Gå til innhold

Hvorfor plager det noen at folk har en tro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personlig tro plager meg ikke i det hele tatt. Det som plager meg er når troen blir en del av skole, eller når det blir noe som alle ikke-religiøse må ta hensyn til eller i verste fall når det fører til krig.

Anonymkode: ea7d2...e14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til dette ?
 

les jeg skrev noen ikke alle

Anonymkode: e5f85...889

Tro på hva og i hvilken kontekst bruker du ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for tredje gang

 

Jeg skrev NOEN ikke alle.

Anonymkode: e5f85...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger plager det meg sterkt at folk har en tro, fordi det innimellom er ulogisk hjernevasking som gjør at de ikke tenker over ting skikkelig og oppfører seg som mindre gode utgaver av menneskeheten.

Andre ganger følger jeg meg truet av folk med tro, fordi de med tro gjør truende ting med en overbevisning om at de har rett, fordi de har X på sin side.

Men egentlig så er det ikke troen som plager meg, tror jeg (:P), det er når jeg møter mye negativitet, fordømming, begrensing og fordumming med tro som fundament at jeg blir støtt. og når folk gjør fantastiske ting, og de gir sin tro æren for dette. Jeg føler meg truet og provosert over at folk ikke tar ansvar og eienskap over sitt eget liv og sine egne valg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kim skrev:

Tro på hva og i hvilken kontekst bruker du ordet?

Ikke gjør deg dum du vet godt hva jeg mener. 

Anonymkode: e5f85...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør deg dum du vet godt hva jeg mener. 

Anonymkode: e5f85...889

Jeg prøver ikke å gjøre meg dum, bare lurer på om det du snakker om er tro som i religion, eller jeg tror det skal regne idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Det plager meg ikke at enkeltindivider finner støtte i å ha en form for tro, men at det i det hele tatt finnes et så virkelighetsfjernt alternativ som kalles "tro" i utgangspunktet.

Religion er en privatsak, men skulle sånn sett gjerne vært det foruten. 

Problemet er når det ikke er en privatsak.

Når de med politisk makt drar med seg "guds ord" og påvirker andre til å leve som dem.

Jeg har en datter. Og jeg blir provosert når "de eldste mennene" bestemmer i forskjellige kirkesamfunn, hun teller mindre enn menn i islam osv.

Og når noen kommer draende men sin religion som rangerer mellom "oss og dem", "jenter og gutter" osv.

Anonymkode: f2f75...770

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at å si til et barn at noen kommer til helvete når de dør er psykologisk barnamishandling. 

Anonymkode: 172e3...89d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til dette ?

les jeg skrev noen ikke alle

Anonymkode: e5f85...889

Fordi de troende trykker troen sin ned i halsen på ikke-troende. Dessuten har tro direkte konsekvenser for hvordan man tenker og handler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, FruenFraHavet skrev:

Det finnes en del mennesker som er så utrygge at de føler seg truet av at noen har noe de selv ikke har. Det være seg utdannelse, erfaring, tro, opplevelser. Det kan skape frustrasjon som gir seg utslag i aggresjon. 

De er ikke utrygge og truet av det de ikke har selv, men de blir det av at de som har denne troen truer de ikke-troende og samfunnet generelt. Frustrasjonen går altså i at troende prøver å tvinge troen sin på andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, jabx skrev:

Fordi de troende trykker troen sin ned i halsen på ikke-troende. Dessuten har tro direkte konsekvenser for hvordan man tenker og handler.

Gjør alle troende dette ?

 

Eller mener du at det og snakke om sin tro er og dytte den ned i halsen på ikke troende. Det blir jo litt som når religiøse anklager ateister for å tvinge sin ( la oss si tro jada jeg vet ateisme er ikke en tro ) ned i halsen på dem når de snakker om sin manglende tro

Anonymkode: e5f85...889

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør alle troende dette ?

Eller mener du at det og snakke om sin tro er og dytte den ned i halsen på ikke troende. Det blir jo litt som når religiøse anklager ateister for å tvinge sin ( la oss si tro jada jeg vet ateisme er ikke en tro ) ned i halsen på dem når de snakker om sin manglende tro

Anonymkode: e5f85...889

Den eneste grunnen til at ateister snakker om sin manglende tro er at troende hele tiden prøver å tvinge troen sin på dem.

Gjør alle troende det? Hvis man er troende så vil det påvirke holdninger, handlinger, osv. Det vil påvirke andre mennesker. Så får man heller spørre om de gjør det bevisst eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Den eneste grunnen til at ateister snakker om sin manglende tro er at troende hele tiden prøver å tvinge troen sin på dem.

Gjør alle troende det? Hvis man er troende så vil det påvirke holdninger, handlinger, osv. Det vil påvirke andre mennesker. Så får man heller spørre om de gjør det bevisst eller ikke.

Ikke alle men mange. De prøver å snike det inn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Religionsfrihet er en fundamental menneskerettighet, det er vel de fleste av oss enige om. Barna av dagens frikirkemenigheter i Norge faar denne frarovet ved fodsel. Det er allerede bestemt, opplest og vedtatt hva disse barna skal tro paa. De sendes i kristne barnehager, siden paa kristne skoler og leirer. Paa fritiden leker barna helst med andre barn fra samme menighet. Naar hele oppveksten er beskyttet fra samfunnet "utenfor" har jo man ikke tatt noe valg, da er man i ordets rette betydning, hjernevasket.

I tillegg saa velges det inn religiose politikere, baade paa kommune og statsnivaa. Disse har simpelthen for mye makt, naar deres forvridde verdenssyn faar konsekvenser paa avgjorelser som blir tatt, og lover som vedtas. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arth88 skrev:

Religionsfrihet er en fundamental menneskerettighet, det er vel de fleste av oss enige om. Barna av dagens frikirkemenigheter i Norge faar denne frarovet ved fodsel. Det er allerede bestemt, opplest og vedtatt hva disse barna skal tro paa. De sendes i kristne barnehager, siden paa kristne skoler og leirer. Paa fritiden leker barna helst med andre barn fra samme menighet. Naar hele oppveksten er beskyttet fra samfunnet "utenfor" har jo man ikke tatt noe valg, da er man i ordets rette betydning, hjernevasket.

I tillegg saa velges det inn religiose politikere, baade paa kommune og statsnivaa. Disse har simpelthen for mye makt, naar deres forvridde verdenssyn faar konsekvenser paa avgjorelser som blir tatt, og lover som vedtas. 

Jeg er helt enig i at en del frikirker representerer et problem her - men det er ikke fordi de er religiøse, det er fordi de utøver en sosial kontroll og et maktmisbruk som faktisk bryter med grunnpilarene i det de hevder å tro på. Det er rett og slett misbruk av religion.

Forøvrig synes jeg det er interessant at en del ateister påberoper seg ytringsfrihet når de kritiserer troende, mens en troende som gjør det samme ikke har ytringsfrihet, men er hjernevasket og forblindet. Hvorfor ytringsfriheten skulle forsvare ateisters rett til å misjonere, men ikke troendes er for meg et mysterium.....

Anonymkode: dbb34...d80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager ikke meg så lenge troende ikke plager meg eller andre med det. Min oldemor var troende..men hun plagde ikke andre mennesker med det. Ofte er det folk som er usikre i seg selv og i troen som hele tiden forsøker å forankre sin virkelighetsoppfattelse i andre, slik kan de midlertidig føle seg tryggere i seg selv. Veldig slitsomt. 

Anonymkode: b7dc2...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at å si til et barn at noen kommer til helvete når de dør er psykologisk barnamishandling. 

Anonymkode: 172e3...89d

Så du mener at ytringsfrihet er er fundamentalt problem. Og en skal Ignorere at andre evt havner i helvete? Skal en ignorere de som faller utenfor samfunnet og, basert på likegyldighet og egoisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, debatant skrev:

Så du mener at ytringsfrihet er er fundamentalt problem. Og en skal Ignorere at andre evt havner i helvete? Skal en ignorere de som faller utenfor samfunnet og, basert på likegyldighet og egoisme?

Å påføre noen traumer under dekke av ytringsfriheten er ikke greit under noen omstendigheter.

En hver svarer selv for Vår Herre, og trenger ikke at noen skal true dem med død og fortapelse. Ytringsfrihet gir ikke noen rett til å krenke andre, selv om ytringen i seg selv ikke er ulovlig.

 

Hilsen katolikk som hverken er hjernevasket eller misjonerende.

Anonymkode: dbb34...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er en inntro og ikke en utro ser jeg ikke problemet. Men folk burde ikke være utro, det er slemt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å påføre noen traumer under dekke av ytringsfriheten er ikke greit under noen omstendigheter.

En hver svarer selv for Vår Herre, og trenger ikke at noen skal true dem med død og fortapelse. Ytringsfrihet gir ikke noen rett til å krenke andre, selv om ytringen i seg selv ikke er ulovlig.

 

Hilsen katolikk som hverken er hjernevasket eller misjonerende.

Anonymkode: dbb34...d80

Å true er selvfølgelig galt, men å realitetsorientere finnes det frihet og glede i. Antar du er glad for at noen har fortalt deg at politiet skriver bøter til folk som ikke forholder seg til vegtrafikkloven?

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...