Gå til innhold

En god bok på nynorsk?


Olava

Anbefalte innlegg

Skal ha nynorsk skriftlig eksamen 30.mai, og vil ved anledningen heller lese en bok på nynorsk enn på bokmål slik at jeg får innprentet litt grammatikk på den måten. Har skriftlig eksamen i bokmål også, som da blir dagen etter nynorsk, men jeg føler det er nynorsk jeg burde jobbe mest med. 

Så jeg lurer da på om dere har noen anbefalinger av bøker på nynorsk? Det kan gjerne være ganske ungdommelig, som ungdomslitteratur eller "ung voksen"-litteratur. Er heller ikke interessert i krimbøker. Noen forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ha nynorsk eksamen selv snart, og hadde samme tanker som deg :) Så jeg leste Hobbiten. Den finnes på nynorsk.

Anonymkode: af934...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er glad i "Saman er ein mindre åleine" av Anna Gavalda. Opprinneleg fransk, men oversett av Tove Bakke som er ganske så flink i oversetjingsarbeidet.

Lukka til på eksamen!

Anonymkode: 36755...86b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Gavalda har jo sine oversatt til nynorsk, og dei skal vere skikkelig gode, men eg opplever dei meir som sånn jævla poetisk/djupe, så litt slitsomt. 

Ellers så er jo den der som er så populær no "Mi briljante venninne" av Elena Ferrante oversatt til nynorsk. 

Anonymkode: 34132...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi Furre sine bøker er forresten også fine. Kanskje dei er meir i din sjanger? Eg har berre lese "Parissyndromet" sjølv, men det ryktes at den nye boka også skal vera bra. 

Anonymkode: 36755...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar :) tenker å ta en tur til biblioteket og sjekke i morgen :)

Anonymkode: b874b...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magnhild Bruheim. Hun har både krim for voksne og diverse bøker for ungdom.

Anonymkode: 77a50...c06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

"Fiolinane" av Jan Roar Leikvoll

"Eit vintereventyr" av Jan Roar Leikvoll 

:"Bovara" av Jan Roar Leikvoll. Kanskje lott grotesk.

Dessutan finst det mylje fine dikt skrive på nynorsk. Dikt er best på nynorsk 😊. For morosame dikt kan du lese Jon Hjørnevik td.

 

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Frode Tiller - Innsirkling (1-3)

Gunnhild Øyehaug - Vente, blinke

Helga Flatland - Bli hvis du kan. Reis hvis du må

Agnes Ravatn - Fugletribunalet

Dette er noen av mine nynorskfavoritter. God lesning, og lykke til på eksamen! :) 

Anonymkode: feaf6...95d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Mi briljante venninne av Elena Ferrante. Jeg har riktig nok bare lest den på engelsk, men den var knallgod.

Anonymkode: 7ff25...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1964 av Ragnar Hovland. Oppvekstroman med mye humør. Ikke så lang bok, jeg leste den på en dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens mest forelska par av Rune Belsvik, egentlig en barnebok, men har god underholdningsverdi for vokse også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Heidi Furre er blitt anbefala lenger oppe, og kan signere på at bok nr. 2, "Ungdomsskulen" er veldig fin! 

Ellers er eg storfan av Frode Grytten (Vente på fuglen inneheld berre twitternoveller og er derfor superkjapp å lese). Agnes Ravatn si "Fugletribunalet" er òg god!

Sjekk ut bloggen Hjartesmil, ho skriv på nynorsk :)

Tykkjer forresten det er flott å sjå at du tek nynorsken på alvor og vil gjere det bra! Stå på! :) 

Helsing ungdomsskulelærar 

Anonymkode: ae6d3...340

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Stjerner og planeter skrev:

"Fiolinane" av Jan Roar Leikvoll

"Eit vintereventyr" av Jan Roar Leikvoll 

:"Bovara" av Jan Roar Leikvoll. Kanskje lott grotesk.

Dessutan finst det mylje fine dikt skrive på nynorsk. Dikt er best på nynorsk 😊. For morosame dikt kan du lese Jon Hjørnevik td.

 

Lukke til!

Dikt kunne vært interessant, men i lyrikk er det vel det med lyriske virkemidler som kan gjøre grammatikken litt rar i forhold til sånn det egentlig skal være? Ellers mange takk for alle forslag :hjerte:

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser Heidi Furre er blitt anbefala lenger oppe, og kan signere på at bok nr. 2, "Ungdomsskulen" er veldig fin! 

Ellers er eg storfan av Frode Grytten (Vente på fuglen inneheld berre twitternoveller og er derfor superkjapp å lese). Agnes Ravatn si "Fugletribunalet" er òg god!

Sjekk ut bloggen Hjartesmil, ho skriv på nynorsk :)

Tykkjer forresten det er flott å sjå at du tek nynorsken på alvor og vil gjere det bra! Stå på! :) 

Helsing ungdomsskulelærar 

Anonymkode: ae6d3...340

Tusen takk :) syns det er greit å gjøre en ordentlig innsats nå i siste innspurten før sommerferien :) føles bedre å ta sommerferie når jeg vet at jeg har gjort mitt beste på eksamen :)

Tusen takk for alle svar! :hjertesmil: skal se godt igjennom dem før jeg skal en tur på biblioteket på lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter
5 minutter siden, Verena skrev:

Dikt kunne vært interessant, men i lyrikk er det vel det med lyriske virkemidler som kan gjøre grammatikken litt rar i forhold til sånn det egentlig skal være? Ellers mange takk for alle forslag :hjerte:

:):):)

Ikkje Hjørnevik sine. Om du skal på biblioteket kan du sjekke han ut, om du vil.

Igjen; lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Stjerner og planeter skrev:

Ikkje Hjørnevik sine. Om du skal på biblioteket kan du sjekke han ut, om du vil.

Igjen; lukke til!

Åja, da skal jeg ta en kikk på det :) Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are Kalvø har skrevet flere bøker, som både er morsomme og på nynorsk. "Kunsten å vere neger" og "Store nordmenn" for eksempel. 

Anonymkode: 1f0dd...be8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...