Gå til innhold

Hvordan servere ost/kjeks når en er mange?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har invitert vennegjengen på ost og kjeks til uken. Har kjøpt inn alt jeg trenger. Men så kom jeg plutselig på hvor "rotete" det er å servere ost og kjeks. Tidligere har vi sittet rundt salongbordet eller spisestuebordet. Men det blir jo til at alle strekker seg, en skal skjære den osten, en annen den osv. Det er jo sosialt, men det er litt stressende. 

Så jeg lurte på om det er mulig å servere et fat til hver med litt oppskåret ost også heller ha tilbehør og ulike typer kjeks stående midt på bordet. Eller blir det teit? Akkurat som om jeg posjonerer ut ostene.....

Jeg har slike "trefjøl-fat" som jeg tenker er mulig å bruke. 

Anonymkode: adba3...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har invitert vennegjengen på ost og kjeks til uken. Har kjøpt inn alt jeg trenger. Men så kom jeg plutselig på hvor "rotete" det er å servere ost og kjeks. Tidligere har vi sittet rundt salongbordet eller spisestuebordet. Men det blir jo til at alle strekker seg, en skal skjære den osten, en annen den osv. Det er jo sosialt, men det er litt stressende. 

Så jeg lurte på om det er mulig å servere et fat til hver med litt oppskåret ost også heller ha tilbehør og ulike typer kjeks stående midt på bordet. Eller blir det teit? Akkurat som om jeg posjonerer ut ostene.....

Jeg har slike "trefjøl-fat" som jeg tenker er mulig å bruke. 

Anonymkode: adba3...702

Er dere mange?

Hva med å sette 3 fat med likt osteinnhold utover bordet, i tillegg til at du setter skåler med kjeks og druer spredt rundt omkring?

Du får også kjøpt fat som snurrer rundt

Evt kan ostefatet sendes rundt ved jevne mellonrom, slik at alle forsyner seg etter tur :)

Anonymkode: a1e7a...78f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å porsjonere ut osten synes ikke jeg noe om, da du tar fra gjestene valgmuligheten på hvilke oster de vil spise. Du kan lage to like ostefat å sette på hver sin halvdel av bordet, eller flere hvis det er mange gjester og stort bord, og ha tilbehøret i flere skåler som du sprer på bordet. Ost er sosialt å spise og man blir sittende lenge, så personlig synes ikke jeg det gjør noe om det blir litt sending sv ost og tilbehør hit og dit.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å skjære opp ostene og legge pent på fatet. I hvertfall mange typer oster. De mest klissete vil vel bare skivene klistre seg sammen igjen men. Uansett er det mindre styr ved bordet å forsyne seg med et par oppskårne biter/skiver enn om alle skal skjære ost selv. Fordel det gjerne på to eller tre fat, slik at man slipper å strekke seg. Det går også an å ha et fat ekstra på lur på kjøkkenet, så kan du enkelt bytte ut et fat om det går tomt og slipper at det ser overlesset ut til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Hvis dere er mange, synes jeg det fungerer best å lage en buffet man går og forsyner seg fra, heller enn å ha maten på det bordet dere sitter ved. Jeg ville ikke likt å få en ferdig tallerkenrett med oster, i alle fall. Dette først og fremst fordi noen er skikkelig kresne og pysete på osten, og bare vil ha de «snilleste» ostene. Andre igjen, synes at disse ostene er dørgende kjedelige, og vil helst ha bare oster som smaker mye. Dette er litt av poenget med ost og kjeks: man tar det man helst vil ha.

Siden ost og kjeks er ganske uhøytidelig mat, så fungerer det godt med buffet der man kan gå litt frem og tilbake og forsyne seg. 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...