Gå til innhold

Innkalling til soning og mer om samboer sin økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Tar denne som anonym jeg. 

Min kjæreste/samboer har 16 000 kr fra bøter og har fått brev om at politiet vil innkalle til soning. Dette brevet kom i januar og siden det har kommet går det ikke an å søke om å delbetale. Dette er noe som kom ganske overraskende på meg. Han hadde fortalt før at han har fått to bøter hvor en er for fake legitimasjon på byen før han fylte atten, men jeg tok det som en selvfølge at den og den andre var betalt. 

Han vurderer å låne penger av en kompis (som lar han låne), men problemet er også at han ikke har fast jobb, kun "inntekt" fra NAV som da kun dekker husleie og livsopphold + litt ekstra. Så jeg skjønner ikke hvordan han har planer om å tilbakebetale. Han søker jo på jobber, men har så langt ikke fått napp. Kompisen har også satt et krav til han om han skal låne penger (et godt og fornuftig krav som jeg ikke vil nevne her). Så langt følger han ikke det kravet. 

Han har også veldig mange regninger generelt som har gått til inkasso og virker til å ha null kontroll på økonomien sin. Jeg prøver alt jeg kan å hjelpe han, men låner han ikke penger da jeg ser på det som en bjørnetjeneste. Det opptimale er jo om han får seg jobb og får betalt før han får dato for soning da han da slipper soning. Synes det er dumt å låne penger når man ikke har mulighet til å betale tilbake. Jeg har uansett tenkt til å sette meg ned i morgen og åpne fjellet hans av uåpnede regninger/inkassovarseler og sette opp en oversikt, tvinge han til å ringe kreditorer og en nedbetalingsplan, da han ikke bare kan ignorere regningene sine. Han skylder også huseieren vår 3000kr da han fikk mindre utbetaling en mnd og valgte å kun overføre 1000kr av sin andel til huseier fordi han trengte mer å leve på tydligvis.. (han kunne fint overført totalt 2500kr hadde han bare droppet å dra på byen x antall ganger..). Men jeg skal ringe huseier i morgen og snakke med han, for orker ikke ha sånt på nakken.

Jeg lot han også bestille noe klær på h&m til en konfirmasjon da han trengte dressjakke, mot at han lovet å betale ned månedsbidrag på det, noe han ikke har gjort. Så her om dagen fikk jeg mld fra de om at hvis ikke beløpet blir betalt snart blir det stilt for retten(!!!). Heldigvis forstod de situasjonen og gikk med på 430kr i mnd over 4 mnd for å tilbakebetale. 

Noe som også irriterte meg grønn er at han akkurat kom hjem fra en utenlandstur på utdrekningslag til en kompis, som kostet han 2000kr (som han har jobbet for). Jeg mente at han rett og slett måtte droppe turen og heller gi de pengene til huseieren vår, men det ble helt uaktuelt.. SKjønner det hadde vært jævlig kjipt, men noen ganger må man bare prioritere.

Jeg er 19 år og han 23 og jeg skal innrømme dette er ganske tøft, da jeg selv har stålkontroll på økonomien og i tillegg er ganske ung. Med økonomiplaner, full oversikt over regninger og den ene tingen jeg ikke fikk betalt ordet jeg en nedbetalingsavtale på som går på skinner. 

Men hvis han da blir innkalt til soning før han får lånt penger av kompisen sin, hva i all verden gjør jeg da med husleia? Det er snakk om 28 dager soning. Og jeg har ikke råd til å betale husleie + andre utgifter helt alene i en mnd. Skal uansett prøve å spare opp penger i tillfelle det skjer..

Og hvor lenge kan det ta før man får dato for soning? Han fikk beskjed i januar at det er sendt videre til politiet og at de skal innkalle til soning.

Vær så snill å komme med gode råd her! Jeg er helt fortvilet over situasjonen og det virker ikke som om samboer tar det like alvorlig.. Og svar gjerne på spm hvis du vet noe om det. 

 

Anonymkode: ceea5...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker han kjempehøyt så hvis noen skulle finne på å si jeg burde gå fra han så er ikke det noe alternativ. Vi har vært kjærester veldig lenge, men kun samboere i 1 og 1/2 år og dette er mannen i mitt liv, det vet jeg. Men han MÅ få kontroll på økonomien sin. 

 

-TS

Anonymkode: ceea5...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt fra han og la han seile sin egen sjø.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite du kan gjøre, han prioriterer helt feil. Og du klarer fint å bruke mindre enn livsopphold på forbruk, så å betale ned 16 000 over et år burde la seg gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et totalt dødfødt forhold. " elsket han kjempehøyt...".Nei, du har ingen erfaring med menn og forhold,  så du vet lite om hva som er akseptabelt , normalt , ansvarlighet etc.

 Om TS benekter at det er meningsløst å kaste bort livet på en kriminell,  uansvarlig kjempebaby .....da får hun bare styre med og få det livet hun fortjener. 

Anonymkode: 1ae38...6a6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kanskje drastisk ut, men du er ung og har virkelig livet foran deg. Jeg vill krevd endring med ultimatum om at jeg gikk om endringen ikke skjedde. Kanskje han endrer seg, sannsynligvis gjør han det ikke. Han har ubetalte bøter som nå gjør at han må sone. I stedet for å betale husleie, går han på fylla. Hans oppførsel går utover deg og han venner, uten at dette ser ut til å være noe hinder for ham. Ja, du elsker ham "kjempehøyt", men det er ikke alltid nok. Han viser ikke akkurat at han elsker deg "kjempehøyt" når han drikker bort pengene til husleia og nesten setter deg i en gjeldsknipe hos HM. Kan jeg spørre deg om hvilke planer/ønsker du har for framtiden deres?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inkasso, ubetalte regninger, ikke betalt husleie, soning, prioriteter fylla fremfor tak over hodet, uten jobb. Han her hadde jeg ikke nølt et sekund på å forlate. Å sette dere i denne situasjonen er utrolig respektløst av han. Du er ung og har hele livet foran deg. Kom deg ut av denne absurde situasjonen, du fortjener ikke å være der.

Anonymkode: 436c3...87b

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags råd ønsker du vi skal komme med? Brutalt ærlige råd eller "det ordner deg til slutt". Ja det kan det gjøre, det kan ordne seg også vil dere være lykkelige resten av livet. Men han prioriterer feil nå, og kan lære av det, eller ikke. sykt kjipt hvis du en dag angrer på at du ikke gikk fra han i dag, før dere var økonomisk bundet. Hadde aldri turt å kjøpe noe med en som prioriterte så feil allerede nå. Men han kan lære ab det og dere vil leve lykkelig alle deres dager. 

Anonymkode: fbadb...8f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bortsett fra det nevnt ovenfor har vi det kjempefint sammen. Og han har stilt opp 100% med tanke på min sykdom, er der bestandig og bruker store deler av hverdagen sin på å "passe på" meg (sliter med en spiseforstyrrelse). Så det å stille opp for han nå føler jeg er det minste jeg kan gjøre. 

Er det noen som har noen forslag på hvordan man kan håndtere denne situasjonen? Om det er mulig å snakke med feks en regnskapsfører og hva det eventuelt koster? Mitt "forslag" er å få gjort det og sette en automatisk nedbetalingsplan og få full oversikt, slikt at penger blir trukket til regninger automatisk når pengene kommer inn på konto, om sånt lar seg gjøre? 

-TS

Anonymkode: ceea5...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han kontakter nav/kommunen så kan han få hjelp hos en gjeldsrådgiver. Dette er gratis. 

Anonymkode: 173bd...f21

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carmabell

Nå klarte jeg å gjøre noe rart, men prøve å sitere over her og skulle si meg enig i at det er lurt å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass i alle fall på at deres økonomier er fullstendig adskilt. Aldri la han ta opp lån eller lignende i ditt navn, da sitter du fort med de samme problemene selv. 

Anonymkode: 9fb3c...20d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Ikke bland deg inn i dette. Hold dine penger adskilt fra ham. Ikke åpne hans regninger, ikke snakk med husverten og fiks hans problemer. Han lærer kun av seg selv. 

Han er ikke voksen nok til å bo alene - du trenger ikke være mammaen hans.

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da skal jeg tipse han om å ta kontakt med gjeldsrådgiver. 

Det har jeg heldigvis vært nøye på og etter det med HM også nøye på at han ikke får bestille mer i mitt navn, da det kan ende med at jeg plutselig sitter i en knipe. Har også sagt til han at hvis vi en dag skal gifte oss så SKAL økonomien hans være under kontroll. Og skal han ha lån/gjeld så skal det da være studielån.

Heldigvis så er det ikke snakk om så sinnsykt mange penger nå og han burde klare å betale alt han skylder etter to år, bare han tar grep nå. Kommer i alle fall til å sette hardt inn fremover ang økonomien hans, da den faktisk angår meg veldig også. Jeg er heldig sånn sett som har vokst opp med en mor som alltid har vært nøye på at man aldri skal leve på forskudd og fra jeg var liten lært med å spare penger og prioritere. Feks hvis jeg ville ha et blad i butikken, så var det ikke snakk om å bruke ukepengene mine på 20kr og så skylde hun 20kr. Da måtte jeg fint vente to uker og spare opp. Var kjipt der og da, men gud hvor mye god økonomisk sans det sitter igjen fra det! Hos samboer har han alltid fått låne hvis han ikke har hatt penger til ting og virker som om det har blitt en ond sirker og tydelig påvirket hans økonomiske sans den dag i dag. Men uvaner kan brytes. 

Husverten må jeg nesten snakke med, da det kun er mine penger som er i depositum da han ikke hadde noen penger å sette i det.. (snakk om 30K). Vet det er dumt at vi ikke har betalt depositum 50% hver, men det stod mellom at jeg skulle betale eller ingen leilighet. Jeg bodde i en kjempeliten hybel da vi ble sammen, så å bli boende der sammen var uaktuelt. 

-TS

Anonymkode: ceea5...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan fortsatt være kjærester men flytte til hver deres hybel. Du ser jo allerede nå at han prioriterer husleie sist siden han vet at du til slutt vil måtte betale denne.

Anonymkode: 322eb...637

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan fortsatt være kjærester men flytte til hver deres hybel. Du ser jo allerede nå at han prioriterer husleie sist siden han vet at du til slutt vil måtte betale denne.

Anonymkode: 322eb...637

Dette. Velg å være særboere. Da kan du slappe av, da din hverdag ikke vil påvirkes av hans fullstendig manglende økonomistyring og ansvarsfølelse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke "mannen i ditt liv", men så lenge du vil holde fast ved det for nå - flytt ut, og vær kjærester i hver deres leilighet. Det er det de fleste på deres alder gjør. Du er bare en buffer for at han skal overleve økonomisk for øyeblikket.

Som nevnt over kan han snakke med gjeldsrådgiver, men dette er grep han selv må ta. Her snakker vi ikke om en enkel økonomisk situasjon, men et gjennomgående personlighetsproblem. Det skal mye til for at ting går såpass langt - man har mange sjanser før politiet blir involvert. 

Anonymkode: 5abf3...13e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har endret seg, men tidligere fikk fanger dekket husleien. (eller mulig det bare gjaldt gifte)

Anonymkode: 0777f...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med å gi hverandre en sjanse. Når den ene stiller opp å hjelper, synes jeg det er rettferdig at hun prøver hjelper tilbake, før hun pakker sammen og drar sin vei. 

Sett opp en oversikt over alt han skylder, summer til hver enkelt kreditor. Gi gjerne beskjed til foreldrene hans eller andre han låner av om å ikke låne han mer. Sett opp et budsjett og sett krav om at han følger dette, viktigst er et fasttrekk til deg som dekkes deres felles utgifter som husleie osv. slik at du ikke mister boplass. Om han ikke gjør dette så synes jeg han kan bo en stund i egen hybel, til han viser at han kan stoles på. 

 

Vet hvor vanskelig dette er, har en samboer som er litt håpløs økonomisk. Det tar tid, men han blir bedre og bedre. 

Anonymkode: 208a0...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...