Gå til innhold

Hva gjør et menneske til et godt menneske/en god person?


Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Hva mener du gjør et mennene til et godt menneske, eller en bra person? 

Er det å være et godt menneske noe man bør søke etter? 

Av og til er omstendighetene dritt, og man kan ikke alltid gjøre noe med omstendighetene, men man kan gjøre noe med seg selv. Jeg lurer på om det å være et godt menneske vil gjøre livet bedre på en måte? For man kan ikke endre andre, men man kan endre seg selv. (Mest av tror jeg at ignorance is bliss, men det er ikke noe man kan jobbe mot akkurat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et godt menneske er ærlig og redelig. Et godt menneske behandler andre mennesker godt. For meg føles det bra å forsøke å leve etter dette. For eksempel det å bli bedratt er jævlig vondt, men det er godt å vite at jeg ikke er det mennesket som har gjort en annen så vondt. Å avslutte et forhold fordi det ikke var riktig for meg har jeg gjort, det var vondt å såre han, men jeg trenger ikke ha dårlig samvittighet for å ha behandlet han dårlig i ettertid. 

Anonymkode: acacf...f1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener holdningen til penger forteller i hvilken grad man er et godt menneske. Hvis du har det du trenger, men likevel lar alle dine avgjørelser bli tatt på grunnlag av hva du tjener mest på, er du ikke bedre enn et tankeløst dyr som bare lever på instinkt. Å kunne gjøre altruistiske handlinger - og finne glede i det - er en stor pluss i margen.

Anonymkode: f096b...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et godt menneske er ærlig og redelig. Et godt menneske behandler andre mennesker godt. For meg føles det bra å forsøke å leve etter dette. For eksempel det å bli bedratt er jævlig vondt, men det er godt å vite at jeg ikke er det mennesket som har gjort en annen så vondt. Å avslutte et forhold fordi det ikke var riktig for meg har jeg gjort, det var vondt å såre han, men jeg trenger ikke ha dårlig samvittighet for å ha behandlet han dårlig i ettertid. 

Anonymkode: acacf...f1e

Dette har jeg også tenkt på, at om man holder sin sti ren så vet man i alle fall med seg selv at man ikke er den type menneske som man selv kanskje forakter, eller ser litt ned på. Men jeg har litt inntrykket av at man lett kan bli utnyttet, eller at man tåler for mye, i sin søken etter å være redelig.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener holdningen til penger forteller i hvilken grad man er et godt menneske. Hvis du har det du trenger, men likevel lar alle dine avgjørelser bli tatt på grunnlag av hva du tjener mest på, er du ikke bedre enn et tankeløst dyr som bare lever på instinkt. Å kunne gjøre altruistiske handlinger - og finne glede i det - er en stor pluss i margen.

Anonymkode: f096b...26f

Hm, dette var et interessant syn som jeg aldri har tenkt over før. Altruisme er et interessant konsept, for hvis man gjør det for at man skal kjenne seg bra, er det da altruisme? Men jo, enig, å glede andre gjør oss nok gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rainstorm skrev:

Er det å være et godt menneske noe man bør søke etter? 

Jeg tror mange for sin egen del burde prøve å bli et bedre menneske. Det går både på gjennomsnittspersonen som man ikke legger merke til på skalaen godt-menneske, men også de som behandler andre dårlig. Ser i hvert fall på min omgangskrets at man ofte får som man sår. Ønsker man å bli likt må man vise at man liker andre og det er større sjanse for at folk stiller opp for deg om en selv har stilt opp for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rainstorm skrev:

Hva mener du gjør et mennene til et godt menneske, eller en bra person? 

Er det å være et godt menneske noe man bør søke etter? 

Av og til er omstendighetene dritt, og man kan ikke alltid gjøre noe med omstendighetene, men man kan gjøre noe med seg selv. Jeg lurer på om det å være et godt menneske vil gjøre livet bedre på en måte? For man kan ikke endre andre, men man kan endre seg selv. (Mest av tror jeg at ignorance is bliss, men det er ikke noe man kan jobbe mot akkurat.)

Ja, man bør absolutt være et godt menneske, verden blir først og fremst et triveligere og et bedre sted for deg og alle andre. Lover, regler, plikter og normer er bygget på moral, og verden blir et forferdelig sted om man bryter med moralen. Med andre ord bør man være moralsk da det gagner deg og alle andre rundt deg.

Et annet argument for at du bør være moralsk (godt menneske), er at det vil berike ditt liv. Det finnes belegg for at hjernen din belønner deg når du gjør noe godt for et annet menneske, og folk flest liker å ha venner og kjærester som er gode. Man bør altså være et godt menneske ettersom det behøves for å stifte mellommenneskelige relasjoner, og det kan føre til en lykkeligere tilværelse (hjernen din belønner deg for det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er rettferdighet et viktig stikkord. Et rettferdig menneske er i mine øyne en bra person.

Jeg synes man bør prøve å bli en bra person, ja.

Om det er en fordel å være et godt menneske? Vel, jeg tror ikke alltid det er veldig enkelt å være den som tar til orde for rettferdighet - verken på vegne av seg selv eller andre. Men man kan alltids behandle de man møter rundt seg med respekt, verdighet og rettferdighet... og da er man jo kommet et stykke. Ikke like lett å tvinge andre til å måtte endre seg, eller å påpeke at de behandler andre dårlig. Men ja. Jeg tror man får det bedre med seg selv om man behandler de rundt seg godt.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes min farmor var et godt menneske. Hun hadde minstepensjon men gav alltid bort halve lønna på veldedige (sikre) formål, til mennesker som ikke hadde det så godt. Hun delte også ut raust til oss barnebarna, ikke bare i form av penger, men mest av alt omsorg og kjærlighet. Hun ønsket seg aldri noe selv. Hun elsket å dele ut glede og et smil til alle.

Har aldri truffet et finere menneske!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 time siden, Ferny skrev:

For meg er rettferdighet et viktig stikkord. Et rettferdig menneske er i mine øyne en bra person.

Jeg synes man bør prøve å bli en bra person, ja.

Hvorfor synes du man bør det?

Likte svaret ditt veldig godt! :)

1 time siden, FayFerner skrev:

Synes min farmor var et godt menneske. Hun hadde minstepensjon men gav alltid bort halve lønna på veldedige (sikre) formål, til mennesker som ikke hadde det så godt. Hun delte også ut raust til oss barnebarna, ikke bare i form av penger, men mest av alt omsorg og kjærlighet. Hun ønsket seg aldri noe selv. Hun elsket å dele ut glede og et smil til alle.

Har aldri truffet et finere menneske!

Tror du hun hadde det bra, og var lykkelig? Tror du at det at hun var så god mot andre gjorde at hun lett ble utnyttet?

Det var veldig fint å lese hvordan du ser sånn opp til henne. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker med intigritet, empati og omsorg ovenfor andre mennesker. De unner andre glede, suksess og godt liv uten og føle de må trakke på andre for å komme seg frem selv.

Godhjertede som gjør det de kan for å løfte frem mennesker.

Anonymkode: be1b0...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. mai 2016 at 21.45, Rainstorm skrev:

Tror du hun hadde det bra, og var lykkelig? Tror du at det at hun var så god mot andre gjorde at hun lett ble utnyttet?

Det var veldig fint å lese hvordan du ser sånn opp til henne. :blomst:

Å, takk skal du ha! :hug:

Tror farmor var lykkelig, selv om hun hadde opplevd store sorger i livet, hun elsket familien sin, forgudet oss barnebarna, uttrykte det stadig. Hun sa ofte at hun var så glad i livet, selv etter fylte 90 år. Det rare er at hun ikke ble utnyttet, hun var liksom så snill og god at ingen hadde samvittighet til å utnytte det. Rare greier.

Ha en fin dag!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
Den 22.5.2016 at 23.21, Rainstorm skrev:

Hva mener du gjør et mennene til et godt menneske, eller en bra person? 

Er det å være et godt menneske noe man bør søke etter? 

Av og til er omstendighetene dritt, og man kan ikke alltid gjøre noe med omstendighetene, men man kan gjøre noe med seg selv. Jeg lurer på om det å være et godt menneske vil gjøre livet bedre på en måte? For man kan ikke endre andre, men man kan endre seg selv. (Mest av tror jeg at ignorance is bliss, men det er ikke noe man kan jobbe mot akkurat.)

Jeg mener at det å være et godt menneske helt klart er noe en bør strebe etter å være. Livet blir ikke nødvendigvis "bedre" av at man er et godt menneske, men det er det eneste rette. Samvittighet og magefølelse er noe gode mennesker har mye av.

Et godt menneske dreper ikke andre mennesker (inkludert fostre!), behandler dyr pent, er hjelpsom, snill, omtenksom, lyttende og ønsker andre vel. De tar ikke hevn, men vender heller det andre kinnet til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er tåpelig å kalle noen mennesker gode. Man blir lett fanget i en tankegang der man skal være snill og barmhjertig mot alle, noe som fører til at man blir grovt utnyttet av mennesker som driter i deg.

Jeg respekterer mennesker som vet når man burde være "snill" og når man burde være "slem". Verden fungerer ikke slik at det er alltid den "snille" metoden som hjelper.

Anonymkode: 2c377...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er tåpelig å kalle noen mennesker gode. Man blir lett fanget i en tankegang der man skal være snill og barmhjertig mot alle, noe som fører til at man blir grovt utnyttet av mennesker som driter i deg.

Jeg respekterer mennesker som vet når man burde være "snill" og når man burde være "slem". Verden fungerer ikke slik at det er alltid den "snille" metoden som hjelper.

Anonymkode: 2c377...e02

Spørs hvilken ende du ser det fra,- hvis alle brukte den "snille" metoden, så ville vi jo ikke hatt en verden hvor man trengte å bruke den "slemme" metoden.  Med din måte å se det på, TS, så vil vi jo aldri få en bedre verden.

Jeg liker å være snill mot mennesker jeg treffer på min vei her i livet. Jeg settter klare grenser hvis noen prøver å utnytte det, det å sette grenser for seg seg er ikke å betrakte som slemt.

Anonymkode: b795a...b82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen skrev lenger oppe, rettferdighetssansen tror jeg er det viktigste. Enhver kan være gode mennesker når ting ligger til rette for det. Men om du må kaste kjæresten din ut til et liv på gata fordi hans valg ødelegger deg fullstendig på alle områder, vil det gjøre deg til et mindre godt menneske? Eller er du egentlig et godt menneske da du tar hensyn til deg selv også?

Anonymkode: 7bb9b...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.5.2016 at 14.25, Rainstorm skrev:

Hm, dette var et interessant syn som jeg aldri har tenkt over før. Altruisme er et interessant konsept, for hvis man gjør det for at man skal kjenne seg bra, er det da altruisme? Men jo, enig, å glede andre gjør oss nok gode.

Jeg vil påstå at det er det nærmeste man kan komme ekte altruisme ettersom tilfredstillelsen av å hjelpe noen ikke er til å unngå. Alternativet er å ikke hjelpe noen fordi du vil unngå å være egoistisk - som du blir hvis motivet i første omgang er å oppnå tilfredstillelse av å hjelpe vedkommende. Da er det bedre å hjelpe, og få den gode følelsen på kjøpet. Da vinner begge. Ellers taper begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvilken ende du ser det fra,- hvis alle brukte den "snille" metoden, så ville vi jo ikke hatt en verden hvor man trengte å bruke den "slemme" metoden.  Med din måte å se det på, TS, så vil vi jo aldri få en bedre verden.

Jeg liker å være snill mot mennesker jeg treffer på min vei her i livet. Jeg settter klare grenser hvis noen prøver å utnytte det, det å sette grenser for seg seg er ikke å betrakte som slemt.

Anonymkode: b795a...b82

Beklager, men det vil være umulig å få til en slik verden. I en skilsmisse feks, vil det alltid være en part som er slem. Med mindre det er full enighet om valget. Det vil alltid være en situasjon hvor du for å ta hensyn til deg selv eller en annen, vil ende opp med å såre en annen person.

Anonymkode: 7bb9b...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvilken ende du ser det fra,- hvis alle brukte den "snille" metoden, så ville vi jo ikke hatt en verden hvor man trengte å bruke den "slemme" metoden.  Med din måte å se det på, TS, så vil vi jo aldri få en bedre verden.

 

Anonymkode: b795a...b82

Nei, for verden fungerer ikke sånn. Det går ikke an at alle bruker den snille metoden. Mennesker er komplekse vesener som er drevet av mer komplekse følelser og verdier enn at man skal være snill eller slem. Det eksisterer og fysiske og biologiske mekanismer som spiller inn på valgene menneskene tar. Dersom de fleste prøver å bruke den snille metoden, så vil de bli fullstendig overkjørt av mennesker som utnytter dem. Frihet og velstand må kjempes for. Tror du at dersom vi går ned til IS og prøver å være "snille" med dem, så vil de slutte å voldta kvinner og halshugge menn?

Anonymkode: 2c377...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loverdose 2.0

Jeg har en eldre kollega på jobb som jeg virkelig ser opp til og kan genuint si at hun er et fantastisk godt menneske. Hvorfor? Fordi hun er åpensinnet og hyggelig og imøtekommende med alle. Hun er veldig sosial, snakker med alle rundt seg, deler mye av seg selv og man skaper veldig lett tillit til henne. Hun er både lojal og ærlig, hun snakker rett fra levra men kan kunsten med å ordlegge seg slik at ingen blir såret eller føler seg støtt, selv om hun snakker "rett frem". Hun har en slags trygg utstråling jeg ikke helt greier å sette fingeren på, man føler seg automatisk komfortabel med henne. Tvers igjennom god dame. Har aldri hørt henne snakke nedlatende om noen. Ydmyk og selvsikker av seg. Når du snakker til henne lytter hun virkelig og er genuint interessert i alle sitt velvære. 

Så for meg er det et godt menneske, en virkelig bra person. Jeg har ikke møtt så mange som henne og hun har virkelig brent seg fast i minnet mitt, gruer meg veldig til hun blir pensjonist, noe som dessverre ikke er lenge til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er tåpelig å kalle noen mennesker gode. Man blir lett fanget i en tankegang der man skal være snill og barmhjertig mot alle, noe som fører til at man blir grovt utnyttet av mennesker som driter i deg.

Jeg respekterer mennesker som vet når man burde være "snill" og når man burde være "slem". Verden fungerer ikke slik at det er alltid den "snille" metoden som hjelper.

Anonymkode: 2c377...e02

Helt ærlig tror jeg ikke det finnes mennesker som er gjennomgående gode mennesker. Og forøvrig heller ikke mennesker som er tvers gjennom onde. 

Jeg tenker at alle sammen befinner seg en plass imellom godt og vondt, men man trekker kanskje mer mot en av sidene, da avhengig av hvilke personlige egenskaper hver og en har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...