Gå til innhold

Gravidvennlig 'luksus'pålegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uttrykket kom da ikke i 2003, men ellers har du sånn passelig rett.

Nå vil jeg hevde at det å bruke kosher utenfor jødisk sammenheng er helt ok og at det burde forstås greit av de fleste. 

Anonymkode: 0c492...504

....
Men det betyr ikke at kosher faktisk er greit å bruke om annet enn mat.
Er slikt med alt av slang egentlig. Det kan kanskje bli mer naturlig og populært her hjemme også, men akkurat nå, hvor nesten ingen har hørt om det, så tviler jeg at det skjer med det første.
Her i tråden, blir vi nesten fortalt at "Alle" vet om det utrykket og om du ikke vet det, så er du autist. 

Synes fremdeles ikke at kosher brukt om mat er ok...(i ikke jødisk sammenheng)  :)  -For da er det lett å misforstå.
Men skal la det ligge nå. Hva som er min mening, betyr ikke at det skal gjelde for alle.
Og det er utrolig barnslig å gå rett på personangrep.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Chibi skrev:

....
Men det betyr ikke at kosher faktisk er greit å bruke om annet enn mat.
Er slikt med alt av slang egentlig. Det kan kanskje bli mer naturlig og populært her hjemme også, men akkurat nå, hvor nesten ingen har hørt om det,
så tviler jeg at det skjer med det første.
Her i tråden, blir vi nesten fortalt at "Alle" vet om det utrykket og om du ikke vet det, så er du autist. 

Synes fremdeles ikke at kosher brukt om mat er ok...(i ikke jødisk sammenheng)  :)  -For da er det lett å misforstå.
Men skal la det ligge nå. Hva som er min mening, betyr ikke at det skal gjelde for alle.
Og det er utrolig barnslig å gå rett på personangrep.

Du det er jeg helt uenig i. Denne tråden er den første gang jeg noen gang opplever at begrepet "kosher" misforstås slik. Det er et veldig vanlig utrykk for de fleste, som de fleste forstår gitt en kontekst som her (gravidmat). Men da skal jeg tenke meg om neste gang, jeg sier det :) 

Anonymkode: f637d...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?? Forstod dere virkelig ikke utrykket? "Kosher" og "halal" også forsåvidt er et helt vanlig utrykk jeg bruker som synonym for  innafor, lovlig, greit, trygt. Jaja, da vet jeg at det også kan misforstås. 

Anonymkode: f637d...a1b

Om mat tenker jeg faktisk på Kosher og Halal som mat tillat for jøder og muslimer ja. Og ser ikke noe feil i det. Om alt annet skjønner jeg uttrykket som det du beskriver.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest gjennom alt, men fikk med meg at leverpostei er "kjedelig". Men om du velger en grov dansk eller en fransk paté og legger ved rikelig med stekt bacon, rå og stekt løk og tomater... og kanskje litt majones for de som liker det. Voila! lamgt fra kjedelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et under at man overlevde i gamle dager.. Jeg holdt meg bare unna upasteurisert ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
39 minutter siden, udir skrev:

Et under at man overlevde i gamle dager.. Jeg holdt meg bare unna upasteurisert ost.

Alle overlevde faktisk ikke i gamle dager, men de som døde/aldri ble født har jo ikke mulighet til å sitte her og tale sin sak. 

Burde man droppe sikkerhetsbelte også, fordi det finnes folk som overlevde i gamle dager? Syns du det er et like stort under? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, VinterSnø skrev:

Om mat tenker jeg faktisk på Kosher og Halal som mat tillat for jøder og muslimer ja. Og ser ikke noe feil i det. Om alt annet skjønner jeg uttrykket som det du beskriver.

men konteksten var jo gravidvennlig mat...

Anonymkode: f637d...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men konteksten var jo gravidvennlig mat...

Anonymkode: f637d...a1b

Ja, mener du at en gravid person ikke kan være jøde?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. mai 2016 at 17.42, AnonymBruker skrev:

Ja det gjorde alle, men det er jo så gøy å ødelegge en tråd med side på side med avsporinger og frekkheter....  Jeg hat takket flere ganger, de som gir gode tips og har sagt at jeg kommer til å gå for reker og hjemmelaget syltetøy.

 

Jeg forlater denne tråden. Peace out! 

 

TS

Anonymkode: 30a11...a33

Du virker ganske ufyselig. 

Å komme med sure oppgulp siden du har driti deg ut sier jo mest om deg. 

Anonymkode: 01b02...9ef

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol
Den 22.5.2016 at 19.30, AnonymBruker skrev:

Alle andre tar med kjipe ting som makrell i tomat, norvegia, leverpostei etc. Det er liksom ting jeg sider hele tiden, som jeg ikke forbinder med noe stas/fest. Jeg ønsker å ta med noe godt! Dette er jo en fest!? Er folk sikkre på at reker er greit, så kan jeg ta med det? Det er noe jeg forbinder med høytid...

 

 

ts

Anonymkode: 30a11...a33

Tror jeg hadde begynt å gråte om jeg kom på min egen babyshower og noen hadde tatt med makrell i tomat.. Lag en pastasalat med kylling? Pizzasnurrer? Tapas-wraps? Grønnsaker og dip? Bananbrød? Kake? Muffinser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, augustmami skrev:

Tror jeg hadde begynt å gråte om jeg kom på min egen babyshower og noen hadde tatt med makrell i tomat.. Lag en pastasalat med kylling? Pizzasnurrer? Tapas-wraps? Grønnsaker og dip? Bananbrød? Kake? Muffinser? 

Begynt å gråte, faktisk. Kanskje på tide å ta hensyn til andre enn deg selv? Mulig andre i showeren liker makrell i tomat? Går an å lage hjemmelget der også.

Anonymkode: 12d4b...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynt å gråte, faktisk. Kanskje på tide å ta hensyn til andre enn deg selv? Mulig andre i showeren liker makrell i tomat? Går an å lage hjemmelget der også.

Anonymkode: 12d4b...118

Vel. Jeg er 7 måneder på vei og hater makrell i tomat, det stinker noe innmari og med den utrolige luktesansen som medfølger graviditet, blir denne lukten litt vanskelig å unngå - og tårene triller for den minste ting uansett. I min babyshower skal det jo handle om meg? Hvorfor skal jeg ta hensyn til at noen andre vil spise makrell i tomat da? Det finnes 365 andre dager i året de kan spise så mye makrell i tomat de bare vil, bare spar meg for sånt på min dag liksom. Fikk ikke akkurat inntrykk av at det var hjemmelaget makrell i tomat det var snakk om her, når det ramses opp med annen frokostmat som norvegia og leverpostei... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er problemet?  Ligg unna bløt ost samt spekemat.  Du har jo hundrevis av påleggsorter å velge i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, augustmami skrev:

Vel. Jeg er 7 måneder på vei og hater makrell i tomat, det stinker noe innmari og med den utrolige luktesansen som medfølger graviditet, blir denne lukten litt vanskelig å unngå - og tårene triller for den minste ting uansett. I min babyshower skal det jo handle om meg? Hvorfor skal jeg ta hensyn til at noen andre vil spise makrell i tomat da? Det finnes 365 andre dager i året de kan spise så mye makrell i tomat de bare vil, bare spar meg for sånt på min dag liksom. Fikk ikke akkurat inntrykk av at det var hjemmelaget makrell i tomat det var snakk om her, når det ramses opp med annen frokostmat som norvegia og leverpostei... 

Jeg er også gravid. Med sterk luktesans og hormoner og i det hele tatt. Og jeg må bare si wow. For håpe venninnene dine er obs på dette da, ellers kan det jo bli riktig så utrivelig i ditt babyshower. Trodde babyshower handlet om felles venninneglede (og å møtes) over babyen, ikke om kun den gravide. 

Anonymkode: 12d4b...118

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er helt enig med deg i at makrell i tomat ikke er en høydare, altså:)

 

Anonymkode: 12d4b...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, VinterSnø skrev:

Ja, mener du at en gravid person ikke kan være jøde?

Men da hadde jo trådens tema vært noe helt annet? Da måtte jo overskriften ha vært "hjelp, tips til pålegg til min gravide og jødiske venninne". Trådens tema og bakgrunnen for diskusjonen var graviditet og pålegg.

Anonymkode: f637d...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da hadde jo trådens tema vært noe helt annet? Da måtte jo overskriften ha vært "hjelp, tips til pålegg til min gravide og jødiske venninne". Trådens tema og bakgrunnen for diskusjonen var graviditet og pålegg.

Anonymkode: f637d...a1b

Ikke nødvenndigvis. Det hadde sikkert stått i HI, men ikke nødvendigvis i tittel. Som jeg har påpekt flere gnager, jeg sjekket HI for å se om jeg hadde gått glipp av at det var snakk om jøder. Det kune også være at TS plutselig hadde kommet på at det var snakk om en jøde. Ikke alltid man husker alt på en gang

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...