Gå til innhold

Små eller store hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva valgte du og hvorfor?

og hvilken rase er eventuelt hunden din?

Anonymkode: dd355...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt to cavalierer. Passe små, men også passe store. 

De er tøffe og store nok til å være med på det meste av tur. Samtidig er de små og kosne nok til å sitte på fanget. 

Jeg vokste opp med ulike store hunder, men opplevde at cavalierer ikke står noe tilbake i forhold. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor, leonberger, fordi kona nektet liten hund
Pleier være omvendt :P

Jeg vil fortsatt ha en liten hund, 

Anonymkode: 6ac0a...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best store hunder, og har en berner sennen selv. Hun er stødig, rolig, avbalansert og har et veldig godt lynne. Gjør ikke så mye av seg selv om hun er stor. Kan fint gå en liten tur på travle dager, samtidig som hun kan bære kløv på fjellturer. Litt pes å ha henne i fanget siden hun er stor, men det går helt fint det også :)

Har aldri kunne ha tenkt meg en liten veskehund. De erfaringene jeg har med så små hunder er at de gneldrer, stresser og virker nervøse. Mange av mine venner og bekjente har sånn små hunder og samtlige av de hundene gneldrer og er urolige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dvergschnauzer. Bor i en relativt liten leilighet (80 kvadrat), og da er det praktisk med liten hund. Samtidig valgte jeg en rase som tåler en trøkk, som gjerne er med på lange turer, men også vil ligge på fanget og kose.

Jeg har møtt mange gneldrete små hunder, men også store hunder. Det kommer av dårlig trening og sosialisering, ikke om hunden er liten eller stor. Jeg har en rase som er kjent for å være gneldrete, men hun bjeffer så og si aldri, hun kan ule litt når hun er veldig glad for å se mennesker, men det er det. Tror mange små hunder kan bli nervøse fordi mennesker har en tendens til å lene seg over de, istedenfor å sette seg ned på huk for å være i høyde med hunden.

Endret av nurcos
Mer utdypning
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store hunder har alltid vært min store kjærlighet og største svakhet. Samboeren min deler ikke helt min begeistring i like stor grad, og da vi skulle skaffe oss en egen hund endte vi opp med en Malteser på ca. 4kg.

Jeg ble ganske fort overbevist om at små hunder er ganske fantastiske også. Han tar lite plass, er lett å ta meg seg overalt, og pelsstell, dusj og tørking tar ganske kort tid. Han kan også ligge i fanget, i sofaen og i sengen uten at det blir trangt eller ubehagelig. Dersom det skulle være nødvendig er det lett å plukke ham opp og bære ham dit det trengs, som den gangen han knakk en negl ned til roten og måtte bæres til veterinær. Blir han litt for opprømt på tur, nekter å gå videre eller bestemmer seg for at han absolutt skal gå en annen vei er det ikke noe problem å holde ham igjen eller ta ham med seg videre.

Han er generelt lite gneldrete, men det har nok mer å gjøre med at han er godt sosialisert og får rikelig med mosjon enn størrelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes en hund skal være ca halvmetern i skulderhøyde og veie 2o kg eller mer, ha kort pels og ikke sikle. Hvis jeg har behov for et lite dyr har jeg katt. 

Anonymkode: 5d138...720

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai

Elsker hunder av alle størrelser. Har to små, en engelsk toy terrier og italiensk mynde, mest av praktiske årsaker. Små, tar lite plass og røyter lite. Men kunne gjerne ha endt opp med en stor hund også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, stan skrev:

Jeg har hatt to cavalierer. Passe små, men også passe store. 

De er tøffe og store nok til å være med på det meste av tur. Samtidig er de små og kosne nok til å sitte på fanget. 

Jeg vokste opp med ulike store hunder, men opplevde at cavalierer ikke står noe tilbake i forhold. 

Samme her :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jeg har ingen hund, og kommer ikke til å ha hund før om tidligst 5 år, antakeligvis ikke før om 20 år. 

Men jeg foretrekker at det er "noe å ta i", pomeranian f.eks misliker jeg ikke bare pga at de tisser inne og driter i pelsen sin, og den forferdelige gneldinga, men også fordi de er FOR SMÅ. Man kjenner jo ikke at man klapper dem engang, blir mer som marsvin med huggtenner.

Jeg foretrekker hunder fra 8-9 kg og til 25 kg. 

Yndlingsrase er uvisst.. Jeg liker korttrynene, men finner det ikke etisk forsvarlig å bidra til fødsler der hunden må gjennom keisersnitt hver gang. 

Ellers kunne jeg tenkt meg en mops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder er rotter, jeg kan gå fra ukjent til alpha på store hunder på null komma niks!  Men små hunder? Er faen livredd dem, har blitt så ofte angrepet av de små rottan!!!! Også er eieren til små rottan like ille, de bare: NEINEINEI!!!! DET ER DIN FEIL!!!!!!.

Har en hund på 36kg og elsker det! Føler vi matcher ilag, også gir det en ekstra sikkerhet i denne tid med voldtekt og sånt. Føler meg relativt trygg med hunden i byen, enn uten. 

Anonymkode: daff1...e14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker de store rasene, nettopp fordi de rasene jeg foretrekker er store raser :P Kunne kanskje vurdert en mellomstor rase, men små hunder er ikke noe for meg.

Anonymkode: 095f1...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Små hunder er rotter, jeg kan gå fra ukjent til alpha på store hunder på null komma niks!  Men små hunder? Er faen livredd dem, har blitt så ofte angrepet av de små rottan!!!! Også er eieren til små rottan like ille, de bare: NEINEINEI!!!! DET ER DIN FEIL!!!!!!.

Har en hund på 36kg og elsker det! Føler vi matcher ilag, også gir det en ekstra sikkerhet i denne tid med voldtekt og sånt. Føler meg relativt trygg med hunden i byen, enn uten. 

Anonymkode: daff1...e14

Idiot.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 japanske spisshunder på 10-12 kg hver. Ville ikke valgt noen mindre rase da jeg foretrekker litt størrelse.
Skal nå kjøpe en hund til og har falt på rasen Alaskan malamute. 

Anonymkode: 99ebb...876

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store hunder, helt klart. Jeg har aldri likt småhunder. Jeg liker hunder man kan leke litt voldsomt med, og som kan være med på litt tøffe turer. 

Jeg har vokst opp med Pyreneer, og har veldig lyst på en selv en dag (men går ikke så lenge jeg bor i knøtaleilighet...). 

Anonymkode: 4e2a1...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg foretrekker mellomstore-store hunder. Jeg har ingenting imot digre hunder, men jeg ville ikke hatt en selv. Har en hund som klassifiseres som stor nå, på 25 kg. Det er perfekt, synes jeg, med unntak av at buret tar mye plass i bilen og at jeg synes bikkja er tung å løfte, de få gangene det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.5.2016 at 22.14, AnonymBruker skrev:

Hva valgte du og hvorfor?

og hvilken rase er eventuelt hunden din?

Anonymkode: dd355...01f

St.Bernhard, og valgte den fordi den er rolig og fin.

Anonymkode: 25e3a...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chauve-Souris

Er egentlig veldig glad i alle hunder, men som min egen hund foretrekker jeg litt størrelse på hunden. :) 

Har Eurasier nå, en grå en, lille ulven min 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt mellomstore og store hunder. Buhund er vel minste rasen jeg har hatt, og han var faktisk en stor buhund også; 20kg.

Anonymkode: 5aaa7...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...