Gå til innhold

Allergivennlig buffetrett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal diske opp med både kake/boller og en matrett til buffet. "Alle tar med noe hver". 

Matretten og kaken må egne seg til buffet (dvs ikke lasagne eller lignende) og være fri for og fri for spor av alle typer nøtter, soya, koffein, sjokolade. 

Noen gode tips? 

Anonymkode: 80759...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ostekake med kjeksbunn vil vel fungere?

Matretten kan jo være hva som helst, neste. Hva med wrap kutter i mindre biter? Smurt med Philadelphia, røkelaks og ruccola? Og noen med pesto, kalkunpålegg og ruccola? Evt spekeskinke og smøreost på noen?

Ellers er jo ulike salater godt. 

Spyd med grønnsaker, kylling, scampi osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.5.2016 at 11.47, Knaggrekke skrev:

En ostekake med kjeksbunn vil vel fungere?

Matretten kan jo være hva som helst, neste. Hva med wrap kutter i mindre biter? Smurt med Philadelphia, røkelaks og ruccola? Og noen med pesto, kalkunpålegg og ruccola? Evt spekeskinke og smøreost på noen?

Ellers er jo ulike salater godt. 

Spyd med grønnsaker, kylling, scampi osv. 

 Pesto inneholder nøtter.

Anonymkode: 71554...52d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Pesto inneholder nøtter.

Anonymkode: 71554...52d

Tenkte kanskje pinjekjerner ikke gjorde noe (?). Men huff, ikke hent ideer fra meg hvis det ender opp med å gi noen allergiske reaksjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Knaggrekke skrev:

Tenkte kanskje pinjekjerner ikke gjorde noe (?). Men huff, ikke hent ideer fra meg hvis det ender opp med å gi noen allergiske reaksjoner!

Inneholder både pinjekjerner og cashewnøtter.

Anonymkode: 71554...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Knaggrekke skrev:

Tenkte kanskje pinjekjerner ikke gjorde noe (?). Men huff, ikke hent ideer fra meg hvis det ender opp med å gi noen allergiske reaksjoner!

Hadde ikke tatt sjansen når man fåt oppgitt "alle typer nøtter". Da må man i så fall forsikre seg om at pesto er godkjent før man lager. 

 

Anonymkode: 66012...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inneholder både pinjekjerner og cashewnøtter.

Anonymkode: 71554...52d

Det er bare de billige. Ekte pesto er uten.

Anonymkode: 6299f...919

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke tatt sjansen når man fåt oppgitt "alle typer nøtter". Da må man i så fall forsikre seg om at pesto er godkjent før man lager. 

 

Anonymkode: 66012...013

Hverken pinjekjerner eller peanøtter er nøtter så det hadde jeg glatt tatt med. Alle med allergi mot de to vet man må spesifisere

Anonymkode: 6299f...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavlova som kake kanskje? 

(hvis du ender med ostekake som noen foreslo, pass på at kjeksen du bruker er helt uten spor av nøtter) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hverken pinjekjerner eller peanøtter er nøtter så det hadde jeg glatt tatt med. Alle med allergi mot de to vet man må spesifisere

Anonymkode: 6299f...919

Likevel er jeg allergisk mot peanøtter (og hasselnøtter) - så hvis man skal ha det med hadde hvertfall jeg dobbeltsjekket først. 

Anonymkode: 66012...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Likevel er jeg allergisk mot peanøtter (og hasselnøtter) - så hvis man skal ha det med hadde hvertfall jeg dobbeltsjekket først. 

Anonymkode: 66012...013

Men da vet du vel bedre enn å si nøtteallergi?

Anonymkode: 6299f...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Likevel er jeg allergisk mot peanøtter (og hasselnøtter) - så hvis man skal ha det med hadde hvertfall jeg dobbeltsjekket først. 

Anonymkode: 66012...013

Har ikke sagt at det ikke er noe man ikke er allegisk mot, men det er ikke nøtteallergi. Det er belgfruktallergi

Anonymkode: 6299f...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men da vet du vel bedre enn å si nøtteallergi?

Anonymkode: 6299f...919

Jeg vil tro at de fleste automatisk tenker at peanøtt er en nøtt og ikke aktuelt når noen sier at de har nøtteallergi. Jeg tenker i alle fall på peanøtt som en nøtt.

 

Eplekake, salat, potetsalat, vårruller uten soya...

Anonymkode: 7d3ec...5a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, May 20, 2016 at 7.08, AnonymBruker skrev:

Skal diske opp med både kake/boller og en matrett til buffet. "Alle tar med noe hver". 

Matretten og kaken må egne seg til buffet (dvs ikke lasagne eller lignende) og være fri for og fri for spor av alle typer nøtter, soya, koffein, sjokolade. 

Noen gode tips? 

Anonymkode: 80759...812

Med fri for spor v nøtter så egner ikke noe som helst mat seg for buffe. En som skal ha fri for mat, tåler ikke at at det blir brukt samme kniv i smøret en gang. Dette burde du diskutere med den som må ha frifor soya og nøtter mat fordi det er for omfattende og komplisert å drive opplæring via ett nettforum. 

Anonymkode: 50267...c9e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at de fleste automatisk tenker at peanøtt er en nøtt og ikke aktuelt når noen sier at de har nøtteallergi. Jeg tenker i alle fall på peanøtt som en nøtt.

 

Eplekake, salat, potetsalat, vårruller uten soya...

Anonymkode: 7d3ec...5a2

Det gjør jeg og. og jeg sier at jeg er allergisk mot nøtter: jeg spesifiserer ikke. Folk flest tenker på peanøtter som nøtter. Og det er hvertfall ikke no å gamble på når man ikke er sikker og kke vet omfanget av allergien. Er det sjanse for anafylastisk sjokk bør man ikke "glatt ta med" noe som helst. 

Anonymkode: 66012...013

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med fri for spor v nøtter så egner ikke noe som helst mat seg for buffe. En som skal ha fri for mat, tåler ikke at at det blir brukt samme kniv i smøret en gang. Dette burde du diskutere med den som må ha frifor soya og nøtter mat fordi det er for omfattende og komplisert å drive opplæring via ett nettforum. 

Anonymkode: 50267...c9e

som anonym her skriver, så må du snakke med dem som har bedt om at det skal være totalt uten xxx, for hvis det er virkelig alvolig allergi, så må man bruke stekepanner, kniver, skjærefjøler, stekebrett osv som aldri har vært i kontakt med allergenene... og dette er jo rimelig omfattende!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fruktsalat med vaniljesaus eller krem 
  • Fruktspyd 
  • Ovnsstekte poteter med hjemmelaget aioli 
  • En slags pai, f.eks. brokkolipai 
  • Rømmegrøt og spekemat 
  • Ulike typer snitter (f.eks. roastbiff & remulade og egg & laks) 
  • Foccacia 

Mye man kan lage bare man har fantasien til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg og. og jeg sier at jeg er allergisk mot nøtter: jeg spesifiserer ikke. Folk flest tenker på peanøtter som nøtter. Og det er hvertfall ikke no å gamble på når man ikke er sikker og kke vet omfanget av allergien. Er det sjanse for anafylastisk sjokk bør man ikke "glatt ta med" noe som helst. 

Anonymkode: 66012...013

Har man alvorlig peanøtt allergi må man sørge for å spsifisere det selv. Kjenner mange med "bare" paenøtt allergi, og ingen av de er dumme nok til å si de har nøtteallergi. De som har begge spesifiserer. Jeg tror folk flest vet at peanøtt ikke er nøtt. Jeg tåler ikke valnøtt selv, men spiser da peanøtter for det. 

Anonymkode: 6299f...919

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...