Gå til innhold

Elvital jobber med saken ;)


elvital

Anbefalte innlegg

Hei! :blomst: :velkommen:

Jeg er ei dame som foreløpig har rukket å bli 27 år. Ferdig sykepleier september 2017. I tillegg har jeg en ekstrajobb innen rus  :) 

Bakgrunn: Begynte å trene på senter da jeg var 20. Trente 6 dager i uken i 1 års tid før jeg gikk ned til 4/uke, og så opp til 5-6 igjen. Nå trener jeg når jeg har overskudd til det, men prøver å få inn i hvert fall 3 (styrke)økter i uken (og målet er et par løpeøkter i tillegg). Pga div vondter (dårlige/overbevegelige) ledd=en skulder som i perioder er mye vond (bank i bordet lenge siden nå), et håndledd som får senebetennelse bare jeg tenker på pushups/slik belastning, rygg/korsrygg som har vært vond (og ikke liker beintrening) i 4 år tross utallige behandlinger og et kne som ikke alltid er så godt) har jeg i perioder ikke trent noen ting. For øyeblikket lever jeg litt gjennom utsagnene "litt er bedre enn ingenting" og "you're beating everyone on the couch". Målet mitt er å få en kropp jeg er fornøyd med (det blir man vel aldri...:fnise:) utseendemessig, og at jeg reduserer smertene. Særlig i ryggen. (er jo ikke så særlig å jobbe som sykepleier med slike problemer...). Jeg har trent mest styrke, men nå prøver jeg å få inn litt løpetrening også - både fordi det er bra for kondisjonen, men også for å brenne litt flere kalorier. Hadde god effekt av løping i fjor sommer. Jeg hater å løpe, men vil gjerne bli bedre. 

Prøver å trene med treningskompis så ofte som mulig - oppstart desember 2016. Er en slags "PT" for han hehe. Mer om det på side 14. 

 

Kommer sikkert til å skrive om litt andre ting i tillegg til trening her inne også. Men vil i hvert fall skrive om treningen min. 

-Elvital

 

Mål (ikke prioritert rekkefølge): 

1) En kropp tilnærmet smertefri

2) Markert mage

3) Kroppsvekt i benkpress med stang*5 (foreløpig ca 73 %*3)

4) 2/3 kroppsvekt i benkpress med manualer (foreløpig på 62 %*2)

5) 5 Pull ups (Klarer 3 4  5nå)

6) Sprettrumpe :dry::lur:

 

Edit: Setback 7.mars - Infeksjon/operasjon = 6 uker uten å løfte noe i det hele tatt, gikk mye tur = mistet styrke osv.

Setback sommer - mye vondt i rygg og kne, så litt ulik treningsmengde

Endret av elvital
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter fire timers utsetting kom jeg meg endelig på trening i dag. Og etter den 5 minutter lange sykkelturen dit, i motvind, var jeg så tett og slimete. Til tross for dobbel dose med både inhalator og øyedråper før jeg dro... Fuck allergi! 

Uansett: planen var å løpe litt første, tenke gjøre dette, og det gikk til en viss grad, men måtte endre litt siden pusten ikke hang med :( Deretter ble det: (kjørt i supersett)

to oppvarmingssett, 3 hovedsett.

pull ups (to sett uten strikk, tre sett med orange strikk) * maks reps

mountain climbers * 20

Facepulls * maks

Deretter:

Benkpress med stang*10+15+12+6

Mageøvelse jeg ikke vet hva heter

Push ups*maks

Deretter:

Arnoldpress (to siste settene ble militærpress)*10+10+15+5

Bicep curls*10+10+12+5

Skulderstøtteøvelse*10+10+10+10

Sidehev*10+10+10+10

Og da var jeg lei/sulten/lite energi igjen så jeg dro hjem.

 

Helgens gode ting:

- Har søkt lån til to banker - venter på svar.

- Fikk vært på trening både i går og i dag, selvom begge to bar preg av lite energi/tetthet

- Det er langfri og sol

- Har laget plan for de neste dagene ift mat og gjøremål

- Har fått gjort litt skole i dag, skal ta en dusj, finne litt mer mat og så gjøre litt til skole nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, KaDust skrev:

:hoppe: Dette høres jo kjempebra ut! Heier på deg!

:goodbye: Jeg håper det blir det!:hoppe:Jeg skal prøve å gå på trening for å i det minste holde styrken ved like, selvom energien kanskje ikke alltid er på topp, eller at kroppen begynner å gjøre vondt. Men samtidig prøve å høre på kroppen. Jeg har vært mye syk i vinter, tror det kan komme av at det ble for mye med 40-50 % jobb ved siden av studier i tillegg til trening. Så har roet ned på jobb, og prøver nå å trene de dagene det ikke er skole. Foreløpig funker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var uvel da jeg la meg i går, og våknet kl 4 (og 6 og 8) av at jeg måtte løpe på do. Magen vrei seg. Så alle dagens planer (og morgendagens frokostselskap) er avlyst, og har endelig klart å drikke en del og spiser litt blåbær og sånt. Nå skal jeg sove litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen :hoppe::hoppendeglad::bolledeig::flagg:

Håper alle spiser masse is og pølser og koser seg skikkelig i dag! 

Formen min er bedre, men tror nok jeg utsetter den planlagte treningen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 17.5.2016 at 8.23, elvital skrev:

Gratulerer med dagen :hoppe::hoppendeglad::bolledeig::flagg:

Håper alle spiser masse is og pølser og koser seg skikkelig i dag! 

Formen min er bedre, men tror nok jeg utsetter den planlagte treningen i dag.

Heia, følger med her jeg! Om det ble softis i går eller:fnise: Smakte digg! 
Likte forresten målene dine, ja til sunn og funksjonell kropp:takke: Gjør du noen spesielle øvelser for ryggen? Har selv en korsrygg som innimellom slår seg vrang, heldigvis går det lengre og lengre mellom hver gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Diis skrev:

Heia, følger med her jeg! Om det ble softis i går eller:fnise: Smakte digg! 
Likte forresten målene dine, ja til sunn og funksjonell kropp:takke: Gjør du noen spesielle øvelser for ryggen? Har selv en korsrygg som innimellom slår seg vrang, heldigvis går det lengre og lengre mellom hver gang! 

Så koselig :velkommen:

Ble omtrent en spiseskje vaniljeis på meg i går. Klarte ikke mer. Spiste et par skjeer i dag og da :) Matlysten er ikke på topp, men har spist litt i kveld faktisk, så nå tror jeg den kommer seg! 

Har en liste med forskjellige ting jeg burde gjøre for å styrke kjernemuskulatur/hofteleddbøyerne og noe eller hva det het. Men gjør de sjelden. Mest hvis jeg har vondt. Det er så kjedelig å gjøre de øvelsene..:bond: Men burde jo... *skjerpings*. Holder jo nå på med utprøvingsprosjektet "blir ryggen bedre av å få styrket opp bena litt?", så får se hvordan det går.

 

Hadde lyst til å trene i dag, men siden jeg ikke spiste så bra i dag heller, og magen ikke føles helt 100 %, tok jeg det med ro i dag også. Dumt å anstrenge seg for mye for tidlig. Prøver igjen i morgen. 

Dagens fine:

- Klarte å utføre en prosedyre i praksis jeg aldri har gjort før i dag, kun med litt hjelp. Og det gikk veldig fint! *stolt* *mestringsfølelse*.

- Fikk gjort arbeidskravet i praksis. Så nå er det bare å være tilstedet de siste vaktene, så er jeg et steg nærmere ferie.

- Klarte å spise 2 skiver+5 kjeks+yoghurt+druer+fersken+et par spiseskjeer is i ettermiddag/kveld (det vil da si det andre kaller middag og kveldsmat), og erklærer meg herved for frisk! 

- Fått lest to kapitler i boken min (prøver å roe ned på skjermtid, særlig rett før sengetid)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke trening i går heller, sjefen lurte på om jeg kunne jobbe og da prioriterte jeg å få inn litt penger. Men jeg fikk vasket hele huset da jeg kom hjem/før muskelbunten kom hjem, og jeg lagde mat til han. (som visstnok var veldig god :) ).

I dag derimot, har jeg trent. Jeg var litt lat på morningen siden treningskompisen ikke ble med som avtalt, så plutselig fikk jeg litt dårligere tid enn planlagt, men fikk gjort det meste jeg hadde tenkt. Det ble:

4 min gå på mølla, deretter 3 min med rolig jogging, og så 6 min med 30:10 intervaller hvor jeg økte med 0.2 km/t per minutt. Deilig. Skal prøve å presse litt mer på med løping, selvom pusten er tung.

For styrke så gjorde jeg:

1a) Hanging leg raises 4*10 (lenge siden jeg har gjort de hengende - det var tungt)

1b) Planken 1 min 20 sek+1 min 10 sek+1 min+1 min trooor jeg. (Vet ikke hvorfor denne ikke gikk så bra i dag)

1c) Sideplanke (hver side) 50 sek+40 sek+30 sek+30 sek

2) Ett beins lying leg curl 4*12 (omtrent)

3) Leg extention 4*12

4) Sånn maskin man står og sparker bakover med ett bein 4*10

5) stående tåhev 3*12 (den sittende var opptatt/den jeg liker best og pleier å ta)

 

Dagens fine ting:

- Fikk endelig trent! - Rakk jobben, selv om jeg var treig i dag - Har fått gjort en del småting; sendt et brev, fornyet resept på allergimedisiner osv - Jeg har laget havrefocaccia som ble god

 

En søt, men klissete historie fra morningen:

Vi pleier å spise havregrøt til frokost. Han liker den tykk, jeg liker den helt suppetynn. I tillegg foretrekker han h-melk, mens jeg bruker ekstra lett. Den som går først ut på kjøkkenet setter den på. I dag så var det meg. Jeg fant ut at jeg lager først til han slik han vil ha den, så lager jeg til meg etterpå siden jeg hadde så god tid i dag. Så jeg setter på grøt med litt vann og litt h-melk til han. Når han kom fra badet gikk jeg inn. Da jeg kom ut igjen sier han at han tok ("min") melk oppi grøten for at den skulle bli tynn slik jeg liker den (for han så at den var litt tykk). :rodmer: Jeg syns jo det var litt søtt da. Selvom det ble alt for mye melk og ikke så godt. Hehe. Her tenker vi på partneren i hvert fall. 

Endret av elvital
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skikkelig bra trening i dag, men fikk ikke trent armer siden jeg ble så tett i pusten at jeg sleit skikkelig med å puste. Fikk ikke trekt skikkelig inn, og ikke blåst skikkelig ut. Hadde tatt allergimedisiner før jeg dro. Det var ekkelt, men men. Hjalp litt da jeg kom ut (var veldig tett på treningssenteret i dag :/ ), og nå etter jeg kom meg hjem og fikk en ekstra dose inhalator og har fått roet meg ned går det greit. Men var små-panikk-preget da jeg kom inn døra (selv om jeg vet så veldig godt at det ikke hjelper/gjør det verre. Men når man ikke har hatt det _sånn_ før...). Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Trening ble i hvert fall:

1) 10 min mølle.

2) Knee tucks i slynge med push ups 4*10 ca

3) Legraises 4*10 hver side

4a) Benkpress med stang 12+12+10+6 (tyngre vekter på hvert sett, klarer nå 6* 59 % av vekten min)

4b) Liggende legraises 4*20

4c) Push ups til benk 3*10

5) Pull ups 2,5+1,5

6) Negative push ups  2 sakte

7) Hip thrusts 10+10+10 (la på vekt på de to siste settene)

8) Nedtrekk 12+10+8+7 

9a) Arnoldpress 12+10+7+6

9b) Sidehev 4*10

9c) Støtteøvelse skulder: 4*10

 

Dagens fine ting, foreløpig: Spontandate med mannen før trening - skikkelig god trening - fant masse melk på 50 % - mannen hadde hengt opp klesvasken før jeg kom hjem - skal på innflytningsfest etterpå, der blir det masse god mat og sikkert litt godt å drikke også :fnise::gullengel:

Dagens mat:

f: havresuppe med en liten dæsj ekstra lettmelk, en halv espresso med litt melk, 1/2 banan

date kos: en halv iskaffe laget på h-melk smakte det som

Etter trening: shake med bcaa, kreatin, proteinpulver, blåbær og vann, en brødskive med gulost, en bit havrefocaccia med gulost, 100 gr mager cottage cheese med blåbærbiola, resten av bananen, en slurk død coca cola. 

Middag/kvelds: kyllinggryte med ris, en kjøttbolle, litt agurk med tzatziki, masse jordbær, en halv oreokjeks, noen non stop, et potetgullflak, 3 ss is og en liten dæsj hermetisk fruktcoctail. 

Endret av elvital
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at jeg ikke skal få pustebesvær når jeg trener er det viktig å ta en slurk vann mellom hvert sett. Kanskje det er noe du kan prøve? Bare ikke drikk for mye, for det er heller ikke behagelig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å være flink til å drikke, men kanskje litt jevnere påfyll på trening..? Får prøve det i morgen :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk trent i går også. Begynte med en av disse Self HIITene: jogg i 2 min, spurt 30 sek, jogg 2 min, spurt 1 min - repeat*5. Klarte 3 runder før jeg måtte gi meg pga pusten. Jeg liker disse løpeprogrammene til SELF Challenge. De ser ikke så ille ut til å begynne med, men jammen om jeg blir svett og sliten. Deretter prøvde jeg trene mage, det gikk ikke - men har jo trent den både fredag og lørdag så det var greit. Fikk trent biceps, triceps og litt underarmer, og litt bein til slutt i full fart. Hadde egentlig tenkt til å avslutte enten på mølla eller ellipse, men fikk litt dårlig tid. Trente uansett i rundt 1,5 t, som er bra for å være meg i det siste :) 

Gode ting: Det var vært så deilig å trene med overskudd og nok tid i helgen! - Var på besøk hos mamma og pappa til middag, det var koselig, og fikk treffe på bestemoren min - Spiste masse god mat hos mamma - Så på film med mannen på kvelden, og jeg sovnet ikke (selvom jeg burde ha gjort det.. lol *trøtt i dag*)

Nå skal jeg på praksis, har ikke lyst, er så trøtt. Sov skikkelig dårlig i natt. Men vi skal ta EKG av hverandre så det blir spennende :) 

Tror også at tettheten den siste uka kan komme av at det er så utrolig klam luft for tida. Lummert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den HIIT-en hørtes veldig slitsom og effektiv ut! Løper du den på mølle eller ute? :) Får håpe tettheten bedrer seg snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Diis skrev:

Den HIIT-en hørtes veldig slitsom og effektiv ut! Løper du den på mølle eller ute? :) Får håpe tettheten bedrer seg snart! 

Løp den på mølle. Tenker at ift allergi så er det best å trene inne enn så lenge ;) Også skulle jeg jo trene styrke etter, og da er det kjekt å slippe og "stoppe opp" etter løping for å skifte sko osv ;) Jeg fant den her inne, syns de har flere bra program - både hiit og styrke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir visst ingen trening i dag, hadde et lite håp da jeg var på praksis (etter en kopp kaffe) om at jeg skulle orke en liten HIIT økt, men etter jobb så er jeg ødelagt. Har sovet en halvtime på sofaen, spist en porsjon havregrøt til middag, og føler egentlig bare for å sove mer.. I dag blir det tidlig senga i hvert fall!

Dagens gode: Klarte å gjennomføre en prosedyre vellykket to ganger i praksis, en gang på pasient og en på sykepleier :hoppe: - EKGen vi tok av meg (bare for å prøve, og for å se hvordan det fungerte) var fin; ingen hjerteproblemer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, elvital skrev:

Løp den på mølle. Tenker at ift allergi så er det best å trene inne enn så lenge ;) Også skulle jeg jo trene styrke etter, og da er det kjekt å slippe og "stoppe opp" etter løping for å skifte sko osv ;) Jeg fant den her inne, syns de har flere bra program - både hiit og styrke :) 

Noen ganger tenker jeg ikke lengre enn nestetippen:fnise: Burde vel klart å tenke meg til at de foregikk inne når du er tett av allergi, haha... Men takk for link, så ut som det ar mye ålreit der :D Og hurra for vellykket praksis og ingen hjertefeil:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, elvital skrev:

Løp den på mølle. Tenker at ift allergi så er det best å trene inne enn så lenge ;) Også skulle jeg jo trene styrke etter, og da er det kjekt å slippe og "stoppe opp" etter løping for å skifte sko osv ;) Jeg fant den her inne, syns de har flere bra program - både hiit og styrke :) 

Hvem som helst kan lage en slik nettside, så jeg ville ikke trodd helt på det, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Diis skrev:

Noen ganger tenker jeg ikke lengre enn nestetippen:fnise: Burde vel klart å tenke meg til at de foregikk inne når du er tett av allergi, haha... Men takk for link, så ut som det ar mye ålreit der :D Og hurra for vellykket praksis og ingen hjertefeil:hoppe:

;) 

19 timer siden, michaeline__07 skrev:

Hvem som helst kan lage en slik nettside, så jeg ville ikke trodd helt på det, men...

Hva er det å tro på eller ikke tro på? Hvis du leste hva jeg skrev, så skrev jeg at JEG syns de har mange bra program. HIITer som får pulsen opp, svetten til å renne og kroppen til å bli sliten. Styrkeprogrammene har jeg ikke prøvd ut enda så det kan jeg ikke uttale meg noe om hvordan funker/føles, men de ser ikke så dumme ut de heller. Hva er det du ikke tror på?

------

Jobbfri i dag, ble stående å se på garden og noen fra usa opptre i sentrum på vei hjem fra praksis. Gøy. Nå har jeg spist litt, tenker å sove 13 min og så komme meg på trening. Blir en slags hiit og litt mage tenker jeg. 

Endret av elvital
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 13 min søvn i går ble fort 1 t de... Regner med at kroppen trengte det. Men var jo helt bortreist og ødelagt da jeg våknet. Klarte likevel å komme meg til trening, men hadde ikke noe futt, alt ble bare tull, så dro hjem etter 20 min. 

Gårsdagens fine: vellykket dag i praksis - mannen kjøpte med jordbær og vannmelon hjem til meg - Spontanminikonsert med Garden - 

Endret av elvital
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...