Gå til innhold

Er det egoistisk å ikke bli ført til alters av pappa?


Pétur

Anbefalte innlegg

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bryllup og ekteskap er tull i utgangspunktet.  At bruden blir gitt fra en mann til en annen er nå en ting, men at jenter drømmer om bryllup fra barneskolen av er verre enn alt. De har liksom ikke noe annet mål i livet enn drømmekjolen og drømmebryllupet. Mange sier det ikke er derfor de gifter seg, men nesten samtlige tråder her inne som omhandler giftemål starter med at TS "Alltid har drømt om slik og slik". Trist at det ikke er mer med kvinnfolk enn som så.

Anonymkode: 10496...353

1. Kvinner kan i likhet med menn ha mer enn én tanke i hodet om gangen. Altså betyr ikke det at de ønsker å oppnå kjærlighet at det er det eneste de vil her i verden.

2. Og hva er så galt med de av oss som ønsker oss kjærlighet mer enn noe annet? Kjærlighet er faktisk det fineste i verden.

Anonymkode: 15de6...c22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bryllup og ekteskap er tull i utgangspunktet.  At bruden blir gitt fra en mann til en annen er nå en ting, men at jenter drømmer om bryllup fra barneskolen av er verre enn alt. De har liksom ikke noe annet mål i livet enn drømmekjolen og drømmebryllupet. Mange sier det ikke er derfor de gifter seg, men nesten samtlige tråder her inne som omhandler giftemål starter med at TS "Alltid har drømt om slik og slik". Trist at det ikke er mer med kvinnfolk enn som så.

Anonymkode: 10496...353

Og menn drømmer om kule biler helt fra barndommen av. Det er det ENESTE de bryr seg om og de har intet annet mål i livet enn å få sertifikatet på motoriserte kjøretøy. Ser du hvor dumt det blir?

Anonymkode: d7feb...e63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

2. Og hva er så galt med de av oss som ønsker oss kjærlighet mer enn noe annet? Kjærlighet er faktisk det fineste i verden.

Anonymkode: 15de6...c22

Det er et idiotisk mål fordi det hovedsaklig er basert på flaks. Man vet aldri når man blir dumpet og ingen har i utgangspunktet noen garanti for at de finner en partner. Bedre å fokusere på noe man faktisk kan påvirke selv og så ta kjærligheten som en bonus.

Anonymkode: 29dc9...3f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bli gitt bort av far ved alteret er en retaltivt ny tradisjon i Norge. For 70 år siden gjorde de ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alice123 skrev:

Det å bli gitt bort av far ved alteret er en retaltivt ny tradisjon i Norge. For 70 år siden gjorde de ikke det. 

Nettopp. Så snakker folk om at det er en kamp de ikke vil ta for å ikke såre far. Tror ikke far vet om det i mange tilfeller engang jeg. Tror faren min har vert i mange nok bryllup i sin tid til å vite at det ikke er så vanlig i Norge

Anonymkode: 39cba...ae1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Så snakker folk om at det er en kamp de ikke vil ta for å ikke såre far. Tror ikke far vet om det i mange tilfeller engang jeg. Tror faren min har vert i mange nok bryllup i sin tid til å vite at det ikke er så vanlig i Norge

Anonymkode: 39cba...ae1

Jeg kjenner mange fedre som har sett frem til det i mange år. Inkludert min egen far. Og det har vært flere tråder her om fedre som reagerer på at de ikke får følge opp. Jeg vet også at min morfar var skikkelig såret da mamma vurrderte tinghuset, så de giftet seg i kirken litt for at morfar skulle få følge datteren opp, dette er over 30 år siden.

Så tror mange fedre vet og forventer.

Anonymkode: cca24...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke på det som naturlig for min del å bli fulgt opp av faren min. Jeg har nå vært sammen med kjæresten i fem år, og samboer i to, og det er enda minst fire år til vi kommer til å gifte oss grunnet praktiske årsaker. Da vil det være unaturlig om jeg skal "gis bort" av faren min. Tror ikke det er noe han forventer heller, han og mor gikk sammen opp kirkegulvet da de giftet seg på tidlig nittitall. 

Anonymkode: 6bd07...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, May 21, 2016 at 8.20, AnonymBruker skrev:

1. Kvinner kan i likhet med menn ha mer enn én tanke i hodet om gangen. Altså betyr ikke det at de ønsker å oppnå kjærlighet at det er det eneste de vil her i verden.

2. Og hva er så galt med de av oss som ønsker oss kjærlighet mer enn noe annet? Kjærlighet er faktisk det fineste i verden.

Anonymkode: 15de6...c22

Kjærlighet er noe annet bryllupsfest. Kjolen har i hvertfall ingenting med kjærlighet å gjøre. Viss bryllup er det som definerer kjærlighet for deg er det noe veldig galt. Finnes jo drøssevis med kjærester og samboere som kler hverandre bedre enn ektefolk. Sier ikke at gifte ikke elsker hverandre, men folk her inne snakker som om giftemål/bryllup er den avgjørende faktoren.

Anonymkode: 10496...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, May 21, 2016 at 8.31, AnonymBruker skrev:

Og menn drømmer om kule biler helt fra barndommen av. Det er det ENESTE de bryr seg om og de har intet annet mål i livet enn å få sertifikatet på motoriserte kjøretøy. Ser du hvor dumt det blir?

Anonymkode: d7feb...e63

Nop. I min klasse skulle jentene gifte seg, og guttene bli astronaut/politi/brannmann. Jeg må naturligvis bygge tankene mine rundt mine erfaringer. Så dersom du og dine klassevenninner hadde andre mål enn bryllup, må jeg si at det er gode nyheter.

Anonymkode: 10496...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det var vanlig her i Norge jeg.

Anonymkode: e9c8c...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sheherasade skrev:

Jeg er veldig feminist, men synes at det ikke alltid passer seg å stå på fanesakene for enhver pris.  Så jeg kommer til å gå frem med min far for ikke å såre ham hvis han egentlig håpet på å gjøre det. Dette er en så liten detalj for meg, men kunne potensielt vært veldig viktig for ham.

Enig. Jeg ser på dette som en ikke-sak. Er ikke mange som tar dette helt bokstavelig.

Men det er vel ikke vanlig i Norge?  Er det vel?

Anonymkode: e9c8c...b9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/19/2016 at 13.36, Pétur skrev:

Er det rart å bli ført opp kirkegulvet av faren sin og liksom «gitt bort»? Eller er det en fin tradisjon? Er det egoistisk om man heller vil gå selv?

Pilotfrue ble kalt egoistisk som ville gå alene, men mange prester er enige med henne.

Hva skal dere gjøre?

Det er faktisk ikke en tradisjon i Norge, men noe vi har hentet fra USA. For meg er det utenkelig at min far skal "gi meg bort". Jeg synes ikke patriarkalske tradisjoner er noe å feire. 

Anonymkode: 3ebf3...365

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke gå opp alteret med min far, jeg og mannen går opp kirkegulvet tilsammen etterfulgt av våre forlovere som bærer på våre da 3 måneder gamle tvillinger som også skal døpes etter ekteskapsseremonien.

Jeg ville uansett omstendigheter ikke ønsket at min far fulgte meg til alteret. Han blir sittendes med resten av gjestene.

Endret av Vattenflaska
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...