Gå til innhold

Er dette forsvarlig overspising? Hvordan takle sorg uten mat?


fullkornspasta

Anbefalte innlegg

Går igjennom en litt tøff periode for tiden, og overspiser veldig mye. Det er vel og merke "planlagt" utskeielser, som vil si at jeg har lagt bort dietten for en periode. Har foreløpig gått ned 25 kilo og skal ned 5 til. Har skrevet noen tråder om det tidligere, både brudd og utskeielser, men jeg lurer altså på om det er vanlig å spise så her mye når man er litt deppa og "går inn for" å unne seg å spise hva faen man vil? Hvordan greier man iaf å prosessere sorg uten å spise mat? 

Idag har jeg altså spist:

Frokost:
To brødskiver, eggerøre av to egg, to stekte grillpølser. Et glass cola

Lunsj:
Hamburger med ost, dressing, ketchup, tomat, løk, agurk og salat. Et glass cola

Snacks:
To kakestykker (hjemme)
Tre kakestykker, to pølser i brød (ute og feiret 17.mai)
En brødskive med majones og to salamiskiver

Skal senere spise:
Middag:
Lammelår med kokte grønnsaker, fløtegratinerte poteter, rørte tyttebær, saus

I tillegg skal jeg spise dessert, kvelds (tenkte det samme som frokost, bare med én grillpølse og rundstykke i stedet for brødskive). 

Er jo vant til å spise både sunt og kalorifattig, i tillegg til å trene fem dager i uken, så jeg må innrømme at jeg føler meg relativt dritt nå. Har holdt på sånn her i cirka 2-3 uker nå, og har lagt på meg 1 kilo, men jeg vet at jeg bare trenger litt mer enn en uke med diett igjen, så er jeg der jeg var før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig at du har holdt på sånn i 2-3 uker og bare lagt på deg 1 kg. Hørtes ut som veeldig mye mat!

Bare bestem deg for at i morgen starter du, og kos deg i dag på nasjonaldagen før du tar en clean start i morgen.

Edit: Har ikke mye erfaring selv med sorg og overspising, men vil tro det kan være lurt å fylle tiden med mer, å få andre ting å tenke på og gjøre mat mindre lett tilgjengelig. 

Kommer nok til å gå bra<3

Endret av mittnavn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å overspise, spesielt ikke når maten er lettfordøyelig og velsmakende og lett tilgjengelig. Man trenger verken være deprimert eller gå særskilt inn for det. Det er vanskelig å la være å spise når man har lyst på, og jeg gir etter rettt som det er selv, så jeg er ikke den rette til å veilede.

Jeg håper det går bedre med deg snart og at du har (hatt) en ålreit 17. mai oppi alt dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mittnavn skrev:

Utrolig at du har holdt på sånn i 2-3 uker og bare lagt på deg 1 kg. Hørtes ut som veeldig mye mat!

Bare bestem deg for at i morgen starter du, og kos deg i dag på nasjonaldagen før du tar en clean start i morgen.

Ja, jeg er veldig heldig, sånn sett! Mekrer at forbrenninga mi har økt veldig etter at jeg la om livsstilen min, noe jeg selv syns høres veldig rart ut (har jo mistet mye muskelmasse), men er nå engang sånn det er. Klager ikke! :) Har skjedd før at jeg har skeiet ut og gått opp to kilo, men går dem alltid ned igjen i løpet av 1,5 uke cirka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pringle skrev:

Det er ikke vanskelig å overspise, spesielt ikke når maten er lettfordøyelig og velsmakende og lett tilgjengelig. Man trenger verken være deprimert eller gå særskilt inn for det. Det er vanskelig å la være å spise når man har lyst på, og jeg gir etter rettt som det er selv, så jeg er ikke den rette til å veilede.

Jeg håper det går bedre med deg snart og at du har (hatt) en ålreit 17. mai oppi alt dette.

Takk for svar! Får håpe andre også ser på det som lett, for jeg føler meg som sagt litt jævlig pga dette :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var 5 kakestykker og en brødskive med salami for mye.

Anonymkode: a3d23...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, fullkornspasta skrev:

Frokost:
To brødskiver, eggerøre av to egg, to stekte grillpølser. Et glass cola

Lunsj:
Hamburger med ost, dressing, ketchup, tomat, løk, agurk og salat. Et glass cola

Snacks:
To kakestykker (hjemme)
Tre kakestykker, to pølser i brød (ute og feiret 17.mai)
En brødskive med majones og to salamiskiver

Skal senere spise:
Middag:
Lammelår med kokte grønnsaker, fløtegratinerte poteter, rørte tyttebær, saus

I tillegg skal jeg spise dessert, kvelds (tenkte det samme som frokost, bare med én grillpølse og rundstykke i stedet for brødskive). 

Jeg mener ikke såre deg, men være ærlig...Det er veldig mye mat, på bare en dag..jeg hadde vært kvalm før middag..

Det er bra du ikke har lagt på deg mer enn ett kilo, men dette kan ikke være bra for helsen din uavhengig av vektoppgang/reduksjon..

Hvis du reagerer sånn når du har det tøft. Vurder å gå til legen å be om hjelp med psyken så du kan lære takle ting på andre måter en med mat..

Anonymkode: 98e18...64d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke såre deg, men være ærlig...Det er veldig mye mat, på bare en dag..jeg hadde vært kvalm før middag..

Det er bra du ikke har lagt på deg mer enn ett kilo, men dette kan ikke være bra for helsen din uavhengig av vektoppgang/reduksjon..

Hvis du reagerer sånn når du har det tøft. Vurder å gå til legen å be om hjelp med psyken så du kan lære takle ting på andre måter en med mat..

Anonymkode: 98e18...64d

Du trenger ikke være redd for å såre meg så lenge du ikke kommenterer for å slenge dritt. Jeg skriver jo i ønske om konstruktiv, ærlige tilbakemeldinger. Vet at jeg ikke har et normalt forhold til mat, det kan jeg jo ikke ha når jeg har vært nødt til å slanke meg rundt tretti kilo. 

Har legetime om et par uker, og skal be om hjelp da. Er altså ikke sånn at jeg spiser hovedsakelig fordi jeg er trist; jeg takler ikke sorgen med mat. Er bare at jeg ikke orker å tenkte over kalorier, er lei av dietten og når jeg er lei meg så har jeg ikke overskudd til å bry meg, og da sprekker jeg som et helvete siden jeg ellers går på en streng diett. Og så var jeg på fest igår, så har vært veldig hungover og cravet fet mat. Ikke at det unnskylder all maten, altså. 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endaen

Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarer å spise så mye, ville trodd magen rett og slett ikke hadde plass til mer? Særlig siden du ellers går på streng diett, mener jeg. Men det er vel kanskje nettopp det som gjør at du fikk et vektproblem i utgangspunktet. Når man er hungover er det dog lett å overspise, ser den! Ville i hvert fall passet på å drikke masse vann, det regulerer appetitten veldig bra, syns jeg. Og pass i hvert fall på å ikke få i deg enda mer kalorier gjennom drikke. håper du snart klarer å komme å rett kjøl igjen, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fullkornspasta skrev:

Du trenger ikke være redd for å såre meg så lenge du ikke kommenterer for å slenge dritt. Jeg skriver jo i ønske om konstruktiv, ærlige tilbakemeldinger. Vet at jeg ikke har et normalt forhold til mat, det kan jeg jo ikke ha når jeg har vært nødt til å slanke meg rundt tretti kilo. 

Har legetime om et par uker, og skal be om hjelp da. Er altså ikke sånn at jeg spiser hovedsakelig fordi jeg er trist; jeg takler ikke sorgen med mat. Er bare at jeg ikke orker å tenkte over kalorier, er lei av dietten og når jeg er lei meg så har jeg ikke overskudd til å bry meg, og da sprekker jeg som et helvete siden jeg ellers går på en streng diett. Og så var jeg på fest igår, så har vært veldig hungover og cravet fet mat. Ikke at det unnskylder all maten, altså. 

Takk for svar! 

Et lysår fra å slenge dritt. Skrevet mer av gjenkjennelse. Reagerer lite konstruktivt selv når jeg har det dårlig. Bare på andre plan..men jeg kjenner igjen følelsen av å bare ville gi faen. Men det beste du gjør for deg selv er å ta vare på deg og ikke gi faen. Og det gjør du ikke hvis du f.eks ender med å gå opp i vekt igjen. Det vil bare forsterke en følelse av å ikke mestre..gi heller deg selv slakk på den dietten, men ikke gi den helt opp og fortsett de gode treningsrutinene. Det handler ikke om at du skal gjøre ting perfekt også når du har det dårlig, men at til syvende og sist er å ta vare på deg selv, det lureste du gjør siden fysisk og psykisk helse går hånd i hånd. For lite/for mye og usunn mat vil forsterke følelsen av å ha det dårlig. Mens du trenger ting som kan få deg til å føle deg bedre..

Bakrus er dritt, men å være med folk enten det er på fest eller et fjell, høres uansett ut som en bra ting da :)

 

 

Anonymkode: 98e18...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Endaen skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarer å spise så mye, ville trodd magen rett og slett ikke hadde plass til mer? Særlig siden du ellers går på streng diett, mener jeg. Men det er vel kanskje nettopp det som gjør at du fikk et vektproblem i utgangspunktet. Når man er hungover er det dog lett å overspise, ser den! Ville i hvert fall passet på å drikke masse vann, det regulerer appetitten veldig bra, syns jeg. Og pass i hvert fall på å ikke få i deg enda mer kalorier gjennom drikke. håper du snart klarer å komme å rett kjøl igjen, lykke til!

Takk!

Overspising har aldri vært et skikkelig problem for meg ellers; har bare alltids vært jævlig glad i usunn mat, og hele familien min har veldig stor appetitt (broren min spiser f.eks.  omelett av seks egg til kvelds hver dag, og han er slank og veldig sunn). Og siden jeg var på fest igår, var det 16 timer mellom siste måltidet igår og første idag, og dermed var jeg veldig sulten til frokost.

Frokost og lunsj spiste jeg på tre timer, mens de to kakestykkene ble småspist mens jeg lagde frokosten og lunsjen. Så spiste jeg to grillpølser og kakestykkene (to fromasj og ett sjokolade) iløpet av tre timer igjen, hvor kakestykkene var ren kjedespising mens jeg var og feiret 17.mai ute. Da jeg kom hjem spiste jeg en brødskive, og til middag var jeg så stappa at jeg nesten ikke greide å spise middag. Var veldig kvalm og ubekvem. Ble ikke noe dessert, for å si det sånn.

Jeg vet at jeg kommer på rett kjør igjen; føler meg bare så dritt nå. Har telt at jeg har spist cirka 4000 kalorier. Woho, hvorfor ble jeg singel, igjen..? :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva "forsvarlig overspising" er for noe. Det du beskriver er jo mye mat, og jeg synes vel ikke at et matinntak som gjør at du føler deg jævlig er forsvarlig. Men mengdene du beskriver er jo likevel langt unna de verste overspisings-/bulimitilfellene jeg kjenner til, så alt er jo relativt. Det triste her er jo at du har det så forferdelig, for så å få det enda verre av måten du spiser på. Håper du får god hjelp og blir bedre.

Anonymkode: 3717f...1f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fullkornspasta skrev:

Går igjennom en litt tøff periode for tiden, og overspiser veldig mye. Det er vel og merke "planlagt" utskeielser, som vil si at jeg har lagt bort dietten for en periode. Har foreløpig gått ned 25 kilo og skal ned 5 til. Har skrevet noen tråder om det tidligere, både brudd og utskeielser, men jeg lurer altså på om det er vanlig å spise så her mye når man er litt deppa og "går inn for" å unne seg å spise hva faen man vil? Hvordan greier man iaf å prosessere sorg uten å spise mat? 

 

Det tyngste, men kanskje beste løsningen på sikt er å sitte med følelsene og bearbeide dem. Har selv "brukt" sukker som botemiddel i perioder. Vet ikke om det er til hjelp for deg, men kan det være en mulighet å se på det som en slags avhengighet? At  maten blir en løsning for å få det bedre. Selv om det er en "planlagt" utskeielse?

Anonymkode: 343ff...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tyngste, men kanskje beste løsningen på sikt er å sitte med følelsene og bearbeide dem. Har selv "brukt" sukker som botemiddel i perioder. Vet ikke om det er til hjelp for deg, men kan det være en mulighet å se på det som en slags avhengighet? At  maten blir en løsning for å få det bedre. Selv om det er en "planlagt" utskeielse?

Anonymkode: 343ff...456

Ja, er vel det. Har bare alt for mange baller i lufta nå til at jeg kan sette meg ned og bli trist og confront the past, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenkte du nå når du fikk det på dataskjermen hva du hadde spist?

Hvis du fikk litt sånn aha-opplevelse med småsjokk over inntaket er det kanskje nettopp dette du bør gjøre videre? Loggføre alt du spiser? Og hvis du trenger motivasjon kan du jo lage en dagbok her på KG hvor du loggfører, og forhåpentligvis også får støtte og motivasjon fra andre brukere? Da kanskje du også kan skrive og få ut andre ting som er vanskelig, og bruke det som en slags terapi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marimba skrev:

Hva tenkte du nå når du fikk det på dataskjermen hva du hadde spist?

Hvis du fikk litt sånn aha-opplevelse med småsjokk over inntaket er det kanskje nettopp dette du bør gjøre videre? Loggføre alt du spiser? Og hvis du trenger motivasjon kan du jo lage en dagbok her på KG hvor du loggfører, og forhåpentligvis også får støtte og motivasjon fra andre brukere? Da kanskje du også kan skrive og få ut andre ting som er vanskelig, og bruke det som en slags terapi? 

Loggfører alt jeg spiser, bortsett fra de siste ukene. Har startet en dagbok, takk for tips! :) Man finner den om man går på siden min, hvis det skulle være av noen interesse! :klem:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, fullkornspasta skrev:

jeg lurer altså på om det er vanlig å spise så her mye når man er litt deppa og "går inn for" å unne seg å spise hva faen man vil? 

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg vil egentlig ikke tro det er uvanlig. Jeg gjør i hvert fall det samme, og ikke bare med sorg. Stress og sinne fører også til spising her. Jeg er veldig bevisst at jeg spiser pga uønskede følelser, også mens jeg sitter og trykker innpå maten, men klarer ikke slutte likevel. For meg er nok stress den verste faktoren. Når jeg er inne i en god periode stressmessig takler jeg andre vonde følelser uten å spise, men er jeg stresset og blir lei meg/sint i tillegg setter jeg meg i sofaen og spiser... Vurderer å melde meg på et eller annet stressmestringskurs, men foreløpig har det bare blitt med tanken. Det føles liksom ikke "ille nok" til at det kan brukes ressurser på det.

Anonymkode: 5079d...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kunne tatt pause fra dietten på ubestemt tid, men hatt som mål å spise "vedlikehold"? Altså nok til at du ikke går verken ned eller opp i vekt? Det virker jo som du kan spise ganske mye uten å gå opp i vekt. Jeg vet ikke hvor mange kcal du spiser på dietten, men om du f. Eks gikk fra å spise 1500 til 2300 en periode ville du fått mye mer spillerom og kunne slappe av litt. Da ville det også vært rom for f .eks store, sunne,  gode måltider og mellommåltider, i tillegg til en sjokolade eller et kakestykke om du ville det.

Men det beste er jo naturligvis å ta tak i årsakene bak, selv om jeg ikke forstår hvordan man gjør det. Man tenker jo ikke "søsteren min omkom- nå skal jeg overspise!" det er vel mer det at vekt og du sunt kosthold ikke er så viktig lenger, og ikke noe man orker å prioritere eller bry seg om? Så hvordan får man endret tankegang til at det faktisk er viktig? (når det i den store sammenhengen virkelig ikke er det?) 

Jeg pleier å tenke om dette og andre ting som mister betydning når andre, viktigere ting dukker opp at selv om jeg kanskje ikke bryr meg nå, eller synes det er viktig, så er det egentlig det! For meg. At jeg har brukt mye tid og energi på dette, og at det er noe jeg virkelig vil! Noe som gjør meg godt. Og at selv om jeg ikke føler det samme for øyeblikket må jeg bare stole på at de målene og planene jeg har (for vektnedgang f.eks) er nøye planlagt og tenkt ut. At jeg er litt "utilregnelig" akkurat nå, og heller bare følge planen jeg har satt opp uten å tenke så mye. Fordi jeg vet hva som er best for meg selv, hvorfor og hvordan. 

Veldig rotete og motstridende, men håper du får bittelitt mening ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror verken det er spesielt usunt eller dårlig for vekten å ta en skikkelig-skikkelig skeie-ut-dag en gang i blant. Så om du vanligvis ligger litt under energiinntaket du trenger for å vedlikeholde vekten, men nå har noen dager med 4000 kcal om dagen, så tror jeg det er greit. Men om det er noe du gjør i lengre perioder, så burde du passe på. Og mat burde heller ikke være måten å takle vansklige ting på, da bare utsetter du følelsene og får vektproblemer i tilegg. Kanskje heller få tankene bort fra det vonde ved å se film, høre musikk eller gå ut i naturen? Nå kommer jo våren og sommeren og å søke tilflukt i naturen er en sunnere måte å "flykte" fra problemene på. 

Håper du får det bedre. Og forstår godt at vektnedgang kommer i andre rekke når du har det vanskelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du spist sånn? Kanskje du kan overspise på noe annet enn usunn mat? Stappe i deg frukt for eksempel?

Anonymkode: 6eb8a...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...