Gå til innhold

80 000 for tannlegebehandling - løsning??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en medfødt tilstand som innebærer at jeg har to melketenner som ikke vil bli erstattet av nye tenner. Jeg mangler altså to tenner. De tennene er svakere enn de andre, naturligvis, og har blitt reparert mange ganger. Nå har fyllingene falt ut, og det er bare "rester" igjen av dem (to tenner i underkjeven  -på hver sin side).

Var til tannlegen for et par måneder siden (etter å ha gruet meg i fem år), og han sa at jeg har noen hull, i tillegg til at de to tennene må fjernes. Han gav meg et skriftlig overslag, og da vil det koste ca. 80 000 å få to nye implantater der melketannrestene er i dag, samt sette på krone på en nabotann til en av melketennene, og et annet hull. Dette er da inkludert narkose (siden jeg har tannlegeskrekk, og siden behandlingen involverer å borre to hull i selve kjevebeinet for å sette inn fester til implantater).

Tannlegen mente at jeg ikke har rett eller mulighet til å få refundert noe av disse kostnadene (ble endret for noen år siden mente han, slik at de som "bare" mangler to voksentenner, ikke får noe dekket lenger). Men så leste jeg nylig at tannleger kan gjøre en vurdering om pasienter har rett til å få dekket noe utgifter basert på helsesituasjonen.

Jeg er alenemor og har ingen mulighet til å betale 80 000 for tannbehandling, og jeg har jevnlig tannpine og er redd for at det skal skje noe verre - for eksempel at tenner kan begynne å falle ut? Hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: 854fb...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk om du kan få noe dekket, og forhandle de frem til nedbetalingsavtale hos tannlegen som er håndterbar. Det dummeste du gjør er å vente lengre, jo større skader dess større utgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, RompeRusk skrev:

Sjekk om du kan få noe dekket, og forhandle de frem til nedbetalingsavtale hos tannlegen som er håndterbar. Det dummeste du gjør er å vente lengre, jo større skader dess større utgift.

Men hvordan kan jeg gå frem for å sjekke om jeg kan få dekket noe? Er det forskjell fra tannlege til tannlege?

Anonymkode: 854fb...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler også to tenner ( har bare melketannutgavene) og en av disse er nå i ferd med å ramle ut nå. Må få den erstattet med tann på stift og tannlegen anslo at det ville komme på 25000,- for en tann (dette er visst en tannlege som er litt dyrere enn snittet). Fikk høre at man må mangle 3 tenner eller mer for å få det dekt (har en datter som "heldigvis" mangler 3). 

Anonymkode: 3de75...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler også en melketann og har hele tiden fått høre at det er gratis når den en gang må trekkes siden det er medfødt. Tror jeg ville kontaktet Helfo her altså. Høres veldig rart ut at slikt skal falle bort fra stønadsordningen.

Anonymkode: cd2a2...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Helfo for mer informasjon, ikke være redd for å fortelle hvordan det er fatt. Innhent dessuten en second opinion hos en oralkirurg (dvs med spesialkompetanse på implantater og forsterking av kjeveben hvis det trengs (det høres ille ut, men er ikke merkbart, ikke ukomplisert og ikke vondt.). En oralkirurg er spesialist og har oversikt over Helfos regelverk. Han kan også fortelle deg om du trenger implantater eller om andre og rimeligere løsninger kan brukes hvis du ikke får støtte.

Noen tannleger gidder ikke å søke Helfo har jeg hørt av et par andre tannleger, og pasienter får ikke hjelp de har rett til. Kanskje du ikke har krav på støtte, men ikke gi deg før du har prøvd! Du kan også snakke med NAV ift om de har engangsstønader/sosialstønad til uforutsette helseutgifter, i alle fall litt penger. Her er det bare å stå på, sjekk alle rettigheter og bruk ordet tannhelse/og at dersom du ikke får tannlegehjelp og problemene forverres, vil det ødelegge for jobbmuligheter og helse (man må jo ha tenner for å tygge skikkelig mat).

Lykke til!

Anonymkode: 89d87...596

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en medfødt tilstand som innebærer at jeg har to melketenner som ikke vil bli erstattet av nye tenner. Jeg mangler altså to tenner. De tennene er svakere enn de andre, naturligvis, og har blitt reparert mange ganger. Nå har fyllingene falt ut, og det er bare "rester" igjen av dem (to tenner i underkjeven  -på hver sin side).

Var til tannlegen for et par måneder siden (etter å ha gruet meg i fem år), og han sa at jeg har noen hull, i tillegg til at de to tennene må fjernes. Han gav meg et skriftlig overslag, og da vil det koste ca. 80 000 å få to nye implantater der melketannrestene er i dag, samt sette på krone på en nabotann til en av melketennene, og et annet hull. Dette er da inkludert narkose (siden jeg har tannlegeskrekk, og siden behandlingen involverer å borre to hull i selve kjevebeinet for å sette inn fester til implantater).

Tannlegen mente at jeg ikke har rett eller mulighet til å få refundert noe av disse kostnadene (ble endret for noen år siden mente han, slik at de som "bare" mangler to voksentenner, ikke får noe dekket lenger). Men så leste jeg nylig at tannleger kan gjøre en vurdering om pasienter har rett til å få dekket noe utgifter basert på helsesituasjonen.

Jeg er alenemor og har ingen mulighet til å betale 80 000 for tannbehandling, og jeg har jevnlig tannpine og er redd for at det skal skje noe verre - for eksempel at tenner kan begynne å falle ut? Hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: 854fb...edf

Det der er bare helt bak mål!

 

Det du skal ha, er regulering. Du trekker melketennene, flytter de andre tennene fremover. 

Så er alt fikset.

Anonymkode: bd2eb...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en medfødt tilstand som innebærer at jeg har to melketenner som ikke vil bli erstattet av nye tenner. Jeg mangler altså to tenner. De tennene er svakere enn de andre, naturligvis, og har blitt reparert mange ganger. Nå har fyllingene falt ut, og det er bare "rester" igjen av dem (to tenner i underkjeven  -på hver sin side).

Var til tannlegen for et par måneder siden (etter å ha gruet meg i fem år), og han sa at jeg har noen hull, i tillegg til at de to tennene må fjernes. Han gav meg et skriftlig overslag, og da vil det koste ca. 80 000 å få to nye implantater der melketannrestene er i dag, samt sette på krone på en nabotann til en av melketennene, og et annet hull. Dette er da inkludert narkose (siden jeg har tannlegeskrekk, og siden behandlingen involverer å borre to hull i selve kjevebeinet for å sette inn fester til implantater).

Tannlegen mente at jeg ikke har rett eller mulighet til å få refundert noe av disse kostnadene (ble endret for noen år siden mente han, slik at de som "bare" mangler to voksentenner, ikke får noe dekket lenger). Men så leste jeg nylig at tannleger kan gjøre en vurdering om pasienter har rett til å få dekket noe utgifter basert på helsesituasjonen.

Jeg er alenemor og har ingen mulighet til å betale 80 000 for tannbehandling, og jeg har jevnlig tannpine og er redd for at det skal skje noe verre - for eksempel at tenner kan begynne å falle ut? Hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: 854fb...edf

Sjekk eks budapestklinikken

Anonymkode: 3fea0...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. mai 2016 at 9.04, AnonymBruker skrev:

Det der er bare helt bak mål!

 

Det du skal ha, er regulering. Du trekker melketennene, flytter de andre tennene fremover. 

Så er alt fikset.

Anonymkode: bd2eb...747

Jeg ( ikke ts) sjekket dette, men fikk beskjed om at dersom dette var en mulig løsning måtte jeg betale for det selv. Hørte med kjeveortopeden i kommunen. Usikker på pris, men mener det da var snakk om 20 000,-. Da måtte jeg i så fall trekke begge melketennene samtidig slik at justeringen kunne gjøres jevnt påbegge sider. Men det var usikker om det kunne gjøres, siden jeg er voksen. Hadde vært enklere om dette ble gjort da jdg var barn.

Anonymkode: 3de75...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Du kan påstå at du er en "flyktning" eller asylsøker.

 De får gratis tannlege...

Anonymkode: e0a0f...846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 000kr høres jo helt sykt ut! Det første jeg ville ha gjort er å gå til en eller to andre tannleger og fått flere vurderinger samt ring HELFO. 

Anonymkode: e9098...a7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Du kan påstå at du er en "flyktning" eller asylsøker.

 De får gratis tannlege...

Anonymkode: e0a0f...846

Eller rusmisbruker.

Anonymkode: 5600c...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har /hadde samme problemet, jeg hadde to melketenner det var de fremste gjekslelene. Min tannlegen trakk dem da jeg var i 20 årene og påstod at de andre tennene ville flytte seg fremover og dekke over der det manglet tenner.Det skjedde ikke. Jeg ventet og ventet selvfølgelig og da jeg tilslutt tok det opp med da ny tannlege ble det sendt søknad om å få erstattet de manglende tennene til fylkestannlegen. Jeg fikk en tann ,noe som irriterer meg veldig ,jeg har bruk for tenner på begge sider.Angrer på at jeg ikke anket ,men var så lettet over at jeg fikk noe.

Dette er nå ti år siden og om det er nye regler vet jeg ikke .Men mitt råd er at du prøver, vær sta og stå på ditt,tror ofte det blir et skjønn om hva som er akseptabelt å leve med og ikke.

Anonymkode: 8d824...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Manglende tannanlegg? Jeg hadde det foran i overkjeven. Måtte såklart ha reggis som yngre som måtte betales for, men da tennene mine så litt rare ut pga 2 manglende tenner, fikk jeg skallfasetter dekket med 90%. Helfo skal dekke dette, fordi det er en medfødt greie. Tannagenesi heter det vel på fagspråket. Men svakere tenner pga. de manglende tennene kjenner jeg personlig ikke til.

Anonymkode: 9d60d...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kanskje jeg kan hjelpe, kan du svare på disse spørsmålene?
1. Regner med at du er voksen?
2. Er de to manglende tennene fremme eller lenger bakover? Er de på samme side?
3. Tennene dine er svakere? Har de en spesifikk utviklingsforstyrrelse?
4. Hvor lenge, hvor preget er du av tannbehandlingsangsten? Har du dette dokumentert?

Hvis de manglende tennene er i fronten kan du få dekket noe av utgiftene. Det går under punktet "tannutviklingsforstyrrelser" i forskriften og trygdeytelser til tannbehandling (7C). Da kan du faktisk også få en del av tannreguleringen dekt. Dette gjelder også hvis tennene dine faktisk er svakere fordi de har en utviklingsforstyrrelse.Et annet trygdepunkt som det kan vær at du kan benytte deg av er paragraf 14: "Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne". Jeg kan ikke si noe om hvorvidt du har en nedsatt evne til egenomsorg, men mange med tannbehandlingsangst neglisjerer gjerne tannhelsen og unngår å gå til tannlege hvis det ikke er akutt. Det viktige her er at du må ha dokumentasjon fra lege/psykolog etc., for å dokumentere dette. 

Hvis du ikke har trygderettigheter (HELFO), og har veldig dårlig råd, så er NAV eneste utvei. De er litt strenge, og kan ikke ha penger på bok f.eks. hvis du vil ha hjelp fra den gjengen.

Lykke til!

Anonymkode: 9105c...ab8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besitter dessverre ikke kunnskap vedrørende eventuell krav på å få dette dekket, men dersom det viser seg at du må dekke alt selv så ville jeg søkt litt på nett om tannbehandling i eksempelvis Polen. Ene kollegaen min fikk ny øvre tannrad for rundt 100.000 kroner på disse helsereisene hennes, og det er en god del tenner..

Anonymkode: d75fb...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gp til lege og be om henvisning til kjeveortoped på sykehuset og sjekk ut der, evt sjekk med andre tannleger. Syns dette hørtes ut som ren svindel. Noen jeg kjenner fikk seg bro på begge sider istedenfor stift. Stifter er dessuten risikabelt om det er benskjørehet i slekta. Da faller de fort ut igjen.

Selv skal jeg trekke alt for å få vanlig gammeldags gebiss!

Anonymkode: a9098...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...