Gå til innhold

Menn er enkle og kvinner går for gull i datingkrigen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Collan skrev:

Du vil alltid finne unntak fra de statistiske lovmessighetene, og på enkeltindividnivå vil man ofte ikke kunne se sammenhengene. Hvordan tilstanden er i din bekjentskapskrets er å betrakte som anektodisk fra et statistisk synspunkt. Hvis man se på makronivå er det tydelig at menn med lav sosioøkonomisk status mye oftere ender opp som barnløse og ofte med få eller ingen forhold til kvinner.

Vel, men mange ut av dem sikter litt vel høyt også når de nærmer seg kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, men mange ut av dem sikter litt vel høyt også når de nærmer seg kvinner.

Det kan godt hende, og det er i så fall deres egen feil. Men som sagt, det er ikke til å komme bort fra at langt flere menn enn kvinner aldri får barn, og at hovedårsaken er at menn med lav sosioøkonomisk standard selekteres bort.

Som jeg også har nevnt tidligere er det kvinner soleklare rett både å være økonomisk selvstendige og å fritt kunne velge partner (forutsatt at partnere også har lyst :) ), men det viser seg at dette skaper problemer på samfunnsnivå. Jeg kan ikke helt se for meg noen god løsning på dette, så jeg vil tro at samfunnet i overskuelig framtid vil ha en ganske stor andel menn som mer eller mindre faller utenfor "partner- og barnemarkedet".

Det er også grunn til å tro at vi ennå ikke har sett hvilken andel dette vil stabilisere seg på, siden kurvene i statistikken jeg linket til ikke har vist tegn til å flate ut. Så lenge vi ikke får noen store endringer i samfunnet der en stor andel kvinner plutselig tjener så dårlig at det er sterkt ønskelig med en partner for å få økonomien til å gå rundt, tror jeg denne andelen av menn vil vokse mot en grenseverdi.

Hva tror dere grenseverdien vil bli? 30 %? 40 %? Det vil selvsagt variere med kvinners sosioøkonomiske utvikling i samfunnet, men de fleste piler peker oppover for kvinner; de er i flertall på prestisjeutdanninger som medisin, odontologi, psykologi og på høyere utdanning generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Collan skrev:

Det kan godt hende, og det er i så fall deres egen feil. Men som sagt, det er ikke til å komme bort fra at langt flere menn enn kvinner aldri får barn, og at hovedårsaken er at menn med lav sosioøkonomisk standard selekteres bort.

 

Du skriver det som at det er så mye verre enn at kvinner ikke får barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, O.G. skrev:

Du skriver det som at det er så mye verre enn at kvinner ikke får barn. 

Nei, da synes jeg du driver aktiv vrangvillig tolkning av mine innlegg. Jeg skriver at det er langt flere menn enn kvinner som ikke får barn, og som også i stor grad faller utenfor på partnermarkedet. Det er selvsagt like ille på individnivå for hver kvinne og mann som gjerne skulle hatt en partner og barn, men for samfunnet er det et større problem at 25 % av mennene havner i denne kategorien enn at 13 % av kvinnene gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Collan skrev:

Nei, da synes jeg du driver aktiv vrangvillig tolkning av mine innlegg. Jeg skriver at det er langt flere menn enn kvinner som ikke får barn, og som også i stor grad faller utenfor på partnermarkedet. Det er selvsagt like ille på individnivå for hver kvinne og mann som gjerne skulle hatt en partner og barn, men for samfunnet er det et større problem at 25 % av mennene havner i denne kategorien enn at 13 % av kvinnene gjør det.

Men hva gjør disse mennene for å få bedre vilkår på "partnermarkedet"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O.G. skrev:

Men hva gjør disse mennene for å få bedre vilkår på "partnermarkedet"? 

Jeg hadde nær sagt "det må du spørre hver og en av dem om".

Sosioøkonomisk standard er i stor grad arvelig. Barn av foreldre med yrkesfagutdanning blir sjelden akademikere, og omvendt. Dette skyldes både den intellektuelle stimulusen (eller mangel på sådan) som barn får i sitt oppvekstmiljø, og at intelligens i stor grad er arvelig. Med intelligens mener jeg evne til logisk-deduktiv tenking, som er viktig for å kunne ta høyere utdanning.

Jeg tror de fleste nordmenn velger utdanning etter interesse og ikke etter hva de tror vil gi dem best sjanse til å få en samlivspartner.

Jeg har ikke sett noen studier som ser på hva mennene som faller utenfor gjør for å bedre sine sjanser, eller om de gjør noe. Jeg vil gjette på at mange ikke gjør noe som helst. Mange fortsetter sin usunne livsstil som gir mer overvekt og sjanse for livsstilssykdommer. Noen få går på datingkurs av forskjellige typer, det hadde vært artig å se en studie på om det har noen signifikant effekt.

En gruppe menn som faller utenfor i Norge har et virkelig stort problem. I bygde-Norge er det ofte slik at mennene fortsetter som sin far som bonde, fisker eller håndverker, mens kvinnene tar høyere utdanning og flytter til en større by. Derfor er det et lite overskudd av kvinner i Oslo og muligens noen andre av de større byene, og et kraftig underskudd av menn i bygdene. Jeg kan huske å ha lest en studie som så på dette. Et gjennomgående svar blant mennene som ble igjen på bygda var at de likte livsstilen med jakt og fiske, og derfor ble boende der. Disse må i stor grad velge mellom det livet de elsker med tanke på jobb og fritid, eller å finne seg en partner.

Det var mine gjetninger, det fins sikkert mange andre forklaringer på hva menn gjør eller ikke gjør for å bedre sine sjanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Collan skrev:

Jeg hadde nær sagt "det må du spørre hver og en av dem om".

Sosioøkonomisk standard er i stor grad arvelig. Barn av foreldre med yrkesfagutdanning blir sjelden akademikere, og omvendt. Dette skyldes både den intellektuelle stimulusen (eller mangel på sådan) som barn får i sitt oppvekstmiljø, og at intelligens i stor grad er arvelig. Med intelligens mener jeg evne til logisk-deduktiv tenking, som er viktig for å kunne ta høyere utdanning.

Jeg tror de fleste nordmenn velger utdanning etter interesse og ikke etter hva de tror vil gi dem best sjanse til å få en samlivspartner.

Jeg har ikke sett noen studier som ser på hva mennene som faller utenfor gjør for å bedre sine sjanser, eller om de gjør noe. Jeg vil gjette på at mange ikke gjør noe som helst. Mange fortsetter sin usunne livsstil som gir mer overvekt og sjanse for livsstilssykdommer. Noen få går på datingkurs av forskjellige typer, det hadde vært artig å se en studie på om det har noen signifikant effekt.

En gruppe menn som faller utenfor i Norge har et virkelig stort problem. I bygde-Norge er det ofte slik at mennene fortsetter som sin far som bonde, fisker eller håndverker, mens kvinnene tar høyere utdanning og flytter til en større by. Derfor er det et lite overskudd av kvinner i Oslo og muligens noen andre av de større byene, og et kraftig underskudd av menn i bygdene. Jeg kan huske å ha lest en studie som så på dette. Et gjennomgående svar blant mennene som ble igjen på bygda var at de likte livsstilen med jakt og fiske, og derfor ble boende der. Disse må i stor grad velge mellom det livet de elsker med tanke på jobb og fritid, eller å finne seg en partner.

Det var mine gjetninger, det fins sikkert mange andre forklaringer på hva menn gjør eller ikke gjør for å bedre sine sjanser.

Men da har de jo valgt selv å bli barnløs da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, O.G. skrev:

Men da har de jo valgt selv å bli barnløs da.

Det er en måte å se det på. En annen måte å se det på er at de konkurrerer desto sterkere om de kvinnene som blir igjen på bygda.

Mitt poeng er ikke i hvor stor grad man har gjort eller gjør noe for å endre situasjonen. Jeg mener at hvis man er barnløs men aller helst hadde ønsket seg barn og partner så er man ufrivillig barnløs, uavhengig av hvor mye man har gjort for å skaffe seg en partner. De færreste av de som ønsker seg en partner velger bevisst å gjøre ting som minsker deres sjanser til å møte en partner. Allikevel skjer det f. eks. ved yrkesvalg når noen velger et yrke der de omtrent bare vil omgås folk av samme kjønn, fordi de synes yrket er interessant.

Og stadig er hovedgrunnen til den stigende andelen barnløse menn at de blir selektert bort, delvis til fordel for "resirkulerte" høystatusmenn, ikke at disse mennene gjør mindre for å finne seg en partner enn deres fedre gjorde for 30-40 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger en pille for menn som gjør dem aseksuelle. Tror mange av de mennene som faller utfor og ikke er noe kvinner ville tatt i med ildtang en gang hadde satt pris på en slik pille. Også burde kastrasjon være et reelt tilbud for menn som ønsker dette. 

Jeg tror dette ville hjulpet mange av de mennene som allerede føler seg ganske verdiløse og langt ifra som mann. Det høres kanskje radikalt ut, men hvorfor ikke? Da slipper også kvinner byrden av å høre på disse mennene jamre over sin triste hverdag.. Det er jo win-win

Anonymkode: ba71f...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger en pille for menn som gjør dem aseksuelle. Tror mange av de mennene som faller utfor og ikke er noe kvinner ville tatt i med ildtang en gang hadde satt pris på en slik pille. Også burde kastrasjon være et reelt tilbud for menn som ønsker dette. 

Jeg tror dette ville hjulpet mange av de mennene som allerede føler seg ganske verdiløse og langt ifra som mann. Det høres kanskje radikalt ut, men hvorfor ikke? Da slipper også kvinner byrden av å høre på disse mennene jamre over sin triste hverdag.. Det er jo win-win

Anonymkode: ba71f...1e5

Godt forslag. Syns også vi burde sterilisere alle kvinner over 35 slik at menn også slipper høre jamring fra de om at de er barnløse. Win-win ikkesant?

Anonymkode: 31f9d...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger en pille for menn som gjør dem aseksuelle. Tror mange av de mennene som faller utfor og ikke er noe kvinner ville tatt i med ildtang en gang hadde satt pris på en slik pille. Også burde kastrasjon være et reelt tilbud for menn som ønsker dette. 

Jeg tror dette ville hjulpet mange av de mennene som allerede føler seg ganske verdiløse og langt ifra som mann. Det høres kanskje radikalt ut, men hvorfor ikke? Da slipper også kvinner byrden av å høre på disse mennene jamre over sin triste hverdag.. Det er jo win-win

Anonymkode: ba71f...1e5

 

Dårlig ide. Selv om menn blir kastrer så vil de være like kåt. Testosteron er stikkordet. Kastrering ville bare ført til mer frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Collan skrev:

 

Og stadig er hovedgrunnen til den stigende andelen barnløse menn at de blir selektert bort, delvis til fordel for "resirkulerte" høystatusmenn, ikke at disse mennene gjør mindre for å finne seg en partner enn deres fedre gjorde for 30-40 år siden.

Vel, høystatusmenn og høystatusmenn, det kan jo være fordi de mennene synes det er greit å bli fedre, mens mange av de barnløse har sagt nei til mer enn en dame....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt forslag. Syns også vi burde sterilisere alle kvinner over 35 slik at menn også slipper høre jamring fra de om at de er barnløse. Win-win ikkesant?

Anonymkode: 31f9d...f51

En annen idé er å starte en holdningskampanje for disse mennene. Henge opp plakater spesifikt rettet mot disse mennene i offentligheten med hashtag #SuicideIsOK. Så vil det bli spredd ut på sosiale medier hvor det vil få et større omfang

Anonymkode: ba71f...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, O.G. skrev:

Vel, høystatusmenn og høystatusmenn, det kan jo være fordi de mennene synes det er greit å bli fedre, mens mange av de barnløse har sagt nei til mer enn en dame....

Og da var vi tilbake der igjen. Flertallet av de barnløse mennene er ikke menn som har vært sammen med flere kvinner men ikke villet få barn, flertallet er menn som sjelden eller aldri har vært i forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Collan skrev:

Og da var vi tilbake der igjen. Flertallet av de barnløse mennene er ikke menn som har vært sammen med flere kvinner men ikke villet få barn, flertallet er menn som sjelden eller aldri har vært i forhold.

Det du må lære deg er kvinne logikk her inne på KG. Det er lettere å vinkle det over på at det er noen andres feil enn å innrømme at kvinner kan ha skyld i noe. Personlig ville jeg anbefalt deg å ikke prøve ha en saklig diskusjon med vedkomne, for hun er notorisk på akkurat dette 

Anonymkode: 31f9d...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du må lære deg er kvinne logikk her inne på KG. Det er lettere å vinkle det over på at det er noen andres feil enn å innrømme at kvinner kan ha skyld i noe. Personlig ville jeg anbefalt deg å ikke prøve ha en saklig diskusjon med vedkomne, for hun er notorisk på akkurat dette 

Anonymkode: 31f9d...f51

Det er da uansett ikke kvinnens feil at han er barnløs

Anonymkode: 1e231...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du må lære deg er kvinne logikk her inne på KG. Det er lettere å vinkle det over på at det er noen andres feil enn å innrømme at kvinner kan ha skyld i noe. Personlig ville jeg anbefalt deg å ikke prøve ha en saklig diskusjon med vedkomne, for hun er notorisk på akkurat dette 

Anonymkode: 31f9d...f51

Tråden handler jo om menn som skylder på kvinner for at menn er barnløse. Hvem er det da som ikke klarer å ta ansvar for eget liv?

Anonymkode: f7f5a...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser litt av ute i datingverdenen, og som jeg har snakket litt om med diverse menn, er at de først har funnet ut at de vil ha barn når de er rundt 40 og oppover. Så da jakter de på kvinner helt nedi 20årene og rundt 30. Når man da er en helt gjennomsnittlig fyr, med helt gjennomsnittlig utseende, sosial kapital og annet, så skal det litt til for at man klarer å huke en kvinne som er 10-20 år yngre. Men sin egen alder funker jo ikke, om han skal treffe noen, date noen, bli sammen noen år før man får barn og så begynne produksjon, det sier jo seg selv.

Så disse mennene som rett og slett er trege i avtrekkeren, de kan jo faktisk ikke skylde på andre enn seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du må lære deg er kvinne logikk her inne på KG. Det er lettere å vinkle det over på at det er noen andres feil enn å innrømme at kvinner kan ha skyld i noe. Personlig ville jeg anbefalt deg å ikke prøve ha en saklig diskusjon med vedkomne, for hun er notorisk på akkurat dette 

Anonymkode: 31f9d...f51

Og her har vi et prakteksempel på mannlig logikk. Hvordan er det kvinners skyld at det er flere menn som går barnløse? Hvis det ikke da er forventet at kvinner skal være rugekasser, selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silfen skrev:

Det jeg ser litt av ute i datingverdenen, og som jeg har snakket litt om med diverse menn, er at de først har funnet ut at de vil ha barn når de er rundt 40 og oppover. Så da jakter de på kvinner helt nedi 20årene og rundt 30. Når man da er en helt gjennomsnittlig fyr, med helt gjennomsnittlig utseende, sosial kapital og annet, så skal det litt til for at man klarer å huke en kvinne som er 10-20 år yngre. Men sin egen alder funker jo ikke, om han skal treffe noen, date noen, bli sammen noen år før man får barn og så begynne produksjon, det sier jo seg selv.

Så disse mennene som rett og slett er trege i avtrekkeren, de kan jo faktisk ikke skylde på andre enn seg selv.

Dette!

Men mange av de det gjelder har ikke skjønt det.Det er mye enklere å skylde på andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...