Gå til innhold

Noen spørsmål om pumping


Gjest Sobril

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril

Jentungen er nå 3,5 måneder, og jeg har pumpet en god stund. Normalt pumper jeg 100-130 ml to ganger pr dag (altså 200 - 260 ml totalt). Har pleid å gi henne en flaske morsmelk som siste kveldsmåltid, for å virkelig SE at hun får i seg nok før hun sovner. Dette har fungert bra. Hun sover lenge og legger på seg det hun skal.

Så over til spørsmålene:

Når jeg pumper om morgenen får jeg vanligvis ut 100 ml til sammen i løpet av 5 minutter. Deretter kan jeg bruke 20-25 minutter på å få ut de siste ekstra 30 ml. Er det noen som har "tips" her? Det er som sagt null problem å få ut 100 ml - men utover dette så sliter jeg.

Har en del oppsamlet i fryseren nå. Tanken er at jeg skal bruke disse når hun blir introdusert til grøt, og samtidig har jeg noen i tilfelle jeg trenger barnevakt. Og apropos barnevakt; vi skal i lag på fredag. Regner med at vi er hjemme rundt midnatt, men siden jeg tar et par glass vin (nei - jeg har ingen planer om grøftefylla ;) ) så skal jeg tine opp melk når jeg kommer hjem som jeg kan gi henne om/når hun våkner om natten. Hvor lenge holder melk som er tinet fra dypfryser? Det spørs kanskje om man "bråtiner" i kokende vann eller tar det over lengre tid?

Hvor mange ml er et morsmelksmåltid? Her varierer det fra at hun kun vil ha 90 ml til at hun drikker 130. Hvordan er det med ungene deres?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annefaler deg å ta opp melken fra fryseren en stund før og tine det i kjøleskap. Det holder seg i kjøleskapet i 24 timer etter timing. Etter at det er varmet opp pleier jeg å tenke at det blr drikkes innen det har gått en time :)

Mellom 90 og 130 høres ut som gode måltid! Tror det er sånn ca der det skal ligge. Min spiser det samme.

Nær det gjelder pumpingen på morgenen. Det går som regel treigt her også etterhvert. Det hjelper alltid å ha babyen inntil seg. Selv pleier jeg å pumpe under genser, da ser jeg ikke hvor mye som kommer :P hvis jeg sitter å ser på melka som oumpes ut så blir jeg gjerne lott stressa fordi jeg føler det kommer for lite, og stress hindrer som kjent produksjonen. Ellers så kan det hjelpe å drikke ammete før man pumper om morgenen og på kvelden. Det finnes en nesespray på resept som skal hjelpe, men tror ikke du har behov for den, siden du får ut ganske mye :)

Anonymkode: 372e6...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager alle skriveleifene. Smarttelefon og plaster på fingertuppene er en dårlig kombo.

Anonymkode: 372e6...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med morsmelk er en grei antagelse 30 Ml PR time. 

Du kaster bort tiden når du tørrpumper. Når melken slutter å renne kan du etter et par minutter det avslutte. Det er bedre med to økter enn en lang.

 

om du virkelig bare skal drikke to glass og det ikke er retoriske glass vil det være uproblematisk å amme når du kommer hjem. 

Anonymkode: e6d0b...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve Power pumping, noe jeg ble tipset om på prematuravdelingen for å øke melkemengden (hvis det er dette du vil..) Pump 20 min (10 på hver side), pause 10, pump 10, pause 10 og pump 10. Totalt 60 minutter. Dette gjøres en gang til dagen. 

Det kan være det går og det kan være at du rett og slett bare har lite melk. Jeg har hatt lite melk hver gang og har måtte gi erstatning i tillegg. 

Angående frysing av melk.. Vær obs på at melka kan endre smak når den fryses og tines igjen. Min melk ble vond (jeg kunne lukte det) etter frysing og baby ville ikke ha den. Derfor anbefaler jeg deg å prøve først, før du legger deg opp et stort lager, bare for å være sikker. 

Tin melken i kjøleskapet over natten (~12 timer). Tror den holder 1 døgn når den er tint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sobril

Takk igjen for flere svar :)

Tror jeg har nok melk. Ikke overflod, men akkurat nok. Hun har begynt å legge seg tidligere i det siste også, så i går pumpet jeg tre ganger. Ble 330 ml til sammen. Skal for øvrig prøve power pumping en dag jeg har trua :) 

Har tint fryst melk ved hjelp av oppvarming før, og melka er ok på smak ser det ut til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe å kose med barnet eller lukte på noe som baby har hatt på seg. 

Anonymkode: 731a7...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pumpet daglig hele ammeperioden pga for mye melk. Men jeg pumpet samtidig som jeg ammet, siden melken rant uansett fra det andre brystet. Så om morgenen satt jeg med babyen på ene puppen og pumpa på andre :) Fryste ned overskuddet, men melken som var til kveldsflasken (fikk flaske på kvelden fordi babyen bare sovnet om jeg ammet) satte jeg rett i kjøleskapet. 

Anonymkode: bd10a...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...