Gå til innhold

Hva gjør et menneske til et godt menneske/en god person?


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest Luna123

Så lenge man ikke er sadistisk eller så likegyldig at man ikke vil løfte en finger for å bedre en situasjon, er man en god nok person i mine øyne. Man skal ikke trå over andre med glede, men man trenger ikke å gå til verdens ende for noen heller. Jeg vet at jeg har det bedre med meg selv når jeg ikke avsporer fullstendig fra mitt moralske kompass, men det fins en mellomting mellom det å være sadist og selvutslettende god, og holder man seg for det meste midt mellom dem, er man ikke et dårlig menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Et godt menneske er en som gjør ting som er positivt for andre (etter disses skjønn), og som samtidig ikke gjør ting som er negativt for andre (etter disses skjønn).

Spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Loverdose 2.0 skrev:

Jeg har en eldre kollega på jobb som jeg virkelig ser opp til og kan genuint si at hun er et fantastisk godt menneske. Hvorfor? Fordi hun er åpensinnet og hyggelig og imøtekommende med alle. Hun er veldig sosial, snakker med alle rundt seg, deler mye av seg selv og man skaper veldig lett tillit til henne. Hun er både lojal og ærlig, hun snakker rett fra levra men kan kunsten med å ordlegge seg slik at ingen blir såret eller føler seg støtt, selv om hun snakker "rett frem". Hun har en slags trygg utstråling jeg ikke helt greier å sette fingeren på, man føler seg automatisk komfortabel med henne. Tvers igjennom god dame. Har aldri hørt henne snakke nedlatende om noen. Ydmyk og selvsikker av seg. Når du snakker til henne lytter hun virkelig og er genuint interessert i alle sitt velvære. 

Så for meg er det et godt menneske, en virkelig bra person. Jeg har ikke møtt så mange som henne og hun har virkelig brent seg fast i minnet mitt, gruer meg veldig til hun blir pensjonist, noe som dessverre ikke er lenge til. 

Hun er sannsynligvis veldig intelligent og forstår mennesker på en måte som bare mennesker med en spesifikk type intelligens og innsikt kan. Disse kan da være veldig tålmodige og forståelsesfulle fordi de faktisk forstår nøyaktig hva som foregår opp i hodet på den personen de snakker med. Dette merker den andre personen mer eller mindre ubevisst via kroppspråk og reaksjonene til den intelligente. Selv mennesker som prøver å late som om de ikke dømmer noen, klarer ikke formidle et genuint kroppspråk 100% på den måten. (Sier ikke at alle mennesker med denne type innsikt har den type personlighet, altså)

Anonymkode: 2c377...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
21 timer siden, FayFerner skrev:

Å, takk skal du ha! :hug:

Tror farmor var lykkelig, selv om hun hadde opplevd store sorger i livet, hun elsket familien sin, forgudet oss barnebarna, uttrykte det stadig. Hun sa ofte at hun var så glad i livet, selv etter fylte 90 år. Det rare er at hun ikke ble utnyttet, hun var liksom så snill og god at ingen hadde samvittighet til å utnytte det. Rare greier.

Ha en fin dag!

Kanskje mennesker respekterer en sånn godhet på en måte, at man ikke klarer å utnytte det. Jeg liker å tro at det er sånn det er mulig at det kan være.

Ha en skikkelig fin dag du også! :biggrin:

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvilken ende du ser det fra,- hvis alle brukte den "snille" metoden, så ville vi jo ikke hatt en verden hvor man trengte å bruke den "slemme" metoden.  Med din måte å se det på, TS, så vil vi jo aldri få en bedre verden.

Jeg liker å være snill mot mennesker jeg treffer på min vei her i livet. Jeg settter klare grenser hvis noen prøver å utnytte det, det å sette grenser for seg seg er ikke å betrakte som slemt.

Anonymkode: b795a...b82

Ville bare påpeke at du ikke siterte TS her.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som noen skrev lenger oppe, rettferdighetssansen tror jeg er det viktigste. Enhver kan være gode mennesker når ting ligger til rette for det. Men om du må kaste kjæresten din ut til et liv på gata fordi hans valg ødelegger deg fullstendig på alle områder, vil det gjøre deg til et mindre godt menneske? Eller er du egentlig et godt menneske da du tar hensyn til deg selv også?

Anonymkode: 7bb9b...f57

Jeg tror ikke selvutslettelse hvertfall må til for å være et godt menneske. Man må huske på at på samme måte som andre er likeverdige mennesker, så er vi selv også det. Hvis noe vil være veldig godt for A, men veldig dårlig for B, så burde det være likegyldig for valget hvorvidt B er deg selv eller bestevenninna di. En selv er også en del av ligningen.

21 timer siden, Nevian skrev:

Jeg vil påstå at det er det nærmeste man kan komme ekte altruisme ettersom tilfredstillelsen av å hjelpe noen ikke er til å unngå. Alternativet er å ikke hjelpe noen fordi du vil unngå å være egoistisk - som du blir hvis motivet i første omgang er å oppnå tilfredstillelse av å hjelpe vedkommende. Da er det bedre å hjelpe, og få den gode følelsen på kjøpet. Da vinner begge. Ellers taper begge.

Vinn-vinn! Enig med deg her. Godt skrevet!

21 timer siden, Loverdose 2.0 skrev:

Jeg har en eldre kollega på jobb som jeg virkelig ser opp til og kan genuint si at hun er et fantastisk godt menneske. Hvorfor? Fordi hun er åpensinnet og hyggelig og imøtekommende med alle. Hun er veldig sosial, snakker med alle rundt seg, deler mye av seg selv og man skaper veldig lett tillit til henne. Hun er både lojal og ærlig, hun snakker rett fra levra men kan kunsten med å ordlegge seg slik at ingen blir såret eller føler seg støtt, selv om hun snakker "rett frem". Hun har en slags trygg utstråling jeg ikke helt greier å sette fingeren på, man føler seg automatisk komfortabel med henne. Tvers igjennom god dame. Har aldri hørt henne snakke nedlatende om noen. Ydmyk og selvsikker av seg. Når du snakker til henne lytter hun virkelig og er genuint interessert i alle sitt velvære. 

Så for meg er det et godt menneske, en virkelig bra person. Jeg har ikke møtt så mange som henne og hun har virkelig brent seg fast i minnet mitt, gruer meg veldig til hun blir pensjonist, noe som dessverre ikke er lenge til. 

Oj, ja, det høres virkelig ut som et godt menneske, som det høres godt og trygt å bare være rundt. Det må vel være det beste å oppnå i livet, at man oppriktig er noen som har en positiv innvirkning på menneskene rundt, uten at det går nevneverdig utover ens egen glede i livet. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men dette med være et godt menneske og dette med at man ikke kan forandre andre men kun kan forandre seg selv/velge hvordan man tar det blir litt for mange floskler og store ord for min del. Selvfølgelig skal man i utgangspunktet oppføre seg høflig og respektfullt ovenfor andre slik at man forhåpentligvis blir møtt med samme respekt tilbake, men en skal være svært forsiktig med å "vende det andre kinnet til" når noen er respektløs mot deg, og det vil du nesten garantert oppleve flere ganger i livet. Noen vil forsøke å fortelle deg at "avvæpning" med forsøk på å være høflig/respektfullt fungerer, men verden fungerer ikke alltid slik. Ofte må man sette hardt mot hardt, hvis ikke vil du som andre påpeker bli fullstendig overkjørt. Det er en tøff verden, og på mange arenaer er de mellommenneskelige relasjonene hardere i dag enn de var for 20-30 år siden i norsk sammenheng, eksempelvis arbeidslivet. 

For å beskytte seg selv så kan man ikke alltid oppføre seg respektfullt og være et godt menneske. I verste fall opplever man situasjoner i livet der en må sloss for å overleve. Når det er deg eller h*n som går ned for telling så er det ikke like enkelt å være så altruistisk lenger. 

Anonymkode: 134dd...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker er egoister i bunn og grunn.

Anonymkode: 3ad2d...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men dette med være et godt menneske og dette med at man ikke kan forandre andre men kun kan forandre seg selv/velge hvordan man tar det blir litt for mange floskler og store ord for min del. Selvfølgelig skal man i utgangspunktet oppføre seg høflig og respektfullt ovenfor andre slik at man forhåpentligvis blir møtt med samme respekt tilbake, men en skal være svært forsiktig med å "vende det andre kinnet til" når noen er respektløs mot deg, og det vil du nesten garantert oppleve flere ganger i livet. Noen vil forsøke å fortelle deg at "avvæpning" med forsøk på å være høflig/respektfullt fungerer, men verden fungerer ikke alltid slik. Ofte må man sette hardt mot hardt, hvis ikke vil du som andre påpeker bli fullstendig overkjørt. Det er en tøff verden, og på mange arenaer er de mellommenneskelige relasjonene hardere i dag enn de var for 20-30 år siden i norsk sammenheng, eksempelvis arbeidslivet. 

For å beskytte seg selv så kan man ikke alltid oppføre seg respektfullt og være et godt menneske. I verste fall opplever man situasjoner i livet der en må sloss for å overleve. Når det er deg eller h*n som går ned for telling så er det ikke like enkelt å være så altruistisk lenger. 

Anonymkode: 134dd...5e4

Det er vel ingen som har påstått at det å være et godt menneske betyr at man skal la seg overkjøre og tråkke på? Å være et godt menneske kan vel inbefatte å også være god mot seg selv, altså å stå opp mot seg selv, og si skikkelig i fra når noen er idiot?

Anonymkode: f87fb...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.5.2016 at 14.13, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som har påstått at det å være et godt menneske betyr at man skal la seg overkjøre og tråkke på? Å være et godt menneske kan vel inbefatte å også være god mot seg selv, altså å stå opp mot seg selv, og si skikkelig i fra når noen er idiot?

Anonymkode: f87fb...338

Det har jeg da heller ikke skrevet, men jeg merker meg jo at en konsekvens av denne "snillheten" som noen personer gjør sitt ytterste for å oppfylle fører til overdrevet "snillisme" med jevne mellomrom, med den konsekvens at man blir overkjørt. Da er det mye bedre å oppføre seg nøytralt som utgangspunkt slik at man ikke fremstår som en person som er lett å utnytte. 

Anonymkode: 134dd...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. mai 2016 at 23.21, Rainstorm skrev:

Hva mener du gjør et mennene til et godt menneske, eller en bra person? 

Er det å være et godt menneske noe man bør søke etter? 

Av og til er omstendighetene dritt, og man kan ikke alltid gjøre noe med omstendighetene, men man kan gjøre noe med seg selv. Jeg lurer på om det å være et godt menneske vil gjøre livet bedre på en måte? For man kan ikke endre andre, men man kan endre seg selv. (Mest av tror jeg at ignorance is bliss, men det er ikke noe man kan jobbe mot akkurat.)

Å ha god moral og strebe etter å gjøre det rette.

Anonymkode: b681c...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...