Gå til innhold

hva tilsetter dere salaten?? :) salat jomfru!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått smaken på salat i det siste men nå er jeg så lite oppfinnsom.. er vegitarianer. 

Har prøvd med krutonger, vanlig pasta og litt krydra potet. Det var veldig godt. 

Men hva bruker dere? :) fetaost? Noen god oppskrift på dressing laget av olje? Nøtter kanskje? 

Anonymkode: 7bb40...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg finner i kjøleskapet.. blir stort sett spontansalater på meg så planlegger ikke å kjøpe inn noe. Det er veldig godt med isberg, feta og hvitløkskrutonger og gjerne løk eller purre. Bruker ikke mer dressing enn det som er på fetaen (marinerte i glass).

Henger meg på for å få tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del opp salaten i komponenter: en base av karbohydrater, salatblader/kål/spinat, proteiner, eventuelt fett, grønnsaker/frukt/bær, dressing :) Er bare å eksprimentere med smak

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pinjekjerner, avokado og mango syns jeg er fantastisk å ha i salat. Da trenger jeg ikke noe dressing til fordi det ikke blir så tørt. Ellers bruker jeg fetaost eller cottage cheese. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt hva som helst. Frukt, nøtter, grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, skalldyr, pasta, ris, potetgull osv. 

Det jeg legger mest vekt på er å prøve å finne gode kombinasjoner, tar gjerne utgangspunkt i tradisjonelle salatoppskrifter, men kan like gjerne finne på egne varianter. 

For inspirasjon kan du jo google salater og se. 

Det er vel nesten enklere å svare hva jeg ikke har i salater: godteri 

Anonymkode: ada46...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mango, vårløk, diverse nøtter, eplebiter (grønn), Cantalope melon (den oransje), egg, grønn asparges, pinjekjerner, mørkegrønne salatblader, cherrytomat, bønner er noe av det som er godt i synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chevre og jordbær gjør seg veldig godt sammen! mango, avocado og laks er også en killer combo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "vanlig" salat til typ lasagne og sånt har jeg crispsalat, cherrytomat, agurk, rødløk, paprika, mais og fetaost. Er veldig godt ned grønt eple oppi også! Er det pastasalat så sløyfer jeg eple og har i pastaskruer og lager dressing av sånn gresk dressingmix som man finner i krydderhyllen på dagligvare og har den i (blandet med rømme). Topper med knuste cashewnøtter eller pinjekjerner :spise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Ristede pinjekjerner og ristede valnøtter. Hakkede mandler.

Blåmuggost. Grillet halloumi (veldig god proteinkilde og tekstur når du er vegetarianer).

Pære. Avocado. Granateple. Mango.

Spirer (anbefaler å spire selv, det er enkelt). 

Quinoa. Bulgur. 

Masse hakkede urter!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hva slags salat jeg skal lage og om det skal være tilbehør til noe spesielt. Alt smaker sikkert ikke like godt i en varm salat som i en kald salat osv

Men om det menes slik kald grønn salat man bare kaster sammen til lunch eller som tilbehør så tar jeg som regel bare det jeg har i kjøleskapet. Kan være alt fra pinjekjerner, fetaost, raspet gulrot, granateple, vårløk, urter, forskjellige typer salater i tillegg til krydder, iallefall salt og pepper

Dressing varierer ofte utifra hva slags salat det blir, men som oftest syns jeg det er best med en helt enkel olje. Gjerne linfrøolje eller sesamolje. 

Anonymkode: 4ebee...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhjørning

Forskjellig type grønn salat. 

Champignon(stekt såklart!)

Jordbær, mango, eple, vannmelon

Nøtter og lignende (pinjekjerner, cashew, peanøtter osv)

Oliven

Mais 

 

Avocado

Tomat (vanlig og cherry) 

Så lager jeg som regel dressing selv, litt laktosefri rømme blandet med gresk dressing pulver f.eks. Har sikkert glemt å nevne noe men :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Strikkesokken skrev:

Til "vanlig" salat til typ lasagne og sånt har jeg crispsalat, cherrytomat, agurk, rødløk, paprika, mais og fetaost. Er veldig godt ned grønt eple oppi også! Er det pastasalat så sløyfer jeg eple og har i pastaskruer og lager dressing av sånn gresk dressingmix som man finner i krydderhyllen på dagligvare og har den i (blandet med rømme). Topper med knuste cashewnøtter eller pinjekjerner :spise:

Skal dressingmixen blandes i rømme, eller blander du ferdig dressing for så å blande denne med rømme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi takk for så mange gode forslag :) skal prøve ut mye av det dere skriver :)

Anonymkode: 7bb40...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier som regel å lage egne dressinger for da kan man selv variere hvor mye olje, salt og sukker man vil ha i. Salatdressingen har mye å si for hvor vidt salaten din kan regnes som sunn eller ei. 
Litt olivenolje, litt sitronsaft, 1 ts sennep, 1/4 ts sukker, litt salt og pepper, timian, eventuelt litt vann er min favoritt for tiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, applestories skrev:

Skal dressingmixen blandes i rømme, eller blander du ferdig dressing for så å blande denne med rømme?

Dressingmixen blandes i rømme, 1,5 dl rømme pr pose kryddermix. Ser at det var litt dårlig forklart ja:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegge til alt annet som er nevnt har jeg fått hekta på brokkoli i salaten min. Er helt avhening ;)

Anonymkode: 2ea1b...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokkoli (stekt i 1 minutt på panne), cottage cheese, (maldon)salt og pepper. Gjerne også avokado, cherry tomat, litt nøtter, tørkede tranebær (NAM!) og hva enn annet godt som er tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pioner skrev:

Jeg bruker pinjekjerner, avokado og mango syns jeg er fantastisk å ha i salat. Da trenger jeg ikke noe dressing til fordi det ikke blir så tørt. Ellers bruker jeg fetaost eller cottage cheese. 

 

Hvor får du tak i vegetarisk cottage cheese? :) Jeg finner bare Tine sin, og den er ikke vegetarisk :( (inneholder løpe)

Anonymkode: 8b9cc...d82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...