Gå til innhold

Jeg kan ikke kjøre bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer bare ikke å ta bakkestart, og jeg kveler bilen hver gang. Dette gjør at jeg så vidt tørr å kjøre bil, og når jeg gjør det så gjør jeg alt jeg kan for å unngå å havne i en slik situasjon. Det er så utrolig stressende, og særlig når foreldrene mine vil ha meg til å kjøre både her og der. Jeg klarte fint å ta bakkestart med den bilen jeg hadde på kjøreskolen og oppkjøring, men jeg klarer det ikke med de bilene vi har hjemme. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 82945...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den enkleste løsningen er jo å kjøpe en bil med automatgir. 

Sannsynligvis hadde trafikkskolen en ny dieselbil med dritmye dreiemoment, disse er kjempe enkle å starte. 

Tar du bakkestart med håndbrekk eller uten? Hvis dere har en eldre bensinbil må du gi betraktelig mer gass enn på en nyere dieselbil, prøv det.

Hvis du skal ta bakkestart uten håndbrekk: trykk inn bremsen, slipp clutch til gripepunkt (hvis bilen kveles slapp du for langt, hvis bilen triller bakover slapp du ikke nok, bilen skal heller ikke kjøre framover når du slipper bremsen), flytt foten foten fra bremsen til gassen og gi litt gass, så slipper du clutchen bittelitt til bilen begynner å bevege seg, så venter du litt og slipper clutchen mens du gir litt gass (det skal høres ut som en barbermaskin, ikke en blender) slipp clutchen rolig.

Med håndbrekk er det likt, bare at da har du foten på gassen hele tiden og du kjenner når bilen begynner å gå fram, og da kan du slippe håndbrekket.

Hvis du er usikker på det med gripepunkt stiller du deg i en slakk bakke, kjører på tomgang i første (ingen gass) og så trykker du inn clutchen. Prøv å få bilen til å stå i ro, og så kjøre sakte framover, og så sakte bakover (ikke gjør det for lenge, da går clutchen til helvette).

Endret av ambivalentReaction
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Den enkleste løsningen er jo å kjøpe en bil med automatgir. 

Sannsynligvis hadde trafikkskolen en ny dieselbil med dritmye dreiemoment, disse er kjempe enkle å starte. 

Tar du bakkestart med håndbrekk eller uten? Hvis dere har en eldre bensinbil må du gi betraktelig mer gass enn på en nyere dieselbil, prøv det.

Hvis du skal ta bakkestart uten håndbrekk: trykk inn bremsen, slipp clutch til gripepunkt (hvis bilen kveles slapp du for langt, hvis bilen triller bakover slapp du ikke nok, bilen skal heller ikke kjøre framover når du slipper bremsen), flytt foten foten fra bremsen til gassen og gi litt gass, så slipper du clutchen bittelitt til bilen begynner å bevege seg, så venter du litt og slipper clutchen mens du gir litt gass (det skal høres ut som en barbermaskin, ikke en blender) slipp clutchen rolig.

Med håndbrekk er det likt, bare at da har du foten på gassen hele tiden og du kjenner når bilen begynner å gå fram, og da kan du slippe håndbrekket.

Jeg tar vel i hovedsak uten håndbrekk, da det var det jeg lærte på kjøreskolen, men i det siste har jeg bare brukt håndbrekket og det blir sånn rot og clutchen lukter svidd og alt mulig. 

Hovedproblemet er jo at jeg ikke klarer å finne gripepunktet til clutchen. Det var utrolig enkelt å kjenne på bilen til kjøreskolen, men på det ene bilen vi har så klarer jeg rett og slett ikke å finne det. 

Anonymkode: 82945...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar vel i hovedsak uten håndbrekk, da det var det jeg lærte på kjøreskolen, men i det siste har jeg bare brukt håndbrekket og det blir sånn rot og clutchen lukter svidd og alt mulig. 

Hovedproblemet er jo at jeg ikke klarer å finne gripepunktet til clutchen. Det var utrolig enkelt å kjenne på bilen til kjøreskolen, men på det ene bilen vi har så klarer jeg rett og slett ikke å finne det. 

Anonymkode: 82945...4dd

Så sett bilen i en bakke som så vidt lar bilen trille bakover, gi litt gass (2-300 omdreininger over tomgang), slipp clutchen til bilen står i ro, der er gripepunktet ditt (pass på at det ikke er biler eller folk bak deg), slipp clutchen litt til så går bilen framover og press den litt inn så går den bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å dra på en parkeringsplass. 
Lukk vinduet, slå av radio og lytt til bilen. Øv på clutch. Lytt og hør når du treffer gripepunktet. Går du over det så kveler du bilen, går du "under" så triller bilen. Du skal finne det punktet hvor bilen står bomstille, uten brems. 

Finn gripepunktet igjen og igjen. Helt til du kjenner og hører når du når dette punktet. 
Så prøv å samkjøre føttene. Slepp brems og hold bilen helt stille via clutch. Så går du over på gass, finn balansen mellom å krype fremover og det å komme oppi såpass fart at du må gire. Gå opp og ned i fart, uten å kvele bilen og uten at du er i en såpass fart at det ikke lenger er krypekjøring. 

Så en liten bakke, ingen biler bak deg. Veldig viktig. 
Prøv som før, finn punktet, stå helt stille. Så skal du krype litt opp uten å kvele bilen, uten å skyte fremover. Du må finne kontrollen i føttene og kjenne at du har full kontroll over bilen. 

 

 

Anonymkode: 067c9...cf9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Så sett bilen i en bakke som så vidt lar bilen trille bakover, gi litt gass (2-300 omdreininger over tomgang), slipp clutchen til bilen står i ro, der er gripepunktet ditt (pass på at det ikke er biler eller folk bak deg), slipp clutchen litt til så går bilen framover og press den litt inn så går den bakover.

Jeg vet jo hva gripepunktet er for noe, men jeg klarer bare ikke å få det til på den ene bilen. Uansett hvor sakte jeg prøver å ta ut clutchen å kjenne, og sånn, så fører det alltid til at jeg kveler bilen, uansett. 

Anonymkode: 82945...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen biler er det vanskeligere enn andre. Men du kan jo merke deg hvor langt ut foten er. Både når den ikke tar og når du har kvælt den.

Øv så på å gi litt ekstra gass mellom de punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du står flatt og tar clutchen sakte ut så finner du gripepunktet enten du kjenner det eller ikke. Når bilen beveger seg ørlite fremover så er du på gripepunktet. Så får du bare øve på å huske hvor dette er.

Er du eneste fører av bilen? Er det andre som klarer bakkestart med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Coolaid
Den 15.5.2016 at 20.45, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer bare ikke å ta bakkestart, og jeg kveler bilen hver gang. Dette gjør at jeg så vidt tørr å kjøre bil, og når jeg gjør det så gjør jeg alt jeg kan for å unngå å havne i en slik situasjon. Det er så utrolig stressende, og særlig når foreldrene mine vil ha meg til å kjøre både her og der. Jeg klarte fint å ta bakkestart med den bilen jeg hadde på kjøreskolen og oppkjøring, men jeg klarer det ikke med de bilene vi har hjemme. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 82945...4dd

Du bruker håndbrekk ved bakkestart til du har lært deg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en parkeringsplass som folk sier, og ta 300 bakkestarter. Prøv stå slure på klutsjen så lenge som mulig hver gang (nå vil noen kanskje påstå st dette sliter unødvendig mye på klutsjen men noe sluring må da til, og dette er en fin måte å venne seg til hvor gripepunktet er på. Sliter dessuten sannsynligvis mindre på klutsjen enn å ta ørten bakkestarter med kveling der hun til slutt gir så mye gass at hun svir hele dritten).

Husk å bruk lårmuskulatur mer enn resten av beinet, er i låret/hoften du skal holde igjen beinets utover-bevegelse, ikke i foten. (Vet ikke om det ga no mening)

Lykke til!!

Anonymkode: 05eda...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...