Gå til innhold

Hva synes dere om lydbok?


momo

Anbefalte innlegg

Nå holder jeg på med min første lydbok. Og klarer ikke å bestemme meg for hva jeg synes. For blir jevnlig irritert over at det tar lang tid. Men fornøyd med at jeg kan ligge i solen, med øynene igjen og bare lukke øynene. Gjøre husarbeid, jobbe litt i hagen og høre på boken. På bussen osv.

Så hva synes dere?

Jeg får storytel gratis i 3 mnd, og passer jo fint med sommeren. Så skal nok prøve meg på flere lydbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linaria

Jeg bruker lydbok når jeg jobber på deltidsjobben min. Det er en lagerjobb der jeg må bruke kroppen, men ikke hodet, og da er det veldig greit med lydbok. Kan også være greit når man har husarbeid å gjøre, f.eks. Ellers foretrekker jeg fysiske bøker.

Advarsel angående Storytel forresten. Husk å avslutte medlemsskapet. Det er tre gratis måneder, men etter det begynner de å trekke penger fra deg. De trakk penger fra meg i seks måneder før jeg merket noe (fra et kort jeg ikke brukte så mye). Fikk dette heldigvis tilbake, men vær forsiktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg bruker lydbok når jeg jobber på deltidsjobben min. Det er en lagerjobb der jeg må bruke kroppen, men ikke hodet, og da er det veldig greit med lydbok. Kan også være greit når man har husarbeid å gjøre, f.eks. Ellers foretrekker jeg fysiske bøker.

Advarsel angående Storytel forresten. Husk å avslutte medlemsskapet. Det er tre gratis måneder, men etter det begynner de å trekke penger fra deg. De trakk penger fra meg i seks måneder før jeg merket noe (fra et kort jeg ikke brukte så mye). Fikk dette heldigvis tilbake, men vær forsiktig :)

Takk for svar. Skal huske å avslutte medlemskapet ja. Foretrekker fysiske bøker selv og. Men kan være praktisk med lydbok og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker lydbøker veldig godt. Da kan jeg "lese" bok selv om jeg vasker opp, rydder, går tur, plukker eller renser bær og alt annet som gjør at fysiske bøker er upraktiske. Jeg er også veldig glad i å bli lest for, så noen ganger kan jeg bare ligge i senga og høre lydbok og slappe av.

En annen fordel med lydbøker er at da kan jeg faktisk få litt sol på fremsiden av kroppen også, for når jeg leser er det mest komfortabelt å ligge på magen eller siden.

 

Tips: Librivox.org er en organisasjon der frivillige leser inn bøker som ikke har opphavsrett, så der kan du finne mange gode bøker av eldre dato (Austen, Brönte, Dracula og andre klassikere). Mange av innleserene er veldig flinke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Skal sjekke ut den siden sølvrosen. Har nok litt å si hvem som leser og. Finnes det noe lignende som storytel? Men litt billigere. Synes 169 kr i måneden er litt dyrt. Så ser jeg for meg, at jeg vil bruke det mye mer på sommeren, enn på vinteren. På vinteren er det mer kos, og krype under teppe med en kopp te, og en god bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil så gjerne like lydbøker, men jeg klarer ikke holde konsentrasjonen oppe. Begynner å tenke på andre ting og plutselig har jeg hørt i 10 minutter uten å ha fått med meg noen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker lydbøker! Og podkaster. De gjør husarbeidet så mye mindre kjedelig. Men jeg takler ikke lydbøker på norsk, særlig ikke der den som leser skal etterligne dialekter han ikke helt kan. Da får jeg helt neller, og mister fokus på historien. Engelske og amerikanske lydbøker går fint. Da hører jeg ikke forskjell på god eller dårlig dialektetterligning, haha.

Kan anbefale Audible for dem som er interessert i engelskspråklige bøker. Ellers er Radiolab en super podcast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret
3 timer siden, Nori skrev:

Jeg vil så gjerne like lydbøker, men jeg klarer ikke holde konsentrasjonen oppe. Begynner å tenke på andre ting og plutselig har jeg hørt i 10 minutter uten å ha fått med meg noen ting. 

Det er bare snakk om tilvenning. Jeg hadde det også sånn i begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eeeelsker lydbøker og bruker flere tusen kroner på dette i måneden. Jeg har i lange perioder hørt ut en bok pr dag...

Jeg bruker audible, schripted, audi store også finner jegogså mange lydbøker på YouTube som jeg konverterer til mp3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snublefella skrev:

Jeg eeeelsker lydbøker og bruker flere tusen kroner på dette i måneden. Jeg har i lange perioder hørt ut en bok pr dag...

Jeg bruker audible, schripted, audi store også finner jegogså mange lydbøker på YouTube som jeg konverterer til mp3. 

Men hvordan klarer du å høre ut en bok om dagen? Boken jeg hører på nå, varer i litt over 15 timer, da er det bare litt under 9 timer igjen av døgnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så fan av lydbøker. Leser ganske raskt selv, så en lydbok ville sinket meg. Det eneste er på stranda, da kunne det vært greit med lydbok, slik at jeg kunne solet meg. Men jeg er ganske sikker på at jeg bare hadde irritert meg over at jeg kunne lest boka selv dobbelt så fort.

Anonymkode: 1e9de...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker lydbøker, men noen ganger kan leseren være irriterende og da klarer jeg ikke å konsentrere meg om innholdet i boka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nori skrev:

Jeg vil så gjerne like lydbøker, men jeg klarer ikke holde konsentrasjonen oppe. Begynner å tenke på andre ting og plutselig har jeg hørt i 10 minutter uten å ha fått med meg noen ting. 

Sånn er det med meg også. Jeg fikk låne en lydbok av mamma en gang, pluss at jeg en annen gang fikk en i bursdagsgave. Men nei...klarte ikke å konsentrere meg om å høre på dem, så det endte ganske kjapt med at mamma fikk sin tilbake. Husker ikke hvor den andre er, den er kanskje hos mamma den også :P Jeg har den iallfall ikke framme. 

23 minutter siden, Klaveret skrev:

Det er bare snakk om tilvenning. Jeg hadde det også sånn i begynnelse.

Ja, kanskje jeg klarer det når jeg blir gammel og grå, og ikke "klarer" å lese selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydbøker er genialt! Har hørt gamle klassikere jeg aldri hadde orket å lest, og det mens jeg gjør andre ting som for eksempel rydde, strikke, gå lett tur, etc etc. Ordflyt.no - nå Storytel hadde lenge mange gratis bøker man kunne høre, brukte det mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bergtekjen

Eg klarar ikkje å halde fokus når eg høyrer på lydbøker og plutseleg så har det skjedd ein heil masse ting eg ikkje fekk med meg!
I tillegg til at eg synes det går så treigt. Lydbøker er grei som bakgrunnslyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så fan av lydbøker. Leser ganske raskt selv, så en lydbok ville sinket meg. Det eneste er på stranda, da kunne det vært greit med lydbok, slik at jeg kunne solet meg. Men jeg er ganske sikker på at jeg bare hadde irritert meg over at jeg kunne lest boka selv dobbelt så fort.

Anonymkode: 1e9de...655

Det fungerer ikke å bare lytte til lydbok for meg heller, men det er supert å høre på mens jeg gjør andre ting, for eksempel husarbeid eller håndarbeid. Jeg støvsuger til og med med hørselvern så jeg kan ha lydbok på øret, haha! Men å bare sitte og høre på, det går for tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, momo skrev:

Men hvordan klarer du å høre ut en bok om dagen? Boken jeg hører på nå, varer i litt over 15 timer, da er det bare litt under 9 timer igjen av døgnet.

Fordi jeg har vært arbeidsledig i et år....og gått rundt med lydboka i øret hele dagen. Mange lydbøker er rundt 9-12 timer lange.  Det kommer an på hvor spennende boka er :P. Har ofte blitt liggende å høre på til 4 om natta fordi jeg bare måtte høre ferdig.

Nå holder jeg på med en serie hvor hver bok er 26 timer lang. Den serien er ikke veldig spennende så da bruker jeg noen dager på å høre ferdig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Millimani skrev:

Sånn er det med meg også. Jeg fikk låne en lydbok av mamma en gang, pluss at jeg en annen gang fikk en i bursdagsgave. Men nei...klarte ikke å konsentrere meg om å høre på dem, så det endte ganske kjapt med at mamma fikk sin tilbake. Husker ikke hvor den andre er, den er kanskje hos mamma den også :P Jeg har den iallfall ikke framme. 

Ja, kanskje jeg klarer det når jeg blir gammel og grå, og ikke "klarer" å lese selv :) 

Forskjellen på en vanlig bok og lydbøker er at det blir litt vanskelig å lese når du går lang tur i skogen med bikkja, eller når du vasker vinduer,  bretter tøy, raker løv, vasker bil osv.... Det er også vanskelig å lese bok når du kjører bil :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...