Gå til innhold

Er det egoistisk å ikke bli ført til alters av pappa?


Pétur

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja. Jeg ser absolutt argumentet med at man blir "gitt bort" som om man er en ting, men det har jo å gjøre med hvordan denne tradisjonen oppstod. Om man går opp kirkegulvet sammen med pappa av andre årsaker så blir det jo noe annet igjen. Men det er ikke egoistisk uansett hva man velger. Jeg skal også gå opp gulvet alene om det blir aktuelt noen gang. Men jeg skal jo heller ikke i kirka da.

Anonymkode: 349b3...7b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det ville Vært flaut om jeg måtte bli fulgt opp til alteret.

Anonymkode: 435c3...3a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er moren min som skal følge meg. Jeg syntes ikke det er dumt om man vil gå alene eller med noen andre. Folk dom klager på det må finne seg en viktigere sak å kjempe for :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser også absolutt "objekt"-argumentet, men jeg synes også det er en fin tradisjon man velger å inkludere- eller ikke.

For (forhåpentligvis) de fleste er ens far en kjærlig pappa som gjennom barndommen og oppveksten har vært den mannspersonen som har stått en aller nærmest. Går man til det skritt å gifte seg har man jo funnet den mannen man ønsker skal stå en aller nærmest for resten av livet igjen. Jeg synes det er noe veldig fint over det "ritualet".

Hva enn man velger å gjøre, ingen av delene er mer riktig eller galt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen gikk sammen opp til "alteret". Vi møttes ikke gjennom foreldre, ble kjærester uten å måtte ha godkjenning av foreldre, bodde sammen lenge før vi giftet oss, betalte bryllupet selv og planla det selv.. Hadde vært rart om pappa da skulle gitt meg bort. For meg blir det feil. Men ser ikke rart på de som velger det heller. Opp til hver enkelt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer til å bli fulgt opp av mamma om jeg noen sinne skal gifte meg :) pappa skal ikke inviteres eller vite at bryllupet faktisk eksisterer. 

Anonymkode: 5c048...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønne absolutt at objekt-argumentet, det føles veldig feil å bli gitt bort. Syns likevel det må få være opp til hver enkelt, men at de gjør det fordi det er en hyggelig ting å gjøre, ikke fordi de føler de må, eller føler at de blir gitt bort. Jeg er usikker på hva jeg vil gjøre, på en måte vil jeg gjerne inkludere min far i noe så viktig. Samtidig har jeg allerede bodd hjemmefra i flere år, med kjæresten min i et par år, og føler meg selvstendig og føler på ingen måte at pappa må "gi meg bort" til min kommende ektemann den dagen jeg gifter meg. Da blir det i så fall bare fordi det er koselig å kunne inkludere han. Jeg syns det er noe utrolig tøft ved å gå alene også, det er et veldig tydelig tegn på selvstendighet og bryter med det utdaterte kvinnesynet. Så jeg tenker det får være opp til hva en ønsker selv :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp halve kirkegulvet selv, så kom mannen min ned og møtte meg før vi gikk sammen opp. Følte det symboliserte historien vår :) Nå skal det sies at jeg ikke har noe godt forhold til pappa heller. Han takket forsåvidt nei til invitasjonen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var fantastisk å bli ført opp av pappa jeg - og når jeg ser bildene i etterkant og ser hvor stolt han var oppover det kirkegulvet så er jeg så glad for at jeg aldri vurderte å ikke la han gjøre det! Det var stort og fint for oss begge - han har tross alt vært den nærmeste mannspersonen i mitt liv helt frem til nå❤️

Anonymkode: 65de2...131

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at min far skal gå med meg. Ikke fordi han skal gi meg bort på noen måte. Mer at han følger meg. Går sammen med meg. Jeg synes det er en fin tradisjon for de det passer for. Som de fleste andre har denne tradisjonen også forandret betydning med tiden. 

Anonymkode: 1c450...e4c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker at min far skal gå med meg. Ikke fordi han skal gi meg bort på noen måte. Mer at han følger meg. Går sammen med meg. Jeg synes det er en fin tradisjon for de det passer for. Som de fleste andre har denne tradisjonen også forandret betydning med tiden. 

Anonymkode: 1c450...e4c

Så jeg glemte å skrive det: Nei det er absolut ikke egoistisk å ikke gjøre det.

Anonymkode: 1c450...e4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir provosert av dette her, så er det ikke mye som skal til altså

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bryllup og ekteskap er tull i utgangspunktet.  At bruden blir gitt fra en mann til en annen er nå en ting, men at jenter drømmer om bryllup fra barneskolen av er verre enn alt. De har liksom ikke noe annet mål i livet enn drømmekjolen og drømmebryllupet. Mange sier det ikke er derfor de gifter seg, men nesten samtlige tråder her inne som omhandler giftemål starter med at TS "Alltid har drømt om slik og slik". Trist at det ikke er mer med kvinnfolk enn som så.

Anonymkode: 10496...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig feminist, men synes at det ikke alltid passer seg å stå på fanesakene for enhver pris.  Så jeg kommer til å gå frem med min far for ikke å såre ham hvis han egentlig håpet på å gjøre det. Dette er en så liten detalj for meg, men kunne potensielt vært veldig viktig for ham.

Endret av Sheherasade
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke reagert verken på den ene eller andre varianten. Er selv veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Lurer på når denne tradisjonen oppstod egentlig? Min bestemor som er godt over 80 fortalte at da hun gifta seg var det mest vanlig å gå sammen med mannen ned kirkegulvet. Min oldefar var organist i kirken. Min bestemor var derfor til stede å så på alle bryllup i byen7tettstedet de bodde som barn. Hun mener bestemt at ingen gikk opp mittgangen med faren sin. Bruden gikk oftest alene eller sammen med mannen. 

Men kansje er det geografisk betinget.

Anonymkode: da11f...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en ny tradisjon? Direkte adoptert fra USA? Norsk tradisjon (altså ikke de siste 20 årene) er vel at brudeparet sammen går opp kirkegulvet. Et symbol på likeverdigheten i ekteskapet, synes jeg høres fint ut :) 

Verken min mor (er 60 år) eller bestemødre ( ville vært ca 90 år) ble "gitt bort", ei heller svigermor. Jeg gikk sammen med mannen min til alters, alternativet var å gå alene. 

TS: gjør som du og din kommende ektemann ønsker. Egoistisk er det hvertfall ikke!

Anonymkode: d3300...40c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...