Gå til innhold

Anbefal meg noe moderne litteratur


Gjest Balian de Ibelin

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands

Enig i Stoner. Det er en nydelig bok.

Anbefaler ellers:

The White Tiger og bøkene til Donna Tartt. Spesielt likte jeg The Goldfinch og The Secret History. http://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/hva-er-det-med-rets-pulitzerpris-vinner

Jeg er Dickens-fan (elsket spesielt Bleak House), og det hender at Tartt sammenlignes med Dickens. Du får altså moderne litteratur i gammel ånd. ;)

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stoner anbefales herifra også, nydelig bok! 

Ellers har jeg nettopp lest boka Svøm med de som drukner av Lars Mykling, veldig bra!

Jeg er Pilegrim av Terry Hayes er dødsbra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. I grunn det meste av Kazuo Ishiguro anbefaler jeg på det sterkeste. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.5.2016 at 0.37, Feologild skrev:

Jeg leser hovedsakelig bare litteratur som ble skrevet før 1950 det meste av det jeg leser er skrevet mellom 1700 og 1900. Men jeg synes det er på tide at jeg tar og leser litt mer moderne litteratur også som er blitt skrevet etter 1950. Så kan noen anbefale meg noen bra bøker som er skrevet etter 1950. 

Jeg kan anbefale to forfattere jeg tror du vil like: Erich Maria Remarque. Han kommer litt i grenseland da han skrev både før og etter 1950. Lenge siden jeg har lest han men kan anbefale "Tre kamerater", "Intet nytt fra vestfronten" og "Triumfbuen".

Forfatter nr. 2: Leon Uris. Da spesielt boka Hadji (om problematikken i Israel); veldig fin bok. I ungdommen var boka Trinity favoritten (om Nord-Irland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birti

Siden du har et historisk sus over lesinga di kan du jo forsøke å finne en (om noe søkt) overgang i min nye favorittsjanger; skjønnlitteratur satt inn i historien. Her anbefaler jeg spesielt;

* En sjøens helt-serien til Jon Michelet
* Århundretriologien til Ken Follett
* Brobygger-serien til Jan Guillou

Og selvsagt; Bøkene om Arn av Jan Guillou!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme
Den 21. mai 2016 at 14.02, AnonymBruker skrev:

Jeg leser også stort sett bare eldre litteratur, og de fleste tipsene som har kommet inn her, passer meg dårlig. Så velg med omhu!

Jeg vil anbefale J.M. Coetzee, de tidlige romanene til Umberto Eco, Nabokovs Lolita, P.O. Enquist (han er virkelig inne på noe, men jeg har sant å si et slags elsk/hat-forhold til ham) ...

Men egentlig vil jeg anbefale deg å se til litteratur skrevet før 1700. Der finner du de riktige godbitene! :D 

Anonymkode: 4c15b...951

Er ikkje det utrulig vanskeleg og tungt å lese? Har du tips til bøker skrive før 1700-tallet? :)

 

Og til Ts: Eg personelig elsker "Fallen engel" bøkene a Becca Fitzpatrick :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av Yrsa Sigurdardóttir ~grøss~

Likte spesielt "de uønskede" og "jeg vet hvem du er".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Elena Ferrantes  Napoli serie. Den første heter My Brilliant friend, eller Mi brilliante venninne på norsk. Det er en knakende god serie som består av fire bøker. Handlingen er fra Napoli fra 50- tallet til vår tid. Skildrer vennskap, kjærlighet, sosiale og politiske forhold og er svært velskrevet. 

 

Endret av tirben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.5.2016 at 22.21, Fireproof skrev:

Er ikkje det utrulig vanskeleg og tungt å lese? Har du tips til bøker skrive før 1700-tallet? :)

Noe kan være tungt, men det kommer aller mest an på interesser og om man kanskje er villig til å legge inn litt ekstra innsats. :) 

Alle de greske tragediene kan anbefales! Det finnes litt over 30 stykker, av Aiskhylos, Sofokles og Euripides. Begynn med Kong Ødipus av Sofokles. Jeg kan også anbefale romanene Don Quixote, Candide (av Voltaire), Pantagruel og Gargantua, novellesamlingen Dekameronen og diktverket Dantes guddommelige komedie (må innrømme at den er kjempetung også for en entusiast som meg). Ellers kan du f.eks. bla litt rundt i katalogen til Thorleif Dahls Kulturbibliotek, der er det en del godbiter fra middelalderen. Forresten er det også skrevet mange vakre bøker som ikke egentlig er skjønnlitteratur. Augustins bekjennelser, f.eks., er en nydelig bok. Dantes La Vita Nuova (finnes i forskjellige engelske oversettelser) er også skjønn, det er en blanding av prosa og poesi, om kjærlighet, diktning, kunst og det guddommelige.

Jeg kunne fortsatt, men dette får holde. :P 

Anonymkode: 4c15b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe kan være tungt, men det kommer aller mest an på interesser og om man kanskje er villig til å legge inn litt ekstra innsats. :) 

Alle de greske tragediene kan anbefales! Det finnes litt over 30 stykker, av Aiskhylos, Sofokles og Euripides. Begynn med Kong Ødipus av Sofokles. Jeg kan også anbefale romanene Don Quixote, Candide (av Voltaire), Pantagruel og Gargantua, novellesamlingen Dekameronen og diktverket Dantes guddommelige komedie (må innrømme at den er kjempetung også for en entusiast som meg). Ellers kan du f.eks. bla litt rundt i katalogen til Thorleif Dahls Kulturbibliotek, der er det en del godbiter fra middelalderen. Forresten er det også skrevet mange vakre bøker som ikke egentlig er skjønnlitteratur. Augustins bekjennelser, f.eks., er en nydelig bok. Dantes La Vita Nuova (finnes i forskjellige engelske oversettelser) er også skjønn, det er en blanding av prosa og poesi, om kjærlighet, diktning, kunst og det guddommelige.

Jeg kunne fortsatt, men dette får holde. :P 

Anonymkode: 4c15b...951

Haha, takk. Skal teste det ut😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cormack Mccarthy

Ursula K LeGuin

Arthur C Clarke

Haruki Murakami

Ismail Kadare

Milan Kundera

Jon Fosse

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands
6 timer siden, Kattugla skrev:

Cormack Mccarthy

Ursula K LeGuin

Arthur C Clarke

Haruki Murakami

Ismail Kadare

Milan Kundera

Jon Fosse

 

 

Er det generelt alt av disse, eller har du spesielle favoritter? Mener å huske at du har god boksmak og har anbefalt meg noe bra før også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sunhands skrev:

Er det generelt alt av disse, eller har du spesielle favoritter? Mener å huske at du har god boksmak og har anbefalt meg noe bra før også. :)

Så hyggelig å høre 😊 Jeg ville sagt generelt, altså at dette er (etter min mening) forfattere som skriver med gjennomgående høy kvalitet. Ursula LeGuin er nok min favoritt forfatter, hun skriver i hovedsak scifi over i litt fantasy, men hun skriver bare så fantastisk bra at det blir egentlig mer som skjønnlitteratur, bare i en annen setting, om du skjønner 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...