Gå til innhold

Syklister og sykkelfelt....grrr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid lurt på hvorfor syklister maser etter sykkel /gå felt, har ennå ikke sett syklister bruker disse. Utenom barn og pensjonister...Hvorfor MÅ ALLTID syklistene sykle i kjørefeltet og ikke holde seg på sykkel feltene?? Lager køer, irriterer bilistene osv osv :angry: Myke trafikanter kan og lage farlige situasjoner :dry:

Anonymkode: 317cf...b39

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid lurt på hvorfor syklister maser etter sykkel /gå felt, har ennå ikke sett syklister bruker disse. Utenom barn og pensjonister...Hvorfor MÅ ALLTID syklistene sykle i kjørefeltet og ikke holde seg på sykkel feltene?? Lager køer, irriterer bilistene osv osv :angry: Myke trafikanter kan og lage farlige situasjoner :dry:

Anonymkode: 317cf...b39

Helt enig med deg, og jeg er syklist selv! Jeg sykler alltid i sykkelfeltene hvis de er der, hvis jeg må sykle i veien så sykler jeg helt ute ved siden for ikke å lage kø bak meg. De syklistene som sykler midt i veien er stort sett menn har jeg registrert,og de er kledd som om de skulle delta i Tour De France ;) .

Anonymkode: 076d5...0a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg, og jeg er syklist selv! Jeg sykler alltid i sykkelfeltene hvis de er der, hvis jeg må sykle i veien så sykler jeg helt ute ved siden for ikke å lage kø bak meg. De syklistene som sykler midt i veien er stort sett menn har jeg registrert,og de er kledd som om de skulle delta i Tour De France ;) .

Anonymkode: 076d5...0a3

hehehe...enig med du :laugh: og når det gjelder de, så er det vist en form for 40 års krise. Etter det kolleger og venninner av meg sier, og vi er 40-45 år "gamle" damer :fnise: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er irriterende er når syklistene sykler på gang-feltet, men de gidder aldri å rope ut eller på noen som helst varsle andre som også befinner seg på gang-veien. Så man hører faktisk ikke at dem kommer, før man hører det knitre i sykkelhjul mot asfalt / grus..

Anonymkode: 9031d...e7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting som er irriterende er når syklistene sykler på gang-feltet, men de gidder aldri å rope ut eller på noen som helst varsle andre som også befinner seg på gang-veien. Så man hører faktisk ikke at dem kommer, før man hører det knitre i sykkelhjul mot asfalt / grus..

Anonymkode: 9031d...e7a

Jeg har et dilemma akkurat der, jeg sykler hver dag, og hvis jeg sykler på fortauet og ringer med klokken så hopper mange av ren skrekk,derfor pleier jeg å sykle veldig sakte slik at de tilslutt ser meg i sideblikket, og flytter seg :) .

Anonymkode: 076d5...0a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aaaaaldri sett andre enn barn og eldre bruke sykkelfeltet? Tror du overdriver litt. Hvor er dette?

Det er nok flere grunner til at noen ikke bruker sykkelfeltet. Noen er i så dårlig forfatning at man bare humper bortover. Det er ikke særlig effektivt om man vil sykle fort. Noen slutter sånn plutselig på et veldig upraktisk sted eller det kan hende at syklisten skal til venstre i rundkjøring eller kryss. Noen av sykkelfeltene egner seg heller ikke til å sykle fort i blant annet fordi de ligger så tett inntil fotgjengerfeltet osv..

Det var noen mulige årsaker...

Endret av penny_
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvor mange klisjefylte, bombastiske "alltid/aldri"-tråder vi har om syklister i dette forumet. Bidrar du med noe nytt nå? Nei. Bidrar du til en bedre forståelse trafikanter imellom, slik at folk får det bedre? Neppe.

Så hvorfor ikke bare la være?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Men snakkar du no om sykkelfelta som er ein del av køyrebanen, eller snakkar du om gang- og sykkelstiar og fortau? 

Sykkelfelta her i byen (Oslo) er fulle av folk heile tida, men slike gang- og sykkelstiar er jo heilt håplause for alle: fotgjengarar virrar rundt i alle retningar utan å sjå seg for, syklistar har vikeplikt for alt og alle, og dermed kan ein jo ikkje halde jamn fart og dessutan er det ofte utruleg mykje sprekkar og grus og glasskår og drit på dei. For fotgjengarane kan det jo ikkje vere særleg ok å stadig høyre sykkelbjeller, eller å få folk susande forbi seg. 

Eg er veldig for sykkelfelt i køyrebanen, men også utan sykkelfelt er det inga tvil om at regelen om at syklistar skal køyre saman med bilane er klok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig! Senest denne uken ble det kø her da fire syklister "forsøkte" å bruke sykkelfeltet (som er i veibanen), men de skulle selvsagt ligge to og to ved siden av hverandre, slik at det ble helt umulig å komme forbi. Hadde de ligget på rekke etter hverandre hadde det ikke vært noe problem. 

Anonymkode: 46114...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, catman skrev:

Jeg vet ikke hvor mange klisjefylte, bombastiske "alltid/aldri"-tråder vi har om syklister i dette forumet. Bidrar du med noe nytt nå? Nei. Bidrar du til en bedre forståelse trafikanter imellom, slik at folk får det bedre? Neppe.

Så hvorfor ikke bare la være?

Bidrar du med noe i denne tråden selv? Neppe.

Anonymkode: 89c57...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinert gang-sykkelfelt er en vits og burde forbys for alle sykkelister over ungdomsskolealder. Det er umulig å sykle der med bare litt hastighet pga gående og vikeplikt fra utkjørsler og hager. Bilister aksepterer ikke syklister i veibanen så lenge det er et gang-sykkelfelt i nærheten uansett hvor håpløst det aktuelle gang-sykkelfeltet er å sykle i. Ofte er gang-sykkelfelter korte, har høye kantstein, dårlig oversikt over utkjørsler pga busker og fulle av stein, humper og glasskår. Sykkelfelt i veibanen fungerer bedre. 

Få sykkelistene ut på veien der de hører til og lag sykkelfelt i veibanen i stedet.

Syklister må lære seg å følge reglene som å holde for rødt og å gi tydlige tegn. Bilister må lære seg at syklister også har lov til å være på veien og huske å se tilbake når de svinger til høyre. Begge må ta hensyn til hverandre.

Hilsen dansk syklist bosat i Norge. 

Anonymkode: cfac2...4cd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid lurt på hvorfor syklister maser etter sykkel /gå felt, har ennå ikke sett syklister bruker disse. Utenom barn og pensjonister...Hvorfor MÅ ALLTID syklistene sykle i kjørefeltet og ikke holde seg på sykkel feltene?? Lager køer, irriterer bilistene osv osv :angry: Myke trafikanter kan og lage farlige situasjoner :dry:

Anonymkode: 317cf...b39

Det finnes mye dokumentasjon på hvorfor det er fordelaktig med sykkelfelt om det er det du mener. Eller mener du "gang og sykkelvei" ? Det er stor forskjell på de to. "Gå felt" er det ingenting som heter. Hva mener du egentlig?

Syklister må ikke alltid sykle i veibanen. Noen ganger er det tryggere for syklisten å sykle i veibanen enn i sykkelfeltet rett ved siden av.. 

Når det gjelder kø så står bilistene for den selv. Det faktum at det er for mange biler i urbane strøk gjør at det blir kø. Du bør takke syklistene for at de ikke kjører bil og lager enda lengre kø. Ved at du kjører bil bidrar du til kø. Du sitter ikke fast i kø - du er en del av køen.

Du har rett i en ting, myke trafikanter kan også lange farlige situasjoner som på lik linje som andre trafikanter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bidrar du med noe i denne tråden selv? Neppe.

Anonymkode: 89c57...c34

Om hun er ute etter et svar, så kan hun slå opp en av de ørten trådene som fins om dette temaet fra før. Om hun ikke klarer å søke, burde hun ha formulert seg mye greiere og mye mer presis - slik at folk slipper å gjette en hel førsteside igjennom hva som egentlig var poenget. For hvem er det som vet hva hun ville frem til, annet enn å slippe ut litt sinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du mener en såkalt "gang-og sykkelvei" er disse ikke for syklister som holder stor fart. Selv har jeg aldri sett en syklist som ikke holder seg i de rene sykkelfeltene på siden av kjørebanen, med mindre det dreier seg om forbikjøring (det er jo temmelig håpløst å skulle sykle i 50 km/t dersom sykkelfeltet er fullt av folk som sykler i gangfart) 

Selv har jeg både landeveissykkel og "kondomdrakt", men jeg er såpass utrent og treig at jeg holder meg i gangfeltet uten at det medfører noen fare for gående. Andre, mer trente, syklister derimot vil jeg helst ikke treffe på der jeg går tur med vogn og hund eller barna mine går i sikksakk mens de plukker hestehov på vei hjem fra SFO. Å bli påkjørt av en syklist kan være potensielt dødelig, og ved å sykle i veibanen gjør syklistene seg til den tapende part ved en eventuell kollisjon. Jeg har selv blitt påkjørt av en sykkel, dog i en lav gangfart, og det var vondt! Jeg tør ikke en gang tenke på konsekvensene dersom noen blir påkjørt av en av disse syklistene som holder høy fart. 

Jeg syntes det er en skam at det i dag bygges veier uten eget sykkelfelt ved siden av kjørebanen. Dette er den eneste måten vi kan gjøre veien trygge for både gående, kjørende og syklende. 

Anonymkode: 8ec5e...abd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant de syklistene som noen ganger ikke bruker sykkelfelt selv om de er der. Jeg kan finne på å sykle 10 cm utenfor den røde asfalten, eventuelt rett innenfor. Faktisk gjør jeg det hver eneste gang jeg sykler til sentrum. Hvorfor det, når kommunen har brukt masse penger på å legge ned fin rød asfalt til meg?

Den første biten av reisen min til sentrum er det gang og sykkelvei. På dette strekket holder jeg 30 på flatmark, og da sykler jeg heller i veien enn sammen med skolebarna på gangvegen. Senere kommer en bakke der jeg kan komme opp i 50, og da trenger jeg faktisk hele kollektivfeltet.

Etter det kommer 200 meter sykkelvei med fortau, med prioritering i lyskryss, og her sykler jeg på sykkelveien fordi den er bra nok. Min mann derimot, som ofte kommer opp i 40, sykler heller i veien, fordi sykkelveien er for smal for hans fart.

Den første røde asfalten jeg ikke sykler på er faktisk ikke et sykkelfelt, men en halv meter bred stripe rød asfalt som viser at det er en sykkelrute, og som senker farten på biltrafikken ved å få veien til å se smalere ut. (Jeg mistenker at det også ga politikerne mulighet til å skryte over en ekstra km rød asfalt) Siden det er en sprekk mellom rød og svart asfalt foretrekker jeg å unngå den, og holder meg da 10 cm unna den sprekken. Siden jeg da kommer veldig nær kantsteinen og sammlingen av grus, søppel, blader og andre skumle ting, holder jeg meg heller 10 cm på utsiden. Da slipper jeg også å krysse sprekken når jeg skal rundt biler som stikker ut fra parkeringslommene på innsiden av den røde linja.

Senere kommer jeg til et skikkelig sykkelfelt, men her er det parkeringslommer med høy aktivitet, så da liker jeg å holde over en meters avstand til bilene. Jeg har nemlig opplevd dører som åpner seg, biler som kjører inn eller ut og folk som hopper fram fra mellom parkerte biler. Om jeg holder meg i kjørefeltet er jeg tryggere og jeg blir bedre sett.

Så er det noen meter der jeg sykler på sykkelfeltet og slipper forbi bilene. Etter det legger jeg meg midt i kjørefeltet, for da skal jeg snart svinge til venstre. Om jeg ikke svinger til venstre legger jeg meg uansett ut i kjørefeltet, for da passerer jeg parkeringslommer for turistbusser, som er enda skumlere enn vanlige parkeringslommer. Etter det kommer en sving hvor jeg har blitt sneiet av biler mens jeg var i sykkelfeltet, så da legger jeg meg selvfølgelig utenom. Etter det følger jeg sykkelfeltet helt til jeg skal svinge til venstre.

 

 

Dette er en beskrivelse av en strekning med varierende utbygd infrastruktur for syklister, og hvordan jeg bruker eller ikke bruker den og hvorfor. Jeg håper det kan gi en bedre forståelse blandt dere som ikke har like mye erfaring som hverdagssyklist i by om hvorfor syklister noen gang gjør som vi gjør. Husk at det er forskjell på syklister, der gang- og sykkelveien er uaktuell for meg er den mye brukt av skolebarn og gamle damer, og der jeg synes sykkelveien er helt fantastisk er den uaktuell for spreke menn med rask sykkel.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byn er det noen få steder dedikert sykkelfelt i veibanen, ellers er det kombinert gang- og sykkelvei. 

Problemet med de dedikerte sykkelfeltene er at de er korte, og når man skal svinge av, har man vikeplikt for trafikken i bilbanene. Det kan skape farlige situasjoner. I en av hovedgatene er det innfelte busslommer, og sykkelfeltet forsvinner foran hvert eneste gangfelt. Da har man også vikeplikt når man blir tvunget over i veibanen, noe som er livsfarlig. Det er derfor lettere å bare sykle i bilbanen, enn å tråkle seg inn og ut. I tillegg er det et stort problem at biler parkerer i sykkelfeltet, noe som igjen gjør at man må svinge ut i bilbanen, som er farligere enn å bare ligge der hele tiden. 

De kombinerte gang- og sykkelveiene er livsfarlige. Der soser det fotgjengere og unger på kryss og tvers, og folk lar hunden gå på ene siden av veien, og går selv på andre siden, så båndet er en livsfarlig felle over hele gangveien. Om det i tillegg er slik at det er utkjørsler som må krysse gangfeltet, så ser ikke bilistene seg alltid for om det kommer sykler. Så da må man sykle kjempesakte. Noe som ikke er forenelelig med å bruke sykkel som effektivt fremkomstmiddel. 

Jeg irriterer meg også grønn over folk som sykler sakte i veibanen, når det er en tom gang- og sykkelvei rett ved veien. Men når det er mye folk på den, skjønner jeg godt at de må ut i veibanen. 

Anonymkode: ba7d6...9aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har vist satt igang ett vepsebol her...Uff da :Pmen slik ble stemningen og under lunch på jobb da noen spurte om akkurat det samme. Og det var ikke meg :) men det viste seg det var flere som lurte på det samme som jeg spurte på tråden her. Og vi som lurte på dette, var ikke syklister :fnise: men noe av responser her var å få det inn med "teskje" , og det setter jeg pris på faktisk. Gode forklaringer ble det, og lettere for meg / oss å sette oss inn i hverdagen til syklistene, Takk for det :) skal og videre formidle dette videre til flere jeg skulle møte på som irriterer seg grønn på syklistene. Tenker vi alle som ferdes i trafikken skal respektere hverandre så godt vi kan. Og evt svelge den kamelen som evt skulle dukke opp :tongue: Det skal ihvertfall jeg ;) 

Anonymkode: 317cf...b39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gangfeltene er ikke for syklister, da. Man blir på en måte tvunget ut i veien, om man ikke har sykkelfelt. Og det har vel de færreste stedene i Norge. Er vel bare storbyene minus de helt i nord som har fått det, eller? :)

Jeg bruker i hvert fall alltid gangfelt, sykkelfelt eller ligger klint inntil grøfta når jeg sykler. Mest fordi jeg blir så stressa av bilistene når jeg sykler på veien (som faktisk er like mye for syklister som bilister).

Bilister er veldig dårlige på å dele veien.

Endret av Tibbie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tibbie skrev:

Gangfeltene er ikke for syklister, da. Man blir på en måte tvunget ut i veien, om man ikke har sykkelfelt. Og det har vel de færreste stedene i Norge. Er vel bare storbyene minus de helt i nord som har fått det, eller? :)

Jeg bruker i hvert fall alltid gangfelt, sykkelfelt eller ligger klint inntil grøfta når jeg sykler. Mest fordi jeg blir så stressa av bilistene når jeg sykler på veien (som faktisk er like mye for syklister som bilister).

Bilister er veldig dårlige på å dele veien.

Du plasserer deg feil. Å kline deg inntil grøfta skaper sikkert mange farlige situasjoner. Kom deg inn i kjørefeltet. 

Din opplevelse av bilister er nok påvirket av din idiotiske plassering. Den er livsfarlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du plasserer deg feil. Å kline deg inntil grøfta skaper sikkert mange farlige situasjoner. Kom deg inn i kjørefeltet. 

Din opplevelse av bilister er nok påvirket av din idiotiske plassering. Den er livsfarlig. 

Helt riktig. Alle erfarne syklister sier det samme, og etter at jeg begynte å ta plass selv har jeg opplevd færre farlige situasjoner enn da jeg var ydmyk og holdt meg i veikanten. Jeg legger meg kun til siden dersom det er et bredt sykkelfelt der det er trygt og hensiktsmessig å sykle, eller dersom det er er mulig for de bak å kjøre forbi etter et lengre strekk der jeg har lagt meg midt i veien fordi det ikke har vært plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...