Gå til innhold

Betalingsanmerkninger!!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde 200 000 i inkassogjeld og 10 betalingsanmerkninger. Jeg ble lurt og utnyttet av min eks, ja jeg vet at jeg er en idiot. Uansett, for en mnd siden så fikk jeg en betydelig arvesum og bestemte meg for å betale all gjeld. Gjorde dette og fikk bekreftelse fra kreditorer om at kravene var oppgjort. Men nå, over en mnd senere er jeg enda ikke godkjent for kreditt. Skulle bestille noe og betale via Klarna faktura. Fikk nei så måtte betale med kort.

Skal ikke betalingsanmerkninger slettes omgående?? Jeg forstår at det i praksis tar et par uker. Men en mnd?? Hva gjør jeg? Kontakter Namsmannen?

Anonymkode: ee4eb...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betalingsanmerkninger skal slettes så snart saken er avsluttet ja. Er du sikker på at du gjorde opp alle sakene? Kan det være at det gjenstår salær eller renter på én eller flere saker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt alle og fått beskjed om at sakene er avsluttet, samt fått bekreftelse på mail om at jeg er skyldfri hos samtlige.

Ts

Anonymkode: ee4eb...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt kredittopplysningsbyrå (som Bisnode) og be de ta en kredittsjekk av deg, da vil du få vite om du har betalingsanmerkning eller ikke. Dersom det er en anmerkning som henger igjen, vil du få vite hvilken kreditor det er som ikke har slettet betalingsanmerkningen og kan ta kontakt med de for å få slettet anmerkningen. 

Lav inntekt, hyppig flytting og andre ting kan også gjøre at du får dårlig score på kredittsjekk, trenger ikke nødvendigvis å være en betalingsanmerkning. 

Anonymkode: 6945b...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ringt alle og fått beskjed om at sakene er avsluttet, samt fått bekreftelse på mail om at jeg er skyldfri hos samtlige.

Ts

Anonymkode: ee4eb...f6e

Kontakt kredittselskapene skriftlig, å ringe er nokså dumt, du får ingen skriftlig garanti å vise til. Ellers kan du kontakte forbrukerrådet og be om hjelp og råd. 

Anonymkode: 3b0de...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt kredittopplysningsbyrå (som Bisnode) og be de ta en kredittsjekk av deg, da vil du få vite om du har betalingsanmerkning eller ikke. Dersom det er en anmerkning som henger igjen, vil du få vite hvilken kreditor det er som ikke har slettet betalingsanmerkningen og kan ta kontakt med de for å få slettet anmerkningen. 

Lav inntekt, hyppig flytting og andre ting kan også gjøre at du får dårlig score på kredittsjekk, trenger ikke nødvendigvis å være en betalingsanmerkning. 

Anonymkode: 6945b...bad

Jeg tjener over 300000 i året så lav inntekt er det ikke. Har nettopp flyttet da, for første gang på mange år. Skal ringe namsmannen i morgen å høre om de vet noe mer. Det er jo de som skal be løsøreregisteret om sletting. Mai har jo også vært en del helligdager så kanskje det spiller inn.... Ts

Anonymkode: ee4eb...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo også an på hvor lenge du har hatt den inntekten du har nå. Siste skatteligning som er tilgjengelig for de som ønsker å ta en kredittsjekk av deg, er for 2014. Hadde du for lav inntekt da, blir søknad om kredittkjøp på faktura avslått.

Som en annen over her foreslår; kontakt et av de større kredittsjekkbyråene, f.eks. Lindorff eller Bisnode, og sjekk om du er kredittverdig og hva som eventuelt kommer opp på deg når du kredittsjekkes.

F.eks.:

https://soliditet.no/privatpersoner/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 200 000 i inkassogjeld og 10 betalingsanmerkninger. Jeg ble lurt og utnyttet av min eks, ja jeg vet at jeg er en idiot. Uansett, for en mnd siden så fikk jeg en betydelig arvesum og bestemte meg for å betale all gjeld. Gjorde dette og fikk bekreftelse fra kreditorer om at kravene var oppgjort. Men nå, over en mnd senere er jeg enda ikke godkjent for kreditt. Skulle bestille noe og betale via Klarna faktura. Fikk nei så måtte betale med kort.

Skal ikke betalingsanmerkninger slettes omgående?? Jeg forstår at det i praksis tar et par uker. Men en mnd?? Hva gjør jeg? Kontakter Namsmannen?

Anonymkode: ee4eb...f6e

Kan jo godt være slettet som betalingsanmerkning. Har du hatt inkasso på Klarna vil nok det komme litt rødt der, selv om anmerkningen slettes. Historien slettes jo ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Illuminatum skrev:

Kan jo godt være slettet som betalingsanmerkning. Har du hatt inkasso på Klarna vil nok det komme litt rødt der, selv om anmerkningen slettes. Historien slettes jo ikke.

Men de har vel ikke lov til å nekte meg kreditt når jeg ikke har inkasso eller anmerkninger??

Ts

Anonymkode: ee4eb...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de har vel ikke lov til å nekte meg kreditt når jeg ikke har inkasso eller anmerkninger??

Ts

Anonymkode: ee4eb...f6e

Hvorfor ikke?

Det står vel bedriften fritt til å gi deg kreditt?

Endret av Illuminatum
skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de har vel ikke lov til å nekte meg kreditt når jeg ikke har inkasso eller anmerkninger??

Ts

Anonymkode: ee4eb...f6e

Hvorfor ta opp ny kreditt når du har kommet deg ut av inkassohelvete?

Anonymkode: 99e59...69f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de har vel ikke lov til å nekte meg kreditt når jeg ikke har inkasso eller anmerkninger??

Ts

Anonymkode: ee4eb...f6e

Jo. hvis du har intern dårlig betalingshistorikk hos akkurat dem (Klarna f.eks.) kan de se på dette og nekte deg ny kreditt.

Det er ingen lov som sier at alle kunder SKAL få kreditt. Det er helt opp til firmaet å bestemme dette. Har de dårlig historikk på deg, selv om du nå har betalt, så var du i deres øyne en dårlig betaler lenge. Det veier tungt og kan være årsaken til at de nå avslår å gi deg ny kreditt.

Dersom du aldri har handlet hos Klarna på kreditt før, så ville jeg gjort som jeg nevner i innlegget ovenfor (innlegg nr 7). Følg linken jeg ga, kredittsjekk deg selv. Da ser du om det er noe gammelt grums som henger igjen. Husk at også inntekten din teller. Hadde du (for) lav inntekt da siste ligning ble gjort (2014), kan du få avslag på kredittforespørsler.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ta opp ny kreditt når du har kommet deg ut av inkassohelvete?

Anonymkode: 99e59...69f

Det er ikke snakk om annet enn at om jeg kjøper noe så foretrekker jeg å slippe å betale med kort. Så enkelt. Så greit. Ikke for at jeg ikke har penger. Dette er en prinsippsak. Ts

Anonymkode: ee4eb...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de har vel ikke lov til å nekte meg kreditt når jeg ikke har inkasso eller anmerkninger??

Ts

Anonymkode: ee4eb...f6e

Klarna kan selvfølgelig selv velge hvilke kunder de ønsker å gi kreditt. Det finnes ingen lov som sier at et firma må gi en kunde kreditt. 

Klarna har sine egne retningslinjer for om og hvor mye man får i kreditt. Lurer du på årsaken til avslaget må du ta kontakt med Klarna. Det er kun de som kan svare på hvorfor de selv valgte å ikke gi deg kreditt. 

Anonymkode: 6484d...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei!
 

Jeg ønsker å flike in her i tråden for å gi en oppklaring om rutinene vi har hos oss på Klarna.
 

Hver gang man ønsker å handle via oss, så foretar vi en ny kredittvurdering, der vi ser på beløpet man ønsker å handle for, en ekstern kredittsjekk, samt betalingshistorikken vi har oppført internt her hos oss.


For å få en mer detaljert forklaring på akkurat hvorfor et kjøp ikke blir bevilget, så anbefaler jeg å ta kontakt direkte med vår kundeservice på telefon 21018991, epost [email protected] eller via chat på klarna.no.

Ønsker dere en god dag videre!

 

Mvh. Anders på Klarna

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om annet enn at om jeg kjøper noe så foretrekker jeg å slippe å betale med kort. Så enkelt. Så greit. Ikke for at jeg ikke har penger. Dette er en prinsippsak. Ts

Anonymkode: ee4eb...f6e

En prinsippsak?  Ingen er da forpliktet til å gi deg lån selv om du har 50 000 000 i banken og inntekt på 8 000 000.

Anonymkode: 8a169...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...