Gå til innhold

Eksisterte Jesus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uansett om man er ateist så er det litt sånn frem og tilbake om Jesus var en virkelig person. 

Jeg vil anbefale denne videoen om tema fordi denne historikeren var lenge ikke overbevist av argumenter mot at Jesus eksisterte. Han tar opp argumenter som ikke er så overbevisende, samtidig som han argumenterer for at han mest sannsynligvis ikke eksisterte. Han prater om datidens teisme og kulter.
Et argument han nevner kan være at Jesus var navnet på en slags guddommelig skikkelse som folk har "hallusinasjoner" om i likhet med andre historier fra kristendommen eller andre religioner hvor man har en drøm eller et eller annet. I Islam  skal Muhammed ha møtt erkeengelen Gabriel, for eksempel. Argumentet er at over tid har denne "skikkelsen" blitt til en person, men at det nødvendigvis ikke var tilfellet. 

Hva tenker dere? Videoen er en time, men jeg vil gjerne høre argumenter uansett om dere ikke gidder å se den. :) 

 

 

Anonymkode: af768...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten: Når jeg nevner at det er litt frem og tilbake med ateister om han eksisterte, så betyr ikke det at ateister tror at han kunne gå på vannet og sånn. Teorien vil da være at han var en helt normal mann som fikk etterfølgere, og som ble henrettet og som ikke stop opp igjen. Det er ikke snakk om noe mirakler.

Så denne diskusjonen handler om argumenter for eller imot at han eksisterte basert på historie. Det blir litt uprofesjonelt å dra inn magi her for å bevise noe. Jeg kan ikke motbevise deg om du drar Gud inn i debatten. 

Anonymkode: af768...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle tider (også i dag) har det løpt rundt folk som påstår de er Gud, Guds-sønn/datter, etc. Sannsynligvis var det en hel haug med "jesuser" på den tiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han har eksistert, men ikke slik som det står i bibelen. Det er jo en stund siden man fant funn som kunne tilsi at Jesus ble født i Mars-April en gang hvertfall.

Altså, rettelse: Jeg tror det fantes en mann som het Jesus på den tiden i det området. Ikke at han nødvendigvis var av betydning eller noe, men at han levde - ja.

Endret av KaDust
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET han har eksistert. Men jeg tror ikke han kulle trylle.

Anonymkode: 32850...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, prt90 skrev:

Til alle tider (også i dag) har det løpt rundt folk som påstår de er Gud, Guds-sønn/datter, etc. Sannsynligvis var det en hel haug med "jesuser" på den tiden. 

Nå handler vel denne tråden om man tror at Jesus har eksistert som en historisk person på lik linje med f.eks Beethoven. Og ikke om han er en verdens frelser og sitter oppe i himmelen og venter til dommedagen kommer. Jesus påstod heller aldri at han var Gud han sa han var Guds sønn. Så får det være opp til enn vær om de vil tro på det eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes ingen Jesus.

Jesus er en vestlig oversettelse av navnet Yeshua, og var sannsynligvis ikke noe mer enn en snekker av noe slag da han levde. Jeg tror ikke fantasihistoriene i bibelen baserer seg på en virkelig person i det hele tatt, akkurat som at Tor og Odin ikke baseres på mennesker som en gang har levd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lauge skrev:

Det fantes ingen Jesus.

Jesus er en vestlig oversettelse av navnet Yeshua, og var sannsynligvis ikke noe mer enn en snekker av noe slag da han levde. Jeg tror ikke fantasihistoriene i bibelen baserer seg på en virkelig person i det hele tatt, akkurat som at Tor og Odin ikke baseres på mennesker som en gang har levd.

Det jeg mener han har eksistert men at han var en vanlig person.

Anonymkode: 32850...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener han har eksistert men at han var en vanlig person.

Anonymkode: 32850...7cd

Det spiller ingen rolle om han fantes eller ikke. Det som spiller en rolle er om historiene basert på fyren er sanne eller ikke - og hittil er det fryktelig mange gode beviser mot, og ekstremt få vanntette argumenter for.

Så hvorfor er det så viktig om han har eksistert eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All seriøs forskning viser at Jesus fra Nasaret eksisterte. At han ble korsfestet, skapte stor oppstandelse blant jødene, og gjorde ting som vekket begeistring og ærefrykt blant folk. Og at han ble dyrket. Om han var Guds sønn kan selvfølgelig ikke bevises.

Jeg tror Jesus utførte en mengde mirakler. Helbredet folk. Vi har også i dag slike uforklarlige hendelser spesielle mennesker har utført. Vi vet ikke hva det er. Annet enn at det finnes mer mellom himmel og jord vi ikke kan forklare.

Anonymkode: 0ef6d...3ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lauge skrev:

Det spiller ingen rolle om han fantes eller ikke. Det som spiller en rolle er om historiene basert på fyren er sanne eller ikke - og hittil er det fryktelig mange gode beviser mot, og ekstremt få vanntette argumenter for.

Så hvorfor er det så viktig om han har eksistert eller ikke?

De millioner som er satt fri fra allverdens plager er vel litt da? Finnes det noe fryktelig gode beviser mot??

Endret av debatant
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lauge skrev:

Så hvorfor er det så viktig om han har eksistert eller ikke?

Fordi kunnskap er viktig.

For meg har det ikke noe å si om han eksisterte eller ikke. For meg har det heller ikke noe å si om en biolog oppdager et par nye typer edderkopper i en skog lang, lang unna, eller om en matematiker finner "løsningen" på Birch-Swinnerton-Dyers formodning, men klart det er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, Jesus eksisterte. Han er Guds sønn og døde på korset for syndene til alle dem som tror på han for at de skal få evig liv. 

Anonymkode: e3548...a29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. mai 2016 at 11.02, prt90 skrev:

Til alle tider (også i dag) har det løpt rundt folk som påstår de er Gud, Guds-sønn/datter, etc. Sannsynligvis var det en hel haug med "jesuser" på den tiden. 

Det har du helt rett i. På den tiden var det mange religiøse kulter, og mange "messiaser". :)  

Anonymkode: af768...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16. mai 2016 at 11.22, AnonymBruker skrev:

All seriøs forskning viser at Jesus fra Nasaret eksisterte. At han ble korsfestet, skapte stor oppstandelse blant jødene, og gjorde ting som vekket begeistring og ærefrykt blant folk. Og at han ble dyrket. Om han var Guds sønn kan selvfølgelig ikke bevises.

Jeg tror Jesus utførte en mengde mirakler. Helbredet folk. Vi har også i dag slike uforklarlige hendelser spesielle mennesker har utført. Vi vet ikke hva det er. Annet enn at det finnes mer mellom himmel og jord vi ikke kan forklare.

Anonymkode: 0ef6d...3ef

Kan du vise til denne seriøse forskningen?

Anonymkode: af768...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Monday, May 16, 2016 at 11.22, AnonymBruker skrev:

All seriøs forskning viser at Jesus fra Nasaret eksisterte. At han ble korsfestet, skapte stor oppstandelse blant jødene, og gjorde ting som vekket begeistring og ærefrykt blant folk. Og at han ble dyrket. Om han var Guds sønn kan selvfølgelig ikke bevises.

Jeg tror Jesus utførte en mengde mirakler. Helbredet folk. Vi har også i dag slike uforklarlige hendelser spesielle mennesker har utført. Vi vet ikke hva det er. Annet enn at det finnes mer mellom himmel og jord vi ikke kan forklare.

Anonymkode: 0ef6d...3ef

Som nåtiden snåsamann nesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at man ikke har mange skriftlige kilder. De fleste brevene fra Paulus er bevist forfalskninger, så vi kan bare bruke et par av dem, og han sier klart at det ikke er et møte mellom de to. Han snakker om "himmel" Jesus. 

Evangleiene er ren fiksjon. Ikke noe seriøst. 

Altså har man ingen øyevitner, ingen samtidsfortellinger om Jesus. 

 

Det man har er en "gud" som har en jomfru mor, har gått på vannet osv osv. Ting som flere "gudeskikkelser" har gjort. På denne tiden var det veldig normalt med flere guder og samle flere troer til én.

 

 

 

Anonymkode: af768...f57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsfestelse var en veldig vanlig henrettelsesmetode i romertiden. Flere tusen både før og etter ble det. Så hvorfor ikke en fyr som Jesus som også ble det. 

Anonymkode: 87aa3...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Korsfestelse var en veldig vanlig henrettelsesmetode i romertiden. Flere tusen både før og etter ble det. Så hvorfor ikke en fyr som Jesus som også ble det. 

Anonymkode: 87aa3...bdd

Ja, det kan ha vært flere med samme navnet som ble korsfestet, men vi snakker her om JESUS som i den Jesusen som bibelen snakker om. 

Anonymkode: af768...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...