Gå til innhold

Galilieo Galilei satte solsystemet på plass


Gjest Tom/Loki

Anbefalte innlegg

Gjest Tom/Loki

Han var den første som rettet kikkerten mot himmelen. Det endret oppfatningen hans av universet, og gjorde at han kom på kant med den katolske kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin

Dette er tull Galileo Galilei var langt i fra den første som satte kikkerten mot himmelen. Det var fult av astronomer før han helt tilbake til antikken og den Babylonske sivilisasjonen som så opp mot himmelen og kunne beregne med ganske stor nøyaktighet avstand mellom stjernene. Størrelsen på månen og omkretsen på jorden osv.

F.eks den første som satt det til at jorden gikk rundt solen og at solen var midtpunktet var Pyhtagaros på 500 tallet før kristus, 

Denne tanken kalles for Heliosentrisme og stammer fra antikken. Men fram til 1543 hadde man hovedsakelig et geosentrisk verdenssytem. Etter at Koperinkus publiserte boken Om himmelsirklenes omdreininger i 1543. Så ble det bevist en gang for alle at Sola var i sentrum av solsystemet og at planetene gikk rundt solen. Dette ble publisert 21 år før Galileo Galilei ble født.

Det var Kopernikus som satte solsystemet på plass ikke Galileo Galilei.  Men både Kopernikus og Galilieo Galilei gjorde var og videreføre en tanke som har sine røtter tilbake til Pyhtagaros tll antikken. Og som ble bekreftet i 1543 av Kopernikus. Galileo Galilei viderførte det Kopernikus gjorde. Og han var langt i fra den eneste du har også Johannes Kepler ( 1571-1630 )

Endret av Feologild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Feologild skrev:

Dette er tull Galileo Galilei var langt i fra den første som satte kikkerten mot himmelen. Det var fult av astronomer før han helt tilbake til antikken og den Babylonske sivilisasjonen som så opp mot himmelen og kunne beregne med ganske stor nøyaktighet avstand mellom stjernene. Størrelsen på månen og omkretsen på jorden osv.

F.eks den første som satt det til at jorden gikk rundt solen og at solen var midtpunktet var Pyhtagaros på 500 tallet før kristus, 

Denne tanken kalles for Heliosentrisme og stammer fra antikken. Men fram til 1543 hadde man hovedsakelig et geosentrisk verdenssytem. Etter at Koperinkus publiserte boken Om himmelsirklenes omdreininger i 1543. Så ble det bevist en gang for alle at Sola var i sentrum av solsystemet og at planetene gikk rundt solen. Dette ble publisert 21 år før Galileo Galilei ble født.

Det var Kopernikus som satte solsystemet på plass ikke Galileo Galilei.  Men både Kopernikus og Galilieo Galilei gjorde var og videreføre en tanke som har sine røtter tilbake til Pyhtagaros tll antikken. Og som ble bekreftet i 1543 av Kopernikus. Galileo Galilei viderførte det Kopernikus gjorde. Og han var langt i fra den eneste du har også Johannes Kepler ( 1571-1630 )

Å gi Pythagoras kred for heliosentrisme er ikke riktig. Heraklides og Pontus burde faktisk nevnes her, ca. 300 før Kristus, da de var de første som foreslo ideen. I moderne tid burde riktignok Kopernikus tildeles æren for oppdagelsen. Videre kom Kepler med de 3 lovene planetene følger. Til sist var det Newton som forklarte hvordan gravitasjonen funka. Newtons venn Halley oppdaget en viss komet, basert på Newtons utregninger. Newtons speilteleskop gjorde og stjernekikkingen enklere da optikken ble betydelig bedre.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.5.2016 at 16.51, debatant skrev:

Å gi Pythagoras kred for heliosentrisme er ikke riktig. Heraklides og Pontus burde faktisk nevnes her, ca. 300 før Kristus, da de var de første som foreslo ideen. I moderne tid burde riktignok Kopernikus tildeles æren for oppdagelsen. Videre kom Kepler med de 3 lovene planetene følger. Til sist var det Newton som forklarte hvordan gravitasjonen funka. Newtons venn Halley oppdaget en viss komet, basert på Newtons utregninger. Newtons speilteleskop gjorde og stjernekikkingen enklere da optikken ble betydelig bedre.

Heraklides fra Pontus, og han var bare én. Aristarkhos fra Samos bør også nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pawn Hearts skrev:

Heraklides fra Pontus, og han var bare én. Aristarkhos fra Samos bør også nevnes.

oki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anarkist

Slik jeg har forstått så hadde muslimske vitenskapsmenn på 1000-tallet hadde beskrevet et heliosentrisk verdensbildet, i tillegg var Newtons lover egentlig oppfunnet lenge før av muslimske vitenskapsmenn. Jeg har også lest at de medisinske bøker som ble brukt i vesten var skrevet av muslimske vitenskapsmenn og ble brukt i England helt opp til 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎07‎.‎06‎.‎2016 at 9.17, Anarkist skrev:

Slik jeg har forstått så hadde muslimske vitenskapsmenn på 1000-tallet hadde beskrevet et heliosentrisk verdensbildet, i tillegg var Newtons lover egentlig oppfunnet lenge før av muslimske vitenskapsmenn. Jeg har også lest at de medisinske bøker som ble brukt i vesten var skrevet av muslimske vitenskapsmenn og ble brukt i England helt opp til 1800-tallet.

Haha, Ja muslimene bidrar veldig mye innen den vitenskapelige utviklingen. De er flinke til å krige, for så  å tape, mot jøder som faktisk får Nobelpriser i bøtter og spann.

Kristne Kopernikus kom med de heliosentriske verdensbildet, forklart av kristne Kepler.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.5.2016 at 11.59, Balian de Ibelin skrev:

Dette er tull Galileo Galilei var langt i fra den første som satte kikkerten mot himmelen. Det var fult av astronomer før han helt tilbake til antikken og den Babylonske sivilisasjonen som så opp mot himmelen og kunne beregne med ganske stor nøyaktighet avstand mellom stjernene. Størrelsen på månen og omkretsen på jorden osv.

Ingen av dem hadde kikkert så de satte den temmelig sikkert ikke mot himmelen.

Den 23.5.2016 at 11.59, Balian de Ibelin skrev:

F.eks den første som satt det til at jorden gikk rundt solen og at solen var midtpunktet var Pyhtagaros på 500 tallet før kristus,

Både personen, årstallet og beskrivelsen av modellen han kom med er feil. Han het Philolaus, levde på 400-tallet f.kr. og påstod at både jorden og solen gikk i bane rundt en "sentral ild". Mao. også helt feil.

Anonymkode: 021d6...6ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av dem hadde kikkert så de satte den temmelig sikkert ikke mot himmelen.

Både personen, årstallet og beskrivelsen av modellen han kom med er feil. Han het Philolaus, levde på 400-tallet f.kr. og påstod at både jorden og solen gikk i bane rundt en "sentral ild". Mao. også helt feil.

Anonymkode: 021d6...6ae

Du forstår hva jeg mener. Og det jeg skrev er riktig

 

så neste gang du skal rette på noen så får du rette på noen som tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 8.6.2016 at 20.38, debatant skrev:

Haha, Ja muslimene bidrar veldig mye innen den vitenskapelige utviklingen. De er flinke til å krige, for så  å tape, mot jøder som faktisk får Nobelpriser i bøtter og spann.

Kristne Kopernikus kom med de heliosentriske verdensbildet, forklart av kristne Kepler.

Pr dags dato er det noenlunde riktig. Men jeg tviler på at man ikke må gå mange hundre år tilbake i tid, før dette bildet var noenlunde annerledes. Cordoba ble jo ansett som vitenskapens sentrum, så jeg synes ikke argumentet virker helt fjernt. Det blir uansett feil å sammenlikne Cordoba opp mot dagens situasjon i Midtøsten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mari Y skrev:

Pr dags dato er det noenlunde riktig. Men jeg tviler på at man ikke må gå mange hundre år tilbake i tid, før dette bildet var noenlunde annerledes. Cordoba ble jo ansett som vitenskapens sentrum, så jeg synes ikke argumentet virker helt fjernt. Det blir uansett feil å sammenlikne Cordoba opp mot dagens situasjon i Midtøsten. 

Har aldri hørt om Cordoba, Hva oppfant de der? og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7 June 2016 at 9.17, Anarkist skrev:

Jeg har også lest at de medisinske bøker som ble brukt i vesten var skrevet av muslimske vitenskapsmenn og ble brukt i England helt opp til 1800-tallet.

Dette er nokså unøyaktig. Mye av grunnlaget for vår medisinske forståelse ble lagt av grekerne (primært ved Hippokrates) og romerne (primært ved Galenius). Det skriftlige ved alle disse antikke kildene ville sannsynligvis ha gått tapt om ikke de ved romerrikets fall hadde blitt "plyndret" av maurerne, og oppbevart i den arabiske verden inntil de igjen ble bragt til europa med korstogene. I renessansen fattet man igjen interesse for anatomisk forskning, og særlig Galenius' arbeider la grunnlaget for veien videre. De første anatomiske teatre ble anlagt i padova og firenze, og det ble utarbeidet illustrerte lærebøker av en rekke skikkelser, hvorav Andreas Vesalius' "de Corporis Fabrica Humana" er den mest kjente. Leonardo da Vinci bidro også, men hans bidrag ble ikke betydningsfulle før på 1800-tallet, da vi begynte å få lærebøker som var mer systematiske og mindre preget av kunstneriske uttrykk og vissvass i illustrasjonene.

Jeg har i grunnen aldri hørt at kunnskapen ble noe særlig videreutviklet under den tid kildene befant seg i østen, men det kan godt være. Imidlertid finnes det et enormt utvalg av bøker skrevet av europeere fra renessansen og utover, så at det ble brukt bøker med opprinnelse fra østen helt opp til 1800-tallet tror jeg i grunnen ikke på.

Anonymkode: 13f35...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alhazen må sies å ha spilt en ganske viktig rolle, men ikke for det heliosentriske verdensbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 07/06/2016 at 9.17, Anarkist skrev:

Slik jeg har forstått så hadde muslimske vitenskapsmenn på 1000-tallet hadde beskrevet et heliosentrisk verdensbildet, i tillegg var Newtons lover egentlig oppfunnet lenge før av muslimske vitenskapsmenn. Jeg har også lest at de medisinske bøker som ble brukt i vesten var skrevet av muslimske vitenskapsmenn og ble brukt i England helt opp til 1800-tallet.

Rart at ingenting av det du skriver her kan verifiseres.

Anonymkode: 092a2...80b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.7.2016 at 13.55, AnonymBruker skrev:

Rart at ingenting av det du skriver her kan verifiseres.

Anonymkode: 092a2...80b

Vel, så fryktelig rart er det vel ikke :)

Anarkist synes ikke å bry seg så veldig mye om rederlighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...