Gå til innhold

Be om redusert inkassobeløp...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble enke for to år siden, helt overraskende, og alene med tre små barn. Rett etter mistet jeg jobben og fikk økonomiske problemer og påfølgende inkassosaker. Nå har jeg hatt betalingsavtaler på de og nedbetalt litt hver mnd så jeg er på vei i riktig retning. Men i forrige uke hadde jeg bursdag og fikk en kontantsum av bestemoren min for å fornye meg litt, men jeg har ikke samvittighet til det når jeg skylder penger. Så tenkte jeg at det kanskje var mulig å forhandle litt på disse beløpene og heller prøve å få avsluttet noen saker og ha litt mer disponibelt pr mnd. Men hva kan jeg foreslå?

Et eks. Jeg har et krav som jeg betaler kr 1000,- pr mnd på. Hovedstol er nedbetalt, restbeløpet er 16500,- i renter og 3400,- i omkostninger. Hva kan jeg foreslå å innbetale for å få avsluttet saken?

På forhånd takk for svar! 

Anonymkode: 58095...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vill prøvd meg med 10 000, da har du litt å gå på i forhold til forhandlinger:)

Lykke til

Anonymkode: fe2af...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en del gode tips:

 

Anonymkode: 5ccf1...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å jobber med en gjeldssak (og trengte en pause!). Ser at enkelte inkassobyråer helt uoppfordret sender brev der de har tilbydd å redusere beløpet med helt opp i en tredel. Var da kun snakk om små beløp til å begynne med, og aldri noen der hovedstol har vært nedbetalt.

Kan trenge noen tips selv i både denne og andre saker, håper du får ordnet dette :)

Edit: og flott at du tar tak i det selv før det går for langt!!

Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får du det til er du heldig, men større inkassofirmaer er heldigvis ofte mer imøtekommende enn de små og useriøse. Ett sted får jeg ikke en gang endret gebyret de har lagt på som er tre ganger så mye som de har lov til, og må muligens gå via inkassoklagenemda. Andre steder får jeg beskjed om at de vil se på en reduksjon først når jeg faktisk kan betale inn det vi kommer frem til i en sum.

Anonymkode: a63da...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be dem komme med et tilbud til deg. Syns du det er for høyt kan du f.eks si, "beklager det får jeg ikke til, men jeg kan tilby XX for å bli ferdig med dette her og nå. Ellers får jeg ikke gjort opp enda."

Syns nå de kan redusere en del når du har betalt hovedstolen. Jeg har opplevd å endt opp med å betale kun hovedkrav eller reduksjon med 50% av hele totalkravet. Men da er det tilbud fra selskapet selv. Spurte om reduksjon i krav selv en gang og fikk rabatt på 500 kr.. 

Anonymkode: 3991a...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode råd og tips. Har sendt en forespørsel til de det gjelder og stilt et åpent spørsmål om sletting av renter/redusering av kravet, så får vi se hvor det ender. Kan jo ikke få noe verre enn et nei. 

Anonymkode: 58095...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si gjerne i fra hvordan det går. Jeg har selv bedt om redusert beløp (bare renter igjen). Men forespørselen vekket bare mild latter hos inkassoselskapet. Som for øvrig er en av de største aktørene i Norge.

Anonymkode: 97455...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si gjerne i fra hvordan det går. Jeg har selv bedt om redusert beløp (bare renter igjen). Men forespørselen vekket bare mild latter hos inkassoselskapet. Som for øvrig er en av de største aktørene i Norge.

Anonymkode: 97455...822

Allerede i dag tidlig fikk jeg en tilbakemelding fra et selskap hvor totalbeløpet var 3591,- pr dd. og jeg har betalt kr 250,- pr mnd. De tilbudte meg å avslutte saken mot å innbetale kr 1000,- innen den 25/5. Og det takket jeg selvsagt ja til.

Blir spennende å se om jeg får flere positive tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 58095...45f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.5.2016 at 8.44, AnonymBruker skrev:

Allerede i dag tidlig fikk jeg en tilbakemelding fra et selskap hvor totalbeløpet var 3591,- pr dd. og jeg har betalt kr 250,- pr mnd. De tilbudte meg å avslutte saken mot å innbetale kr 1000,- innen den 25/5. Og det takket jeg selvsagt ja til.

Blir spennende å se om jeg får flere positive tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 58095...45f

Jeg sitter i samme situasjon selv.

Jeg lurer på - i den grad man får reduksjon, er det da gebyrene til selve inkassoselskapet som blir redusert, eller hovedstolen til kreditor?

Anonymkode: 601d5...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter i samme situasjon selv.

Jeg lurer på - i den grad man får reduksjon, er det da gebyrene til selve inkassoselskapet som blir redusert, eller hovedstolen til kreditor?

Anonymkode: 601d5...257

Det er som regel alltid gebyrer og renter som reduseres. Hovedstol til kreditor må som regel alltid betales i sin helhet. Det er jo renter og gebyrer som fordyrer alt så veldig og ofte gjør det uoverkommelig å betale tilbake for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.5.2016 at 8.44, AnonymBruker skrev:

Allerede i dag tidlig fikk jeg en tilbakemelding fra et selskap hvor totalbeløpet var 3591,- pr dd. og jeg har betalt kr 250,- pr mnd. De tilbudte meg å avslutte saken mot å innbetale kr 1000,- innen den 25/5. Og det takket jeg selvsagt ja til.

Blir spennende å se om jeg får flere positive tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 58095...45f

Sendte du bare mail? Hva skrev du?

Kan jeg spørre hvilket inkassobyrå som er innkrever? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Million skrev:

Det er som regel alltid gebyrer og renter som reduseres. Hovedstol til kreditor må som regel alltid betales i sin helhet. Det er jo renter og gebyrer som fordyrer alt så veldig og ofte gjør det uoverkommelig å betale tilbake for mange.

Takk for svar.

Jeg lurer på om de forventer at jeg i så fall kommer med et "forslag", eller om jeg bare skal stille spørsmålet åpent slik som TS gjorde?

Anonymkode: 601d5...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også mye inkassogjeld.. Har mer enn noe annet lyst å gjøre opp for meg! 

Hva skriver man i et brev for å be om å få redusere gjelden? Finnes det noe åpent brev jeg kan sende rundt til de forskjellige selskapene? Hadde vært så utrolig deilig å få redusert beløpet og begynt å betale ned på det!

Anonymkode: d570e...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også mye inkassogjeld.. Har mer enn noe annet lyst å gjøre opp for meg! 

Hva skriver man i et brev for å be om å få redusere gjelden? Finnes det noe åpent brev jeg kan sende rundt til de forskjellige selskapene? Hadde vært så utrolig deilig å få redusert beløpet og begynt å betale ned på det!

Anonymkode: d570e...acd

Jeg tror det er enklere å få en reduksjon på renter og omkostninger, hvis man allerede har vist stor vilje til å ordne opp og nedbetale. Jeg har hatt nedbetalingsavtaler med alle og betalt punktlig hele tiden og når jeg nå henvendte meg og ba om en reduksjon av restbeløpene så var det for at vi raskere skal få en litt rimsligere hverdagsøkonomi. Jeg anbefaler deg å ta kontakt og vise vilje så fort som mulig.

Jeg skrev forøvrig ganske likelydende e-poster, men likevel tilpasset hver enkelt sak. Har hittill fått tre veldig positive tilbakemeldinger og i den ene saken betalte jeg kr 1000,- for at de skulle avslutte den og i de to andre så slettet de restbeløpene (hhv kr 14200,- og kr 4700,-).

Men nå er det jo ikke vanlige arbeidsdager før til onsdag 18/5 så nå hører jeg jo ikke noe mer før det. 

Hilsen TS. 

Anonymkode: 58095...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.5.2016 at 8.16, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er enklere å få en reduksjon på renter og omkostninger, hvis man allerede har vist stor vilje til å ordne opp og nedbetale. Jeg har hatt nedbetalingsavtaler med alle og betalt punktlig hele tiden og når jeg nå henvendte meg og ba om en reduksjon av restbeløpene så var det for at vi raskere skal få en litt rimsligere hverdagsøkonomi. Jeg anbefaler deg å ta kontakt og vise vilje så fort som mulig.

Jeg skrev forøvrig ganske likelydende e-poster, men likevel tilpasset hver enkelt sak. Har hittill fått tre veldig positive tilbakemeldinger og i den ene saken betalte jeg kr 1000,- for at de skulle avslutte den og i de to andre så slettet de restbeløpene (hhv kr 14200,- og kr 4700,-).

Men nå er det jo ikke vanlige arbeidsdager før til onsdag 18/5 så nå hører jeg jo ikke noe mer før det. 

Hilsen TS. 

Anonymkode: 58095...45f

Ga du noe spesifikt grunnlag for hvorfor du gjerne ville ha avslag?

Alle forstår selvsagt at alle vil spare penger, men lurer på om du nevnte på hvilken måte det ville lønne seg. Jeg skal refinansiere bolig men det er til en viss kostnad, så jeg vil gjerne få ned gebyrer på inkasso for at det skal svare seg i totalen. Lurer på om dette er noe jeg skal nevne eller bare spørre løst om "det er mulighet for avslag ved innfrielse"?

Anonymkode: 601d5...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å heller betale ned det du skylder? Før et krav går til inkasso og tvangsinndrivelse har du hatt uker og måneder på deg til å kontakte kreditorene å få istand en avtale, FØR renter og salærer går til himmels. Det finnes ingen unnskyldning for å gi jamt faen. Betal ned det du skylder, ikke prøv å snike deg unna. Som man reder ligger man.

Anonymkode: 47f8a...e50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å heller betale ned det du skylder? Før et krav går til inkasso og tvangsinndrivelse har du hatt uker og måneder på deg til å kontakte kreditorene å få istand en avtale, FØR renter og salærer går til himmels. Det finnes ingen unnskyldning for å gi jamt faen. Betal ned det du skylder, ikke prøv å snike deg unna. Som man reder ligger man.

Anonymkode: 47f8a...e50

Det er ikke snakk om å "snike seg unna", man kan ikke "snike seg unna". Gjeld finner en.

Det er snakk om å kontakte selskapet direkte og spørre om et kompromiss. Sier de nei, sier de nei. Da betaler man det man totalen. Sier de ja, er det fint. Og det har de sagt til TS. 

Inkassoselskaper driver business som alle andre, og er de åpne for forhandling, så er de jo det. Deres valg, om det enn provoserer deg. 

Anonymkode: 601d5...257

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.5.2016 at 15.31, AnonymBruker skrev:

Hva med å heller betale ned det du skylder? Før et krav går til inkasso og tvangsinndrivelse har du hatt uker og måneder på deg til å kontakte kreditorene å få istand en avtale, FØR renter og salærer går til himmels. Det finnes ingen unnskyldning for å gi jamt faen. Betal ned det du skylder, ikke prøv å snike deg unna. Som man reder ligger man.

Anonymkode: 47f8a...e50

Jeg har egentlig alltid lurt på hvordan det er å leve et liv uten bekymringer, og uten tanke for at andre mennesker kan ha vanskelige liv som gjør at ting går skeis. Må vel være befriende å leve i en slik verden? 

Anonymkode: 67f87...f94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilket argument bruker man å forhandle med? Hvorfor skulle inkassobyrået ettergi penger de har utestående? 

Anonymkode: e1175...c72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...