Gå til innhold

.


Gjest Lykke30

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lykke30
2 minutter siden, sonush skrev:

Sykepleier - uten tvil

Større sjanse for å få jobb.

 

Det er helt sant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hva du ønsker å jobbe med det da. Er du interessert i mye om miljøarbeid og sånne ting (for psykisk utviklingshemmede og psykisk syke bl.a) og kanskje mer det psykiske så bør du velge vernepleierutdannelse. Sykepleien har ikke så veldig mye om miljøarbeid, psykisk utviklingshemming o.l. Det er mye sykdomslære, anatomi, tekniske prosedyrer, sykepleierfaglige tiltak ved sykdommer o.l. 

Det er egentlig to veldig forskjellige utdannelser. Hvis du er veldig usikker nå på VG2 og kommer til å være det i løpet av VG3 også så bør du ta friår for å være helt sikker i tillegg til at du blir litt mer moden. Det er ikke så mange som begynner rett på spesielt sykepleien, og det er det en god grunn for. Jeg går sykepleien selv og det er nesten ingen på kullet mitt som kom rett fra VGS (som ikke har sluttet til nå). Jeg gikk rett fra VGS selv, men jeg var klar på hva jeg ville fra Vg1 og jobbet i tillegg flere somre på sykehjem. Selv om jeg visste hva jeg ville så er det ekstremt mye ansvar i å være sykepleier (og vernepleier) og man bør virkelig være moden og ha litt livserfaring for å ta korrekte avgjørelser. Det var en del som kom rett fra VGS da vi begynte, men mange sluttet etter kort tid fordi studiet ikke var som de trodde og de hadde ikke motivasjon nok. Selv om jeg lærer veldig lett o.l så hadde jeg slutta dersom det var noe som helst annet jeg kunne tenke meg å bli enn sykepleier. 

Det er i alle fall min mening etter hva jeg har erfart fra meg selv og mine medstudenter :) 

Har du søkt sommerjobb i sommer på boliger for psykisk utviklingshemmede eller sykehjem f.eks? Har du fått jobb? 

Anonymkode: 65f0e...d13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva du kunne tenke deg å jobbe med. Hvis du har planer om å jobbe på sykehus så må du være sykepleier. Liker du prosedyrer og lære mye om sykdommer ol så er sykepleier det riktige. Sykepleiere har også veldig mange valg som videreutdanning, les deg litt opp om yrkene og videreutdanningene og se hva som frister.

Vernepleiere har fokus på miljøarbeid og jobber stort sett innenfor bolig med psykiske utviklingshemmede, De kan jobbe innenfor hjemmesykepleien og noen steder også på sykehjem da ofte med demens. Men de kan altså ikke jobbe på sykehus og jeg har med egne øyne sett at de blir nedprioritert på sykehjem, for der har de kun ønsket sykepleiere. (dette var da på ett sted, sier ikke at det er sånn overalt).

Anonymkode: 038b3...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å jobbe i en bolig for utviklingshemmede. Trives du ikke med den brukergruppen ville jeg tatt sykepleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, sjøhest skrev:

Prøv å jobbe i en bolig for utviklingshemmede. Trives du ikke med den brukergruppen ville jeg tatt sykepleien.

Du har fått med deg hvor mange andre arenaer vernepleiere har gjort inntog på de siste årene eller?

 

Anonymkode: b21dc...d59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke30
10 timer siden, sjøhest skrev:

Prøv å jobbe i en bolig for utviklingshemmede. Trives du ikke med den brukergruppen ville jeg tatt sykepleien.

Jeg velger nok sykepleien :) Tror jeg vil trives veldig godt med det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått med deg hvor mange andre arenaer vernepleiere har gjort inntog på de siste årene eller?

 

Anonymkode: b21dc...d59

Ser lite til det i min kommune i hvert fall. Tror en vil slite med å få jobb hvis bolig for utviklingshemmede er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sjøhest skrev:

Ser lite til det i min kommune i hvert fall. Tror en vil slite med å få jobb hvis bolig for utviklingshemmede er uaktuelt.

Det stemmer ikke i min kommune i allefall. Jeg ville egentlig gi litt ordentlige og hyggelige råd i stedet for å mene noe som egentlig ikke stemmer. :) Nå er det ingen som ønsker å være utdannet til det da. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hva du vil jobbe med og søk utdanning ut fra det. Hvis du er usikker så ta sykepleie, det er et hav av viderutdanninger og du får jobb stort sett overalt. Og selv om det sikkert er noen som blir sure nå, så kan sykepleiere stort sett jobbe alle steder vernepleiere kan, men ikke omvendt. 

Anonymkode: 32918...1bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hva du vil jobbe med:) Ser noen allerede har nevnt forskjellene sånn sett så skal la være å repetere dem. Men må peke ut at vernepleiere ikke bare jobber i bolig. Man kan jobbe på sykehjem, skole, barnehage, i psykiatri, (re)habilitering, hjemmetjeneste, barnevern, sykehus(jeg er vernepleier og har jobbet på sykehus) osv.

Jeg har også jobbet på enkelte boliger der de ikke ønsket sykepleiere fordi de mente at de manglet kompetanse til å jobbe med kognitiv svikt, og at de knapt hadde det på pensum utover teori. Men jeg kan ikke nok om deres pensum til å si noe om det.

Anonymkode: 23b36...01d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, michaeline__07 skrev:

Det stemmer ikke i min kommune i allefall. Jeg ville egentlig gi litt ordentlige og hyggelige råd i stedet for å mene noe som egentlig ikke stemmer. :) Nå er det ingen som ønsker å være utdannet til det da. :)

Hæ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo an på hva du vil jobbe med:) Ser noen allerede har nevnt forskjellene sånn sett så skal la være å repetere dem. Men må peke ut at vernepleiere ikke bare jobber i bolig. Man kan jobbe på sykehjem, skole, barnehage, i psykiatri, (re)habilitering, hjemmetjeneste, barnevern, sykehus(jeg er vernepleier og har jobbet på sykehus) osv.

Jeg har også jobbet på enkelte boliger der de ikke ønsket sykepleiere fordi de mente at de manglet kompetanse til å jobbe med kognitiv svikt, og at de knapt hadde det på pensum utover teori. Men jeg kan ikke nok om deres pensum til å si noe om det.

Anonymkode: 23b36...01d

Når du sier du har jobbet på sykehus som vernepleier, hva besto jobben din av? Det kan lett misforstås og tro at vernepleiere kan jobbe på avdelinger og gjøre sykepleieoppgaver, for det kan de ikke.

Anonymkode: 038b3...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg utdanner meg til å bli vernepleier. det er mange som tror at vernepleiere bare jobber med psykisk utviklingshemmede og det er ikke så rart, for det var jo sånn før i tida. personlig kunne jeg aldri tenke meg å jobbe som vernepleier i et bofelleskap for psykisk utviklingshemmede, selv om det er det folk tror når jeg sier at jeg skal bli vernepleier. jeg valgte vernepleie fordi det er utrolig mange valgmuligheter! jeg kunne tenke meg å jobbe på skole, innen rusomsorg eller psykiatri. vernepleiere kan jobbe på DPS f.eks., så sykehus er ikke helt utelukket. sykepleie og vernepleie er to vidt forskjellige ting som andre har nevnt her. jeg er mest interessert i psykologi, pedagogikk, atferdsanalyse, miljøarbeid osv. jeg elsker å jobbe med mennesker og være til nytte for de, spesielt barn og unge, og skape gode og givende relasjoner mellom meg som tjenesteyter og de som tjenestemottaker. det er jo ganske vesentlig for både sykepleiere og vernepleiere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...