Gå til innhold

Hund nekter å gå tur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem. De siste månedene har min 2 år gamle hund begynt å nekte å gå på tur med meg, noe jeg synes er veldig merkelig. Tisseturer og slikt går greit, men med en gang han skjønner vi skal gå langt eller i skogen, nekter han å gå. Han legger seg med på bakken eller stritter i mot alt han klarer. Dette er en stor hund, så det er ikke bare bare å dra han med seg heller...Det rare er at når vi først kommer inn i skogen, så løper han med frivillig og koser seg, men å komme dit er vanskelig. Jeg får han (som oftest) med meg til slutt, men synes det er så urolig slitsomt å måtte "tvinge" han med meg. Jeg har jo tenkt på at han kanskje har vondt et sted, men det virker ikke helt sånn heller.

Noen som har noen råd til en frustrert hundeeier?

Anonymkode: 61cab...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde nok tatt han med til dyrlegen for en grundig sjekk. Det er vel ikke akkurat normalt med hunder som ikke vil gå tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... han vil kanskje teste deg og spør på sin måte om du gir deg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund som ikke vil gå tur er noe feil med, men kanskje han også tester deg? Min hund eier samboeren min, hun er rett og slett bitchen til hunden.. Trist men samtidig artig, jeg derimot er den strenge og bestemt. 

Kanskje du burde prøve og endre på ruta, men først og fremst kjenner du hunden best. Har du en dårlig følelse ta den til legen, ikke vent med det. Alle friske hunder elsker tur! 

Anonymkode: cba0f...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller burde hoppe over all tur-gåing en dag (med mindre den faktisk har lyst til å være) og se om den heller har lyst til å være med på tur en dag eller to seinere?

Anonymkode: 7794a...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den er redd for noe i tilknytning til tur eller der dere går først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at den tester ut om eieren holder på sin sjefsrolle. Har hatt sånne hunder jeg og, men fikk beskjed om å lokke hunden med noe godt, rose og sakte men sikkert få den over den baugen. Den ene ville ikke gå forbi et hus som lå like ved veien, en annen en styrte ned i grøfta, en tredje forsøkte løpe fra meg når det kom store biler. Det var ingen feil med hundene sa dyrlegen, den har ikke vært borti situasjonen før,så ikke rart de engster seg noe, andre tester ut. Men jeg tror din rett og slett  tester deg fordi den er stor, du sliter med å få den med deg på langtur/ skogstur. Du har en stor hund og da er det enkelt å gjøre som den gjør, men ikke gi deg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noe på at hunder "tester en ut" på denne måten. Hunder har lyst å gå tur, så enten har den vondt et sted, eller så er den redd for noe. Eneste sammenhengen man kan bruke ordet "teste" i er om hunden på død og liv VIL noe som ikke du vil, men de "tester" ikke da heller, de bare går etter det de vil ha, de tenker ikke "nå skal vi teste hvem som er sjef" de bare gjør det de vil fordi de vil det.

Om ikke dyrlegen finner noe feil fysisk, hadde jeg prøvd med en dyretolk og/eller osteopat. Jeg vet at Sissel Grana sender hunder til osteopat om hun finner noe i skjelettet, og jeg vet at hun kan finne det også. På hunden min har to dyretolker sett det samme i ryggen hennes, vi fikk løst opp noen låsninger og nå sliter hun ikke med å finne liggestilling lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skal høre litt med dyrlegen neste gang vi er der. Kan godt hende han bare tester meg, har alltid vært veldig sta, men jeg lurer litt på når det skal gå over. Jeg kommer ikke til å gi opp, men føler jeg mister litt motivasjon til å gå tur når han driver på sånn.

HI

Anonymkode: 61cab...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det snakk om? 2år kan være i trassalder/siste psykiske kjønnsmodning og da kan de finne på en del tullball :D

Hunder som endrer oppførsel,burde sjekkes hos vetrinær ja

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Hapi skrev:

Jeg tror ikke noe på at hunder "tester en ut" på denne måten. Hunder har lyst å gå tur, så enten har den vondt et sted, eller så er den redd for noe. Eneste sammenhengen man kan bruke ordet "teste" i er om hunden på død og liv VIL noe som ikke du vil, men de "tester" ikke da heller, de bare går etter det de vil ha, de tenker ikke "nå skal vi teste hvem som er sjef" de bare gjør det de vil fordi de vil det.

Om ikke dyrlegen finner noe feil fysisk, hadde jeg prøvd med en dyretolk og/eller osteopat. Jeg vet at Sissel Grana sender hunder til osteopat om hun finner noe i skjelettet, og jeg vet at hun kan finne det også. På hunden min har to dyretolker sett det samme i ryggen hennes, vi fikk løst opp noen låsninger og nå sliter hun ikke med å finne liggestilling lenger.

Denne!

Anonymkode: 907b4...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tror jammen mye rart om dyr.. Tror dere virkelig en hund tenker "hoho, nå skal jeg teste hvem som er sjefen her i hus! Tror jeg velger å ikke gå på tur!". Hunder bør og skal ha lyst til å gå på tur, hvis ikke er det noe som ikke stemmer! Dyrlegen neste, røntgen, blodprøver, full pakke. Masse lykke til :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dere samme vei skogen hver gang? Min første tanke er jo at dere passerer noe han er redd, men du har kanskje prøvdmed alternative ruter? 

Min er slik når det regner. Han vil kun ut å gjøre det mest nødvendige og nekter å gå langt bort fra huset. Av og til praktisk siden jeg hater regn selv, men når det regner i mange dager trenger vi litt frisk luft og mosjon. Det jeg gjør for å få han over kneika er å gå omveier(han glemmer å protestere når han ikke kjenner seg igjen helt) samt skryte veldig når han hører på meg og går videre.

Anonymkode: 8dfbf...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At hunden "tester ut" eieren, det skal dere ikke le av. (Min hadde en periode da han brukte å legge seg ned enten ved starten eller slutten på tur, og når jeg så snudde meg, slo halen, som om han sa - nåh, hva har du tenkt å gjøre med det her?).  Særlig hanner i den andre pubertet, rett før de blir voksne har en tendens til å lage konflikter og stå i de.

Det er feil å sammenlikne hunder med unger, men hunder har også et sjelsliv. Akkurat som unger kan de få trassanfall, og de synes rett og slett det er kult å protestere for å protestere noen ganger.

Såfremt det ikke er noe som tyder på at hunden din har vondt noe sted, at han er syk, det må du få undersøkt, skal du ikke seg bort fra at det er enten testing eller hundens "humoristiske sans" som slår til. Det eneste som funker er å spille på hundens iboende vilje til å gjøre deg til lags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt turen innom dyrlegen og sjekket at hunden ikke er syk eller har vondt. En venninne av meg har et skikkelig arbeidsjern av en blandingshund, og plutselig ville ikke hunden trene eller gå tur. La seg under bordet og håpte den slapp. De gikk til dyrlegen og fant ut at det var en sykdom (husker ikke hva den heter), og hunden begynte på medisiner og er sakte men sikkert tilbake til sitt gamle jeg. Dog kan den ikke trenes like mye lengre. Likevel er humøret på topp hos hunden og den er gjerne med på tur og trening.

Anonymkode: 0ccc5...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir egentlig like oppgitt av å lese "hunden tester sjefsrollen" som jeg blir av å lese "gå til dyretolk".

Hva med å heller sette seg inn i hundens språk og atferd som det dyret den er? Ikke foreldet og misforstått litteratur om "alfaulv", ei heller alternativ tro som har enda mindre dokumentasjon enn lederskapsteorien.

(Dette er ikke ment til TS, men til de rare mytene som ennå florerer når det er snakk om hund).

Å ta en tur til dyrlegen kan være lurt, spesielt hvis han konsekvent stopper når dere skal gå langt (da kan det være han får vondt noe sted).. Ellers kan du teste litt om du ser noe mønster. Reagerer han sånn uansett hvor dere går? Uansett når på dagen? Vær, underlag, tidspunkt osv. Hvis det bare er samme sted det er snakk om, så kan han ha blitt skremt av noe. Men det er jo uansett vanskelig for oss å si. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns ikke det er rart å lese at hunden kan teste grenser. Hunder er flokkdyr, og kanskje den tester ut om du er en verdig leder? Det er ikke snakk om at man menneskeligjør hunden, og jeg syns ikke det blir feil å si den tester ut eieren sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil å si fordi hunder har egentlig ikke noen leder. Ville hunder som lever sammen lever som regel i løse gruppestrukturer uten noen leder eller et hierarki. Lederskap er sterkt overvurdert og er noe mange mennesker fokuserer mye mer på enn hva hundene gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tabris skrev:

Jeg blir egentlig like oppgitt av å lese "hunden tester sjefsrollen" som jeg blir av å lese "gå til dyretolk".

Hva med å heller sette seg inn i hundens språk og atferd som det dyret den er? Ikke foreldet og misforstått litteratur om "alfaulv", ei heller alternativ tro som har enda mindre dokumentasjon enn lederskapsteorien.

(Dette er ikke ment til TS, men til de rare mytene som ennå florerer når det er snakk om hund).

Å ta en tur til dyrlegen kan være lurt, spesielt hvis han konsekvent stopper når dere skal gå langt (da kan det være han får vondt noe sted).. Ellers kan du teste litt om du ser noe mønster. Reagerer han sånn uansett hvor dere går? Uansett når på dagen? Vær, underlag, tidspunkt osv. Hvis det bare er samme sted det er snakk om, så kan han ha blitt skremt av noe. Men det er jo uansett vanskelig for oss å si. 

Når hunder tester sjefsrollen så mener jeg at her det snakk om hundens språk. Den får jo ikke gjort noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tabris skrev:

Jeg blir egentlig like oppgitt av å lese "hunden tester sjefsrollen" som jeg blir av å lese "gå til dyretolk".

Hva med å heller sette seg inn i hundens språk og atferd som det dyret den er? Ikke foreldet og misforstått litteratur om "alfaulv", ei heller alternativ tro som har enda mindre dokumentasjon enn lederskapsteorien.

(Dette er ikke ment til TS, men til de rare mytene som ennå florerer når det er snakk om hund).

Å ta en tur til dyrlegen kan være lurt, spesielt hvis han konsekvent stopper når dere skal gå langt (da kan det være han får vondt noe sted).. Ellers kan du teste litt om du ser noe mønster. Reagerer han sånn uansett hvor dere går? Uansett når på dagen? Vær, underlag, tidspunkt osv. Hvis det bare er samme sted det er snakk om, så kan han ha blitt skremt av noe. Men det er jo uansett vanskelig for oss å si. 

 

Et øyeblikk siden, Tabris skrev:

Det blir feil å si fordi hunder har egentlig ikke noen leder. Ville hunder som lever sammen lever som regel i løse gruppestrukturer uten noen leder eller et hierarki. Lederskap er sterkt overvurdert og er noe mange mennesker fokuserer mye mer på enn hva hundene gjør. 

Enig, bra skrevet :)

Anonymkode: 907b4...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...