Gå til innhold

Hvorfor plager det noen at folk har en tro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tom/Loki
1 minutt siden, debatant skrev:

og griser kan fly..

?

1 minutt siden, debatant skrev:

og griser kan fly..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, debatant skrev:


Jeg sier at du kanskje burde få en person til å lese ting for deg, i sin rette sammenheng.

Gud dømmer synd, det er derfor Han vil at du skal omvende deg fra den..

 

valget er ditt

 

28Truly I tell you, the sons of men will be forgiven all sins and blasphemies, as many as they utter. 29But whoever blasphemesagainst the Holy Spirit will never be forgiven; he is guilty of eternal sin.”   ( Mark 3: 28-29 )

 

Ser ganske tydelig ut at man ikke blir tilgitt om man synder mot den hellige ånd. Men dette er vel et bibelvers du ignorere siden det ikke passer inn i det du tror.

 

Men det vi ser her er det perfekte problemet med å prøve og diskutere med en fundamentalistisk kristen.  Og man skulle tro jeg hadde lært leksen at det er bortkastet og prøve og diskutere noe med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎18‎.‎05‎.‎2016 at 9.19, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig har erfaring andre veien. Jeg har venner med alle slags religioner og lyvssyn. Kristne, katolikker, muslimer, hinduer, buddhister, ateister, agnistikere, you name it... De eneste (og nå understreker jeg at dette er min personlige erfaring) som har prøvd å presse noe som helst på meg er de som er medlem av Humanetisk Forbund. Jeg har aldri i mitt liv hørt så mye drittsnakk om spesielt kristne og katolikker som mine venenr i HEF gjør. Islam blir skånet, fordi det er jo ikke politisk korrekt å snakke stygt om muslimer. Jeg selv er ikke religiøs, men er heller ikke ateist. Jeg tror det er noe mer mellom himmel og jord, selv om jeg ikke tror på en bibelsk gud. Dette blir selvsagt nedsnakket og latterliggjort av mine venner i HEF.

Mine religiøse venner er hundre ganger med tålerante og inkluderende når det snakkes om tro og livssyn. Jeg føler jeg blir lyttet til og forstått uten å måtte forsvare noe, og de prøver ikke å presse religionen på meg. Jeg har familiemedlemmer som skjeller ut kristendommen, men feirer gladelig påske og fridager som følge av kristne helligdager. Hyklersk eller?

Anonymkode: 8f566...c84

Jeg vil ikke sette dine personlige erfaringer fra din egen omgangskrets i tvil. Vil bare understreket og kanskje opplyse deg om at begrepet "presse på andre sitt syn" er et begrep som innholder mer enn det som er pågående. 

Den subtile påvirkningen er like kraftfull, om ikke mer, enn den åpne. Særlig de fra religioner som tradisjonelt anser misjon og spredning av troen er tilbøyelig til å påvirke andre på en subtil måte. Dette sammenfaller ofte med de religioner som vektlegger religionen som en felles markør for identitet og gruppetilhørighet mer enn det rent teologiske.

Teknikkene som brukes minner om, og er ofte en blanding av, de man kjenner igjen fra såkalt "grooming" og salgsteknikker fra salgsbransjen.

Det er når man også inkluderer disse gruppene i gruppen av "presser på andre sitt syn" at du reelt kan gjøre deg opp en oppfatning av hvem som ikke presser på andre sitt syn.

  

Anonymkode: 4b3c1...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Feologild skrev:

28Truly I tell you, the sons of men will be forgiven all sins and blasphemies, as many as they utter. 29But whoever blasphemesagainst the Holy Spirit will never be forgiven; he is guilty of eternal sin.”   ( Mark 3: 28-29 )

 

Ser ganske tydelig ut at man ikke blir tilgitt om man synder mot den hellige ånd. Men dette er vel et bibelvers du ignorere siden det ikke passer inn i det du tror.

 

Men det vi ser her er det perfekte problemet med å prøve og diskutere med en fundamentalistisk kristen.  Og man skulle tro jeg hadde lært leksen at det er bortkastet og prøve og diskutere noe med deg. 

Det skriftstedet er en velsignelse for de som skjønner det. Ja det finnes så kalde og harde mennesker at de neppe vil søke Gud om tilgivelse. Her snakket Jesus om noen av fariseerne, som tilslutt spikret sitt eneste håp på ett kors.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20 May 2016 at 11.15, Feologild skrev:

Beklager men dere kan ikke ta vekk det dere ikke liker og bare ta det dere liker.

I denne sammenhengen er det heller du som har sviktende teologiforståelse.

Anonymkode: dbb34...d80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne sammenhengen er det heller du som har sviktende teologiforståelse.

Anonymkode: dbb34...d80

 

Det er nok ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23.5.2016 at 14.32, Balian de Ibelin skrev:

 

Det er nok ikke det

Så du er kvalifisert til å dømme her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg fordi det påminner meg om hvor primitiv menneskeheten fortsatt er. Vi liker å se på oss selv som opplyste, morderne mennesker. Likevel ligger folk med rumpa i været og dedikerer livet sitt til overtro. 

I tillegg vil gjerne overtro-tilbederne kontrollere resten av befolkningen også. Det er ikke nok at de tilber sin gud på riktig måte, nei, alle andre må også gjøre det.

Og til slutt - akkurat når vi i den moderne, vestlige verden var i full gang med å distansere oss fra overtroen, da får vi påfyll via horder av innvandrere som står klare til å fylle hullet etter kristendommen. 

Jeg blir så lei.

Anonymkode: c1f77...6d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...