Gå til innhold

Hund nekter å gå tur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange forskjellige oppfattelser om hunder og dens oppførsel/ oppdragelse, jeg kan ikke forstå annet enn at en hund vil ha en leder som den ser opp til og gjør alt for å glede. Se på politihundene bl.a. Så nydelig de ser opp til sin eier for å gjøre han til lags, og alle hunder som brukes til agility, de ser opp på personen for å få vite hva den skal gjøre. Her er det ikke snakk om å bli slått eller noe, det er snakk om et nydelig  lederskap  en gir hunden og dermed ser de opp til mennesket som har med den å gjøre. Har den ingen leder  får en heller ingen trofast og snill hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, tussi680 skrev:

Mange forskjellige oppfattelser om hunder og dens oppførsel/ oppdragelse, jeg kan ikke forstå annet enn at en hund vil ha en leder som den ser opp til og gjør alt for å glede. Se på politihundene bl.a. Så nydelig de ser opp til sin eier for å gjøre han til lags, og alle hunder som brukes til agility, de ser opp på personen for å få vite hva den skal gjøre. Her er det ikke snakk om å bli slått eller noe, det er snakk om et nydelig  lederskap  en gir hunden og dermed ser de opp til mennesket som har med den å gjøre. Har den ingen leder  får en heller ingen trofast og snill hund.

jeg stoler mer @Tabris enn på deg, som har vist i gjentatte tråder at hun er stor erfaring med hunder, dropp å se på celan milan

og se heller på  victoria stilwell, og snakker du med folk innen for hundebransjen sier de det samme.

Og dette er folk med kunnskapen, ikke bare eid en hund eller to :)

Anonymkode: 907b4...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange ulike meninger og oppfatninger om hund og hundehold. Derfor forholder jeg meg til nyere forskning på temaet om læringsteori og hundeatferd. Det er der jeg henter min informasjon og kunnskap fra. Nordenstams tanker er foreldet og tilbakevist av nyere forskning.

(Forøvrig, en hund som er trent ser på sin eier i forventning siden det å utføre det eier ber om ofte fører til belønning som hunden ønsker. Hunder gjør ikke noe for å gjøre eier til lags).

(Og takk, AB...ddf, fint sagt! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.... Skjønner at vi har vokst opp i ulike tidsepoker.  Nei, hunder gjør ingenting for å gjøre eier til lags såfremt den ikke blir opptrent til det, og det må den jo bli for å bli en god hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør fortsatt ikke noe for å gjøre eier til lags, men i forventning om belønning. Hvis den ikke er trent med ubehag, da jobber jo hunden for å unngå ubehag. 

Jeg vet ikke hva du mener med tidsepoker, men har vært Nordenstam-fan selv, for 15-20 år siden. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23. mai 2016 at 19.01, Tabris skrev:

Jeg blir egentlig like oppgitt av å lese "hunden tester sjefsrollen" som jeg blir av å lese "gå til dyretolk".

Hva med å heller sette seg inn i hundens språk og atferd som det dyret den er? Ikke foreldet og misforstått litteratur om "alfaulv", ei heller alternativ tro som har enda mindre dokumentasjon enn lederskapsteorien.

(Dette er ikke ment til TS, men til de rare mytene som ennå florerer når det er snakk om hund).

Å ta en tur til dyrlegen kan være lurt, spesielt hvis han konsekvent stopper når dere skal gå langt (da kan det være han får vondt noe sted).. Ellers kan du teste litt om du ser noe mønster. Reagerer han sånn uansett hvor dere går? Uansett når på dagen? Vær, underlag, tidspunkt osv. Hvis det bare er samme sted det er snakk om, så kan han ha blitt skremt av noe. Men det er jo uansett vanskelig for oss å si. 

Takk for utfyllende svar, ser at det er mange forskjellige meninger her. Jeg har prøvd å gå alle mulige forskjellige ruter hjemmeifra, og adferden hans er den samme, så det kan umulig være noe han er redd for. Hvis jeg derimot kjører til et ukjent sted for å gå tur der, går han frivillig og synes det er helt greit. Jeg burde også nevne at det går mye bedre om vi er flere som går tur sammen, og ikke bare meg. Han er veldig knyttet til "flokken sin" (meg og samboer) og liker for eksempel ikke når en av oss er på jobb. Han klarer ikke å falle helt til ro før alle er samlet. Jeg har tenkt på at han kanskje ikke vil gå tur med en av oss alene, fordi han føler at noe mangler. Eller tenker ikke hunder slik? 

Ser at mange her råder meg til å ta han til dyrlegen, men jeg føler synes det virker på adferden hans at problemet ligger i det mentale og ikke det fysiske..

Takk for alle råd!

Anonymkode: 61cab...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar, ser at det er mange forskjellige meninger her. Jeg har prøvd å gå alle mulige forskjellige ruter hjemmeifra, og adferden hans er den samme, så det kan umulig være noe han er redd for. Hvis jeg derimot kjører til et ukjent sted for å gå tur der, går han frivillig og synes det er helt greit. Jeg burde også nevne at det går mye bedre om vi er flere som går tur sammen, og ikke bare meg. Han er veldig knyttet til "flokken sin" (meg og samboer) og liker for eksempel ikke når en av oss er på jobb. Han klarer ikke å falle helt til ro før alle er samlet. Jeg har tenkt på at han kanskje ikke vil gå tur med en av oss alene, fordi han føler at noe mangler. Eller tenker ikke hunder slik? 

Ser at mange her råder meg til å ta han til dyrlegen, men jeg føler synes det virker på adferden hans at problemet ligger i det mentale og ikke det fysiske..

Takk for alle råd!

Anonymkode: 61cab...7c2

Kurs? kanskje?

Anonymkode: 907b4...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig for oss på nett å vite hvorfor hunden gjør dette. Men du kan forsøke f.eks godbitsøk. Når han nekter å gå videre, kast noen godbiter på bakken. Når han har spist opp dem, kast noen til litt lenger fremme osv. Se om det er nok til å komme over "kneika" og få ham i gang til å gå videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dette med min (og opplever det noen ganger). Jeg tror hun rett og slett har lært seg å koble mat etter tur. Så når hun er ferdig med det nødvendige, vil hun hjem. Om morgenen går vi kort tur og så hjem og da får hun mat. Det er dette hun henter fram i hjernen sin når vi skal ut på ettermiddagen, tror jeg. 

Min måte er å lokke henne videre med pinne eller noe annet og når hun har kommet litt lenger fra huset går hun som bare det. Noen ganger sier jeg bare "Kom her" og drar i båndet og da kommer hun. Andre ganger sitter hun bom fast og kommer ikke uansett. Da må jeg avlede henne med pinne eller leke.  Jeg trente først med godbit for å få henne videre, men da satt hun bare mer og ventet på godbit.. 

 

Anonymkode: e604f...077

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd dette med min (og opplever det noen ganger). Jeg tror hun rett og slett har lært seg å koble mat etter tur. Så når hun er ferdig med det nødvendige, vil hun hjem. Om morgenen går vi kort tur og så hjem og da får hun mat. Det er dette hun henter fram i hjernen sin når vi skal ut på ettermiddagen, tror jeg. 

Min måte er å lokke henne videre med pinne eller noe annet og når hun har kommet litt lenger fra huset går hun som bare det. Noen ganger sier jeg bare "Kom her" og drar i båndet og da kommer hun. Andre ganger sitter hun bom fast og kommer ikke uansett. Da må jeg avlede henne med pinne eller leke.  Jeg trente først med godbit for å få henne videre, men da satt hun bare mer og ventet på godbit.. 

 

Anonymkode: e604f...077

Likte dette du skriver her ang.framgangsmåten du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tabris skrev:

Den gjør fortsatt ikke noe for å gjøre eier til lags, men i forventning om belønning. Hvis den ikke er trent med ubehag, da jobber jo hunden for å unngå ubehag. 

Jeg vet ikke hva du mener med tidsepoker, men har vært Nordenstam-fan selv, for 15-20 år siden. :)

Ja, jeg har forstått at hunden gjør ting i forventning av belønning, så veldig enkelt er det og er enig der.

Ang.tidsepoker trodde jeg ikke du hadde vært borti Nordenstam i det hele tatt, rett og slett fordi jeg fikk inntrykk at du var yngre enn meg. Kan avsløre at jeg ikke er hundetrener som du har sagt her i et annet innlegg, jeg er kun en eier som har gått på kurs hos han og leser bøker han har. Det har fungert helt fint. Har vært glad i hunder hele livet. Mener slettes ikke å påføre hunder plager i hele tatt, men jeg liker i hvertfall utfallet det har fått for meg og mine hunder.

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Tabris skrev:

Det er litt vanskelig for oss på nett å vite hvorfor hunden gjør dette. Men du kan forsøke f.eks godbitsøk. Når han nekter å gå videre, kast noen godbiter på bakken. Når han har spist opp dem, kast noen til litt lenger fremme osv. Se om det er nok til å komme over "kneika" og få ham i gang til å gå videre.

 

Enig,og jeg også anbefale TS å titte på siden Tabris har skrevet på profilen :)

Anonymkode: 907b4...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, tussi680 skrev:

Ja, jeg har forstått at hunden gjør ting i forventning av belønning, så veldig enkelt er det og er enig der.

Ang.tidsepoker trodde jeg ikke du hadde vært borti Nordenstam i det hele tatt, rett og slett fordi jeg fikk inntrykk at du var yngre enn meg. Kan avsløre at jeg ikke er hundetrener som du har sagt her i et annet innlegg, jeg er kun en eier som har gått på kurs hos han og leser bøker han har. Det har fungert helt fint. Har vært glad i hunder hele livet. Mener slettes ikke å påføre hunder plager i hele tatt, men jeg liker i hvertfall utfallet det har fått for meg og mine hunder.

Jeg kan ikke se at det har blitt skrevet her at noen har trodd at  du er hundetrener, faktisk heler det motsatte.

Kan vise meg det innlegget.

Anonymkode: 907b4...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se at det har blitt skrevet her at noen har trodd at  du er hundetrener, faktisk heler det motsatte.

Kan vise meg det innlegget.

Anonymkode: 907b4...ddf

"du

Anonymkode: 907b4...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte og begripe at folk velger å kaste pengene sine ut av vinduet og gå til en "dyretolk". Dette er noe som er motbevist gang på gang, og de sitter faktisk bare og finner på en masse sprøyt og GJETTER. Det de lever videre på, er at de statistisk sett en gang i mellom er nødt til å treffe blinken i mørket og får rett i noe. Da er det stor ståhei og liksom et "bevis" på at de kan "kommunisere" med dyr. Det er rett og slett BULLSHIT!

Folk som Sissel Grana burde vært straffet for å drive og lure penger fra folk på den måten. Dumme, godtroende og overtroiske mennesker som ikke vet sitt eget beste, åpenbart.

Vi lever i 2016. Innse at overtro og skrømt ikke finnes. INGEN kan ikke sitte og lese tankene til en hund!

Anonymkode: d87a6...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte og begripe at folk velger å kaste pengene sine ut av vinduet og gå til en "dyretolk". Dette er noe som er motbevist gang på gang, og de sitter faktisk bare og finner på en masse sprøyt og GJETTER. Det de lever videre på, er at de statistisk sett en gang i mellom er nødt til å treffe blinken i mørket og får rett i noe. Da er det stor ståhei og liksom et "bevis" på at de kan "kommunisere" med dyr. Det er rett og slett BULLSHIT!

Folk som Sissel Grana burde vært straffet for å drive og lure penger fra folk på den måten. Dumme, godtroende og overtroiske mennesker som ikke vet sitt eget beste, åpenbart.

Vi lever i 2016. Innse at overtro og skrømt ikke finnes. INGEN kan ikke sitte og lese tankene til en hund!

Anonymkode: d87a6...555

Tråden handler ikke om det, det har ikke engang blitt tatt opp før nå..

Anonymkode: 907b4...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråden handler ikke om det, det har ikke engang blitt tatt opp før nå..

Anonymkode: 907b4...ddf

Det ble anbefalt/gitt råd om tidligere i tråden, jo. Hvis det ikke fantes noe galt med hunden hos veterinær, ta med til dyretolk, sto det.

Anonymkode: d87a6...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.5.2016 at 16.57, Hapi skrev:

Om ikke dyrlegen finner noe feil fysisk, hadde jeg prøvd med en dyretolk og/eller osteopat. 

Fra innlegg nr 8 i tråden....

Anonymkode: d87a6...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...