Gå til innhold

Gravidvennlig 'luksus'pålegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Joda, kosher er et vanlig begrep for OK/lovlig. Det kan brukes i de fleste sammenhenger, men jeg er helt enig i at det ikke bør brukes om mat. Da legger man opp til å bli misforstått. 

Det blir som å kalle noe for fet. Fet låt, fet bil, fet ferie osv. Alle skjønner hva man mener. Men skriver man plutselig  fet dame så må man regne med at de fleste "misforstår" dette til å tro at man mener tjukk dame. Ikke fordi man har vondt i viljen, men fordi når man ser de to ordene i sammenheng er vekt det nærliggende å tenke  på samme måte som jødiske regler er den logiske sammenhengen når man bruker kosher og mat i samme setning.

Særlig når det er skriftlig som i tråder her hvor tonefall osv ikke kommer tydelig frem. 

Anonymkode: 8ffeb...d6e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts svarer ufyselig og bruker autisme og asberge som fornærmelse... er det mulig.

Anonymkode: 4eff2...2bd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noe er kosher som i lovlig/innafor/ok er ikke vanlig i alle kretser og aldersgrupper altså. Jeg vet om mange som ikke ville ha forstått det. 

 

Men jaja. Om ikke annet kom det opp mange gode forslag til gravidvennlig pålegg. Håper noen andre får nytte av dem. :fnise: 

Anonymkode: f61ec...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp siden det er snakk om mat at kosher begrepet blir helt feil å bruke. Er det mulig!

 

Anonymkode: f2d5e...dd0

Men kosher har flere betydninger. Det er helt vanlig å bruke kosher om andre ting enn mat forberedt på jødisk vis! http://nb.urbandictionary.com/define.php?term=kosher "lets keep this kosher"

http://www.thefreedictionary.com/kosher "is it kosher to wear jeans in the office"

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, kosher er et vanlig begrep for OK/lovlig. Det kan brukes i de fleste sammenhenger, men jeg er helt enig i at det ikke bør brukes om mat. Da legger man opp til å bli misforstått. 

Det blir som å kalle noe for fet. Fet låt, fet bil, fet ferie osv. Alle skjønner hva man mener. Men skriver man plutselig  fet dame så må man regne med at de fleste "misforstår" dette til å tro at man mener tjukk dame. Ikke fordi man har vondt i viljen, men fordi når man ser de to ordene i sammenheng er vekt det nærliggende å tenke  på samme måte som jødiske regler er den logiske sammenhengen når man bruker kosher og mat i samme setning.

Særlig når det er skriftlig som i tråder her hvor tonefall osv ikke kommer tydelig frem. 

Anonymkode: 8ffeb...d6e

Nekter å tro at noen misforstod TS, det er jo det som er så vittig. TS starter en tråd om et helt klart avgrenset tema graviditet og mat. Et helt uprovoserende og vanlig tema.  Så kommer mobben og henger seg opp i ett utrykk. De misforstod ikke, det er en kjennsgjerning at det er en hobby for mange her inne å ta slike tråder og henge seg opp i et ord som ble brukt for så å bruke det til å hetse den som har laget tråden. Ser det latterlig ofte i undergruppen om kjeledyr for eksempel. Hvor en kjedelig triviell tråd om "kvilken hunderase liker du best?" utspinner seg til ren skitkasting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må være årets mest negative trådstarter. 

Anonymkode: f0f48...f08

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være årets mest negative trådstarter. 

 

TS er ekstremt lite løsningsorientert, vil jeg si.

Anonymkode: 0c492...504

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, cattleya skrev:

Nekter å tro at noen misforstod TS, det er jo det som er så vittig. TS starter en tråd om et helt klart avgrenset tema graviditet og mat. Et helt uprovoserende og vanlig tema.  Så kommer mobben og henger seg opp i ett utrykk. De misforstod ikke, det er en kjennsgjerning at det er en hobby for mange her inne å ta slike tråder og henge seg opp i et ord som ble brukt for så å bruke det til å hetse den som har laget tråden. Ser det latterlig ofte i undergruppen om kjeledyr for eksempel. Hvor en kjedelig triviell tråd om "kvilken hunderase liker du best?" utspinner seg til ren skitkasting.

Jo, jeg trodde faktsik det da var snakk om en jødisk person som skulle ha mat.

Anonymkode: 845f3...249

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg trodde faktsik det da var snakk om en jødisk person som skulle ha mat.

Anonymkode: 845f3...249

Samme her :-( 

Har faktisk aldri hørt om å bruke kosher om andre ting enn maten...

Og er ikke spesielt gammel,jobber med barn/ungdom og har ikke hørt det uttrykket blant dem heller... Er nok ikke vanlig å si det her jeg bor ^^ (ikke har jeg hørt det på tvserier heller.. Iallefall ikke de jeg ser på,og jeg ser på myyyyye) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chibi skrev:

Samme her :-( 

Har faktisk aldri hørt om å bruke kosher om andre ting enn maten...

Og er ikke spesielt gammel,jobber med barn/ungdom og har ikke hørt det uttrykket blant dem heller... Er nok ikke vanlig å si det her jeg bor ^^ (ikke har jeg hørt det på tvserier heller.. Iallefall ikke de jeg ser på,og jeg ser på myyyyye) 

Godt vi er flere, og som tør å stå for at vi tolket det slik.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, VinterSnø skrev:

Godt vi er flere, og som tør å stå for at vi tolket det slik.

Mmm, og derfor er det lite greit å bli kalt for en person med asperger/innenfor autismespekteret, eller ett troll.
TS la opp til det selv at vi kom til å spore av her inne, når hun ga slike krasse svar, det er ikke greit. Da bør man heller forklare hvorfor man valgte ordet kosher. For nå har jeg lest på en artikkel, hvor det utrykket kom i 2003 i ett lite samfunn i USA og idag, utenfor USA er det også lite brukt. Det er amerikansk slang, man skal ikke tro at alle vet om alt mulig som sies på amerikansk, om du ikke henger online i diverse kretser og plukker opp slike ord...
For å sammenligne, så tar jeg kebabnorsk; Jeg bor ikke i Oslo, jeg kjenner ikke til ord og utrykk, men for en som bruker det til daglig kan ikke forvente at JEG skjønner personen når han/hun sier ett ord til meg...For så å kalle meg en taper :fnise: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS er ekstremt lite løsningsorientert, vil jeg si.

Anonymkode: 0c492...504

Jeg har fått løsningen min. Jeg tar med reker og hjemmelaget syltetøy, men tråden handler jo ikke om det lenger...

 

TS

Anonymkode: 30a11...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg trodde faktsik det da var snakk om en jødisk person som skulle ha mat.

Anonymkode: 845f3...249

 

2 timer siden, Chibi skrev:

Samme her :-( 

Har faktisk aldri hørt om å bruke kosher om andre ting enn maten...

Og er ikke spesielt gammel,jobber med barn/ungdom og har ikke hørt det uttrykket blant dem heller... Er nok ikke vanlig å si det her jeg bor ^^ (ikke har jeg hørt det på tvserier heller.. Iallefall ikke de jeg ser på,og jeg ser på myyyyye) 

Pragmatikk og situasjonsforståelse vil hjelpe dere i fremtiden. 

 

Takk til deg @cattleya, jeg tror også dette var for å provosere, mye morsommere å ta en TS, enn å gi seriøse råd her på KG. 

 

Sånn. Da er jeg virkelig ferdig. 

 

TS

Anonymkode: 30a11...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Pragmatikk og situasjonsforståelse vil hjelpe dere i fremtiden. 

 

Takk til deg @cattleya, jeg tror også dette var for å provosere, mye morsommere å ta en TS, enn å gi seriøse råd her på KG. 

 

Sånn. Da er jeg virkelig ferdig. 

 

TS

Anonymkode: 30a11...a33

Hadde jeg villet provosere hadde jeg ordlagt meg helt anderledes, tro meg. Jeg prøvde oprinnelig bare å forsvare en AB. Følte heller det var du som ville provosere. =)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chibi skrev:

For nå har jeg lest på en artikkel, hvor det utrykket kom i 2003 i ett lite samfunn i USA

Uttrykket kom da ikke i 2003, men ellers har du sånn passelig rett.

Nå vil jeg hevde at det å bruke kosher utenfor jødisk sammenheng er helt ok og at det burde forstås greit av de fleste. 

Anonymkode: 0c492...504

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uttrykket kom da ikke i 2003, men ellers har du sånn passelig rett.

Nå vil jeg hevde at det å bruke kosher utenfor jødisk sammenheng er helt ok og at det burde forstås greit av de fleste. 

Anonymkode: 0c492...504

Men ikke om mat.

Anonymkode: 845f3...249

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en kosher babyshower.

Anonymkode: f2d5e...dd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått løsningen min. Jeg tar med reker og hjemmelaget syltetøy, men tråden handler jo ikke om det lenger...

 

TS

Anonymkode: 30a11...a33

Du spør om forslag til luksuspålegg og ender med syltetøy... Jaja...

Anonymkode: f0f48...f08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? Forstod dere virkelig ikke utrykket? "Kosher" og "halal" også forsåvidt er et helt vanlig utrykk jeg bruker som synonym for  innafor, lovlig, greit, trygt. Jaja, da vet jeg at det også kan misforstås. 

Anonymkode: f637d...a1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...