Gå til innhold

Er dette vulgær amming?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er jo ikke normal amming... Ser ikke helt poenget i å amme på denne måten. Særlig behagelig kan det neppe være heller, hverken for barnet eller mor.

Jeg støtter offentlig amming fullt ut, men det betyr jo ikke at man skal flashe puppene unødvendig, eller? Jeg blir aldri støtt om en mor ammer sin baby på et offentlig sted, heller ikke av å se en naken pupp. Men hvorfor ikke være litt naturlig diskrét da? Er det blitt galt nå?

Anonymkode: cbe6f...075

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Purple Basil skrev:

Jeg skjønner ikke behovet enkelte har for å markere på sosiale medier at de ammer. Helt tåpelig spør du meg. Ja, du ammer offentlig. Og så da? 

bildet i linken var vel fra USA? der er folk mye mer prippene enn her. så skjønner at dette bilde ble lagt ut som et statement.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Isabel70 skrev:

Kjenner jeg blir så inderlig provosert av denne fiendtligheten mot ammende mødre. Vil dere heller høre på skriking fordi barnet er sultent? Vil dere heller at kvinner skal holde seg hjemme når de har små barn? Når man er nybakt mamma har man HELT andre ting å tenke på enn at folk kan bli "støtt" av litt hud. Det er ikke så enkelt å løpe rundt for å finne et sted å amme når man samtidig har et liv som man skal leve, og en baby som trenger èn 24/7.
Dere som blir provosert av hud, ta dere en bolle og tenk på hvordan andre mennesker har det.

helt enig med deg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen amming er støtende eller vulgær. De ordene hører ikke sammen. Amming en naturlig og vakkert! Før jeg ble mor selv så ble jeg litt utilpass i nærheten av ammende mødre, mest fordi jeg ikke visste helt hvordan jeg skulle oppføre meg. Men nå når jeg ammer selv er det ingenting i verden som er mer naturlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Isabel70 skrev:

Kjenner jeg blir så inderlig provosert av denne fiendtligheten mot ammende mødre. Vil dere heller høre på skriking fordi barnet er sultent? Vil dere heller at kvinner skal holde seg hjemme når de har små barn? Når man er nybakt mamma har man HELT andre ting å tenke på enn at folk kan bli "støtt" av litt hud. Det er ikke så enkelt å løpe rundt for å finne et sted å amme når man samtidig har et liv som man skal leve, og en baby som trenger èn 24/7.
Dere som blir provosert av hud, ta dere en bolle og tenk på hvordan andre mennesker har det.

Og du har også misforstått hele saken. Ingen er fiendtlige mot ammende mødre. INGEN! Det man er fiendtlig mot er måten det ammes på. Det er ikke nødvendig å vise hele puppen for å amme. Ammer du diskret, så kan du jo amme akkurat hvor som helst, for da er det ingen som ser puppen likevel. Du trenger ikke finne et passende sted å amme på da. 

Anonymkode: a14fd...91b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge menn får gå rundt i bar overkropp så mye de vil, må vel kvinner få lov til å amme barna sine så mye de vil. Det er ikke akkurat sånn at mennene skjuler brystvortene sine bak et babyhode heller, så det kan jo argumenteres for at det er verre.

Anonymkode: dc7c7...9b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der ville jeg aldri reagert på. Men hvis noen laga kø i en matbutikk fordi baby skal ha mat? Ville jeg blitt dritirritert. På lik linje med at jeg irriterer meg grønn over hvordan foreldre gir blanke faen i hele verden og skifter bæsjebleier i sofaer på restauranter fremfor å ta ungen inn på en do å gjøre det der og alt sånt herk. Jeg blir ikke en plukk støtt av at babier ammes, men jeg har null behov for å ha andres melkesprengte pupper som del av matvarehandlinga mi. Melkesprengte pupper er rett og slett for babyer. Og som folk flest tror jeg babyer har godt av litt ro når de spiser framfor litt pupp i farta! De fleste mammaene har jo også permisjon! og nok av tid til å finne seg en benk tenker jeg.

Anonymkode: 4b08c...424

Det virker ikke helt som at du har barn eller har ammet barn når du kommer med svar som dette. Jeg har en liten jente på snart 1 mnd, og hun tar ikke hensyn til hvor det er benker eller hvor god tid jeg har når hun er sulten. Hun kan bli sulten på et stappfult tog, midt inne på Coop Obs, på et fly eller på en annen plass hvor det ikke er like lett å trekke seg diskret tilbake - dessverre. Hvis mannen ikke er med så er det ikke like lett å bare kaste alt fra seg for å finne en benk. Jeg kan ikke gå fra en full handlevogn eller masse baggasje for å gjemme meg bort sånn at ikke andre folk skal bli brydd av at babyen er sulten. 
En liten baby går det ikke ann å forklare at må vente litt på å få mat. Man kan heller ikke oppdra et spedbarn, så når hun er sulten så kommer det lyd. Masse høy lyd som de fleste syntes er veldig slitsom å høre på.
 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må forstå at kritikken ikke gjelder slike som deg. Du er en av "oss" som mener at man kan ta hensyn. Det er jo det som er hele poenget, man kan dekke seg litt til, trenger ikke vise hele brystet selv om man ammer, og man trenger ikke sitte midt i synet til folk. Så hvorfor reagerer, du er jo av dem som gjør akkurat slik man burde. 

Anonymkode: a14fd...91b

Selv om kritikken ikke går direkte på min "ammemetode" så kan den fort gjøre det. Jeg tar ikke hensyn til andre når det kommer til ammingen - jeg trekker meg bort fordi det er mest behagelig for meg.

Selv om jeg trekker meg vekk og sitter på en benk litt unna så opplever jeg stygge blikk, himling med øynene (som om jeg gjør dette for oppmerksomhet), folk som snakker høyt når de går forbi om at pupper hører til i hjemmet, og sleskete smil eller blunk. Det skjer selvfølgelig ikke hver gang, men de få gangene det skjer så syntes jeg det er veldig ubehagelig og det viser at det fremdeles er folk som enten seksualiserer det eller ser på det som ekkelt eller vulgært. Selv om man prøver å heve seg over det så er man faktisk i en ganske hormonell og følsom periode når man har et spedbarn og slike kommentarer eller bikk kan feste seg i flere dager.

Derfor trenger vi slike "vulgære" ammere. Litt for å gjøre det stuerent og vise at man på en måte "går så langt" for å vise at det ikke er seksuelt eller ekkelt. Dette er det mest naturlige i hele verden og man skal ærlig talt ikke trenge å gjemme seg. Hvorfor blir folk brydd av pupper?! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mjauritz skrev:

Det virker ikke helt som at du har barn eller har ammet barn når du kommer med svar som dette. Jeg har en liten jente på snart 1 mnd, og hun tar ikke hensyn til hvor det er benker eller hvor god tid jeg har når hun er sulten. Hun kan bli sulten på et stappfult tog, midt inne på Coop Obs, på et fly eller på en annen plass hvor det ikke er like lett å trekke seg diskret tilbake - dessverre. Hvis mannen ikke er med så er det ikke like lett å bare kaste alt fra seg for å finne en benk. Jeg kan ikke gå fra en full handlevogn eller masse baggasje for å gjemme meg bort sånn at ikke andre folk skal bli brydd av at babyen er sulten. 
En liten baby går det ikke ann å forklare at må vente litt på å få mat. Man kan heller ikke oppdra et spedbarn, så når hun er sulten så kommer det lyd. Masse høy lyd som de fleste syntes er veldig slitsom å høre på.

Jeg har ammet barn overalt, rett og slett overalt. Gående på Ikea, på transport, ute, inne, spisesteder, fotballkamp, andre steder. Har ALDRI noensinne ammet på noen annen måte enn diskret. Jeg fatter faktisk ikke hvorfor folk HYLER her i denne situasjonen, for denne damen gjør noe hun ikke MÅ, nettopp for å provosere. Det er ikke sånn at denne situasjonen her skaper for eller mot offentlig amming, det er ikke spørsmålet litt engang. Det er kun her et spørsmål om MÅ MAN VISE HELE BRYSTET kontra ikke. Og som flergangsammende mor i alle tenkelige situasjoner, så nei, det må  man faktisk ikke. Det går an å utvise normalt folkevett, her som alle andre steder. Sikkert en eller annen tulling som mener hun må amme helt naken for å fremme tilknytning mellom mor og barn, det gjør det fremdeles ikke greit.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upassende,  trashy,  horete "tjihiii, jeg bare ammer jeg, men klemmer alt frem for å få fokus meg som sex objekt og IKKE babyen".

 Hadde lett bedt whitetrash dama om å gjøre som de aller fleste andre - DISKRET. Vise at man ikke er usosial idiot.  Norske kvinner er EKSTREMT heldige med  gullpermisjon og selvfølgelig har de all mulighet I verden til å ivareta en babys behov uten å være  en a...

Anonymkode: 681ee...4d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en kvinne syns hun har retten til å flashe puppa i offentlighet så forbeholder jeg med retten til å stirre uhemmet.

At "det er naturlig" er ingen unnskyldning for å vise seg frem på trass. Det går som sagt fint an å gjøre på en diskret måte, eller å ha med flaske.

For å illustrere det med en analogi:

Menn må fra tid til annen justere på "utstyret". Det er helt naturlig. Dette gjør man på en diskret og rask måte. Men hvis vi hadde dratt ned hele buksa og trusa midt på gata for å justere på lillemann så tror jeg nok en del kvinner også hadde reagert.

Anonymkode: 10678...41f

En kvinne som ammer "flasher ikke puppa i full offentlighet", hun mater barnet sitt. Det gir deg på ingen måte rett til å stirre. Se å voks opp.

Ikke alle barn tar flaske (hvis du leser deg litt opp om amming/flaskemating så finner du fort ut at det er mange som ikke kan/vil bruke flaske på barnet av forskjellige grunner), noen mødre har problemer med å få babyen til å ta tak i puppen og må kanskje justere puppen inn mot munnen og kan ikke være så veldig diskret. 

Å sammenlikne amming med at du må justere på utstyret er så feil og fjernt. For det første fordi du er en voksen mann og klarer å holde deg litt lenger enn en skrikende baby før du får dine behov dekket. Noen ganger klør det mellom beina på kvinner også (og det er helt naturlig), men det betyr ikke at vi grafser oss ned i underbuksa med største selvfølge av den grunn. Dette fordi det er vulgært å ta seg på tissen i offentligheten, det er uhygienisk og det er unødvendig i den forstand at voksne mennesker klarer å gå inn på et toalett hvis det er noe nedentil som må justeres. 

Håper ikke du har baby som mor må amme så trangsynt som du er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, mjauritz skrev:

Det virker ikke helt som at du har barn eller har ammet barn når du kommer med svar som dette. Jeg har en liten jente på snart 1 mnd, og hun tar ikke hensyn til hvor det er benker eller hvor god tid jeg har når hun er sulten. Hun kan bli sulten på et stappfult tog, midt inne på Coop Obs, på et fly eller på en annen plass hvor det ikke er like lett å trekke seg diskret tilbake - dessverre. Hvis mannen ikke er med så er det ikke like lett å bare kaste alt fra seg for å finne en benk. Jeg kan ikke gå fra en full handlevogn eller masse baggasje for å gjemme meg bort sånn at ikke andre folk skal bli brydd av at babyen er sulten. 
En liten baby går det ikke ann å forklare at må vente litt på å få mat. Man kan heller ikke oppdra et spedbarn, så når hun er sulten så kommer det lyd. Masse høy lyd som de fleste syntes er veldig slitsom å høre på.
 

Selv om kritikken ikke går direkte på min "ammemetode" så kan den fort gjøre det. Jeg tar ikke hensyn til andre når det kommer til ammingen - jeg trekker meg bort fordi det er mest behagelig for meg.

Selv om jeg trekker meg vekk og sitter på en benk litt unna så opplever jeg stygge blikk, himling med øynene (som om jeg gjør dette for oppmerksomhet), folk som snakker høyt når de går forbi om at pupper hører til i hjemmet, og sleskete smil eller blunk. Det skjer selvfølgelig ikke hver gang, men de få gangene det skjer så syntes jeg det er veldig ubehagelig og det viser at det fremdeles er folk som enten seksualiserer det eller ser på det som ekkelt eller vulgært. Selv om man prøver å heve seg over det så er man faktisk i en ganske hormonell og følsom periode når man har et spedbarn og slike kommentarer eller bikk kan feste seg i flere dager.

Derfor trenger vi slike "vulgære" ammere. Litt for å gjøre det stuerent og vise at man på en måte "går så langt" for å vise at det ikke er seksuelt eller ekkelt. Dette er det mest naturlige i hele verden og man skal ærlig talt ikke trenge å gjemme seg. Hvorfor blir folk brydd av pupper?! 

Jeg har selv store pupper,  men jeg går uten BH og med enorm utringning. Lurer sånn på hvorfor ikke folk tror jeg er høyesterettsdommer. ......tjihiii  ?  COME ON !  Jeg tar da f meg hensyn til omgivelsene.  

Anonymkode: 681ee...4d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg har ammet barn overalt, rett og slett overalt. Gående på Ikea, på transport, ute, inne, spisesteder, fotballkamp, andre steder. Har ALDRI noensinne ammet på noen annen måte enn diskret. Jeg fatter faktisk ikke hvorfor folk HYLER her i denne situasjonen, for denne damen gjør noe hun ikke MÅ, nettopp for å provosere. Det er ikke sånn at denne situasjonen her skaper for eller mot offentlig amming, det er ikke spørsmålet litt engang. Det er kun her et spørsmål om MÅ MAN VISE HELE BRYSTET kontra ikke. Og som flergangsammende mor i alle tenkelige situasjoner, så nei, det må  man faktisk ikke. Det går an å utvise normalt folkevett, her som alle andre steder. Sikkert en eller annen tulling som mener hun må amme helt naken for å fremme tilknytning mellom mor og barn, det gjør det fremdeles ikke greit.

Men hvor går grensa da?

Flere i tråden her mener jo at man skal finne seg en benk og sitte for seg selv. Flere her ville sikkert reagert på at du har ammet gående, rundt barn, rundt mat osv. Leser du svarene i tråden så ser du at det ikke kun handler om dekket pupp / full pupp. 

De aller aller fleste ville nok ikke gjort som dama i HI, men på samme måte så er det nok av folk som ville ment at det du gjorde var over streket, og sånn burde det ikke være. En ting er kvinner som er selvsikre og trygge på ammingen og kjører på, men hva med de som er redd for reaksjoner og stenger seg inne på do for å amme? Det er direkte trist å tenke på.

Anonymkode: ef0cf...b09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, mjauritz skrev:

Det virker ikke helt som at du har barn eller har ammet barn når du kommer med svar som dette. Jeg har en liten jente på snart 1 mnd, og hun tar ikke hensyn til hvor det er benker eller hvor god tid jeg har når hun er sulten. Hun kan bli sulten på et stappfult tog, midt inne på Coop Obs, på et fly eller på en annen plass hvor det ikke er like lett å trekke seg diskret tilbake - dessverre. Hvis mannen ikke er med så er det ikke like lett å bare kaste alt fra seg for å finne en benk. Jeg kan ikke gå fra en full handlevogn eller masse baggasje for å gjemme meg bort sånn at ikke andre folk skal bli brydd av at babyen er sulten. 
En liten baby går det ikke ann å forklare at må vente litt på å få mat. Man kan heller ikke oppdra et spedbarn, så når hun er sulten så kommer det lyd. Masse høy lyd som de fleste syntes er veldig slitsom å høre på.
 

Selv om kritikken ikke går direkte på min "ammemetode" så kan den fort gjøre det. Jeg tar ikke hensyn til andre når det kommer til ammingen - jeg trekker meg bort fordi det er mest behagelig for meg.

Selv om jeg trekker meg vekk og sitter på en benk litt unna så opplever jeg stygge blikk, himling med øynene (som om jeg gjør dette for oppmerksomhet), folk som snakker høyt når de går forbi om at pupper hører til i hjemmet, og sleskete smil eller blunk. Det skjer selvfølgelig ikke hver gang, men de få gangene det skjer så syntes jeg det er veldig ubehagelig og det viser at det fremdeles er folk som enten seksualiserer det eller ser på det som ekkelt eller vulgært. Selv om man prøver å heve seg over det så er man faktisk i en ganske hormonell og følsom periode når man har et spedbarn og slike kommentarer eller bikk kan feste seg i flere dager.

Derfor trenger vi slike "vulgære" ammere. Litt for å gjøre det stuerent og vise at man på en måte "går så langt" for å vise at det ikke er seksuelt eller ekkelt. Dette er det mest naturlige i hele verden og man skal ærlig talt ikke trenge å gjemme seg. Hvorfor blir folk brydd av pupper?! 

Da burde du kanskje ta en titt på ammemetoden din. Jeg "dekker meg til" og har aldri fått ett blikk engang.

Anonymkode: 445dc...f83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor går grensa da?

Flere i tråden her mener jo at man skal finne seg en benk og sitte for seg selv. Flere her ville sikkert reagert på at du har ammet gående, rundt barn, rundt mat osv. Leser du svarene i tråden så ser du at det ikke kun handler om dekket pupp / full pupp. 

De aller aller fleste ville nok ikke gjort som dama i HI, men på samme måte så er det nok av folk som ville ment at det du gjorde var over streket, og sånn burde det ikke være. En ting er kvinner som er selvsikre og trygge på ammingen og kjører på, men hva med de som er redd for reaksjoner og stenger seg inne på do for å amme? Det er direkte trist å tenke på.

Anonymkode: ef0cf...b09

Det handler faktisk kun om full pupp kontra ikke, uavhengig av hva enkelte mener. Så lenge folk ikke ser forskjell om jeg bærer barnet inntil brystet kontra ammer barnet inntil brystet, så er det ett fett hva enkelte forestiller seg i hodet sitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mjauritz skrev:

Tenk at i 2016 så er det fremdeles folk som blir støtt av at en mor ammer barnet sitt. Føler det er samme innsnerva gjengen som mener at smårollinger skal ha bikini. Slutt å seksualiser ting som ikke er seksuelt.

Jeg er førstegangsmor og ammer babien når hun er sulten. Jeg presser ikke puppene mine i ansiktet på tilfeldig forbipasserende, men setter meg rolig på en benk eller en litt skjermet plass. Reagerer noen eller stopper å stirrer så får de fingern av meg, for jeg kommer aldri til å gjemme meg eller skamme meg for å amme barnet mitt. 

Og hva vil dere helst, egentlig? At jeg sitter og får amme i fred eller en skrikende unge som er sulten?

Vet du, jeg trodde leger var oppegående..

men jeg jobber på sykehus og var på besøk for å vise fram baby.

Vi satt oss i ansattkantinen for å lunsje, da babyen ble hysterisk, hun hadde kolikk da, pluss hun var sulten, for nå hadde jeg vært der en god stund... 

Så jeg begynte å amme. Viste ikke puppen da, for jeg er ganske sjenert sånn sett, dekket meg til så godt som var -

så så jeg en av legene (en eldre) som så stygt på meg! Jeg leste med en gang på blikket at "dette tok seg ikke ut"....

 

Så jeg avsluttet ammingen og gikk ut på gangen med ungen og forsøkte å trille henne i søvn... der var ingen plasser i gangen å amme, men ungen ble jo bare mer og mer hysterisk sulten som hun var, så til slutt gjemte jeg meg på en do og ammet der :(


Det skal jo ikke være sånn... men en hysterisk kolikkunge som attpåtil er sulten.... da er det mye lettere å ta frem puppen, så blir ungen stille og fornøyd... Om man ikke liker å se, snu deg vekk da!

Anonymkode: bb4f7...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du kanskje ta en titt på ammemetoden din. Jeg "dekker meg til" og har aldri fått ett blikk engang.

Anonymkode: 445dc...f83

Men skjønner du ikke at akkurat den setningen din er representerende for hvorfor mødre stenger seg inne på do for å amme?

Jeg skriver at jeg trekker meg vekk til en benk, jeg viser ikke full pupp og prøver å være diskret, og du sier at det er jeg som må ta en titt på ammemetoden min?! Nei for faen, det er ikke hos meg problemet ligger her. Så lenge jeg ikke provoserer eller søker oppmerksomhet så er det ikke greit å stirre, kommentere eller komme med annen uønsket oppmerksomhet. 

At du ikke har opplevd det betyr ikke at problemet ikke er der. Det er flere som har opplevd dette og som syntes det er vanskelig å amme i offentlighet nettopp på grunn av dette. Jeg leser tråder i forum om det, innlegg i termin og ammegrupper på FB, og har snakket i barselgruppen om det. Jeg er ikke alene om å føle slik. 

Blir samme tankegang som at det er kvinner sin feil at de blir seksuelt trakassert, for de går jo tross alt i kort kjole. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, mjauritz skrev:

Det virker ikke helt som at du har barn eller har ammet barn når du kommer med svar som dette. Jeg har en liten jente på snart 1 mnd, og hun tar ikke hensyn til hvor det er benker eller hvor god tid jeg har når hun er sulten. Hun kan bli sulten på et stappfult tog, midt inne på Coop Obs, på et fly eller på en annen plass hvor det ikke er like lett å trekke seg diskret tilbake - dessverre. Hvis mannen ikke er med så er det ikke like lett å bare kaste alt fra seg for å finne en benk. Jeg kan ikke gå fra en full handlevogn eller masse baggasje for å gjemme meg bort sånn at ikke andre folk skal bli brydd av at babyen er sulten. 
En liten baby går det ikke ann å forklare at må vente litt på å få mat. Man kan heller ikke oppdra et spedbarn, så når hun er sulten så kommer det lyd. Masse høy lyd som de fleste syntes er veldig slitsom å høre på.
 

Selv om kritikken ikke går direkte på min "ammemetode" så kan den fort gjøre det. Jeg tar ikke hensyn til andre når det kommer til ammingen - jeg trekker meg bort fordi det er mest behagelig for meg.

Selv om jeg trekker meg vekk og sitter på en benk litt unna så opplever jeg stygge blikk, himling med øynene (som om jeg gjør dette for oppmerksomhet), folk som snakker høyt når de går forbi om at pupper hører til i hjemmet, og sleskete smil eller blunk. Det skjer selvfølgelig ikke hver gang, men de få gangene det skjer så syntes jeg det er veldig ubehagelig og det viser at det fremdeles er folk som enten seksualiserer det eller ser på det som ekkelt eller vulgært. Selv om man prøver å heve seg over det så er man faktisk i en ganske hormonell og følsom periode når man har et spedbarn og slike kommentarer eller bikk kan feste seg i flere dager.

Derfor trenger vi slike "vulgære" ammere. Litt for å gjøre det stuerent og vise at man på en måte "går så langt" for å vise at det ikke er seksuelt eller ekkelt. Dette er det mest naturlige i hele verden og man skal ærlig talt ikke trenge å gjemme seg. Hvorfor blir folk brydd av pupper?! 

Det er ikke det mest naturlige i verden å amme ved å vise hele brystet. Det gjorde ingen før i tiden, og det er vulgært. Ikke er det nødvendig heller. Disse vulgære ammende mødrene gjør at flere blir mot offentlig amming. Det å amme på en provoserende måte virker mot saken. Det gir bare flere motstandere mot amming. Og hvorfor vil man ha det? 

Ikke kan jeg skjønne at du får blikk e.l. heller. Da tror jeg ikke du ammer på noen diskret måte. Jeg fikk aldri et eneste blikk, og jeg ammet også overalt. Ikke satte jeg meg på en benk unna heller, jeg trakk meg ikke vekk under amming. Mange ante ikke at jeg ammet der jeg satt med babyen i armene mine. Å amme var noe mellom meg og babyen, jeg hadde ikke noe behov for å vise puppen til alle andre. 

Hvis alle kunne tatt hensyn til hverandre hadde ikke amming vært et diskusjonstema. Dessverre har vi disse mødrene som gjør det for å vise at "vi har rett, så vi gjør det hvordan faen vi vil". Hva er poenget? Det gagner ikke saken ihvertfall!!

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor går grensa da?

Flere i tråden her mener jo at man skal finne seg en benk og sitte for seg selv. Flere her ville sikkert reagert på at du har ammet gående, rundt barn, rundt mat osv. Leser du svarene i tråden så ser du at det ikke kun handler om dekket pupp / full pupp. 

De aller aller fleste ville nok ikke gjort som dama i HI, men på samme måte så er det nok av folk som ville ment at det du gjorde var over streket, og sånn burde det ikke være. En ting er kvinner som er selvsikre og trygge på ammingen og kjører på, men hva med de som er redd for reaksjoner og stenger seg inne på do for å amme? Det er direkte trist å tenke på.

Anonymkode: ef0cf...b09

Er du sikker på det? Slik jeg leser tråden mener man at de som på død og liv skal slenge ut hele puppen, ja de kan faktisk skjerme omgivelsene litt og sette seg litt unna. De som ammer normalt, altså ikke viser puppen, de kan amme akkurat hvor de vil. 

Jeg mener at de som absolutt må flashe alt, de kan la være. Fordi det er ingen grunn til å vise frem alt sammen, og jeg er ikke interessert i å se nakne pupper overalt. Men å amme overalt er helt greit! Å vise seg frem overalt er ikke greit. Og forskjellen ligger i hvordan man velger å legge frem puppen. Det er så enkelt at jeg blir rent oppgitt over at det ikke er en selvfølge!

Anonymkode: a14fd...91b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke normal amming... Ser ikke helt poenget i å amme på denne måten. Særlig behagelig kan det neppe være heller, hverken for barnet eller mor.

Jeg støtter offentlig amming fullt ut, men det betyr jo ikke at man skal flashe puppene unødvendig, eller? Jeg blir aldri støtt om en mor ammer sin baby på et offentlig sted, heller ikke av å se en naken pupp. Men hvorfor ikke være litt naturlig diskrét da? Er det blitt galt nå?

Anonymkode: cbe6f...075

Hva er "naturlig diskre"? Kanskje hun provoserer litt for å prøve å utvide grensene for hvordan ammende kvinner kan opptre. Har et eventuelt restriktiv flertall mer rett enn andre sett bort fra at de er et flertall?

Tenk alt som ikke hadde vært lov i dag hvis ikke noen hadde trosset flertallet:

 - Ingen samboerskap/kunne leve sammen uten å være gift.

- Homofile/lesbiske ville ikke kunne bo sammen og ihvertfall ikke leie hverandre eller vise at de er glad i hverandre på offentlig sted.

- Kjærestepar med forskjellig etnisitet ville ikke vært akseptabelt. F.eks. en mørkhudet mann og en hvit kvinne hadde vært fullstendig akseptabelt.

- Fysisk og psykisk utviklingshemmede hadde ikke vært synlige i det offentlige.

- Menn kunne ikke være toppløse på stranda, når de jobbet i hagen, ved veien, på åkeren eller annet sted med offentlig innsyn.

- Kvinner kunne selvfølgelig ikke ha benyttet bikini eller andre plagg som avslørte mage, lår, armer o.s.v.

- Kvinner kunne ikke hatt stemmerett, vært sjefere o.s.v.

 

Er det ikke bra at noen utfordrer våre tilvende regler? Er vi ikke glad for en del av forandringene vi har over. Når det gjelder kvinnelig (og mannlig) toppløshet så har faktisk det vært det mest vanlige i de fleste menneskelig kulturer og det har ikke blitt sett på som spesielt seksuelt pirrende. Dette er kun snakk om tilvenning. Når bikinien kom trodde man at menn ville storme til i horder når kvinnene opptredde så uanstendig på stranden. Men menn vendte seg fort til det og bikinien anses ikke som et veldig provoserende og uanstendig plagg. Det er heller ikke slik at man mener at bikinikledde kvinner "ber om det" og at det er lov for menn å nistirre  på de eller vifte med erigert penis slik enkelte antyder man skal kunne gjøre med ammende mødre som viser litt mye pupp. Det er ikke mange tiår siden det var vanlig med både amming og toppløshet på offentlige strender/parker o.s.v. Sannheten er at det ville ikke ta lang tid for oss å vende oss til det igjen hvis vi ville.

Jeg synes det viktige spørsmålet her er ikke hva vi er vant med men hva vi synes er praktisk og fornuftig. Da synes jeg at de som blir plaget av hva de ser må vike for de som er plaget av hva de har på seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer på spørsmålet i overskriften.

Vulgær amming er det ikke, men den er upraktisk og unødvendig.

Upraktisk på grunn av barnets stilling, og fordi mor blokkerer midtgangen i butikken der hun har plassert seg.
Det er unødvendig å stille seg opp slik.
Om hun hadde kjørt bil, og barnet hadde skreket etter mat, hadde hun brukt 30 sekunder på å finne et passende sted å stoppe bilen for å amme, det samme kunne hun gjort i butikken.

Hadde hun dyttet vognen til et sted der hun ikke sto i veien for noen, og kanskje til og med løftet barnet opp slik at det slapp å få kink i nakken av å die, hadde jeg ikke sett problemet.

Anonymkode: e553f...f6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Det er jo veldig viktig å forstå hvilken kontekst bildet blir postet i. For oss nordmenn, som i stor grad aksepterer offentlig amming uten bruk av ammetelt og whatnot, vil nok bildet fremstå som barnslig og trassig. Men bildet er ikke ment for å provosere nordmenn, det er for å provosere og vekke reaksjoner hos for eksempel amerikanere som er en smule mer hysteriske enn oss på dette med amming. Noen vil mene at det er feil måte å angripe problemet på, andre vil mene det er riktig - jeg har hvertfall ingen problemer med å forstå at noen ønsker å tøye grensa litt for å provosere amerikanerne litt ekstra i denne saken. Det bildet ene og alene vil selvfølgelig ikke endre noen holdninger i USA, men det har hvertfall et ganske klart budskap.

Det blir litt meningsløst at vi nordmenn skal sitte her og krangle om dette bildet, og om dette er riktig eller galt å gjøre i Norge - vi lever faktisk i en helt annen verden når det kommer til amming! Det ville være mye mer fornuftig å diskutere bildet i amerikansk kontekst, der bildet faktisk har et budskap. "Ingen" ammer jo på den måten i Norge, for her har man ikke samme behov for å vise et tydelig standpunkt (og så klart finnes det unntak, noen mennesker, i alle kjønn og alle aldre, gjør ting langt utenfor normalen, eller så langt inni ammetåka at de går rundt med puppen på vift inne på Coop Obs, men hvor interessant er det egentlig å diskutere de sjeldne tilfellene?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...