Gå til innhold

Vurderer å avlive kaninene. Hva synes du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Kaninene mine har hatt et supert liv. De bor ikke i bur og har masse plass både ute og inne. De får masse grønt og god mat/friskt høy hver dag. Det er en grunn til at den ene har blitt ti år, det hadde den nok ikke blitt hvis den ikke hadde det fint her. Nettopp derfor er jeg skeptisk til omplassering. Jeg ønsker ikke at de skal bo i et bur, eller lever på gnagerblanding fra dyrebutikken. Forøvrig er det vanskelig å se på kaniner at de er syke, da de er byttedyr og vil gjøre alt de kan for å ikke vise det. Blir nok avliving etter sommeren ja. Heller det enn at de skal ha det vondt psykisk eller fysisk. 

Anonymkode: 26d05...771

Katter er også flinke til å skjule smerte. Men det betyr ikke at jeg kommer til å avlive katten min når den er 15 år, fordi jeg tror den har det vondt da den er gammel. 
Jeg får inntrykk av at du ikke vil ha dem mer, og da er avliving det mest praktiske for deg. Du er ikke den eneste som lar kaniner ha et godt liv, så omplasser til noen og still krav. Hold kontakt med dem i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dama har jo tydeligvis hatt kanin i 10 år, ingen tvil om at hun må ha vært ett dyremenneske; Ellers hadde de vell vært tatt av dage tidligere

Ikke hør på disse by-trollene TS, de vet ikke hva det vill si og ha dyr

Anonymkode: b8660...e70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dama har jo tydeligvis hatt kanin i 10 år, ingen tvil om at hun må ha vært ett dyremenneske; Ellers hadde de vell vært tatt av dage tidligere

Ikke hør på disse by-trollene TS, de vet ikke hva det vill si og ha dyr

Anonymkode: b8660...e70

Bytroll meg her og bytroll meg der. Jeg er oppvokst på bygda.

De første kaninene jeg fikk (overtok) var omplasseringskaniner. 3 stk som var oppvokst sammen. 

2 av de døde etter kort tid pga alderdom (var 6-7 når jeg fikk de), sistemann levde i 6 år etter dette. Lykkeligste og snilleste kaninen jeg har sett. 

Du kan også snu på det: etter 10 år med kaniner burde hun være glade nok i de til å ikke avlive fordi de kanskje kan dø av alderdom eller at de kanskje kan få psykiske problemer. Det er tydelig at TS bare er lei. 

Anonymkode: c4747...356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis enig med TS. Jeg synes ikke at hun bør avlive den eldste kaninen så lenge den er frisk, men enig i at det er mest humant å avlive den yngre kaninen når den eldste dør. 

Hvorfor skal det være bedre for den yngre kaninen å oppleve stress og sorg ved å være alene en stund etter at kompisen dør (lite sannsynlig at den blir omplassert umiddelbart), og så å måtte tilpasse seg et nytt hjem, med nye mennesker og nye kaniner?

Jeg synes det er mest humant å la den yngre kaninen sovne stille inn rett etter at kompisen har dødd. Å leve lengst mulig er ikke alltid den beste løsningen for et dyr, en sann dyrevenn har heller fokus på at dyrene har god livskvalitet så lenge de lever. 

 

Anonymkode: 0eac0...2fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er delvis enig med TS. Jeg synes ikke at hun bør avlive den eldste kaninen så lenge den er frisk, men enig i at det er mest humant å avlive den yngre kaninen når den eldste dør. 

Hvorfor skal det være bedre for den yngre kaninen å oppleve stress og sorg ved å være alene en stund etter at kompisen dør (lite sannsynlig at den blir omplassert umiddelbart), og så å måtte tilpasse seg et nytt hjem, med nye mennesker og nye kaniner?

Jeg synes det er mest humant å la den yngre kaninen sovne stille inn rett etter at kompisen har dødd. Å leve lengst mulig er ikke alltid den beste løsningen for et dyr, en sann dyrevenn har heller fokus på at dyrene har god livskvalitet så lenge de lever. 

 

Anonymkode: 0eac0...2fa

Den yngste kaninen kan leve 4-5 år til, det er ganske mye. 'Hvorfor skal den ikke få oppleve å få en ny kompis? Ikke alle kaniner sliter med å omstille seg.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Den 18.5.2016 at 15.05, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det ikke "helt greit" å avlive dyr med mindre man har gode grunner for det. Håper for Guds skyld du ikke har kjæledyr. 

Anonymkode: 2030e...886

 

Den 18.5.2016 at 15.14, Kittykat skrev:

Det er helt greit å avlive dyr hvis de er såpass syke/skadet at veterinæren ikke kan redde livet ja, men når en person vurderer å avlive friske dyr, ja da er man faktisk ikke annet enn sadistisk, i mine øyne. En hvilken som helst oppegående person ser at dette er fullstendig feil. Jeg vil faktisk dra det så langt og si at sånne folk ikke burde hatt dyr. 

Man bør være 110% sikker på at man vil ha dyret hele dets liv og ikke endre mening underveis. Det er et levende vesen og man kan ikke bare kvitte seg med det når moroen er over...

Ts kan heller ta kontakt med en bondegård eller gi kaninene til noen som vil ta vare på de, enn å ta livet av dem. Det finnes mange løsninger for denne situasjonen.

 

Den 18.5.2016 at 20.12, AnonymBruker skrev:

Helt greit å avlive dyr...Ja, hvis de er syke eller gamle! wtf...man avslutter ikke bare et liv som kunne vart i flere gode år sånn uten videre fordi det ikke passet så bra lengre. Avliver ikke enker fordi de mister partneren sin liksom, ja dyr går igjennom sorg og savn de og, men de kommer over det akkurat som oss.

Anonymkode: cf5b8...a1e

 

Den 18.5.2016 at 22.53, AnonymBruker skrev:

Det er det ABSOLUTT ikke! Ingen vettugt menneske som iskaldt dreper dyr kun for egen egoistiske grunn. Det er avskyelig !

Anonymkode: 5541e...c4e

 

Den 18.5.2016 at 22.59, Snigen skrev:

Selvfølgelig er det ikke greit å ta livet til et uskyldig dyr som vil leve bare fordi du ikke vil eller kan ha det lengre - da omplasserer man det heller. Vi er ikke galninger fordi vi mener friske dyr ikke skal drepes bare fordi du ikke vil ta deg bryet til å omplassere. 
 

Nei. Den ene er litt gammel, så TS er bekymret den vil dø - men utifra det hun sier så viser ingen av dem tegn til sykdom. Man avliver dessuten ikke dyr pga alderdom, med mindre det bringer dem smerte man ikke kan fikse. 

 

Dere er en gjeng ordentlige raringer. Unge, friske dyr blir avlivet og spist hver dag. Det er sånn næringskjeden fungerer. 

Folk som holder dyr fanget kun for å kose med dem og tilfredsstille sine egne behov føler kanskje et behov for å menneskligjøre dyrene, slik at de kan unnskylde seg selv. For dere tror vel ikke et øyeblikk at deres kaniner/marsvin/hamstere osv hadde VALGT å tilbringe livet hos dere hvis ikke de var blitt domestisert og preget av mennesker fra fødselen av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Gundel Gaukeley skrev:

 

 

 

 

 

 

 

Dere er en gjeng ordentlige raringer. Unge, friske dyr blir avlivet og spist hver dag. Det er sånn næringskjeden fungerer. 

Folk som holder dyr fanget kun for å kose med dem og tilfredsstille sine egne behov føler kanskje et behov for å menneskligjøre dyrene, slik at de kan unnskylde seg selv. For dere tror vel ikke et øyeblikk at deres kaniner/marsvin/hamstere osv hadde VALGT å tilbringe livet hos dere hvis ikke de var blitt domestisert og preget av mennesker fra fødselen av?

Neida, men når man først har tatt dem til seg så skal man ta vare på dem. Bruk og kast  mentaliteten til enkelte når det kommer til dyr er vel mye særere,enn at de som vil ta vare på dem er rare. Mange dyrleger også som heller ikke er så begeistret for å avlive friske dyr. Så skal man skaffe seg dyr så bør man behandle dem med verdighet og ikke avlive i tide og utide bare fordi dyr ellers blir slaktet og spist hver dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...