Gå til innhold

Samvær, stemor og mye frustrasjon 🙈


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den Friday, May 20, 2016 at 19.19, MapleSirup skrev:

Du er ikke mor! Det er helt tydelig. Ingen mødre sender barnet sitt til sånne mennesker mer enn absolutt nødvendig. Far er ikke "dårlig på å kommunisere" - han har sluttet å kommunisere. TS kan jo ikke avtale samvær med far når far ikke snakker med henne.

Ikke den du siterte, men forstår vedkommendes poeng. Også her går all kommunikasjon mellom mor og far gjennom sms, og sms alene. 

At det har eskalert seg så mye som i denne saken er synd, og jeg tror at dette kunne vært unngått om mr tidligere hadde gitt far 50/50. 

At stemor overtar er ikke riktig, men synes det er flott at hun står opp for at barnet skal få likt samvær med far og en god relasjon til han. 

Mødre er vanskelige og egoistiske, og jeg tror ikke det ville gått så langt dersom mor hadde vært mer samarbidesvillig fra starten. 

Anonymkode: ee96a...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 18.5.2016 at 1.35, ViljaH skrev:

Jeg ville bare sagt at "Du får tenke og diskutere deres hushold med din samboer, uten å involvere meg. Jeg diskuterer samværsordning kun med den parten som har foreldreansvar, nemlig barnets far. Jeg og du kan snakke om praktiske ting ang. stell og omsorg".

Og hvis hun kjører på mer, så hadde jeg bare sagt at jeg insisterer på at hun respekterer hvem som faktisk har forrldreansvar, og det har ikke hun så denne samtalen skal vi ikke ha.

Forøvrig-- retten dømmer ikke til 50/50 så hun kan bare gi seg med å true med rettsak hvis du ikke gir deg ;)

BARNELOVA 

§ 36.Kvar barnet skal bu fast

Foreldra kan gjere avtale om at barnet skal bu fast hos anten ein av dei eller begge.

Er foreldra usamde, må retten avgjere at barnet skal bu fast hos ein av dei. Dersom det ligg føre særlege grunnar, kan retten likevel avgjere at barnet skal bu fast hos begge.

Anonymkode: aff6d...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff her har stemor gått langt over streken.

Er selv stemor og har vært gjennom barnefordeling med far. Jeg var totalt på utsiden, jeg ga råd til far om han ønsket det, jeg snakket med barna om de tok opp temaet (jeg var veldig forsiktig med ordvalg, så de ikke følte at vi presset de til noe). Jeg fikk også spørsmål fra min samboers advokat om å vitne, men jeg sa fra til både samboer og advokaten at det ønsket jeg ikke, nettopp for at jeg skulle være en uavhengig person for barna opp i det hele (dvs jeg var jo på fars side, og det visste jo barna også i den forstand, men mor hadde lett for å snakke og vri om på det som hadde blitt sagt til barna) det var mye tull og mye dritt i en del år. Jeg forholdt meg rolig og avkreftet ting barna hadde hørt om meg gjennom mor, og tror jeg hadde en samtale med mor gjennom det hele. Jeg tror det har vært riktig valg hele tiden, fordi barna vet jeg snakker sant og jeg holder det jeg lover. 

Det jeg vil frem til er at du må rett og slett bare si til stemor at du vil ikke forholde deg til henne, og at far må ta kontakt om det er noe. Du tar en time hos fvk alene først, så evt med far og deretter med stemor slik hun får vite fra en uavhengig person hvilken rolle hun skal ha. Jeg synes det er flott hun bryr seg om barnet, men her går hun aaaalt for langt.. 

Til barnet skal du snakke med henne og høre hva hun TENKER om saken, og deretter skal du fortelle henne at du og pappa snakker om saken, men har ikke kommet frem til noe så kanskje dere må snakke med andre personer som kan hjelpe dere å bestemme dere. 

Du kan øke samvær om du føler deg trygg på det og at barnet ditt ønsker det, men ikke 50-50. Det krever at dere har godt samarbeid og aller helst bor nærme hverandre slik barnet får se deg/far iløpet av dagene, og fortsatt har samme omgangskrets uansett hvor hun bor.

Lykke til! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stemor fremstår som konfliktskapende, noe som gjør at far må overta all kommunikasjon med mor. Stemor må bare holde seg lang unna, når hun ikke er bedre enn at hun hinter om rettsak. Uhørt! 

Mvh selv stemor

Anonymkode: f11ce...500

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har det skriftlig at far sier at stemor er sjalu. Alt som er skriftlig er gull verdt i en sånn situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

BARNELOVA 

§ 36.Kvar barnet skal bu fast

Foreldra kan gjere avtale om at barnet skal bu fast hos anten ein av dei eller begge.

Er foreldra usamde, må retten avgjere at barnet skal bu fast hos ein av dei. Dersom det ligg føre særlege grunnar, kan retten likevel avgjere at barnet skal bu fast hos begge.

Anonymkode: aff6d...11d

Hva prøver du å si her?

Rettspraksis idag er at retten ikke dømmer 50/50, det kan kun skje ved frivillig avtale mellom foreldre. Retten kan dømme 60/40 eller 70/30.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ViljaH skrev:

Hva prøver du å si her?

Rettspraksis idag er at retten ikke dømmer 50/50, det kan kun skje ved frivillig avtale mellom foreldre. Retten kan dømme 60/40 eller 70/30.

Ja, det er jo helt riktig.

Ingen har oppnådd 50/50 i retten. Det kan man jo ikke gjøre. Retten legger jo ikke stemors ønsker og behov til grunn, heller. Det har jo ingen relevans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.05.2016 at 10.02, ViljaH skrev:

Hva prøver du å si her?

Rettspraksis idag er at retten ikke dømmer 50/50, det kan kun skje ved frivillig avtale mellom foreldre. Retten kan dømme 60/40 eller 70/30.

Det er ikke sant.

Vet om to saker hvor retten har dømt 50/50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.05.2016 at 19.03, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke stemor er grunn god nok til å nekte far 50/50, men jeg synes du bør ta opp på fkv at du gjerne vil forholde deg til han og ikke stemor. Det bør være minstekrav. Er han dårlig på kommunikasjon?? Her kommuniserer mor og far kun på mld og Mail Pga vansker m å diskutere på tlf, men det går bra. Så lenge far er oppegående og opptatt av datteren sin vil han nok stille godt opp når datteren er hos ham. 

Anonymkode: 5aaee...cb7

Enig med deg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å ikke svare henne

Anonymkode: 5fbd5...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd noe mer TS?

Anonymkode: bd004...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. mai 2016 at 11.49, MapleSirup skrev:

I dette tilfelle kan man overhodet ikke det. Et solid samarbeid hvor foreldrene tar ansvar for sin rolle er første bud. Det skjer jo ikke her.

-Fars kjæreste kjenner overhode ikke sin plass her. Hun skriver blant annet at barnet er like mye hennes. 

-Far tar ikke kontakt med mor og svarer ikke på henvendelser. Grunnen er at han er balleløs, selvsagt, og lar seg dominere av kjæresten.

- Kjæresten er opplagt veldig sjalu og kontrollerende. De kommer ikke til å enes om barneoppdragelse. Faktisk så kan ikke foreldrene enes om noe som helst ettersom de ikke kommuniserer.

Denne "stemoren" oppfører seg ikke som hun bør. Ingen ønsker å overlate barna sine til noen som oppfører seg sånn.

Tidenes dårligste begrunnelse for at det ikke kan være 50-50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 20. mai 2016 at 16.48, SS skrev:

Jeg har svart deg før, men må bare skrive litt mer.

Grunner for å ikke ha 50/50

  • Dårlig kommunikasjon mellom mor og far.
  • En stemor som vil lage mye styr (truer med rettsak)
  • En stemor som prøver å utmanøvrere mor (presser seg inn på utviklingssamtaler, og vil i tillegg ha splittet samtale. Dobbeltkommunikasjon blir aldri enkelt).
  • Dersom stemor er på hugget nå, vil det nok ikke snu om hun får større plass i barnets liv. (Har som lærer sett en del sånne konflikter eskalere).
  • Kan være vanskelig å gå tilbake på.

Jeg hadde vært helt ærlig med far. Si at du alltid har vært positiv til å utvide samvær i forhold til alder og utvikling hos barnet, men at du nå er blitt usikker på om det er til barnets beste. Vær direkte på at samboeren hans må ta 10 skritt tilbake, og at han må få på plass kommunikasjonen med deg. Så kan dere eventuelt ta en gradvis opptrapping, hvis du føler for det. F.eks. onsdag til søndag annenhver uke. Men hold på hovedomsorgen. 

Hilsen en som generelt har tro på 50/50

Enda flere dårlige argumenter for å ikke ha 50-50 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KG deltager skrev:

Enda flere dårlige argumenter for å ikke ha 50-50 

Hva mener du? Er du uenig i at god kommunikasjon og samarbeidsvilje er viktig? Det er jo viktig uansett, men spesielt viktig om barnet skal holde orden på et liv delt mellom to hjem.

  •  Lekser
  • Utstyr til fritidsaktiviteter
  • Avtaler med andre foreldre (samkjøring)
  • Når det oppstår problemer på skolen
  • Om barnet sliter (alle har tøffe perioder)

Som lærer er min største frustrasjon at det er så mange foreldre som ikke evner å sette barnets beste i fokus. Og jeg har dessverre aldri sett 50-50 fungere uten at foreldrene er flinke å samarbeide. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KG deltager skrev:

Tidenes dårligste begrunnelse for at det ikke kan være 50-50.

Da får du nesten forklare hva som skal til etter ditt syn.

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 26.5.2016 at 12.59, Orly skrev:

Det er ikke sant.

Vet om to saker hvor retten har dømt 50/50

Nei, da har du fått feil informasjon.

50/50 inngåes kun ved forlik, ikke ved dom.

At folk sier "vi var i retten og endte på 50/50 er ikke det samme som dom. I såfall ville det vært rettskilder å vise til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo oppdatere dere litt :)

Jeg har vært på fvk alene, hadde en fin samtale. Hun syntes det var urovekkende at de holdt på sånn og syntes jeg var veldig grei som overså mye og svelget mange kameler. Er jo selvfølgelig mye mer enn jeg har delt her.. 

Far og stemor har blitt kalt inn til ett møte og de vil bli tilbudt foreldreveiledning gjennom barnevernet (?) tror jeg. 

Jeg har ikke hatt noe kontakt med stemor etter at jeg sa at jeg ikke kan forholde meg til hun mer utenom at hun sendte meg ett par bilder på Facebook sist helg. 

Tusen takk for all hjelp og det siste dyttet jeg trengte for å bestille time hos fvk. Jeg visste jo at dama og far ikke er logiske osv men jeg tenkte nok ikke over hvor alvorlig det på en måte egentlig er. 

Jo, jeg har prøvd å få tak i far om ett par praktiske ting angående en bursdag men han er ikke til å få tak i så nå kommuniserer jeg med farmor og tantene til barnet (som syntes det her er fryktelig trist og ikke skjønner helt hvor det har blitt av den flotte mannen han egentlig er.) Håper det blir bedre, om ikke så kommer det sikkert en ny tråd fra meg :fnise: 

Ts

Anonymkode: 317cb...20a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja. Så godt å høre at du ble tatt på alvor. Får håpe de tar til seg veiledningen da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...