lykkes med varig vektnedgang, og derfor bør hun begynne nå, og lage seg vaner og holde seg til dem.

Dette er ikke et dilemma. Dette er som at du etter å ha malt huset hvit finner ut at du har en skvett rødmaling i garasjen, og spør: "Jeg liker ikke å kaste maling, skal jeg male tilbake deler av huset rødt for å male det hvit igjen?" 

Om hun brenner maten ved å hive den i et forbrenninganlegg (ved å dryle det i søpla) eller ved å spise det er rivende likegyldig etisk, i begge tilfeller blir maten kastet, den blir sløst bort. Men hvis hun gjør det ved å spise den blir maten sløst bort OG hun saboterer seg selv fra å nå målet sitt.

2 minutter siden, ambre skrev:

Ser ikke helt hvordan dette er relevant. Eneste poenget mitt er at det KAN bidra til motivasjonen å spise seg dårlig og lei av det man skal slutte med. I det hele tatt er prognosene for å få til varig vektnedgang på egenhånd ganske dårlige, det er ikke bare å sette i gang med å spise sunt i dag og å jogge litt i dag. Et eller annet sted må motivasjonen på plass for at det skal holde. Å innse hvor dårlig det man driver med er for kroppen er bare en måte man kan få erfare det. Selvfølgelig vet man at det er dårlig, en annen ting er å kjenne skikkelig på det rent fysisk. 

Prognosene for varig vektnedgang ved å trø i seg to poser potetgull og vente med å starte til neste uke er 0. Hvis du starter i dag har du 5-8%. Hvorfor velge den første? Prognosene er like dårlige med hjelp, med mindre du snakker kirurgi.

Du trenger ikke motivasjon, du trenger disiplin. Det er umulig å holde seg tynn på motivasjon. TS har ikke engang motivasjon til å begynne i dag.

All forskning viser at positiv forsterkning er bedre enn negativ. TS bør heller gå ned i vekt fort å føle på fordelene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FayFerner skrev:

Forstår at du ikke vil kaste mat, men det er vell egentlig ikke så vanskelig dilemma når du først har "bæsja på leggen" med å ha kjøpt så mye drittmat: - Enten går den maten i søpla, hvis ikke du gir den bort, eller den går i magen din og gjør deg vondt. Jeg ville valgt det første, med mindre jeg fikk gitt bort snopet/ maten.

Og når du føler det ekkelt med å kaste mat, så får du heller ta lærdom av at du neste gang ikke handler inn snop for flere tusen kroner.

Og det er jo just hva jeg selv skrev...

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro hva du vil. Jeg har forsøkt andre innstillinger før, kastet mat i dyre dommer og alltid endt opp med å kjøpe mer. Det er vanesak. Jeg fant ut at jeg ikke hadde råd til å kaste nesten 2000,- i søpla for å handle inn sunne matvarer til 2000,- igjen denne mnd.

Nå er jeg sikkert dum, men hva er det som hindrer deg i å kjøpe mer dårlig mat denne gangen? Hva er forskjellen på å la det usunne ligge i skapet mens du starter ny livsstil, og å spise opp alt, starte ny livsstil og så kjøpe mer dårlig mat etterpå?

Jeg skjønner den dårlige maten er lettere tilgjengelig om du ikke kvitter deg med den, men om du nå etter en stund på sunn livsstil erfaringsmessig likevel kjøper mer dårlig mat, ender du da ikke bare opp med å ha spist ekstra mye dårlig mat siden du spiste opp lageret før du startet på det sunne kostholdet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese. Jeg ramset opp mye mer enn dette i tidligere innlegg. Og det er ikke alt.

Anonymkode: db394...7f4

Mesteparten av maten du nevnte var ikke usunt, faktisk er ingenting usunt, i moderate mengder. Om du virkelig vil få valuta for pengene begrenser du deg til 1300 kalorier hver dag (begynn gjerne med potetgullet, det kan vare de tre første dagene). Da kan du klare deg leeeenge på maten du har, og du slipper å sløse. Da får du også trent opp disiplin. Husk å bruke en vekt for å veie opp riktig mengde potetgull. Tenk deg at 1300 er kroner, det er budsjettet ditt. Vei opp 1300 kalorier av hver matrett, og så finner du hvilken av dem som vil gi deg mest glede hvis du spiser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...