Gå til innhold

Når tror du cannabis blir avkriminalisert i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hvorfor bør det skje?

Anonymkode: 61e9d...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Takk gud.

Anonymkode: 5a091...831

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg seg.......ALDRI!  Av den enkle grunn at vi har nok problemer med alkohol og folk viser gang på gang at de ikke klarer å styre seg.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpe det aldri skjer. Røykehoder er så kjedelige. Det skjer jo aldri noe. Fulle folk er irriterende men tidvis underholdende, i det minste.

Anonymkode: bab28...ea4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GulSol

Aldri. Som tidligere røyker var jeg før sikker på at dette ville skje. I dag ser jeg at det ville kommet lite godt av det. Kanskje åpnes det for et magert utvalg medisinsk cannabis. Støtter dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekreasjonell bruk kommer neppe noensinne til å tillates. Helsevesenet bruker allerede cannabis som virkestoff til behandling uten at det kommer i konflikt med loven. Den type "medisinsk cannabis" som amerikanerne driver med er uvitenskapelig og umedisinsk, og har ikke noen støtte hos norske leger.

Anonymkode: b7d20...979

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag i juleuka 

Anonymkode: 7ec2e...002

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det vil skje. De som er pro-legalisering er jo veldig engasjerte, og leser seg mye opp osv, men glemmer kanskje at resten av befolkningen stort sett er helt likegyldige, evt. ganske skeptiske? 

Jeg er for eksempel ikke noen innbitt motstander, jeg bare bryr meg ikke om den debatten.. 

Anonymkode: aba2c...3f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil bli lenge til. Forøvrig syntes jeg det er mye positivt med medisinsk bruk av cannabis, og jeg tror at det ville kunne bli gjort mye mer forskning på det dersom det blir lovlig for medisinsk bruk. For det første så er det ikke avhengighetsskapende så allerede her er det bedre enn enkelte andre legemidler som blir brukt for smertelindring osv. Selv om det er mange positive sider med cannabis så tviler jeg på at det blir lovlig i Norge før det blir gjort mer forskning på det i utlandet. 

Anonymkode: 10f96...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det vil bli lenge til. Forøvrig syntes jeg det er mye positivt med medisinsk bruk av cannabis, og jeg tror at det ville kunne bli gjort mye mer forskning på det dersom det blir lovlig for medisinsk bruk. For det første så er det ikke avhengighetsskapende så allerede her er det bedre enn enkelte andre legemidler som blir brukt for smertelindring osv. Selv om det er mange positive sider med cannabis så tviler jeg på at det blir lovlig i Norge før det blir gjort mer forskning på det i utlandet. 

Anonymkode: 10f96...774

Ikke avhengighetsskapende? Cannabis gir i stor grad psykisk avhengighet i tilegg til å gi folk psykiske problemer i den grad at påvirker psyken med negativ utfall for de som bruker dette. Til medisinsk bruk (kreft, alzheimers osv.. kanskje) Men til resten, aldri, håper jeg. Spør man narkomane generelt, sier de nei til legalisering er nå min erfaring.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Portugal av de avkriminalisert all narkotika. Jeg vet ikke hvordan det fungerer for dem, men narkotikakriminalitet er det lite av. Det er jo lov.

Anonymkode: 73b73...9dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, ♥Missy♥ skrev:

Ikke avhengighetsskapende? Cannabis gir i stor grad psykisk avhengighet i tilegg til å gi folk psykiske problemer i den grad at påvirker psyken med negativ utfall for de som bruker dette. Til medisinsk bruk (kreft, alzheimers osv.. kanskje) Men til resten, aldri, håper jeg. Spør man narkomane generelt, sier de nei til legalisering er nå min erfaring.

 

Jeg mente da selvsagt at det ikke er fysisk avhengighetsskapende. Det kan være psykisk avhengighetsskapende på lik linje med alle andre rusmidler. Og som jeg sa så snakker jeg jo om medisinsk bruk. 

Anonymkode: 10f96...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det vil bli lenge til. Forøvrig syntes jeg det er mye positivt med medisinsk bruk av cannabis, og jeg tror at det ville kunne bli gjort mye mer forskning på det dersom det blir lovlig for medisinsk bruk. For det første så er det ikke avhengighetsskapende så allerede her er det bedre enn enkelte andre legemidler som blir brukt for smertelindring osv. Selv om det er mange positive sider med cannabis så tviler jeg på at det blir lovlig i Norge før det blir gjort mer forskning på det i utlandet. 

Anonymkode: 10f96...774

Det ER lovlig til medisinsk bruk, og det gjøres enormt med forskning. Det publiseres hundrevis av studier hvert år.

Medisinsk bruk er forøvrig IKKE at man får innta plantemateriale etter egendefinert dose, men at man får farmasøytisk godkjente preparater som er testede og trygge. Veldig mange pasienter som får slik behandling klager over ubehagelige bivirkninger, og det terapeutiske bruksområder er egentlig ganske snevert. I USA har man begynt å gå bort fra å bruke cannabisbaserte medisiner ved kreft og immunsvikt (AIDS) fordi THC hemmer immunforsvaret, og det kan være farlig for disse pasientene. Det er også begrenset hvilken type og grad av smerter det kan gi effektiv lindring mot.

 

Det er en seiglivet myte at forskningen hindres, og at lovgivningen hindrer medisinsk bruk. Medisinsk bruk av cannabis har aldri vært forbudt i norge, men inntil 2012 måtte det søkes om tillatelse. Fra 2012 behøver man ikke det.

Forøvrig har cannabis stort avhengighetspotensiale, og det utvikles også fysiologisk avhengighet. Abstinensbildet er relativt lett, men det kan ikke ignoreres. Faren for avhengighet er dog liten ved terapeutisk bruk. Det begrensede omfanget slik behandling har, dreier seg ikke om stigma, moral eller fordommer, men om at den terapeutiske bredden faktisk ikke er så stor, og at det ofte finnes andre medisiner som er mer elle like effektive og kanskje har mindre ubehagelige bivirkninger.

 

Det er utrolig mange misforståelser og myter knyttet til dette.

Anonymkode: b7d20...979

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Tror dere det vil ta så lang tid altså? Det har jo etter hvert skjedd i en del land som ligner på oss. Portugal har vel fått ned overdosestatistikker. Nå ser det ut som Canada går inn for en legalisering eller avkriminalisering. Tror flere partier er for etter hvert, selv om det ikke snakkes så mye om. Håper man etter hvert begynner å forholde seg til forskning, og går inn for en avkriminalisering. Da kan man også få kontroll med den cannabisen som selges, fremfor at det selges hasj som folk får psykose av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
8 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

Ikke avhengighetsskapende? Cannabis gir i stor grad psykisk avhengighet i tilegg til å gi folk psykiske problemer i den grad at påvirker psyken med negativ utfall for de som bruker dette. Til medisinsk bruk (kreft, alzheimers osv.. kanskje) Men til resten, aldri, håper jeg. Spør man narkomane generelt, sier de nei til legalisering er nå min erfaring.

Ja, de sier vel nei til legalisering, men ikke til avkriminalisering? TS spør om avkriminalisering, og ikke legalisering. Det er vel ingen som er for en ren legalisering,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...