Gå til innhold

Hvorfor blir noen suksessfulle, mens andre er"forever losers"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ikke ned på folk og tenker at vedkommende er taper fordi hn jobber med ditt og datt. Men føler selv jeg burde klart mer. Er bare medarbeider :/ mange på min alder tar utdanning og slik. Jeg har aldri i mitt liv følt at jeg virkelig har klart nie:( er 24 og føler alt går for fort.

Anonymkode: a47eb...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 27 år, og har enda ikke bestemt meg for hvilken utdanning jeg skal ta.. Føler meg ikke sett ned på, det sitter nok i hodet ditt :)

Anonymkode: e9d46...ca0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hele løsningen, men jeg tipper at innsats og stå-på vilje er en del av det, samt et mål, så man har noe å jobbe mot. Gode forutsetninger hjelper sikkert også.

Uansett, et sted må man begynne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er noe med at ingen vil ha noe med å gjøre dersom noen har  " en tung sekk"

hvis de ikke har arbeidserfaring blir de ikke ansatt. hvis de ikke har venner får de ikke flere etc

Anonymkode: 18d17...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips: du blir hva du tenker om deg selv. Det fungerer, helt sant! Tenker man lave tanker om seg selv, så begynner man automatisk å oppføre seg sånn også. Klarer du derimot å tenke at du er flott og bra osv. så BLIR du flott og bra osv.! Med andre ord: fake it 'till you make it! Tro meg eller ikke, jeg har prøvd selv og det fungerte overraskende bra!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Den 22.5.2016 at 20.14, AnonymBruker skrev:

tror det er noe med at ingen vil ha noe med å gjøre dersom noen har  " en tung sekk"

hvis de ikke har arbeidserfaring blir de ikke ansatt. hvis de ikke har venner får de ikke flere etc

Anonymkode: 18d17...eeb

Ofte en viss sannhet i dette. Suksess avler suksess, for eksempel er det lettere å få en bra jobb hvis man allerede har en bra jobb og/eller attraktiv utdannelse fra før. Er selvfølgelig ikke helt umulig å klare det uten også med hard jobbing, men det er nok ikke det som er det vanlige, og veldig mange som f. eks. har vært arbeidsløse lenge blir ofte litt tiltaksløse. 

Anonymkode: eb2c1...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom/Loki

Det sies jo at hvis foreldrene er nav klienter så blir barna også det,så det har nok noe med arv og miljø å gjøre.

Men det kan jo selvfølgelig være motsatt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tom/Loki skrev:

Det sies jo at hvis foreldrene er nav klienter så blir barna også det,så det har nok noe med arv og miljø å gjøre.

Men det kan jo selvfølgelig være motsatt også.

Motsatt? Som regel ser vi at barna arver foreldrenes sosioøkonomiske status på generelt grunnlag. Det betyr selvfølgelig ikke at alle barna dine blir leger om du selv er lege, men at det rent statistisk er større sannsynlighet for at barna dine velger en attraktiv profesjonsutdanning eller et annet attraktivt karriereløp enn om du hadde vært trygdet. Arv og miljø har definitivt stor betydning på makronivå. 

Anonymkode: eb2c1...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom/Loki
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Motsatt? Som regel ser vi at barna arver foreldrenes sosioøkonomiske status på generelt grunnlag. Det betyr selvfølgelig ikke at alle barna dine blir leger om du selv er lege, men at det rent statistisk er større sannsynlighet for at barna dine velger en attraktiv profesjonsutdanning eller et annet attraktivt karriereløp enn om du hadde vært trygdet. Arv og miljø har definitivt stor betydning på makronivå. 

Anonymkode: eb2c1...090

Ved motsatt mener jeg sukksefulle foreldre, med barn som havner på nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobb definerer ikke deg som menneske, livet ditt er ikke kun jobb og de fleste jobber er viktig for å få samfunnet til å gå rundt. Vi trenger alle på laget, ingen er "taper".

hvis du føler du ikke mestrer/ønsker mer utdanning, så er det lett å bli ulykkelig hvis du tvinger deg selv til det, samtidig så ligger jo muligheten der hvis du faktisk skulle ønske det. Tror du burde komme deg ut mer og oppleve fine ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.5.2016 at 20.01, AnonymBruker skrev:

Ser ikke ned på folk og tenker at vedkommende er taper fordi hn jobber med ditt og datt. Men føler selv jeg burde klart mer. Er bare medarbeider :/ mange på min alder tar utdanning og slik. Jeg har aldri i mitt liv følt at jeg virkelig har klart nie:( er 24 og føler alt går for fort.

Anonymkode: a47eb...78d

Arv, miljø og flaks (i den rekkefølgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mamma er selvstendig næringsdrivende med videregående utd. Pappa har høyere utd, men har ikke sett han på flere år og så han nesten aldri når jeg var liten. 

Er det umulig for meg og få profesjon utd da?

Anonymkode: a47eb...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vel, mamma er selvstendig næringsdrivende med videregående utd. Pappa har høyere utd, men har ikke sett han på flere år og så han nesten aldri når jeg var liten. 

Er det umulig for meg og få profesjon utd da?

Anonymkode: a47eb...78d

Nei, høgskolen vil kreve både din fars vitnemål og mors vitnemål, samt. gårdsretten til din bestemor. 
 

Anonymkode: 77a6b...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...