Gå til innhold

Hvorfor plager det noen at folk har en tro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de setter ikke seg selv  i sentrum. Det virker som at de har på seg en tvangstrøye av etiske regler og normer som skal prakkes på andre hele tiden. Vi ateister skal ALLTID respektere de troende og legge oss heeelt flate for alt, men hva får vi tilbake? Søndagsstengte butikker, kritikk for å ikke være ydmyke nok mot andres tro. 

Jeg syns også det er provoserende at noen kan hengi og totalt underkaste seg en tro. Hadde det kommet en fyr som jesus, abraham eller mohammed i dag hadde de blitt sett på som fullstendig gale

Anonymkode: cb0fe...d7f

Haha, søndagsstengte butikker :D det er faktisk irriterende! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes kristne som er praktiserende homofile, men det syns jeg er rart, for de går mot det som står i bibelen, og hvis de ikke bryr seg om det som står i bibelen, syns jeg det er rart at de "tror."

Anonymkode: f4716...aaf

Kanskje de som mange andre religiøse mener at man må tolke bibelen etter sin tid. Eller mener du at vi skal steine folk til døde også? Skal kvinner tie i forsamlingen? Har man ikke lov til å spise skalldyr? Kan man ikke gå med klær av forskjellige tekstiler?

DETTE er noe av det som frustrerer meg med religiøse. De tolker tekstene på den måter som passer DEM. Hvis det ikke passer dem så er det ikke viktig, men hvis de ikke angår dem personlig så er det nok riktig det som står i bibelen. 

Folk tolker bibelen forskjellig. Dessuten finnes det mange versjoner. 

Anonymkode: 172e3...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, babyblå88 skrev:

Haha, søndagsstengte butikker :D det er faktisk irriterende! 

Jeg bor i studentbolig og hos oss er butikken åpen på søndag... MEN ikke hele butikken slik reglene sier. Det er så frustrerende. De har like mange kunder på søndag som mandag, men det er bare jævlig trangt! 

Anonymkode: 172e3...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skader ingen at denne presten ikke ønsker å vie homofile. Når noen forsøker å "endre" en tro, så vil det selvsagt komme reaksjoner.

Jeg på min side syns jeg det er merkelig at ateister og andre som ikke følger bibelen, blir forbannet på kristne som reagerer på at utenforstående ønsker å endre en religion som de ikke kunne brydd seg mindre om. 

Anonymkode: f4716...aaf

Goddag mann økseskaft.

Jeg bryr meg veldig mye om religion, burde ikke være mye tvil om det etter innlegget mitt.

Jeg bryr meg særlig når det går utover andre mennesker. Det skader noen at presten ikke vil vie homofile jo, nemlig de homofile som diskrimineres. I noen afrikanske land slås homofile ihjel av folk med Bibelen i hånda. Vi kan ikke late som den type menneskesyn som står i Bibelen er helt uskyldig og liksom ikke har noe effekt på andre enn den skrullingen som leser det og tror på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det rettferdighet at de som aldri har hørt om Gud og Jesus må til helvete når de dør? Jeg spurte en prest om det. Hva om noen bor i en sivilisasjon i jungelen og aldri har hatt kontakt med den vestlige verden? Han kunne ikke svare. 

Anonymkode: 172e3...89d

Gud har gitt alle en samvittighet, vi står ansvarlig ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de som mange andre religiøse mener at man må tolke bibelen etter sin tid. Eller mener du at vi skal steine folk til døde også? Skal kvinner tie i forsamlingen? Har man ikke lov til å spise skalldyr? Kan man ikke gå med klær av forskjellige tekstiler?

DETTE er noe av det som frustrerer meg med religiøse. De tolker tekstene på den måter som passer DEM. Hvis det ikke passer dem så er det ikke viktig, men hvis de ikke angår dem personlig så er det nok riktig det som står i bibelen. 

Folk tolker bibelen forskjellig. Dessuten finnes det mange versjoner. 

Anonymkode: 172e3...89d

Du blander alt i hop her. 

Gamle testamentet er en del av urhistorien. Lovene som var gjeldende på den tiden, var det menneskene som sto bak. Da fariseerne og de skriftlærde skulle steine en person, uttrykte Jesus at: "den som er uten synd, kan kaste den første steinen." Da forsvant alle sammen, for ingen var syndfri. Jesus sa da til kvinnen: "Jeg fordømmer deg ikke. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av." Jesus tilga henne, men han sa også "synd ikke mer." 

Når det gjelder mat, gikk Jesus også mot det farisserne påstå og mente, han sa noe sånt som "det er ikke det som går inn munnen som er synd, men det som kommer ut." Altså, baktalelse og alt det vonde som kommer ut fra munnen. 

Jesus tilbrakt også tid sammen med svake, fattige og syndere, det var jo noe av årsaken til at han fikk protester. Fariseerne mente han spottet Gud pga. dette. 

Tradisjoner og levemåte endrer seg, men synd endrer seg aldri. Dette er heller ikke et tolkningsspørsmål, det står ganske klart om dette i bibelen, at noen velger å overse/neglisjere det, er en annen sak.

 

Anonymkode: f4716...aaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Goddag mann økseskaft.

Jeg bryr meg veldig mye om religion, burde ikke være mye tvil om det etter innlegget mitt.

Jeg bryr meg særlig når det går utover andre mennesker. Det skader noen at presten ikke vil vie homofile jo, nemlig de homofile som diskrimineres. I noen afrikanske land slås homofile ihjel av folk med Bibelen i hånda. Vi kan ikke late som den type menneskesyn som står i Bibelen er helt uskyldig og liksom ikke har noe effekt på andre enn den skrullingen som leser det og tror på det.

I ateistiske nazityskland, ble homofile gassa, sammen med andre underutvikla folk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, debatant skrev:

I ateistiske nazityskland, ble homofile gassa, sammen med andre underutvikla folk

Det var hovedsakelig jøder som ble gassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, The Architect skrev:

Det var hovedsakelig jøder som ble gassa.

sier du det, du må jammen være glup...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Goddag mann økseskaft.

Jeg bryr meg veldig mye om religion, burde ikke være mye tvil om det etter innlegget mitt.

Jeg bryr meg særlig når det går utover andre mennesker. Det skader noen at presten ikke vil vie homofile jo, nemlig de homofile som diskrimineres. I noen afrikanske land slås homofile ihjel av folk med Bibelen i hånda. Vi kan ikke late som den type menneskesyn som står i Bibelen er helt uskyldig og liksom ikke har noe effekt på andre enn den skrullingen som leser det og tror på det.

Men hvorfor skal homofile absolutt få velsignelse fra kirken? Det går i mot Guds ord. Kirken og de kristne skader ingen ved å ikke ville vie dem.

De som slår ihjel andre mennesker, er ikke ekte troende, for i bibelen står det ganske klart om dette. I loven står det at du ikke skal drepe. Tyver, løgnere, drapsmenn, etc. vil ikke arve Guds rike. 

Anonymkode: f4716...aaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cuntzilla skrev:

Fordi religion er roten til alt vondt.

Det er ikke bare er en personlig greie, det har og har alltid hatt enorme konsekvenser for menneskeheten. 

Senest i dag hørte jeg noe på radioen om at gamle gubbeprester ikke ville vie homofile. Det hadde vel ikke vært noen formell diskriminering av homofile igjen i Norge hadde det ikke vært for den forbanna religionen. Og det var jo bare et mildt eksempel i forhold til alt man ser hele tiden i nyhetsbildet om krig, vold, diskriminering og terrorisme i guds navn. Hjertet mitt knuses hver dag pga menneskehetens ondskap og pga religion.

Sikter du til ateismen til Mao, Stalin, Castro, Pol Pot og Hitler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
4 minutter siden, debatant skrev:

sier du det, du må jammen være glup...

I forhold til deg ja da er jeg glup, I forhold til de fleste andre nei da er jeg ikke nevneverdig glup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, The Architect skrev:

I forhold til de fleste andre nei da er jeg ikke nevneverdig glup.

Det er observert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Jo det gjør alle. Noen pakker det inn og sier ting som at når dommedag kommer så håper jeg at jeg kan bli igjen på jorden og hjelpe de stakkarene som ikke får komme til himmelen

Dette er blank løgn. JEG gjør det ikke, og jeg har aldri opplevd noen som har gjort det heller, gjennom mer enn 40 år i to forskjellige kirkesamfunn. Jeg kjenner til at slikt foregår i mindre sekter og frikirker, men jeg har aldri opplevd det selv. Hvordan kan du hevde at dette er noe ALLE gjør?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det ikke vært for at religiøse mennesker ofte er svært misjonerende hadde jeg ike brydd meg. Men de jakter på mennesker som ikke klarer å beskytte seg selv. Som en flokk rovdyr som bare venter på sitt neste offer. De verste er de som sakte men sikkert innynder seg hos sitt offer, oppnår tillit og vennskap...for så å slå til.

I tillegg er deres politiske meninger motivert av religiøs doktrine, selv om de ikke direkte bruker religiøse tekster som argumenter. Det tør de ikke. Men finner vikarierende argumenter. Og det påvirker meg i aller høyeste grad. Søndagsstengte butikker er et eksempel. Abort er et annet. Eggdonasjon, aktiv dødshjelp, likekjønnet ekteskap, jeg kunne fortsette lenge.

Derfor plager det meg at noen har en tro.

 

Anonymkode: 4b3c1...41e

For noe dikt og forbannet løgn. Hvilket grunnlag har du egentlig for å hevde dette? Jeg kjenner en mengde kristne forskere som jobber FOR disse tingene du hevder at religiøse er mot. Jeg kjenner homofile katolikker, protestanter og jøder. Hvordan kan du hevde at mine politiske meninger styres av religiøse dogmer?

Dette er jo bare svada!

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte mener du frikirker utøver kontroll og maktmisbruk? Jeg er selv kristen, men har ikke noe forhold til frikirker. Jeg er medlem i den norske kirke, men vurderer å melde meg ut og bli medlem i en frikirke. 

Anonymkode: f4716...aaf

I noen mindre kristne samfunn av sekterisk art er det dessverre slik at det trues med helvetesforestillinger, at frafalne vendes ryggen, at ,an manipuleres til å gi store pengegaver - og det styggeste av alt: At folk som blir alvorlig syke får hôre at det er fordi de ikke er sterke nok i troen.

Det finnes til og med en del forskning rundt dette. Jeg husker ikke forfatteren, men jeg leste en avhandling med tittelen "stener for brød" som nettopp handlet om hvilke vanvittige opplevelser frafalne fra sekteriske menigheter hadde opplevd. Jeg tror ikke ALLE frikirker er slik, men det finnes NOEN som er det.

Anonymkode: dbb34...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, debatant skrev:

Sikter du til ateismen til Mao, Stalin, Castro, Pol Pot og Hitler?

Hitler var ikke ateist. Han var oppdratt katolsk og nevner gud og kristendommen i Mein Kamf.

Stalin var oppdratt i en strengt religiøs familie som var voldelig mot han. Han skulle bli prest, men tok avstand fra religionen. MEN så fant han tilbake til religionen. 

Pol Pot var oppdratt katolsk og buddist.

Kristne elsker å bruke Hitler, Stalin og Pol Pot som eksempler. :klaske: Er du en av dem som tror at nazismen var et homoagenda? Alle disse menneskene hadde en streng religiøs oppfostring. 

Anonymkode: 172e3...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, debatant skrev:

I ateistiske nazityskland, ble homofile gassa, sammen med andre underutvikla folk

Å please, ikke det logisk irrelevante argumentet igjen.

For det første var ikke Hitler ateist engang, men si at han var det: var det med grunnlag i ateismen at han kastet homofile og andre han ikke likte i gasskammeret?

Og det neste spørsmålet: Gjør det at mange ateister har gjort noe vondt, det OK at religiøse har gjort det i religionens navn? Hva er logikken? 

Formuler heller et relevant argument enn det drøvtygde tullet der. Du er bra dum om du ikke ser at religion har hatt en stor betydning for historien. 

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hitler var ikke ateist. Han var oppdratt katolsk og nevner gud og kristendommen i Mein Kamf.

Stalin var oppdratt i en strengt religiøs familie som var voldelig mot han. Han skulle bli prest, men tok avstand fra religionen. MEN så fant han tilbake til religionen. 

Pol Pot var oppdratt katolsk og buddist.

Kristne elsker å bruke Hitler, Stalin og Pol Pot som eksempler. :klaske: Er du en av dem som tror at nazismen var et homoagenda? Alle disse menneskene hadde en streng religiøs oppfostring. 

Anonymkode: 172e3...89d

Ateistene Mao Hitler og Pol Pot er kroneksempler på hva ateismen kan produsere, i ateistiske land. Selvfølgelig spillte Hitler på de strenger han kunne. Paven lå nærmest i senga til Hitler for å berge seg.

Luthersitatet "arbeit macht frei" gjorde ikke Hitler til lutheraner heller, om du skulle lure på det :P

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal homofile absolutt få velsignelse fra kirken? Det går i mot Guds ord. Kirken og de kristne skader ingen ved å ikke ville vie dem.

Anonymkode: f4716...aaf

Det skader kristne homofile som vil vies i kirken med en prest som VIL vie dem. Hvorfor skal DU få bestemme hva et homofilt par og en prest kan eller kan ikke gjøre? Du har ikke rett til å bestemme hvem som er "ekte" kristne. Andre kan være seriøs i sin tro og ha et sterkt ønske om å vies foran Gud. 

Anonymkode: 172e3...89d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager ikke meg at noen tror på noe. Problemet kommer når denne troen blir brukt til å utøve makt og hat. Hat mot homofile og kvinner, moralisering om at å ikke tro på eventyrfigurer innebærer at man ikke eier moral og etikk som menneske. Og når man prøver å trykke denne troen over på andre, spesielt barn. I tillegg er det problematisk når troende forventer at deres meninger skal være fritatt for kritikk. Selv mener jeg kritikk av religion er en like stor selvfølge som kritikk av politikk.

Å tro i fred og mak plager da ingen. Det kunne ikke falt meg inn å diktere hva noen skal tro og mene. Men da forventer jeg at troende ikke blir provosert over ikke-troende mennesker, og behandler alle med respekt. Dessverre har jeg personlig erfaring med at religiøse generelt er mer trangsynte enn ikke-troende, og også mindre inkluderende, mindre åpne og mer egoistiske.

Jeg er for religionsfrihet, så fremt denne friheten også inkluderer friheten til å slippe å bli utsatt for religion.

Anonymkode: fe780...4cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal homofile absolutt få velsignelse fra kirken? Det går i mot Guds ord. Kirken og de kristne skader ingen ved å ikke ville vie dem.

De som slår ihjel andre mennesker, er ikke ekte troende, for i bibelen står det ganske klart om dette. I loven står det at du ikke skal drepe. Tyver, løgnere, drapsmenn, etc. vil ikke arve Guds rike. 

Anonymkode: f4716...aaf

Er det ikke trist å tenke på at denne guden du tror på skal ha et slikt forkastelig menneskesyn? Hvorfor er homofile mindreverdige mennesker? Hvem skader man ved å elske noen av sitt eget kjønn?

Å være homofil og å vite at man blir sett på som mindreverdige mennesker på grunn av sin legning er selvfølgelig noe som sårer vedkommende og er dermed skadelig. Det at du påstår noe annet er bare en bekreftelse på at mange religiøse er trangsynte og ondskapsfulle, og med en skremmende liten evne til å tenke selv.

Heldigvis finnes det veldig mange kristne og andre religiøse som ikke ser problemet med å vie homofile i kristen/religiøs tro. Dette er flotte mennesker som klarer å tenke og vurdere på egen hånd. All ære til disse. :)

Anonymkode: fe780...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...