Gå til innhold

Syklister og sykkelfelt....grrr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du plasserer deg feil. Å kline deg inntil grøfta skaper sikkert mange farlige situasjoner. Kom deg inn i kjørefeltet. 

Din opplevelse av bilister er nok påvirket av din idiotiske plassering. Den er livsfarlig. 

Det er jeg enig i. For langt ut blit det til at bilistene "sniker" seg forbi, med det resultat at det kan gå galt. Selv sykler mye langs en sterkt traffikert vei, av tømmerbiler. Det værste med de når jeg sykler nedover bakke, at vindsus i ørene gjør at jeg ikke hører tømmerbilen før den er på bremsen og slipper opp igjen, da er de like bak....men da blir jeg obs på den og bremser ned og legger med ut for å litt mer plass😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Helt riktig. Alle erfarne syklister sier det samme, og etter at jeg begynte å ta plass selv har jeg opplevd færre farlige situasjoner enn da jeg var ydmyk og holdt meg i veikanten. Jeg legger meg kun til siden dersom det er et bredt sykkelfelt der det er trygt og hensiktsmessig å sykle, eller dersom det er er mulig for de bak å kjøre forbi etter et lengre strekk der jeg har lagt meg midt i veien fordi det ikke har vært plass.

Det virker som om du har forstått hvordan man skal oppføre seg i trafikk, bravo! Når det er trygt å slippe noen forbi gjør vi det, ellers ligger vi plassert slik at vi ikke "frister" andre til å ta livsfarlige avgjørelser. En bil som akselererer for å kjøre forbi deg med små marginer er så utrolig farlig, hvis en bil kommer i mot vil syklisten naturligvis bli truffet av bilen som gjerne kjører over fartsgrensen. Busslommer kan også brukes til å slippe dem forbi (spesielt på svingete landevei), bare husk å snu hodet når du sykler ut igjen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du plasserer deg feil. Å kline deg inntil grøfta skaper sikkert mange farlige situasjoner. Kom deg inn i kjørefeltet. 

Din opplevelse av bilister er nok påvirket av din idiotiske plassering. Den er livsfarlig. 

Men om jeg sykler i feltet, blir bilistene like forbannet som TS.

Jeg klarer ikke så sykle 60 km/t, så da må jeg holde kanten så bilister kan kjøre forbi. Kommer ikke til å kjøre i kjørefeltet før bilistene blir "snillere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tibbie skrev:

Men om jeg sykler i feltet, blir bilistene like forbannet som TS.

Jeg klarer ikke så sykle 60 km/t, så da må jeg holde kanten så bilister kan kjøre forbi. Kommer ikke til å kjøre i kjørefeltet før bilistene blir "snillere".

Folk blir irrasjonelt forbannet i trafikken, det er dessverre ikke mye å gjøre med det. Jeg har blitt forbikjør i saktegående kø fordi bilen bak tydeligvis var uenig i at det var fornuftig å ha et par billengder til bilen foran slik at jeg kunne holde jevn fart. Folk blir sinte i trafikken, sånn er det bare. Det rettferdiggjør ikke å risikere sitt egent og andres liv og helse.

At bilistene framstår som snillere er bare en bonus. At du slipper å risikere liv og helse er den egentlige gevinsten. En moped klarer heller ikke å kjøre i 60, likevel skal den ikke plassere seg slik du gjør, det er farlig. Jeg skjønner ikke hvorfor du vil utsette deg for en slik risiko? Ville du trukket et lodd med en til tusen odds for å bli banket opp med balltre dersom det stoppet noen fra å bli sint? Jeg skjønner ikke helt hva du tenker. 

Har du vurdert konsekvensene av å bli truffet av en bil som kjører i 60-70 mens du er på sykkel? For å gjøre det tydelig, en fotgjenger har 20% odds for å overleve hvis hen blir truffet i 50. Du øker den risikoen betydelig. De bilene som kjører forbi uten at det er klart i motgående kjørefelt er de dårligste av de dårligste. Stoler du virkelig på idioten som spiller Candy Crush på telefonen mens de kjører i halvsøvne med kaffen i andrehånden? Det er disse folkene som kjører forbi når du plasserer deg feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tibbie skrev:

Men om jeg sykler i feltet, blir bilistene like forbannet som TS.

Jeg klarer ikke så sykle 60 km/t, så da må jeg holde kanten så bilister kan kjøre forbi. Kommer ikke til å kjøre i kjørefeltet før bilistene blir "snillere".

Bilistene blir ikke snillere. Det er bedre at bilistene blir forbanna enn at de kjører deg ut i grøfta fordi de tror at veien er bred nok til to biler + en syklist.

Når bilene kjører i 60 må faktisk bilene holde så stor avstand til deg at de kommer over i det andre feltet når de kjører forbi. De kan derfor ikke kjøre forbi når det kommer biler imot, så da må du legge deg slik at det ikke er plass til å kjøre forbi. Når det er plass til å kjøre forbi kan du legge deg mer ut til siden, så de ser at du slipper dem forbi. Hold likevel litt avstand til veikanten, så du viser at du fremdeles er på veien og unngår grus, glass og andre farlige ting i grøfta. Dersom det går lang tid før det er mulig å kjøre forbi (lang tid er et par minutter, ikke 30 sek), kan du sykle inn mot siden, sakke farten og vinke bilene forbi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klokeste som er skrevet i denne tråden er rådet til oss syklister om å faktisk tillate oss å ta plass. Det enten vi ferdes i bygater eller på landevei.

så vil jeg gjerne skryte hemningsløst av busssjåførene i min by. "Vi" (bussene og syklistene) deler de samme smale gatene til jernbanestasjonen. Vi deler gatene ved at begge parter oppfører seg og tar hensyn til fotgjengerne på fortauet (vi bruker kjørebanen, følger trafikkreglene og viser hensyn til hverandre). 

Til busssjåførene i Moss overleveres blomster fra syklistene :blomst:

 

Anonymkode: 1505e...d36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Og for all del glem ikke "døring"... 

Sykler man forbi en rad med parkerte biler er det risiko for å bli "døret" , altså at noen åpner bildøren uten å se seg for i det en syklist sykler forbi. Derfor ser man ofte syklister som ikke ligger i sykkelfelt hvor det er parkert biler på innsiden eller at man ligger et stykke ut i veien, utenfor "dørsonen"... Bilister tenker ikke på dette og irriterer seg selvfølgelig på syklisten som enten tar opp for mye plass og "hindrer" trafikken. Veitrafikkloven forteller at man skal opptre etter de trafikale forholdene uansett fartsgrense. Det gjelder også for syklister. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.5.2016 at 7.59, penny_ skrev:

Du har aaaaaldri sett andre enn barn og eldre bruke sykkelfeltet? Tror du overdriver litt. Hvor er dette?

 

Jeg kjører Karihaugveien i Oslo til og fra alt jeg gjør, kanskje  7-12 ganger i uka. Dere fikk de opp en flott tofelts sykkelvei, mellom bilveien og gangfeltet en tid tilbake og jeg ser omtrent tjue syklister i veibanen, for hver syklist jeg ser bruke sykkelveien. 

Anonymkode: 4c8fd...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Folk blir irrasjonelt forbannet i trafikken, det er dessverre ikke mye å gjøre med det. Jeg har blitt forbikjør i saktegående kø fordi bilen bak tydeligvis var uenig i at det var fornuftig å ha et par billengder til bilen foran slik at jeg kunne holde jevn fart. Folk blir sinte i trafikken, sånn er det bare. Det rettferdiggjør ikke å risikere sitt egent og andres liv og helse.

Du skal ikke holde sånn avstand i kø. Hovegrunnen til at vi har kø i det hele tatt er at folk kjører som deg. 

Anonymkode: 4c8fd...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører Karihaugveien i Oslo til og fra alt jeg gjør, kanskje  7-12 ganger i uka. Dere fikk de opp en flott tofelts sykkelvei, mellom bilveien og gangfeltet en tid tilbake og jeg ser omtrent tjue syklister i veibanen, for hver syklist jeg ser bruke sykkelveien. 

Anonymkode: 4c8fd...c5e

Jeg er ikke kjent i området, så jeg kan bare anta ut i fra google maps. Jeg har bare funnet sykkelvei i den delen av veien som ligger nord for E6, så jeg uttaler meg bare om den biten.

Først: Dette ser ut som en veldig fin sykkelvei med fortau. Det er vanskelig å bedømme bredde ut i fra bildene, men bredden virker brukbar, og dersom det som du sier ikke er så mye trafikk på sykkelveien er den antagelig fin. Likevel ser jeg at det kan finnes grunner til at den ikke er så brukt.

1. Den er ny. Det betyr at folk som ikke har pleid å sykle der fordi de synes det er ubehagelig, og heller velger andre veier eller dropper sykkelen ikke har oppdaget den. De som har pleid å sykle der før er vant til  sykle i veien, så mange av dem vil antagelig fortsette å sykle i veien fram til de finner ut at det er mer hensiktsmessig å velge sykkelveien. Sykkelveier bygges ikke for å få dem som sykler ut av veien, men for å få flere til å sykle slik at det blir færre bilister på veien.

2. Den er veldig lukket, så det kan være vanskelig å komme seg opp på sykkelveien.
a) for en som sykler østover langs Karihaugveien sør for E6 er det ikke mulig å komme seg opp på sykkelveien uten å krysse veien, da vil det være mer hensiktsmessig å fortsette på veien.
b) for en som kommer fra eller skal til Edvard Munchs vei er det ingen reel mulighet for å komme seg av eller på sykkelveien på en god måte (noe som utsetter syklisten for stor fare, og hindrer andre trafikanter).
c) ved skanseveien stopper sykkelveien brått, og syklister som skal østover må velge mellom gang- og sykkelvei (et dårlig alternativ) eller krysse veien og fortsette langs den.

3. Innkjøringen til Karihaugveien 22 (Den Norske Eterfabrikk og Farma Holding) er utformet slik at det skapes tvil om vikepliksituasjonen. Det ser ut som om det er en innkjøring, noe som gir bilistene vikeplikt, men samtidig er det utformet som om det er et normalt veikryss der syklistene har vikeplikt. Dette skaper farlige situasjoner.

4. Der Karistien møter sykkelveien forsvinner sykkelveien, og krysset virker uoversiktlig.

5. Med dagens vikepliktregler har syklister på sykkelvei vikeplikt ved hvert eneste kryss, uansett om sykkelveien går langs en forkjørsvei eller vanlig vei, og uansett om kryssende biler kommer fra høyre, venstre eller bakfra. Dette gjør separert infrastruktur slik som sykkelvei mindre egnet enn i siviliserte land.

 

Gi sykkelveien noen år, så kanskje den blir mer brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sølvrosen skrev:

Jeg er ikke kjent i området, så jeg kan bare anta ut i fra google maps. Jeg har bare funnet sykkelvei i den delen av veien som ligger nord for E6, så jeg uttaler meg bare om den biten.

............

Gi sykkelveien noen år, så kanskje den blir mer brukt.

Det er nettopp dette folk som kjører bil ikke klarer å sette seg inn i :murvegg:

Utfordrer alle som kjører bil til å sykle i en måned, så de kan finne ut hvor "effektivt" og "trygt" det er å bruke gang- og sykkelstier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke holde sånn avstand i kø. Hovegrunnen til at vi har kø i det hele tatt er at folk kjører som deg. 

Anonymkode: 4c8fd...c5e

Søk opp traffic waves. Det har ingen hensikt å klistre seg opp i bilen foran for å starte og stoppe tusen ganger. Med litt avstand får man mye bedre flyt i trafikken. Køen bli ikke mindre av at man er nærmere, derimot skaper det situasjoner der hele køen må stoppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke holde sånn avstand i kø. Hovegrunnen til at vi har kø i det hele tatt er at folk kjører som deg. 

Anonymkode: 4c8fd...c5e

Hovedgrunnen til at vi har kø er at det er for mange biler som sprenger veikapasiteten. Så kan du si at vi må bygge bedre og større veier slik at kapasiteten blir større. Dette hjelper forøvrig ikke viser forskning. Det som hjelper mot kø er at flere mennesker må over på kollektiv transport, sykkel og gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

Ja det er mange syklister som oppfører seg som idioter. Men det er søren med mange bilister også som oppfører seg som idioter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
18 minutter siden, Feologild skrev:

Ja det er mange syklister som oppfører seg som idioter. Men det er søren med mange bilister også som oppfører seg som idioter.

 

 

Idioter. Uavhengig av foretrukket fremkomstmiddel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

For å rydde litt opp i begreper her og se hva som er hva.

Sykkelfelt: Kun for syklister, ulovlig å stanse eller parkere i. Korrekt parkering og stans er å stoppe bil utenfor merket linje til sykkelfelt.

Gangfelt: Man kan gå eller sykle over. Sykler man trenger ikke biler å stoppe.

Gang og sykkelvei: Deles av gående/syklende. Forbundet med fare å blande ulike trafikantgrupper. En dårlig løsning som de fleste land går bort fra. Norge bruker dette som en økonomiløsning for å slippe å bygge sykkelvei.

Fortau: Deles av gående og syklende. Dersom det er gående tilstede på fortauet er det påbudt å sykle i gangfart.

Bussfelt/kollektivfelt: Forbeholdt buss og kollektivtrafikk i ulike kombinasjoner. Her er det lovlig å sykle. 

Veibane/kjørebane: For all slags trafikk. Her er det lovlig å sykle. Sykkel kan foreta forbikjøring på både venstre og høyre side.

God løsning: Illustrasjonen som viser veibane, sykkelvei og fortau med fysisk adskillelse med kantsten regnes som en god og trafikksikker løsning. 

 

sykkelfelt.png

gangfelt.jpg

gang og sykkelvei.jpg

sykkelsti_grafisk_10710_11084.jpg

fortau.jpg

bussfelt+kollektivfeltet.jpg

veibane.kjørebane.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Coolaid skrev:

For å rydde litt opp i begreper her og se hva som er hva.

Fortau: Deles av gående og syklende. Dersom det er gående tilstede på fortauet er det påbudt å sykle i gangfart.

God løsning: Illustrasjonen som viser veibane, sykkelvei og fortau med fysisk adskillelse med kantsten regnes som en god og trafikksikker løsning. 

sykkelsti_grafisk_10710_11084.jpg

 

Veldig bra at du går igjennom dette:danse:

Jeg har bare noe småpirk og kommentarer.

Fortau er forbeholdt gående, men det er lov å sykle på fortauet "dersom gangtrafikken er liten" og man tar hensyn til gående. Det vil si at hvis det er mange som går på fortauet er det faktisk ikke lov til å sykle på fortauet. Det ble tillatt for å slippe å bruke penger på å tilrettelegge for syklistene. Norge er det eneste siviliserte landet som tillater å sykle på fortauet.

Den gode løsningen du viser er faktisk ikke så god med dagens vikepliktsregler. Den fungerer ikke langs veier med mange sideveier, for da vil syklistene ha vikeplikt ved hvert eneste kryss, noe som skaper farlige situasjoner. Dette kan unngås ved å gjøre om sykkelveien til sykkelfelt før kryss (senke sykkelveien til samme høyde som veien og bytte ut kantstein med hvit stripe. Dette kan ikke gjøres der sykkelveien er tofelts.), eller ved å ha sykkelprioritert lyskryss. Lovendringer vil også fikse disse problemene, men politikerne våre har sviktet alle gangene forslag om lovendring har kommet opp.

Den gode løsningen har også problem i det syklistene skal svinge til venstre, men det kan løses på brukbare måter ved god planlegging av kryss (dette krever at sykkelveien er mer enn en ettertanke).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 minutt siden, Sølvrosen skrev:

Veldig bra at du går igjennom dette:danse:

Jeg har bare noe småpirk og kommentarer.

Fortau er forbeholdt gående, men det er lov å sykle på fortauet "dersom gangtrafikken er liten" og man tar hensyn til gående. Det vil si at hvis det er mange som går på fortauet er det faktisk ikke lov til å sykle på fortauet. Det ble tillatt for å slippe å bruke penger på å tilrettelegge for syklistene. Norge er det eneste siviliserte landet som tillater å sykle på fortauet.

Den gode løsningen du viser er faktisk ikke så god med dagens vikepliktsregler. Den fungerer ikke langs veier med mange sideveier, for da vil syklistene ha vikeplikt ved hvert eneste kryss, noe som skaper farlige situasjoner. Dette kan unngås ved å gjøre om sykkelveien til sykkelfelt før kryss (senke sykkelveien til samme høyde som veien og bytte ut kantstein med hvit stripe. Dette kan ikke gjøres der sykkelveien er tofelts.), eller ved å ha sykkelprioritert lyskryss. Lovendringer vil også fikse disse problemene, men politikerne våre har sviktet alle gangene forslag om lovendring har kommet opp.

Den gode løsningen har også problem i det syklistene skal svinge til venstre, men det kan løses på brukbare måter ved god planlegging av kryss (dette krever at sykkelveien er mer enn en ettertanke).

Når det gjelder "den gode løsningen" så er jeg enig. Noe av dette kan løse med å gi urforbeholden vikeplikt til alle som skal krysse sykkelfelt/gang og sykkelvei osv. Det samme gjelder dersom sykkelvei avsluttes. :) Men igjen, det handler om politisk vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

En annen god løsning er å tillate sykling mot enveiskjørte gater. Ved å ta bort areal fra veibane eller parkering kan man anlegge sykkelfelt på begge sider av kjørebanen. 

FS00045591.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Coolaid skrev:

En annen god løsning er å tillate sykling mot enveiskjørte gater. Ved å ta bort areal fra veibane eller parkering kan man anlegge sykkelfelt på begge sider av kjørebanen. 

FS00045591.jpg

Finn tre feil på bildet:fnise: (hjelm er ikke påbudt, så det teller ikke)

Ellers er løsningen veldig fin. Det er tryggere (dokumentasjon finnes for de som gidder å lete), det gjør at det blir plass til sykkelfelt i de smale bygatene og det reduserer biltrafikken ved å gjøre det mindre praktisk å kjøre bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...