Gå til innhold

TA OPP MASSE FAG!


Gjest jusisthegoal

Anbefalte innlegg

Gjest jusisthegoal

Hei dere!

Jeg håpet på å få tips av dere her ute! Jeg går andre vgs. nå, og har tenkt til å ta opp fem fag til neste år. Geografi, Samfunnsfag, P-matte, (hadde T ,men fikk 5). Det er greit nok, men også har jeg tenkt til å ta opp S1 eksamen jeg hadde for noen dager siden. Jeg er sikker på at jeg får 5'er, og jeg MÅ ha seksere ikke alle de fagene over. Har vel 5 i de fleste nå. 

Høres dette ut som en bra plan? Jeg har forresten tenkt til å lese masse i sommerferien ettersom jeg ikke har noen store planer for i år. Dette gjør jeg fordi jeg MÅ komme inn på medisin her i Oslo, og har nok 5.5 i snitt uten tilleggspoengene. Jeg har 6 i alle realfag uten om matte der jeg har 5. Men tror forsatt at fag som historie vil trekke meg ned til neste år. 

Er det noen som er i samme situasjon som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor medisin når jus is the goal? (Om du mener juss, da.)

Anonymkode: b1df9...88a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Geografi, Samfunnsfag

Disse fagene er veldig enkle å få en sekser i. Hvis jeg var deg ville jeg brukt mye tid på matte.

Anonymkode: 2292f...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 fag på høstsemesteret i VG3? Rekker du det da? VG1-fagene er relativt lette, så dersom du ikke tenker å lese noe særlig til dem går det nok helt fint, men jo mer du leser på disse fagene, desto mindre tid får du på de andre fagene du har i VG3. Og hva skal du gjøre dersom du ikke får 6 på de eksamenene til høsten? Droppe de eller ta de opp igjen på vårsemesteret der du har sluttvurderinger i alle fag samt 4 obligatoriske eksamener? 

Historie bør ikke være et fag som trekker deg ned. Dette er en 6'er. 

Anonymkode: c0f77...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal

Jeg tror jeg greier å få seksere, fikk 5'ere i dem ved å lese en dag før en prøve liksom såå... Men om jeg f.eks ikke får 6er på en eksamen, kan jeg prøve å ta den opp til våren. 

 

hahah, Jus var planen før, jeg vips endret jeg mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Jeg tror jeg greier å få seksere, fikk 5'ere i dem ved å lese en dag før en prøve liksom såå... Men om jeg f.eks ikke får 6er på en eksamen, kan jeg prøve å ta den opp til våren. 

 

hahah, Jus var planen før, jeg vips endret jeg mening!

Så hva er problemet? 

Anonymkode: c0f77...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta opp masse fag... Til å påstå at du er en mønsterelev med kun femmere og seksere så har du et veldig dårlig språk. 

Anonymkode: 46ccb...5a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal

Jeg er mer et realfag menneske, og jeg har aldri sagt at jeg har toppkarakterer i norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å bruke tiden på vg3-fagene, slik at du slipper å ta opp dem også neste år? Det har ingen hast. Tror det er VELDIG lurt å ta et år fri (jobbe, reise, etc) før man begynner på et så krevende studium. Hverken min mann eller jeg gjorde det, og jeg angrer nå - hvorfor hadde jeg det så travelt? 

Og hvorfor MÅ du inn i Oslo? Hvorfor er andre studiesteder med noe lavere opptakskrav utelukket? 

Anonymkode: 964f7...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bedre å bruke tiden på vg3-fagene, slik at du slipper å ta opp dem også neste år? Det har ingen hast. Tror det er VELDIG lurt å ta et år fri (jobbe, reise, etc) før man begynner på et så krevende studium. Hverken min mann eller jeg gjorde det, og jeg angrer nå - hvorfor hadde jeg det så travelt? 

Og hvorfor MÅ du inn i Oslo? Hvorfor er andre studiesteder med noe lavere opptakskrav utelukket? 

Anonymkode: 964f7...604

Oslo vår har faktisk det nest laveste opptakskravet. 

Anonymkode: c0f77...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oslo vår har faktisk det nest laveste opptakskravet. 

Anonymkode: c0f77...788

Jeg tror ikke har jeg tenkt til å ta noe friår, det passer ikke meg! Jeg vil heller bli ferdig med utdanningen fortest mulig. Jeg må ikke inn i Oslo, beklager skrev faktisk feil. Jeg har heller lyst til å dra til Bergen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nye regler om at man ikke kan ta opp fag mens man går på videregående og fremdeles få førstegangsvitnemål? For å så fall vil det jo være nytteløst for deg å ta opp fag i VG3, da de nye karakterene vil kun gjelde i ordinærkvota. Mulig det bare var rykter jeg hørte da. 

Anonymkode: 96da5...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nye regler om at man ikke kan ta opp fag mens man går på videregående og fremdeles få førstegangsvitnemål? For å så fall vil det jo være nytteløst for deg å ta opp fag i VG3, da de nye karakterene vil kun gjelde i ordinærkvota. Mulig det bare var rykter jeg hørte da. 

Anonymkode: 96da5...934

Man kan vel ta opp fag så lenge man ikke er elev i et av fagene? 

Anonymkode: 6181b...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 22. mai 2016 at 19.46, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nye regler om at man ikke kan ta opp fag mens man går på videregående og fremdeles få førstegangsvitnemål? For å så fall vil det jo være nytteløst for deg å ta opp fag i VG3, da de nye karakterene vil kun gjelde i ordinærkvota. Mulig det bare var rykter jeg hørte da. 

Anonymkode: 96da5...934

Det har vært et forslag for et par år siden, men det er ikke innført enda. Økt eksamensavgift ble jo økt i dette tidsrommet, så muligens vil vi få en slik regel etter hvert. TS har uansett mulighet til å ta opp karakterer nå under VGS og fortsatt få primærvitnemål. 

Anonymkode: c0f77...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar opp fag konkurrerer du jo med alle andre som har finpusset karakterene sine og gjerne har noen alderspoeng og. Velger du å søke med vitnemålet uendret rett fra vgs kan du komme inn på en lavere kvote, førstegangskvote. Sånn var det hvertfall når jeg gikk på skolen.

Anonymkode: 7610a...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du tar opp fag konkurrerer du jo med alle andre som har finpusset karakterene sine og gjerne har noen alderspoeng og. Velger du å søke med vitnemålet uendret rett fra vgs kan du komme inn på en lavere kvote, førstegangskvote. Sånn var det hvertfall når jeg gikk på skolen.

Anonymkode: 7610a...25e

Som det allerede står her i tråden søker man fortsatt med førstegangsvitnemål om karakterene tas opp i løpet av VGS. 

Anonymkode: c0f77...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bare husk at hvis du tar opp fag, og får dårligere karakter enn du hadde fra før, så kan du ikke velge å beholde den gamle karakteren. da er det den nye dårligere karakteren som kommer på vitnemålet ditt.
det var ihvertfall ihvertfall det jeg fikk beskjed om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som det allerede står her i tråden søker man fortsatt med førstegangsvitnemål om karakterene tas opp i løpet av VGS. 

Anonymkode: c0f77...788

Det var jeg ikke klar over. Elendig regel - og veldig urettferdig ovenfor dem som tar opp karakterer i etterkant. 

Anonymkode: 964f7...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jupiter_c skrev:

bare husk at hvis du tar opp fag, og får dårligere karakter enn du hadde fra før, så kan du ikke velge å beholde den gamle karakteren. da er det den nye dårligere karakteren som kommer på vitnemålet ditt.
det var ihvertfall ihvertfall det jeg fikk beskjed om....

Nei, det er den beste karakteren som blir stående på kortet i følge sonans :) 

Anonymkode: bfd0f...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er den beste karakteren som blir stående på kortet i følge sonans :) 

Anonymkode: bfd0f...ab3

sånn var det ikke når jeg tok opp ett fag. men det er jo nå 4 år siden... så det kan jo ha forandret seg.
men jeg hadde gått til rådgiver på skolen, for å spørre om dette, for da får du helt riktig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...