Gå til innhold

Klør og klør og klør.


Wisket

Anbefalte innlegg

Er du gammeln ok til å ha tannfyllinger av amalgam?

Endret av RompeRusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om mer utredning hos fastlegen

" om der kan være bakenforliggende årsaker til kløe uten utslett.
Ja, det finnes en hel rekke mulige årsaker, og jeg har ingen mulighet til å si deg noe om hva som evt kan være årsaken i ditt tilfelle, om det da er noen bakenforliggende årsak til din kløe, hvilket jeg heller ikke vet noe om.
Det kan påvises bakenforliggende årsaker til kløe uten utslett i mellom 10 og 50% av tilfellene, har undersøkelser vist.

Når jeg nå nevner en hel haug med muligheter, så inkluderer dette også sjeldne og ondartede sykdommer, og da vil jeg selvfølgelig presisere at jeg har absolutt ingen holdepunkter for at det skulle være noen spesiell mistanke om dette i ditt tilfelle, det er mer en slags oversikt over mulige årsaker, hentet fra lærebøkene.

Sykdommer / tilstander som kan gi kløe:

Hormonelle endringer:
Svangerskap, overgangsalder, diabetes, hyper- og hypotyreose (høyt og lavt stoffskifte) og hyperparatyroidisme

Blodsykdommer:
Anemi ("blodfattig") , polycytemia vera og maligne blodsykdommer

Forskjellige kreftformer:
Hodgkins sykdom, lymfom, kronisk lymfatisk leukemi, myelomatose, mycosis fungoides, carcinoid, og bukspyttkjertel- og magesekk-kreft

Biokjemiske forstyrrelser:
Jernmangel, kronisk nyresvikt, gallesykdommer.

Infeksjoner:
HIV og hepatittvirusinfeksjoner

Hudparasitter:
skabb, lus

Tarmparasitter:
Giardia lamblia og flere typer innvollsorm

Av andre årsaker til kløe som ikke har med sykdom å gjøre, kan jeg nevne f.eks.:

Irritanter:
Kløe kan forårsakes av irritanter som boblebad, kroppspleieprodukter, rester av vaskemidler, mineralull og medikamenter

Allergi:
Nesten alle medikamenter som kan gi allergi, kan også gi kløe:
Acetylsalicylsyre, diabetestabletter, P-piller er blant de vanligste
Fargetilsetning til næringsmidler og kosttilskudd

Rusmidler
Kokain, opiater og amfetamin

Som du ser, er listen lang, og veldig mye av dette kan man få undersøkt med enkle blodprøver hos legen, så når du nå har hatt ditt problem såpass lenge, og det ikke ser ut til å bli bedre, så ville jeg nok tatt en sjekk hos legen.

Dersom en fullstendig utredning av din kløe ikke gir noen som helst holdepunkter for bakenforliggende årsak, ville jeg nok jobbet mer med intensivert hudpleie, være snill med huden slik jeg beskrev ovenfor.

Du spør om krem du kan forsøke. Jeg har nevnt fuktighetskrem det viktigste er at du bruker mye og ofte og ALLTID etter dusj. Oljebad ? Kjøp en god badeolje på apoteket og test det noen ganger.
Antihistaminer ("allergitabletter") kan også gi kløelindring, det kan du jo også teste.
Men jeg hadde nok tenkt mer i retning av å få utelukket at der ligger noe bak kløen din, fremfor å bare forsøke fuktighetskremer.

Avslutningsvis vil jeg bare presisere, at en rekke av tilstandene på listen over sykdommer ovenfor, er meget sjeldne og at jeg ikke har noen som helst tanker om at det er aktuelt for ditt vedkommende, men listen inneholder også mye vanligere tilstander som f.eks. stoffskifteforstyrrelser, så få dette utredet. " http://www.lommelegen.no/legesvar/kl%C3%B8e-uten-utslett-0

(Les gjerne resten, som står i artikkelen i linken)

Anonymkode: 01d50...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Wisket skrev:

Har vasket klær i parfymefritt vaskemiddel den siste mnd. ingen effekt desverre :-( 

Jeg har både katt, hest og hund, men rekner med at om jeg hadde reagert på de så hadde dette blitt påvist i allergitestene :/ noe det ikke er blitt.

Har du prøvd å vaske uten vaskemiddel i det hele tatt? Klarer du kutte ut såpe, deo, sminke etc i en uke og se om det hjelper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot husstøvmidd. Klør som en gal om jeg ikke tar tabletter året rundt. 

Anonymkode: 9fbce...d58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du ikke har veldig tørr hud?

Tørr hud alene er sikkert ikke årsaken, men tørr hud vil forsterke problemet, så å unngå tørr hud vil lindre problemet. Jeg spør fordi jeg selv reagerer sterkt på friksjon, og ved å unngå tørr hud blir problemet mye mindre.

 

For å være sikker på at det ikke er vaskemiddelet du reagerer på kan du i en periode gjøre som min farmor (hun tåler ikke vaskemiddel, det er så ille at hun må ha med eget sengetøy på sykehus for å ikke bli syk). Bruk blenda sensitive (nøytral fungerer ikke), og vask alle klær to ganger, først med vaskemiddel, så uten. Da får du skylt ut såpa. Ikke heng sengetøyet ut til tørk når det er fare for pollen.

Anonymkode: 58bbf...b1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

I mellomtiden mens du venter på å bli utredet må du da i det minste få resept på kløestillende tabletter? 

Helt forferdelig å klø sånn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor ofte og lenge dusjer du? Hva slags såper og kremer bruker du? Hvor mange grader står varmtvannsberederen på, og hvor gammel er den? Klør du like mye om du dusjer hos noen andre? 

Hvordan vasker du tøy? 

Har du polleallergi? 

 

Anonymkode: cebda...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diagnosen kronisk elveblest uten at dette kan påvises på prøver. Har hatt det i mange år, ca 20 år. Jeg må bruke allergitabletter hver dag, hele året igjennom. Da har jeg det bra. Uten allergitabletter så begynner jeg å klø overalt på kroppen og etterhvert får jeg røde merker over alt.  

Anonymkode: 7d694...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå tror de vist det kan være atopiskeksem. Altså en typisk barne eksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wisket skrev:

Nå tror de vist det kan være atopiskeksem. Altså en typisk barne eksem.

Det har jeg også. Godt du nærmer deg en konklusjon. Mitt nåværende problem er elveblest, like kjipt. 

Anonymkode: 396ab...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjøpt nytt sengetøy uten å vaske det først før bruk?

Har du kjøpt ny pute og eller dyne og ikke vasket dem før bruk?

Anonymkode: 4bfee...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også. Godt du nærmer deg en konklusjon. Mitt nåværende problem er elveblest, like kjipt. 

Anonymkode: 396ab...232

Huff I feel you 😑 helt jævlig dette

 Ingenting som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Wisket skrev:

Huff I feel you 😑 helt jævlig dette

 Ingenting som hjelper.

Jeg får prednisolon for elveblesten, venter fortsatt svar på biopsi ( de skar av deler av utslettet) Alvorlige bindevevssykdommer er sjekket og ikke lenger på listen over årsak. Det gjenstår allergisk reaksjon på medisiner. 

Mitt forrige store utbrudd av atopisk eksem førte meg til strålebehandling. Det hjalp enormt mye! Men før jeg fikk den muligheten måtte andre behandlinger testes. Har du fått protopic eller andre kremer/salver? 

:blomst:

Anonymkode: 396ab...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...