Gå til innhold

Gravidvennlig 'luksus'pålegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Citronella

Du har fått mange tips til bra og hjemmelaget pålegg!

Sild - hjemmelaget tomatsild eller rømmesild er veldig godt

Tunfisksalat - bland med majones, rødløk og pickels

Kokte egg og ansjoser - eggene blir ikke kalde, de blir tempererte på din 30 min busstur

Kylling i karrimajones - ja, kan smøres på brødet

Pillede reker i majones

Eggesalat 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sisti

Røkt laks er lov, reker er lov, det er en god del ost som også er lov. Karbonader er gode kalde også. Masse god, røkt eller kokt skinke å få tak i også. 

Ikke gjør dette vanskeligere enn det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Enten er du veldig gammel, eller så befinner du deg ett eller annet sted på autismespekteret? Velg selv. 'Kosher' er et vanlig utrykk. Det betyr at noe er lov, dette har du blitt forklart flere ganger.

Anonymkode: 28e04...ea2

Jeg vet hva uttrykket brukes som, jeg bruker det selv også. Men jeg har bodd med en jøde og ville aldri funnet på å ruke det om mat om jeg ikke mente noe som faktisk var kosher. Og det er tydligvis flere enn meg som tenke jøde iom at jeg ikke er eneste som har kommentert jødeaspektet.

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, VinterSnø skrev:

Jeg vet hva uttrykket brukes som, jeg bruker det selv også. Men jeg har bodd med en jøde og ville aldri funnet på å ruke det om mat om jeg ikke mente noe som faktisk var kosher. Og det er tydligvis flere enn meg som tenke jøde iom at jeg ikke er eneste som har kommentert jødeaspektet.

 

Det betyr intet mer eller mindre enn mat som er lovlig. Hvis du vil lese noe annet inn i det begrepet er det påfunn kappe.

 

ts

Anonymkode: 30a11...a33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har uansett fått mange gode svar i denne tråden, TS. Hvis du er så bekymret, så går det an å google istedet for å være negativ mot dem som prøver å hjelpe deg. 

Anonymkode: 12d4b...118

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr intet mer eller mindre enn mat som er lovlig. Hvis du vil lese noe annet inn i det begrepet er det påfunn kappe.

 

ts

Anonymkode: 30a11...a33

Vi har skjønt det nå. Ha fokus på alle som er hjelpsomme isteden for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ridderost eller mozzarella? Sveitser? Det er heldigvis noe god ost man kan spise selv om man er gravid. 

Ellers synes jeg både laks og reker er gode forslag. Nyrørt jordbærsyltetøy er også himmelsk, og noe helt annet enn kjøpesyltetøy. Ellers hadde jeg som gravid blir superhappy av nugatti. Har det aldri hjemme, men blir glad om jeg får det andre steder. Guilty pleasure!

Anonymkode: 8ffeb...d6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr intet mer eller mindre enn mat som er lovlig. Hvis du vil lese noe annet inn i det begrepet er det påfunn kappe.

 

ts

Anonymkode: 30a11...a33

Vel...

Jeg er egentlig veldig uenig med deg akkurat nå.
Hvordan du svarer alle.

Jeg sier "kosher" om mat som er tillatt for jøder å spise.
Du kan ikke si at reker, krabber, kanin er kosher, for det er rett og slett feil.
Det er som å si at gris er halal. Så lenge du er gravid.

Du burde heller bare sagt "hvilken mat er lov for gravide å spise" Ikke legge til kosher, for...Helt ærlig, så er det ikke ett vanlig uttrykk å bruke...
Bare søk på nettet "kosher", hva får du opp da?

Det blir feil å si at mat som er lov å spise av gravide, er kosher, rett og slett fordi om en som spiser kosher til vanlig, blir invitert i ett selskap, hvor det har blitt sagt at maten er kosher, så blir jo det feil. "Jammen, maten er jo kosher, fordi hovedpersonen er gravid..Altså...Mat som den gravide kan spise...Det er hva kosher betyr, mat som er lov å spise, "

Men jeg skjønner hva du mener, men det blir veldig feil å bruke "kosher" for det.





 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Chibi skrev:

Vel...

Jeg er egentlig veldig uenig med deg akkurat nå.
Hvordan du svarer alle.

Jeg sier "kosher" om mat som er tillatt for jøder å spise.
Du kan ikke si at reker, krabber, kanin er kosher, for det er rett og slett feil.
Det er som å si at gris er halal. Så lenge du er gravid.

Du burde heller bare sagt "hvilken mat er lov for gravide å spise" Ikke legge til kosher, for...Helt ærlig, så er det ikke ett vanlig uttrykk å bruke...
Bare søk på nettet "kosher", hva får du opp da?

Det blir feil å si at mat som er lov å spise av gravide, er kosher, rett og slett fordi om en som spiser kosher til vanlig, blir invitert i ett selskap, hvor det har blitt sagt at maten er kosher, så blir jo det feil. "Jammen, maten er jo kosher, fordi hovedpersonen er gravid..Altså...Mat som den gravide kan spise...Det er hva kosher betyr, mat som er lov å spise, "

Men jeg skjønner hva du mener, men det blir veldig feil å bruke "kosher" for det.





 

Herlighet så vondt i viljen du skulle ha. Kosher og halal er ord fra hebraisk og arabisk og betyr lovlig. Ferdig snakka. 

KG i et nøtteskall, å skulle avspore en diskusjon helt ved å henge seg opp i ordbruken, isteden for å holde seg til trådens tema. 

 

 

Takk til de som har kommet med gode matforslag :) 

 

TS

Anonymkode: 30a11...a33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet så vondt i viljen du skulle ha. Kosher og halal er ord fra hebraisk og arabisk og betyr lovlig. Ferdig snakka. 

KG i et nøtteskall, å skulle avspore en diskusjon helt ved å henge seg opp i ordbruken, isteden for å holde seg til trådens tema. 

 

 

Takk til de som har kommet med gode matforslag :) 

 

TS

Anonymkode: 30a11...a33

Det er om lovlig mat for jøder/muslimer. Ikke gravide. Ikke begynn å lage egne tolkninger av ting. 

Anonymkode: 845f3...249

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende koser jeg meg med når jeg vil ha noe ekstra:

Røkt peppermakrell

Ridderost eller pepperost

Lemon curd

Godt syltetøy 

God skinke (de har mer en vanlig kokt)

Røkelaks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det blir faktisk ørlite komisk når du spurte om reker er kosher. Jeg skjønte hva du mente, men jeg er enig med Chibi, det er dumt å bruke det uttrykket akkurat om mat. Det kan skape forvirring. Det ble spesielt komisk da det gjaldt reker, siden veldig mange nordmenn ikke vet at reker ikke er kosher (som i den vanligste betydningen av ordet, dvs mat). Det å på norsk bruke "kosher" som synonym for "ok" er en nymotens greie overtatt fra amerikansk, og slett ikke noe alle vil forstå. Det er mer et slanguttrykk. 

 

Men nok om det. Du har fått utrolig mange gode innspill her. Må si jeg savner litt takk og spesifikke tilbakemeldinger fra deg, TS. 

Anonymkode: f61ec...986

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for øvrig er det som tidligere sagt bare å sjekke Matportalen hvis det er matvarer du er i tvil om. 

Anonymkode: f61ec...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser noen har foreslått tunfisksalat, men gravide skal ikke ha tunfisk pga høyt innhold av tungmetaller.

Anonymkode: f2100...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er om lovlig mat for jøder/muslimer. Ikke gravide. Ikke begynn å lage egne tolkninger av ting. 

Anonymkode: 845f3...249

Syntes vel hun hørtes så smart ut, og dreit seg faktisk fullstendig ut :fnise:

Anonymkode: f2d5e...dd0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, det blir faktisk ørlite komisk når du spurte om reker er kosher. Jeg skjønte hva du mente, men jeg er enig med Chibi, det er dumt å bruke det uttrykket akkurat om mat. Det kan skape forvirring. Det ble spesielt komisk da det gjaldt reker, siden veldig mange nordmenn ikke vet at reker ikke er kosher (som i den vanligste betydningen av ordet, dvs mat). Det å på norsk bruke "kosher" som synonym for "ok" er en nymotens greie overtatt fra amerikansk, og slett ikke noe alle vil forstå. Det er mer et slanguttrykk. 

 

Men nok om det. Du har fått utrolig mange gode innspill her. Må si jeg savner litt takk og spesifikke tilbakemeldinger fra deg, TS. 

Anonymkode: f61ec...986

Ja det gjorde alle, men det er jo så gøy å ødelegge en tråd med side på side med avsporinger og frekkheter....  Jeg hat takket flere ganger, de som gir gode tips og har sagt at jeg kommer til å gå for reker og hjemmelaget syltetøy.

 

Jeg forlater denne tråden. Peace out! 

 

TS

Anonymkode: 30a11...a33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Citronella
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser noen har foreslått tunfisksalat, men gravide skal ikke ha tunfisk pga høyt innhold av tungmetaller.

Anonymkode: f2100...fcc

Rådene fra mattilsynet gjelder fersk tunfisk, ikke på bok. Det sier iallefall en rapport jeg har på papir fra 09/2015. Om du har tilgang til endringer i så måte, så må du poste det.

Fant også denne: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor 

Tunfisk på boks er helt trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise::fnise::fnise: hahaha, denne tråden ass! Typisk KG. TS lurer på noe seriøst og så henger trollene seg opp i et enkeltbegrep og hetser TS. 

Skjønner godt at du forlater tråden TS, håper du fikk svarene du lurte på. Reker og syltetøy hørtes bra ut :) 

 

PS. for øvrig helt enig med deg, "kosher" er et helt vanlig begrep brukt om ting som er lovlig, trenger ikke være matrelatert en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, cattleya skrev:

:fnise::fnise::fnise: hahaha, denne tråden ass! Typisk KG. TS lurer på noe seriøst og så henger trollene seg opp i et enkeltbegrep og hetser TS. 

Skjønner godt at du forlater tråden TS, håper du fikk svarene du lurte på. Reker og syltetøy hørtes bra ut :) 

 

PS. for øvrig helt enig med deg, " er et helt vanlig begrep brukt om ting som er lovlig, trenger ikke være matrelatert en gang. 

Det er jo nettopp siden det er snakk om mat at kosher begrepet blir helt feil å bruke. Er det mulig!

 

Anonymkode: f2d5e...dd0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...