Gå til innhold

Kan arbeidsgiver sette meg opp som hn vil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to deltidsjobber, hvordan den ene er fast med ekstra ved behov, og den andre er jeg ansatt som ekstra i. Den jeg er ansatt ekstra i, begynte jeg i mye senere. 

Problemet er at denne arbeidsgiveren tar null hensyn, å setter meg opp i hytt og pine, natt og dag, helg og alt, akkurat som det passer hn. Og jeg har fra før av mine faste vakter, og mine faste helger. Å nå begynner det å bli veldig tungt å jobbe dobbelt flere helger på rad, samt til alle døgnets tider. 

Hvordan fungerer det når man bare er ansatt på ekstra, skal egentlig arbeidsgiver ringe å spørre meg, eller kan hn sette meg opp som det passer hn? Avtalen var at jeg ikke skulle jobbe de helgene jeg skal ha fri, samt ikke kræsje det med den andre jobben min, nå sier arbeidsgiver at det ikke er hn problem.. 

Anonymkode: 808f9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som ekstrahjelp skal du bli spurt først. Dette bør sjefen din også være klar over 😊

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, EvaLena skrev:

Som ekstrahjelp skal du bli spurt først. Dette bør sjefen din også være klar over 😊

Takk for svar! :)

Det virker ikke slik nei. Jeg har også spurt om jeg ikke heller kan få en fast prosent, å heller jobbe mer ved behov, så kunne jeg sagt opp den andre jobben, men det var visst ikke mulig, da de ikke kunne garantere den mengden arbeid til en hver tid. Så da tør jeg ikke si opp det lille, faste jeg har. Arbeidsgiver setter meg opp på masse arbeid, å spør meg plutselig om enkeltdager, samt sier at det ikke er hn problem om jeg ikke kan en dag (fordi det kræsjer med den andre jobben), så da får jeg veldig inntrykk av at arbeidsgiver bare kan sette meg opp som det passer, på tross av at jeg er ekstra. 

Anonymkode: 808f9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne i mot flere innspill. :)

Anonymkode: 808f9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet bestemmer sjefen dette, så lenge han holder seg innenfor reglene for hviletid, men var han ikke klar over den andre jobben da du begynte? Det burde vært en del av avtalen å unngå at det går utover vaktene dine hos hovedarbeidsgiver.

Anonymkode: daf2e...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er ren ekstravakt uten noe fast, står arbeidsgiver fritt i hvor mye han vil tilby deg, og du står fritt i om du vil ta imot. Dere kan også ha blitt enige om variasjoner her; Du leverer inn en oversikt over når du kan jobbe neste måned som han kan plukke fritt fra, eller du sier at du gjerne vil jobbe mest mulig opp til xx vakter i måneden, men ikke den og den helga eller de og de dagene. Poenget er at arbeidsgiver står fritt til å tilby vakter eller la være, og du står fritt til å takke ja eller nei. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to deltidsjobber, hvordan den ene er fast med ekstra ved behov, og den andre er jeg ansatt som ekstra i. Den jeg er ansatt ekstra i, begynte jeg i mye senere. 

Problemet er at denne arbeidsgiveren tar null hensyn, å setter meg opp i hytt og pine, natt og dag, helg og alt, akkurat som det passer hn. Og jeg har fra før av mine faste vakter, og mine faste helger. Å nå begynner det å bli veldig tungt å jobbe dobbelt flere helger på rad, samt til alle døgnets tider. 

Hvordan fungerer det når man bare er ansatt på ekstra, skal egentlig arbeidsgiver ringe å spørre meg, eller kan hn sette meg opp som det passer hn? Avtalen var at jeg ikke skulle jobbe de helgene jeg skal ha fri, samt ikke kræsje det med den andre jobben min, nå sier arbeidsgiver at det ikke er hn problem.. 

Anonymkode: 808f9...268

Arbeidsgiver og arbeidstakers forhold er regulert i arbeidsavtalen. Hva står i kontrakten din? Arbeidsgiver har styringsrett men kan ikke sette deg opp mer enn 1. Kontrakten regulerer, 2. Må følge arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Les der eller fagorganiser deg. 

Anonymkode: 7b4ec...1dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har avtalt på forhånd at du ikke skal spørres når du jobber på den andre jobben din eller dine frihelger, så er det jo det som gjelder. Denne avtalen bør du dog ha skriftlig for å kunne bevise det. 

Jeg hadde ikke ønsket å jobbe for en arbeidsgiver som ikke følger avtaler h*n selv har gått med på og som heller ikke spør deg før du settes opp som ekstravakt. Har du evt. mulighet for å jobbe litt mer der du allerede har litt fast?

Anonymkode: 16e59...76e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gamle arbeidsgiver har ikke mulighet til å gi meg mer der jeg jobber fast for nå, eneste er at de spør utover det jeg har fast innimellom. 

Arbeidsgiver visste om denne jobben fra før. Og vi hadde en avtale fra før. I kontrakten på den nye jobben står det ingen prosent, og de hadde ikke mulighet til å gi meg noe fast. Problemet er at den nye arbeidsgiveren ikke spør meg om jeg kan jobbe de og de dagene (slik den gamle gjør), hn bare setter meg opp, å sier at det er mitt problem, da arbeidsgiver trenger meg. Problemet er at jobbene kræsjer med hverandre støtt og stadig, og det skaper forferdelig hodebry for meg å jobbe dobbelt støtt og stadig. I kontrakten står det at jeg er ansatt som ekstra. Og jeg syns det er litt slitsomt at ikke arbeidsgiver kan enten gi meg en fast prosent, å sette meg opp deretter, eller slik som nå, ikke gi meg noe prosent, men da spørre meg om hvilke dager som passer, slik at jeg kan regulere det ut i fra når jeg jobber ellers. 

Anonymkode: 808f9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fast prosent, men føler meg allikvel pliktet til å jobbe veldig mye, og til veldig dumme tidspunkt, jeg blir bla satt opp på mellomvakt på lørdagene vi avtalte at jeg ikke skulle jobbe, slik at hele poenget med frihelg er borte. 

Anonymkode: 808f9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står helt fritt til å takke nei til vakter han setter deg opp på.

Arbeidsgiver skal informere om hvilke vakter du tilbys. Og du skal gi din aksept før arbeidstiden er bindene.

Hvis du vil kan jeg godt underbygge dette med rettskilder. Særlig hvis du er villig til å fortelle om kontrakten din.

 

Anonymkode: 8e0eb...d75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ekstra står du fritt til å takke nei til vakter. Problemet er jo at om du takker nei blir du fort nedprioritert, og arbeidsgiver velger en annen ekstraansatt neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alice123 skrev:

Som ekstra står du fritt til å takke nei til vakter. Problemet er jo at om du takker nei blir du fort nedprioritert, og arbeidsgiver velger en annen ekstraansatt neste gang.

Og arbeidsgiver får en ekstraansatt som ikke trives eller ønsker å bidra med hele sitt potensial.

Behandler han én arbeidstaker slik, er det stor sannsynlighet for at han behandler andre slik. En dårlig leder som ikke klarer å få ut potensialet hos sine ansatte. Hadde jeg vært lederens leder hadde jeg fratatt han personalansvar.

Anonymkode: 8e0eb...d75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NorthDakota

Om du er satt opp som ekstra og med avtalen deres i bakhodet ville jeg nok vært mer vrang og stått på mitt. Når avtalen var å ta hensyn til din andre jobb så må sjefen ta hensyn til det. Det står ikke i kontrakten din at du er pliktig til å jobbe en vis mengde, men at du tar på deg ekstra. 

Du må snakke med sjefen din og spørre om ikke avtalen deres fortsatt gjelder og at du ikke kan fortsette sånn. Jeg har samme arbeidssituasjon, hvor jeg har sagt at jeg KAN ta på meg mer jobb, men da må han faen meg spørre først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og arbeidsgiver får en ekstraansatt som ikke trives eller ønsker å bidra med hele sitt potensial.

Behandler han én arbeidstaker slik, er det stor sannsynlighet for at han behandler andre slik. En dårlig leder som ikke klarer å få ut potensialet hos sine ansatte. Hadde jeg vært lederens leder hadde jeg fratatt han personalansvar.

Anonymkode: 8e0eb...d75

Jeg er enig i at sjefen til TS er dust og at dette antageligvis ikke er noe hyggelig sted å jobbe. Samtidig mener jeg det er riktig å nevne for TS at hun har retten på sin side i denne saken, men å stå på krava kan føre til færre/ingen vakter. Altså få en øjonomisk konsekvens for TS. Det er DØDSKJIPT, men det er en del av det å være ekstravakt. Viser du deg "vanskelig" (som TS' sjef vil tolke henne til å være, selv om både du og jeg er enig i at TS har rett) eller lite fleksibel, kan du bli valgt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har jo ikke lyst til å risikere at sjefen misliker meg/oppfatter meg som vanskelig, men det er forferdelig kjedelig at jobbene kræsjer hele tiden, denne uka skal jeg jobbe dagtid på en jobb, og natt på en annen, på en og samme dag.. 

Men er dere sikre på at arbeidsgiver egentlig må spørre meg først, så lenge man er ekstrahjelp? For hn setter meg bare opp, og det er i så fall forferdelig kjipt å måtte takke nei til kanskje en hel uke jobb på den jobben jeg har fast, fordi jeg skal jobbe en dag på den jobben jeg er ekstra på.. 

Anonymkode: 808f9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke arbeidsgiver har noe inntrykk av at hn må spørre først, for å si det slik. Tror hn bare sitter meg opp, så er det mitt problem om det ikke passer meg. 

Anonymkode: 808f9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det blir veldig veldig vanskelig når arbeidsgiver setter meg opp på skiftplanen, uten å spørre først, å sier det er for sent å endre når det først står på skiftplanen. Hadde vært så utrolig mye enklere om arbeidsgiver kom på forhånd å sa at de og de dagene trenger jeg folk, kan du noen av de dagene. For eksempel. 

Anonymkode: 808f9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å utdype så alt for mer, har det heldigvis dukket opp en annen mulighet for meg, og jeg har sagt opp denne jobben, da det begynte å bli rimelig uholdbart.. Sjefen har bla redigert på timene mine (altså fysisk gått inn å fjernet en time her og en time der, på tross av at jeg har jobbet, jeg kan gå samtidig med de andre, så har hn fjernet et time på meg osv, men ikke de andre), truer meg med å fjerne vaktene mine støtt og stadig, å pirker på hver minste lille ting jeg vet hn ikke hadde reagert på hos de andre. 

Anonymkode: 808f9...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...