Gå til innhold

Galopperende hjerte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos spesialist og på sykehus og fått tatt ctg (24-timers) og ultralyd. Har vært plaget med at hjertet tar små pauser/"hopper over slag". Det er svært ubehagelig, men blitt konstatert at det bare er noe jeg må leve med. Ikke noe farlig sier de. 

En ekkel ting jeg har opplevd de siste ukene, det er at hjertet dunker og rister kjempefort. Vibrerer på en måte. Jeg var til undersøkelse i 2014 så det er ikke lenge siden og fortsatt noe jeg bare må leve med? 

Må nevnes at jeg de siste mnd har utviklet panikkangst pga div. opplevelser. Så jeg tror det har en sammenheng. Men uskyldig?

Anonymkode: 31dfa...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som esktrasystoler. Det kjennes ut som om hjertet hopper over et slag, men det er et ekstra hjerteslag som kommer mellom to normale hjerteslag. :) Legen forklarte meg at ekstra-slaget kommer før ventriklene har hatt tid til å bli fylt med blod etter et normalt hjerteslag, og derfor er det lite blod som pumpes ut med dette hjerteslaget. Ekstra-slaget følges av en pause som er litt lenger enn pausen mellom to normale hjerteslag, og i den "pausen" fylles ventriklene med mer blod enn vanlig. Det påfølgende hjerteslaget er derfor kraftigere og føles ofte tydeligere enn de foregående slagene. 

De fleste har av og til ekstrasystoler, men det er helt normalt. Om du har det veldig ofte bør du sjekke det hos legen, men en gang i blant er ikke farlig. 

Anonymkode: 6b9b4...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som esktrasystoler. Det kjennes ut som om hjertet hopper over et slag, men det er et ekstra hjerteslag som kommer mellom to normale hjerteslag. :) Legen forklarte meg at ekstra-slaget kommer før ventriklene har hatt tid til å bli fylt med blod etter et normalt hjerteslag, og derfor er det lite blod som pumpes ut med dette hjerteslaget. Ekstra-slaget følges av en pause som er litt lenger enn pausen mellom to normale hjerteslag, og i den "pausen" fylles ventriklene med mer blod enn vanlig. Det påfølgende hjerteslaget er derfor kraftigere og føles ofte tydeligere enn de foregående slagene. 

De fleste har av og til ekstrasystoler, men det er helt normalt. Om du har det veldig ofte bør du sjekke det hos legen, men en gang i blant er ikke farlig. 

Anonymkode: 6b9b4...b6f

Nei, jeg vet at jeg har det.

Det jeg snakker om er at hjertet rister, det er utenom ekstraslagene. Det føles som om hjertet er en elektrisk tannbørste eller noe, det rister og banker i en vill fart, sikkert noe hjerteflimmer som følge av angst, men legene hadde vel sett det dersom det var noe farlig? Jeg får det særlig hvis jeg brått blir vekket om natten. 

Har som sagt vært hos fastlege, hjertespesialist (privat) og hjertespesialist på sykehuset for både vanlig EKG, 24-timers EKG og ultralyd av hjertet. Kan de "misse" noe? 

Anonymkode: 31dfa...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anginapectoris kanskje?

Anonymkode: 08cdc...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anginapectoris kanskje?

Anonymkode: 08cdc...59f

Brystsmerter? Det har jeg ikke.

Anonymkode: 31dfa...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det samme. Ble sjekket med 24-timers EKG for noen år siden, men skal igjen neste uke, siden det har blitt verre. Så jeg skjønner frustrasjonen din, det er kjempeekkelt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fotballflue skrev:

Jeg har det samme. Ble sjekket med 24-timers EKG for noen år siden, men skal igjen neste uke, siden det har blitt verre. Så jeg skjønner frustrasjonen din, det er kjempeekkelt! 

Ja :( Skriv gjerne, hvis du ønsker, hva dere kom frem til hos legen. Min fastlege er litt sånn at hvis jeg sier jeg vil undersøkes så viser han til undersøkelsen i 2014 og mener at det ikke er nødvendig. Mine foreldre sliter med ekstrasystoler og høyt blodtrykk (mitt blodtrykk er helt OK!), og får medisiner mot det, betablokkere elns. Det hjelper visst. 

Jeg kunne ønske jeg fikk noe slikt, men jeg er vel ikke syk nok, men du verden så plagsomt det er. Min svigermor har hjertefeil (operert) og sliter med det samme, og de bagatelliserer det da også så det må da være svært vanlig og svært mange som går rundt og lider av det.

Men da kan det bli skummelt, for det skal jo tas på alvor da?

Anonymkode: 31dfa...612

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også så voldsomt hjertebank om jeg våkner brått, men har aldri tenkt at det kan være noe farlig. I det siste har jeg hatt en del stikkende smerter i brystet som varer alt fra 5 minutter til en halvtime. Men har lest at hjerteproblemer ikke gir stikkende smerter? Og at du da gjerne får stråling til venstre arm i tillegg. Kanskje på tide å komme seg til legen. Hold oss oppdatert, da. Håper det ikke er noe alvorlig. 

Anonymkode: 317c1...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja :( Skriv gjerne, hvis du ønsker, hva dere kom frem til hos legen. Min fastlege er litt sånn at hvis jeg sier jeg vil undersøkes så viser han til undersøkelsen i 2014 og mener at det ikke er nødvendig. Mine foreldre sliter med ekstrasystoler og høyt blodtrykk (mitt blodtrykk er helt OK!), og får medisiner mot det, betablokkere elns. Det hjelper visst. 

Jeg kunne ønske jeg fikk noe slikt, men jeg er vel ikke syk nok, men du verden så plagsomt det er. Min svigermor har hjertefeil (operert) og sliter med det samme, og de bagatelliserer det da også så det må da være svært vanlig og svært mange som går rundt og lider av det.

Men da kan det bli skummelt, for det skal jo tas på alvor da?

Anonymkode: 31dfa...612

Jeg skal si ifra hvordan det går :) 

veldig rart at legen din ikke tar det på alvor. Jeg hadde en vikarlege, og sa at jeg hadde fått 24-timers EKG for et par år siden, så jeg trodde ikke det var nødvendig med en ny, men hun sa at siden det hadde blitt verre, så skulle hun sende en henvendelse til spesialist igjen.

Det er så ille at det kan holde på i mange dager i strekk, og det kan være vondt. sliter også med å sove pga det, og blir ordentlig redd noen ganger. Men jeg prøver å tenke over hva spesialisten sa sist, at det er normalt, selv om jeg ikke kan skjønner at det skal være normalt å ha vondt.

Gleder meg bare til å få den nye testen unnagjort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fotballflue skrev:

Jeg skal si ifra hvordan det går :) 

veldig rart at legen din ikke tar det på alvor. Jeg hadde en vikarlege, og sa at jeg hadde fått 24-timers EKG for et par år siden, så jeg trodde ikke det var nødvendig med en ny, men hun sa at siden det hadde blitt verre, så skulle hun sende en henvendelse til spesialist igjen.

Det er så ille at det kan holde på i mange dager i strekk, og det kan være vondt. sliter også med å sove pga det, og blir ordentlig redd noen ganger. Men jeg prøver å tenke over hva spesialisten sa sist, at det er normalt, selv om jeg ikke kan skjønner at det skal være normalt å ha vondt.

Gleder meg bare til å få den nye testen unnagjort :) 

Lykke til i hvertfall :) 

 

Anonymkode: 31dfa...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også plaget med ekstraslag, veldig ubehagelig til tider. Har det omtrent hver dag nå, men ikke hele tiden.
Merker jeg får det spesielt om jeg har drukket mye cola eller spist mye sukkerholdig mat, dvs at jeg har høyt blodsukker, 

eller mye koffein i blodet...

Har hørt noe om at dette påvirker adrenalinet - som igjen kan gi forstyrret hjerterytme.


Jeg har egentlig hatt ekstraslag siden 20 års alder, men den gang var det bare et par tre ganger i året jeg plutseli gmerket  at hjertet hoppet over et slag, dvs den gang var jeg ikke klar over at det var hjertet, jeg trodde det var hull i lungene, for det kjentes på en måte som om lufta plutselig gikk ut av meg, at lungene klappet sammen et øyeblikk... 

Men siste par tre årene har dette blitt oftere, og jeg kan ha det en god stund, gjerne 1-2 ekstraslag i minuttet i noen timer...

Siste året har jeg gått opp i vekt og har i tillegg høyt undertrykk, og har i samme periode merket økt hyppighet på dette.
Skal prøve å gå ned i vekt og se om det kan ha effekt på trykket,  og kanskje dermed ekstraslagene?

Hvis ikke vil jeg nok oppsøke lege igjen. 
Sist jeg tok opp problemstillingen sa han at det var helt normalt.

Det er hvis man har det enda oftere enn meg man bør bekymre seg.. tjeh jeg vet ikke jeg...

Kanskj ejeg burde elektrokonverteres... eller få rytmestabiliserende medisin, for jeg syns dette er ubehagelig jeg når jeg kjenner deg så hyppig, og da er det rett som man får angst pga ubehaget dette gir.
Jeg har ikke så høy rytme under anfallene,

men når jeg har målt blodtrykket hos lege har jeg samtidig som det høye undertrykket, også hatt høy puls 80-110.

 

Anonymkode: 65637...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...